Aihe: Kaula-läpi-rungon vai ei kuitenkaan
1 2
ötzi
05.09.2007 01:46:27
Missähän päin maailmaa on tuommosia kitaran väsäyskursseja? ja tehdäänkö vastaavissa myös bassoja? Kiinnostus oman basson väsäämiseen olisi kova mutta en tiedä onko oman koulun puutöiden opettaja täysin perillä soitinrakennuksen saloista ja en kyllä luota omiin taitoihini niin paljoa että lähtisin yksin sotaan. Olen jo muutamaan kertaan suunnitellut mitä bassooni tulisi ja budjetti vaikuttaisi sijoittuvan jonnekkin 400-500e välimaastoon. Puista en ole vielä perillä itsekkään tosin. Jotain pitäisi kumminkin keksiä
Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin
MPU
05.09.2007 07:54:43
Kiitos, mutta kun juuri noiden stripejen takia haluaisin vaaleaa puuta.
Ja kertauksen vuoksi; soundillisesti lähelle mahonkia. ;)

Nii se olikin noin päin. Vaahteralle en ihan heti korvaavaa puuta keksi. Miksi vaahtera ei kävisi? Ainakin hyväksi koettu valinta se olisi.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Pavezer
05.09.2007 13:25:18
Miksi vaahtera ei kävisi? Ainakin hyväksi koettu valinta se olisi.

No kyllä se periaatteessa käy. Mulla vaan on noita vaahterakaulaisia kitaroita riittämiin ja nyt haksisin vähän muuta luonnetta. Alunperin ajattelin että otelauta vois olla Eebeniä, mutta jos tekis nuo stripet vaahterasta ja otelaudan ruusupuusta, niin kai se vähän sitä *bingiä* kompensoisi. Se Limba vaan kummittelee mielessä niin vahvasti, että tuntuu periksiantamiselta, jos sitten "käy vaan hakemassa" vaahteraa, heh ;)

Niin siis haluaisin tehä oikeastaan täysmahonkisen, mutta ne vaaleat stripet on vain pakko saada mukaan. Vaativa vai omapäinen, enpä tiedä. :D
vrajala
06.09.2007 12:40:58
Siitä haastavuudesta vielä. Mä aloitin oman soitinrakennusurani läpikaularakenteisella LP doublecut -tyylisellä soittimella. Kaikki tekovaiheen ongelmat johtuivat puutteellisesta suunnittelusta ja turhasta hätäilystä. Itse rakenne ei aiheuttanut muita ongelmia kuin juuri tuon hankalan käsiteltävyyden rungon siipien ollessa liimattuna kaulapalkkiin. Varsinkin loppuhiontoja tehdessä lapa tuntui koko ajan paukkuvan seinään tms. Ja koska kitarassa on reipas kaulan kulma, tulee lapa rungon pohjapinnan alapuolelle. Eli siis pöydällä touhutessa kaula oli pidettävä pöydän reunan yli tai rungon alla jotain koroketta.

Käsityökaluilla mä en kuitenkaan tuollaista lähtisi tekemään. Oiko- ja tasohöylät sekä kunnon pöytäsirkkeli ovat lähes välttämättömiä. Varsinkin jos kaulapalkki laminoidaan useammasta soirosta.
Juu ei, vaarin housut
jukkasil
06.09.2007 14:36:35

No kyllä se periaatteessa käy. Mulla vaan on noita vaahterakaulaisia kitaroita riittämiin ja nyt haksisin vähän muuta luonnetta. Alunperin ajattelin että otelauta vois olla Eebeniä, mutta jos tekis nuo stripet vaahterasta ja otelaudan ruusupuusta, niin kai se vähän sitä *bingiä* kompensoisi. Se Limba vaan kummittelee mielessä niin vahvasti, että tuntuu periksiantamiselta, jos sitten "käy vaan hakemassa" vaahteraa, heh ;)

Niin siis haluaisin tehä oikeastaan täysmahonkisen, mutta ne vaaleat stripet on vain pakko saada mukaan. Vaativa vai omapäinen, enpä tiedä. :D

Yksi vaihtoehto vaaleaksi puuksi: pyökki. sitäon ihan yhtä vaaleana kuin vaahteraakin (jopa vaaleampana kuin jotkut vaahterapalat ovat, itse olen niitä kotona vertaillut) ja on kova puu. Mä tein tuon sekatyömiesbasson kaulanläpirungon-tyylillä siten, että kaula lämpökäsiteltyä haapaa ja otelauta pyökkiä. Ok, mä petsasin (+ lakkasin otelaudan) ne molemmat jälkeenpäin, mutta ainakin olen yllättynyt tuon pyökkiotelaudan vaikutuksesta soundiin. Teen varmasti vielä tulevaisuudessa mahonki/pyökkilaminoidun kaula-läpi-rungon-kitaran, kunhan saan näitä nykyisiä keskenolevia projekteja eteenpäin.
Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/
Little Savage
14.09.2007 22:27:03 (muokattu 14.09.2007 22:29:22)
Tätä keskustelua luettuani olen päättänyt kokeilla neck-thru kitaran tekemistä. Tarkkaa suunnitelmaa mulla ei vielä ole miltä kitara tulee näyttämään, mutta tarkoitus olis tehdä kaulapalkki ainakin valmiiksi. Mulla on jotain metrin pituista vaahteraa ja mahonkia jotka riittävät luultavasti pituudeltaan homman toteuttamiseen.

Kansi olis kiva laittaa kitaraan. En tiedä kuin helppoa se sitten on. Kun rungon liimasaumoissa saa tehdä pirun hyvää jälkeä että saa kaikki palat samaan tasoon jotta kannelle tulisi tasainen alusta.
Tie jolla ei ole esteitä ei luultavasti johda mihinkään.
pehko
16.09.2007 10:12:01 (muokattu 16.09.2007 10:13:35)
Lukemistoa aiheesta:

http://www.elisanet.fi/mtt/rgt7/

nätin kitaran olet tehnyt. itteä houkuttais tehdä baritoni,6 tai 7 kielinen, mutten mie osaa. Oiskohan jyväskylässä mitään samantapasia kursseja...
HEAVY...FUCKING...METAL!
Little Savage
16.09.2007 19:48:39
Lukemistoa aiheesta:

http://www.elisanet.fi/mtt/rgt7/

Mikä sulla oli kaulan puusoirojen paksuus kun laitoit ne liimaukseen ?
Tie jolla ei ole esteitä ei luultavasti johda mihinkään.
Puavali
18.09.2007 09:31:06
Tuumalta näyttäis mun silmään, noin abaut.

Pari kolme milliä vähemmän.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Explorer
18.09.2007 20:46:46
Mikä sulla oli kaulan puusoirojen paksuus kun laitoit ne liimaukseen ?

Vaahterat 26mm, mahonki 23mm.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)