Aihe: Etuasteputkivertailu Pt. 2
1 2 3 4 5 6 7
drlecter
04.06.2006 21:24:13

Taitaa olla toi tung-sol aika heviputki, high-gain vahvistimiin näköjään suositellaankin tuola uraltonen sivuilla.
sihvoh
05.06.2006 21:08:06
NOS vaiko ei NOS?

No jos asiaa ajattelee silleen, että aikoinaan kaikki laitteet toimivat putkilla ja tehtaita piisasi ympäri maailmaa. Suuria putkien käyttäjiä olivat myös teollisuus ja armeijat. Joten putkia tehtiin erilaisilla spekseillä, normaalit menivät kansan laitteisiin - radioihin, televisoihin, yms... armeija ja teollisuus tarvisivat parempia putkia ja niitä ei saanut pelkästään vain poimimalla ne parhaat läjästä vaan ne rakennettiin paremmin, testattiin tarkemmin, jne.. Tehtaat jotka saivat tehdä putkia armeijalle luonnollisesti saivat siitä etua ja laatu nousi myös kuluttajapuolella.

Väittäisin, että tästä syystä esimerkiksi Mullard, Euroopan Philips, RCA, Brimar, Telefunken, yms... ovat niitä haluttuja NOS putkia.

Nykyään tehdään esimerkiksi E83CC / ECC803S putkia, mutta eipä niitä varmasti ole testattu yhtä tarkasti kuin aikanaan, kun ne menevät kulutuselektroniikkaan - kitaravahvistimiin.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Tasapaino
08.06.2006 10:37:14
Hopsis. Nostetaanpa.
Ora et labora.
Spike
08.06.2006 10:54:24
Taitaa olla toi tung-sol aika heviputki, high-gain vahvistimiin näköjään suositellaankin tuola uraltonen sivuilla.

Jeps, räyhäkkä kuvailisi aika hyvin noita.
Clearly motivated by an unholy alliance.
RKoo
12.06.2006 21:58:15

Jeps, räyhäkkä kuvailisi aika hyvin noita.

Täytyy sanoa etten ole lainkaan samaa mieltä.

V1 - slotissa on ollu tuollainen jonkun aikaa (V2:ssa jj:n perus ECC83) ja täytyy sanoa että on paras uusiotuotannossa oleva etuasteputki mitä olen kokeillut.

Perussoundi on todella terve, taajuudet jatkuvat paljon laajemmalle sekä ylä. että alakertaan kuin esim JJ:n etus-putkilla, ja vaikka trebleä on aika reilusti se ei missään nimessä ole mitenkään kireän kuuloista, vaan enemmänkin VOX-maista kirkkautta. Dynamiikka on huikea, ja putki kompressoi sisääntulevaa signaalia juuri sopivasti, ja säröpedaalit kuulostavat paljon eläväisemmiltä vahvistimen edessä kuin aiemmin. Soundi on todella avoin, paljon avoimempi kuin esim JJ:n putkilla.

Vahvistimeni on Groove Tubesin Soul-O 45, jossa headroomia piisaa todella paljon. Ainakaan tämän vahvistimen kanssa putki ei ole lainkaan räyhäkkä. Itse asiassa putki ei meinaa säröytyä millään.
Spike
12.06.2006 22:15:13 (muokattu 12.06.2006 22:16:17)
Vahvistimeni on Groove Tubesin Soul-O 45, jossa headroomia piisaa todella paljon. Ainakaan tämän vahvistimen kanssa putki ei ole lainkaan räyhäkkä. Itse asiassa putki ei meinaa säröytyä millään.

säröytymisestä en tiedä, mutta esim JJ:hin, Sovtekiin, Mullardiin ja EI:hin verrattaessa keskialue kuulostaa räyhäkkäältä. Siis nyt tarkoitan raskasmetallisäröjä lähinnä. Ja joo, ei mikään kauheasti yläpäätä omaava.
Clearly motivated by an unholy alliance.
Numb
11.04.2007 11:52:39

Keskustelua raskaamman musiikin putkistosta:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=145669
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Vipu
11.04.2007 13:35:28
Hienoa että joku jaksaa tehdä tällasia testejä. Kunhan kotiin pääsen ni voisin kuunnella nuo läpi. +++
TILU soolot < all! Ja 90% sooloista kans turhia! (IMO)
dbv
20.04.2007 12:07:15

Tung-sol on myös erittäin hyvä valinta puhtaaseen asteeseen kuten mikkietuseen.
Lead_Zeppelin
16.09.2007 20:21:36
joo no mulla on ac 15 cc1 valmiiksi paikallaan tung sol 12ax7 ja electro harmonix 12ax7 ja mielestäni saundi on vähä tunkkainen ja levahtanut.. ajattelin jjtä ku se kuullostais olevan vähä ärhäkkäämpi, syövämpi ja tiukempi. mut tää on mun mielipide.
on musiikkia.on parempaa musiikkia ja sitten on led zeppeliniä.
Lead_Zeppelin
17.09.2007 21:41:03
Ostin jo JJ ecc83 s :)
kyllä nyt repii ja puree paremmin. EH:n etuasteputket on mun mielestä aina ollu perseestä, tää tung sol oli mulle uus tuttavuus.. noh, ovat nyt kuitenkin varalla. edelleen mun mielipide.
bluesman99
27.09.2007 08:06:13

Millä etuasteputkilla saa parhaimmat cleanit, joita voi sitten kuorruttaa hyvällä delaylla?
Poppia ikä kaikki
oiva tumpeloinen
27.09.2007 08:46:03
Millä etuasteputkilla saa parhaimmat cleanit, joita voi sitten kuorruttaa hyvällä delaylla?

Ei tuommoiseen pysty suoriltaan kukaan vastaamaan, kun maut vaihtelee. Kysymys on samaa luokkaa, kuin kysyisit, että millä säröpurkilla saa parhaimman särön. Sun pitää vähän tarkemmin rajata, minkälaista puhdasta kaipaat. Pitääkö siinä olla pientä "reunaa", vai mitä?
bluesman99
27.09.2007 10:01:50

No tarkennetaan. Kyseessä Englin Screamer combo, jonka cleanit ei ole ihan Fender Twinin tai Voxin luokkaa. Haen pop musaan kirkkaita pehmeitä mutta kuulaita soundeja. Hyvä delay on myös hakusessa, EH MemoryMania olen ajatellut siihen. Skittana LP std, ehkä Strato voisi auttaa myös asiaa mutta sellaista ei ainakaan vielä nurkista löydy.
Poppia ikä kaikki
msm40
27.09.2007 10:50:16
No tarkennetaan. Kyseessä Englin Screamer combo, jonka cleanit ei ole ihan Fender Twinin tai Voxin luokkaa. Haen pop musaan kirkkaita pehmeitä mutta kuulaita soundeja. Hyvä delay on myös hakusessa, EH MemoryMania olen ajatellut siihen. Skittana LP std, ehkä Strato voisi auttaa myös asiaa mutta sellaista ei ainakaan vielä nurkista löydy.

Mä lähdin aikanaan (lähtisin vieläkin) hakemaan Screamerista ja myös Thunderista saundeja tuuppaamalla etusen täyteen JJ:n ecc83:sta ja sitten tarpeen mukaan jos menee tunkkaseksi niin eka putkeksi jotain kirkkaampaa esim. Tung-Sol. MemoryManilla et myöskään mene kovin pitkälle metsään.
All you really need is your imagination... And a Tele...
sihvoh
28.09.2007 14:54:16 (muokattu 28.09.2007 15:26:08)
Testiin on käytetty paljon aikaa ja vaivaa, siitä kiitos, kunnia ja kumarrus tekijälle.

Tästä testistä on pakko sanoa, että periaatteessa hyvä testi, mutta kohdistuu vain yhteen vahvistimeen. Testin tulos tässä vahvistimessa ei välttämättä tarkoita samaa tulosta jossakin toisessa laitteessa.

Se eka putki vaikuttaa tiettyyn osuuteen soundista, mutta myös se ne muut putket ja osat ovat todella tärkeä osuus soundista:

- Toinen etuasteputki
- Päätteen driver-putki
- Pääteputket
- Päätemuuntaja
- Kaiutin
- Ja kaikki matkan varrella olevat osat

Se että muutetaan yhtä putkea, voi saada hyvänkin putken kuulostamaan myös huonolta esimerkiksi tässä vahvistimessa noiden muiden putkien ja komponenttien yhteisvaikutuksesta. Jos jotakin optimisoundia haetaan, vaatii se vaivaa ja aikaa sovitella kaikki putket ja komponentit optimiksi, joka yhdessä luo hyvän kokonaisuuden.

Tuosta testaamisen vaikeudesta ja mahdottomuudesta olen vakuuttunut omien THD Univalve -testien perusteella. Mulla on todella suuri määrä erilaisia putkia (etuaste, driver ja pääte) - kaiken tyyppiset, mitkä Univalveen ylipäänsä kelpaavat. Yhden vaihtaminen voi vaikuttaa jotakin, mutta kun kaikki kolme saadaan synkkaamaan yhdessä päästään parhaaseen lopputulokseen.

Vaikka löytäisin hyvän putkisetin omaan Univalveen, se ei takaa moisen hyvyyttä missään muussa vahvistimessa.

Lisäksi kun otetaan mukaan kitara, sen mikit, muut tilpehöörit ja erityisesti soittotaito, on testien tulos aina vaan hankalammin tulkittava...
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Lead_Zeppelin
30.09.2007 20:31:34
Auttakkee tyhmää!

Löysin philipsin putkiradion. se oli paskana iha tosissaa :(
Sisältä paljastui kuitennii läjä putkia, ja yks kappale oli aivan kuin kaikki ECC putket, mutta kyljäeesä luki ECC85. OK. Kertokaa, onko tälläinen kovinkin yleinen? uskaltaako tätä edes koittaa omassa laitteessa? olenko idiootti?

olen puhunut.
SirElwood
30.09.2007 21:22:02
Auttakkee tyhmää!

Löysin philipsin putkiradion. se oli paskana iha tosissaa :(
Sisältä paljastui kuitennii läjä putkia, ja yks kappale oli aivan kuin kaikki ECC putket, mutta kyljäeesä luki ECC85. OK. Kertokaa, onko tälläinen kovinkin yleinen? uskaltaako tätä edes koittaa omassa laitteessa? olenko idiootti?

olen puhunut.

Radio- ja audiotaajuus vahvistin. Ihan yleinen, mutta ei näissä audiohommissa. Radiopuolella sitäkin yleisempi... Noh... Imaisee enemmän hehkuvirtaa kun vaikkapa ecc83. Mutta senkun kokeilet. Tuskin pelaa kovinkaan hyvin. Ja jos sun vahvistimen hehkukäämi on kovin tarkkaan mitoitettu, niin saattaa kyykätä koko homma, eikä kuulu mitään, tai putket alihehkuttuu (onko tuo edes sana?).

Mutta omalla vastuulla sitten. Älä minua kuuntele.
Jucciz
30.09.2007 23:44:15
Oon antanu itseni ymmärtää että ECC85 ei kyllä oo kitaravahvistimia varten. Radioissa niitä näkee, mutta ECC83, ECC81, 5751 ja ECC82 on yleisimmät etuasteputket ja ne toimii kaikki toistensa tilalla.
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)