Muusikoiden.net
15.05.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suuri kieligalluppi
1 2 3 4 5 6 7 8
bize
25.08.2007 13:56:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkään käyttelin pelkästään DR:n high beamssejä. Viime aikoina olen ostellut mm. D'Addariota ja Boomerseja. Ei niissä nyt mainittavia eroja ole, seuraavaksi ostan halvimmat mitä hyllystä löytyy.
 
Olympiat toimii kyllä. Noissa Boomerseissa on ollut monesti E-kieli kuollut, tai tumppuuntunut muita nopeammin. Rotosoundeissa samaa E- ja A-kielillä.
 
bize
25.08.2007 14:06:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

D'Addario Chromes: pitihän sitä flättejäkin edes kerran kokeilla: aivan liian jäykät ja uutena soundissa liikaa kolinaa ja kilinää. Tavallaan tykkään todella paljon sellaisesta 60/70-lukujen vanhan liiton bassosoundista joka aikanaan tehtiin fläteillä, mutta ne eivät vaan sovi mun soittotatsille, tai ainakaan nämä eivät sopineet.
 
Oletko kokeillut noita Thomastikin Jazz Flatteja? Tuntuma on varsin samanlainen kuin D'addarion 40-95 -setissä. Soundi on ihan ehtaa asiaa mutta joustavuus jopa parempi kuin monissa roundeissa. Tosi paljon alamiddleä soundissa, ei toimi niin hyvin honottavaissa bassoissa.
 
Itselläni nuo on jämähtäneet jytykaulaiseen 5-kieliseen Warwickiin, irto-H:lla höystettynä, Balzaryn paksu kaula - ohuet kielet -logiikan mukaan. Nelikielisessä taas sitten peruspaksuiset Olympiat.
 
Groovelover
25.08.2007 14:26:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko kokeillut noita Thomastikin Jazz Flatteja? Tuntuma on varsin samanlainen kuin D'addarion 40-95 -setissä. Soundi on ihan ehtaa asiaa mutta joustavuus jopa parempi kuin monissa roundeissa. Tosi paljon alamiddleä soundissa, ei toimi niin hyvin honottavaissa bassoissa.
 
En ole vielä kokeillut, mutta tuo kuulostaa lupaavalta. Ehkä sitten kun seuraavan kerran on kieltenvaihdon aika.
 
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
2541
25.08.2007 17:34:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaveri kehui juuri eilen Thomastikin flatteja. Sanoi, etä niistä puuttuu kaikki ne ominaisuudet mitä esim. itse flateissa inhoan, eli jäykkyys ja nihkeä tuntuma.
 
Rämppy
27.08.2007 22:15:37 (muokattu 27.08.2007 22:20:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko flattimiehiä typhuksen lisäksi? Iten olen viehtynyt jazzarissa niihin, ja haluaisin feeliksiä eri valmistajien eri malleista...
Mulla on ollut presarissa RotoSoundin JazzBass 77-setti kohta vuoden. Tykkään kovasti, tosin en ole kokeillut muita flättejä. Kielet sain "ajettua sisään" noin viikossa ja sen jälkeen on ollut hyvä ja on pitänyt pintansa. Soundissa on paukkuva atakki, hyvä ryhti sekä sopivasti pehmeyttä. Mielestäni toimiva retrosoundi sekä plektralla että ilman. Ainakin Presarin saa näillä kielillä varsin hyvin leikkaamaan läpi bändin äänivallin. Tatsi on jäykempi kuin roundwoundeilla, mutta ei mitään rautakankimeininkiä. Miinuksena on tosi heikot silkkilangat kielten päissä; lähtevät purkautumaan, jos kielet täytyy jostain syystä irrottaa ja laittaa takaisin. Ongelman saa korjattua, kun pyörittelee purkautuvia silkkilankoja erikeepperisillä sormilla ja antaa liiman kuivua. Laatu saattaa Rotolla olla vaihtelevaa, ainakin mulla eka setti meni takaisin kauppaan -oli täys sus.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Bläck Joutsen
28.08.2007 10:27:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti Elixirit (45-105, 130 setti). Ei tulisi enää mieleenkään käyttää muita kieliä. Jos haluaa pitää saundin kirkkaana ja kolisevana, Elixirit tulevat loppupeleissä edullisimmaksi vaihtoehdoksi. Vaihtoväli meikäläisellä noin puoli vuotta. Tähän väliin menee 2-3 settiä muun merkkisiä kieliä.
 
Tana
29.08.2007 14:46:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Normivireiseen bassoon GHS Bass boomersit ja alavirebassoon halvimmasta mahdollisesta 5-kielisen setistä 4 alinta kieltä, tai jos rahaa sattuu olemaan, niin skull stringsin vitossetistä.
 
Diiba daaba
Teijo K.
29.08.2007 14:54:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä vain sattuu halvalla saamaan. Ei mitään väliä.
 
Muovibassossa on flätit, pyrkimyksenä että soundi olisi mahdollisimman plöm. Liian hyvin tää soi silti, pitäisi varmaan täyttää runko jollain uretaanilla tai jotain. Nelikielisessä "perus" on jokku EBS teräskielet. Kenyn vanhat. Kyllä kilisee. Nauhattomassa 6 kielisessä on Daddarion hiomattomat. Kivasti naukuu. Nauhallisessa 6-kielisessä on joku mikälie sekasetti jo varmaan kuudetta vuotta. Ostan siihen uudet heti kun sille bassolle tulee jotain oikeaa käyttöä. Kontrassa oli jotkut spiro tai jotain. Unohdan sen merkin aina. Piti ostaa uudet. En saanut lähdettyä koko kesän aikana sinne Helsingin keskustaan senvertaa että olisi piipahtanut musakaupassa mistä niitä saisi. Kauhee paikka se.
 
Njoo, no. Kielten merkillä ei siis merkitystä, minulla.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

How many string bass players does it take to change a light bulb? None; the piano player can do that with his left hand.
Thefish
31.08.2007 11:36:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ebs Northern light SS 045-127.Hyväksi havaittu.
 
Jos toi ei nyt lopu, niin se saa jatkua!
Peijooni-
31.08.2007 12:20:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olympiat toimii kyllä. Noissa Boomerseissa on ollut monesti E-kieli kuollut, tai tumppuuntunut muita nopeammin. Rotosoundeissa samaa E- ja A-kielillä.
 
Itekin ostin olympiat. Ihan hyvät. Ei tosin ole vertailukohtana, kun jotkut varmaankin orginaalit (basso kaverilta lainassa) melko paljon paskaa keränneet kielet. Pesin otelaudankin vaihtaessa, kun oli ihmeen paljon paskaa siihenkin jämähtänyt. Vaihto otelauta väriä, kun käytin fairyä..
 
-||-
kauhu-köös
01.09.2007 08:52:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käyttänyt jazzin kanssa muutamia eri, Fenderit toimi hyvin, DR:n Low riderit oli aika kököt, toisaalta laitoin ne sitten presariin ja siinä toimii ihan kivasti. Nykyään on tullut käytettyä GHS:n boomersseja. Warressa sain kaupan mukana setin daddarioita ja en tykännyt yhtään, nyt käytössä GHS super steelit kun en boomersseja löytänyt, ainoa vika se että nykyisen setin mukana tullut b kieli on susi(lue valmiiksi kuollu).
 
www.myspace.com/Kauhu
justjoo
01.09.2007 12:07:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä presarissa nikkeli low riderit. Diggaan soundista ja jämäkästä tatsista. Mustangissa olen kaittanut flattejä, puoliflättejä ja tavallisia roundeja. Päädyn aina roundeihin takaisin. Flätit ovat ok, mutta kun ei ole kuin kaksi bassoa niin pakko pitää roundeja kiinni kummassakin, koska tulee soitettua kamaa, jossa tarvitsee hieman yläpäätä ja purevuutta.
 
Chomesit ovat toimineet fläteistä parhaiten. Hyvä tatsi sekä soundi. Half roundit ovat mielenkiintoiset(ghs:n sekä d'addarion kokeiltu), mutta tatsi ei yllä chromesien tasolle. Aluksi chromesit tuntuvat hieman tahmaisilta, mutta tahmaisuus katoaa ajan kanssa.
 
Cornflake
01.09.2007 16:39:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä dikkasin ihan vilpittömästi Skullstringsien soundista. Harmi vaan että Soundatalla ei ollut (ainakaan viime talvena) mahdollisuutta pitää vitossettiä kunnolla hyllyssä. Ketuttaa moinen. Ja ketuttaa ainainen merkinvaihtelu.
 
Sitten ostin läjän Rotosoundeja ja onhan nekin jees, mutta noiden kallokielien jälkeen ei oikein tuntunut missäään. Ihme juttu, eikai joku pääkallomeisinki voi olla rock? Mutta kai se on pakko uskoa fiilistään.
 
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Warwick
11.09.2007 16:59:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DR Black Beauties kokoa en nyt muista (ohuet) , yllätyin positiivisesti testatessani ks. kieliä ihan ulkonäkö syistä.
 
+ on ne komiat
+ nopeat soittaa
+ hyvä soundi
 
- olivat allekkirjoittaneen raskaalla kädellä lyhyt ikäiset
- väri katosi plekulla soittaessa ( oma moka )
- saatavuus ainakin Jkl-Lahti-Mikkeli akselilla
 
Tuo synkeä sankari synkkine sointuineen
Aladoobi
12.09.2007 00:37:42 (muokattu 12.09.2007 03:12:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä on vetänyt aika monilla roundwound-kielillä, ja säilyttänytkin kaikista yhden paperikuoren johon merkannut kommentit. Tässä lyhyt yhteenveto:
 
Parhaat: DR Lo-Riders, teräsversiona, 45-105. Hinta on pahahko, mutta kielet kestävät ja soivat pitkään. Paljon massaa kiitos tuon lomittaispunonnan, ja kun sen saa liikkeeseen niin groove käy. En muita käyttäisi jos vain phynanssit antaisivat myötä.
 
Hyvät: La Bella Hard Rockin' Steels, D'Addario Pro Steels, DR Black Beauties (vähän löysät).
 
Huonot: GHS Boomers (ohut sointi, kestävät yhden keikan), Dean Markley Blue Steels (samoin), Hartke (eivät sitäkään), Elixir (huiluäänet tumppuja, skordarituntuma).
 
Jätin pois "siedettävät" kielet, joita on tietysti koko liuta. Rahapulassa Warwickin Red Label on edullinen ostos, setti jotain 13 egee, ja kestävät rundilla sentään joitakin keikkoja, joskaan sointi ei ole loistokas.
 
Näin siis minulla, muillahan omat kokemuksensa.
 
Pelsi
13.09.2007 10:58:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Justiin vaihdoin Presariin GHS:n Light-setin (eli .40-.95) ja hyvä oli tilutella. Tiedä sitten, että tumppuuntuuko kuinka nopeasti.
 
The 11th Hourin demo saatavilla. | >-)))>
tmmy
14.09.2007 14:02:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dean Markley Blue Steel. Vire säilyy todella hyvin. Bassoina käytetty fenderit MIJ ja MIUSA
 
spade
15.09.2007 15:34:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Curt Mangan Nickel Bass 50-110 settii
tai ernie ballin vastaavaa tai
rotosoundin
 
Elämä on
janne h
15.09.2007 23:18:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GHS Boomers. Etuina suht edullinen hinta, varsinkin ulkomailta tilattaessa, sekä tasalaatuisuus.
 
Tykästyin myös noiden GHS kielien soundiin, mutta mulla meni kaks kieltä poikki parissa kuukaudessa ja molemmat vielä keikalla, joten en enää koske niihin. Daddarion ENR71 on nyt käytössä ja sopii mun mieltymyksiin kun soundi ei ole metallimainen. Hinta tosin ei oo sieltä halvimmasta päästä.
 
Rock Rock
Johnny Buzz
16.09.2007 02:09:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko flattimiehiä typhuksen lisäksi? Iten olen viehtynyt jazzarissa niihin, ja haluaisin feeliksiä eri valmistajien eri malleista...
 
Juu, flattimiehiä ollaan täälläkin. GHS Flatteihin olen itse tykästynyt ja sellaiset on kiinni niin jassossa ja Tokain Hard Puncherissakin. Ite diggailen noiden kielten soundista ja tatsista kovin. Fenkun flatit oli mulle liian jäykät, mut nää GHS:t on just passelit. Ihan snadisti 105:n perus-roundisettiä jäykemmät, joka on mulle just täydellinen. Soundi on mukavan vintage ja turhat kihinät & kilinät on tipo tiessään. Tykkään siis erittäin paljon.
 
Soulstab live 15.9. @ Bar Mendocino, Helsinki
www.soulstab.com www.myspace.com/soulstab
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «