Aihe: Kellään kokemuksia boss BR-600 raiturista?
1
Krister
15.09.2007 16:07:58 (muokattu 15.09.2007 16:10:07)

Mulla on Boss BR-864, ja ellen ihan väärässä ole niin kuussatanen on mun koneeni kehittyneempi versio. tyytyväinen olen ollut 4 vuotta: Kulkee mukana, sisäänrakennettuna kaikki mitä noin nopeasti tulee ajatelluksi ja tiedonsiirto pc.lle toimii. onpa tuolla tullut väsättyä kunnianhimoisempaakin juttua.
Mukana tuleva muistikortti tosin on kooltaan vitsi joten isompaa ostoon ja se on siinä. Muista tilata virtalähde samalla kertaa.
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Bertrand
16.09.2007 06:05:33
Omistan tuollaisen. Olen käyttänyt sitä paljon mukana kuljetettavana äänitysvehkeenä keikoilla ja treeneissä. Ostin laitteen vuosi sitten.

Ladattavien pattereiden kanssa erittäin näppärä. Gigaisen kortin (ei tue suurempia kortteja) kanssa yli neljä tuntia stereoääntä putkeen on riittänyt oikein hyvin. Laitteen omat mikrofonit yllättävät kerta kerran jälkeen. Ei uskoisi miten hyvät mikit ovat saaneet vaatimattomannäköiseen paikkaan.

Suuri puute on mielestäni vaatimattoman pieni näyttö. Valikkoja pitää pyöritellä edestakaisin kahden rivin matriisinäytössä. Minua miellyttäisi, että voisi yhdellä silmäyksellä saada näytöstä paljon tietoa mutta BR-600 ei sitä kyllä mahdollista. Toisaalta isompi näyttö vaatisi koon kasvattamista ja näyttö on tietysti herkkä hajoamaan mukana kuskatessa kaiken maailman paikoissa. Toinen puute on, ettei laite tue phantom-virtaa. Jos siis haluaa äänittää ulkopuolisella kondensaattorimikillä, mikissä pitää itsessään olla patteri. XLR-liittimiä ei liioin ole, ainoastaan stereplugit. Adapterit voi toki ostaa mutta se nostaa hintaa.

Olennainen rajoite on myös vain kahden raidan yhtäaikaisen äänittämisen mahdollisuus. Bändiä äänittäessä olisi mukava heittää kahdeksan mikrofonia tietty niin ei olisi balanssien kanssa niin isoja ongelmia. Pelkän stereoäänen kanssa tulee usein erilaisia hankaluuksia.

Toki vehjettä voi käyttää vain kotonakin 8-raiturina. En ole ohjelmoinut rumpukonetta, joka laitteesasa on. Soundit ovat ihan jees kylläkin. En kai vain ole jaksanut paneutua opiskelemaan ohjelmoimista.

Kitara- ym. soundeja on valmiiksi paljon. Hyödyllinen on basso-soundi kitaralla soitettuna. Oktaaverihan siinä on kyseessä ja kovin on rajallinen. Käytännössä edellyttää vain pitkien äänien soittamista bassoksi ja aika tarkkaan täytyy harkita miltä kohden kitaraa äänet ottaa. Jos hiemankin tulee venyttäneeksi kieltä, tuloksena on kimpoilemista oktaavista toiseen.

USB-piuhan kanssa tiedonsiirto tietokoneelle on näppärää joskin tappavan hidasta. Yhden biisin siirtäminen voi viedeä kymmenen minuuttia. Nyt voi tietysti olla niin, että kyse on laitteiston hitaudesta enkä sitä ala tässä spekuloida tämän enempää.

Kaiken kaikkiaan: Suosittelen laitetta reissukoneeksi. Se on kevyt kantaa ja näppärän pieni kannettavaksi treeneihin ja keikoille jne. Sen sijaan valitsisin eri laitteen, jos pääasiallinen käyttö olisi kotona tehtävissä äänityksissä. Silloin saisi olla isompi näyttö ja ekvalisointisäätimiä perinteisessä vääntönuppimuodossa. Valikkojen pyörittämisen kanssa tulee hulluksi ja aikaa kuluu paljon. Vakavampiin bändiäänityksiin kahden yhtäaikaisen kanavan äänitys ei ole riittävä. Laadultaan BR-600 on tuntunut hyvältä. Eikä hintakaan ole paha. Minun mielestäni ei tee hölmösti, jos ostaa tämän vehkeen reppuunsa mutta hankkii myös monipuolisemman äänityslaitteen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)