Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vitonen messiin: Extreme sormettelua.
1 2 3
Sir Härö
15.09.2007 02:38:34 (muokattu 15.09.2007 02:39:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan tällästä lähdin tuossa tylsän yövuoron ratoksi miettimään, että kuinka olisi kivuttominta napata tuo pikkurillikin mukaan oikeankädentekniikkaan?
 
Etu- ja keskisormella pääasiassa soitan, kolmensormentekniikkakin mulla toimii hyvin ja välillä tulee peukkuakin tarjottua, mutta ihan mielenkiinnosta voisi lähteä kokeilemaan tuon viidennen eli pikkurillin mukaan ottamista.
 
Itse asiassa, en ole ikinä edes kokeillut soittaa pikkurillillä, joten mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
 
Ja ihan pohdintaakin otetaan vastaan; Tarvitseeko basisti kaikkia sormiaan? ;)
 
Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa!
absqua
15.09.2007 08:08:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku muu saattaa olla toista mieltä, mutta mä en näe mitään pointtia pikkurillin käyttöön, ellei sitten muuta koko soittotekniikkaa vähän klasari-kitaran suuntaan. Käytännön tasolla asiaa hankaloittaa sekin että useimmilla meistä pikkurilli on selkeästi muita sormia lyhyempi.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
blessed
15.09.2007 10:02:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloin tota viime talvena treenaamaan, ja kyllähän sitä voi asteikoissa tai sahauksissa käyttää. Jossain sting of the bumblebeessä olis varmaan makia jos osais kunnolla:) Hyvää reeniä ainakin mulla tuohon on ollu esim ynkän baroque and rollin basso-osuudet.
 
Oan
15.09.2007 10:57:41 (muokattu 15.09.2007 11:05:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asiassa, en ole ikinä edes kokeillut soittaa pikkurillillä, joten mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
 
En lähde ottamaan kantaa siihen, kannattaako pikkurillillä opetella soittamaan vai ei. Mun mielestä on ihan sama vaikka soittaisi nenällään, pääasia että on hauskaa ja soitto kuulostaa hyvältä. Itse käytän kaikkia näppäilykäden sormia, enkä mielelläni vaihtaisi takaisin kolmeen tai kahteen sormen.
 
Aiheesta on olemassa pari vanhaakin ketjua, kannattaa penkoa ja lueskella niitä. Jostain intterwebin syövereistä löytyy myös artikkeleita, esim. tämä: http://www.harmony-central.com/Bass/Articles/Hanging_Ten/
 
Alkuun pääset ihan sillä että lähdet hakemaan ja kokeilemaan parasta asentoa näppäilykädelle. Tavalllisesti tuo pikkurilli on sen verran lyhyempi että kämmentä joutuu hieman kääntämään "sisäänpäin". Ranteen asento saattaa mennä kovastikin uusiksi, riippuen hieman siitä miten on ennen soittanut.
 
Ja sitten vaan soittamaan niin perkeleesti, että pikkurillin motoriikka ja voima paranisivat. Mitään ihmeellistä tässä ei ole, sormi vain täytyy totuttaa näppäilyyn - siis harjoittelua, harjoittelua ja harjoittelua. Kokeile soittaa pelkällä pikkurillillä, kaikilla sormilla ja erilaisilla kahden-kolmen sormen kombinaatioilla. Lähde liikkeelle hitaasti; nopeita "ryöpsäytyksiä" oppii tekemään melko äkkiä, mutta hyvä ja tasainen soitto vaatii paljon hiomista. Onnea matkaan!
 
E: Ai niin. Neljän sormen käyttö ei sitten todellakaan ole mikään oikotie tilutusonneen. Monet tuntuvan ajattelevan että ko. tekniikka soveltuu erinomaisesti 1/64-nuottien vetelyyn tempolla 220bpm. Käyhän sekin, mutta samaan pääsee myös vähemmällä sormimäärällä. Todennäköisesti on helpompi opetella soittamaan nopeammin niillä kolmella sormella kuin tuoda väkisin pikkurilli mukaan siinä toivossa että saisi lisää vauhtia.
Tämä siis vain huomiona ja varoituksena, ei viittaa kenenkään aiempaan postaukseen.
 
Huutakaa mustaa valoa!
Pentinpuro
15.09.2007 22:57:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä oikean käden pikkurilli ei sovellu juuri muuhun kuin nenänkaivuuseen ahtaammissa onkaloissa. Jos mafiaveljet joskus haluaisivat jonkun sormen viedä, niin miettimättä se olisi juuri tuo.
 
Klassista kitaraa olen soittanut tässä 22 vuotta, eikä vielä ole piisiä tullut vastaan, missä tuota tarvitsisi. Bassoa alkaa olla yhtä kauan kohta takana ja jos ei klasarikitarassa tarvitse, niin tuskin bassonsoitossakaan.
 
Musta. Piste.
 
Niin no, no niin
Mr.Crest
16.09.2007 12:20:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Höhöö. Soitan ite 50-luvun tyyliin peukulla. (ei peukutus)
 
Oan
16.09.2007 22:08:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta. Piste.
 
Tuohon on vain helppo heittää takaisin, että mistäs tiedät miten hyödyllinen pikkurilli voisi olla jos et ole kerran kokeillut?
 
Pointtina siis se, että kritiikki on hieman turhaa jos omakohtaista kokemusta asiasta ei ole (tai hyviä lähdeviitteitä!). Itse en ole ikinä soittanut viisikielistä bassoa enkä koe tarvetta opetella moista soittamaankaan, mutten silti tyrmää ko. soitinta turhana. Päinvastoin, jos se jollain toimii niin helvetin hienoa.
 
Ei ole olemassa mitään Ainoaa Oikeaa Tapaa, eikä koskaan tule olemaankaan. Tästä näkökulmasta on ihan yhtä järkevää näppäillä vaikka varpaillaan kuin "perinteisesti" etu- ja keskisormella.
 
Huutakaa mustaa valoa!
Pentinpuro
17.09.2007 09:59:20 (muokattu 17.09.2007 10:07:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kirjoittanut että en ole kokeillut. Kirjoitin että en ole tarvinnut. Siinä on vissi ero. Tarkoituksella heitin provosoivasti, että saataisiin vähän keskustelua. Sitten siellä lopussa seisoo sana "musta", mikä mun murteella tarkoittaa, että "minun mielestäni". Mulle on ihan sama, vaikka joku soittaisi pottuvarpaalla, jos homma toimii ja siitä tykkää. Pikkurillin voima vaan on aika rajallinen verrattuna muihin sormiin ja motoriikkakin on aika kömpelöä, johtuen käsittääkseni osin yhteisistä jänteistä nimettömän kanssa. Mutta treenillähän kaikki on mahdollista. Itse vaan käyttäisin treeniajan muiden neljän sormen tekniikan parantamiseen.
 
Niin no, no niin
Johannes_t
17.09.2007 12:40:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut elämässä semmonen filosofia, että ennen kuin rupeaa tekemään jotain uutta ja ihmeellistä, kannattaa ottaa selvää onko a) juttu keksitty aiemmin b) jos on, niin kuinka yleisesti keksintö on käytössä. Jos vaihtoehto b toteutuu ja jatkokysymyksen vastaus on satunnaisesti tai harvemmin, niin lähes aina siihen on joku käytännön syy.
Jalmus
17.09.2007 14:54:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut elämässä semmonen filosofia, että ennen kuin rupeaa tekemään jotain uutta ja ihmeellistä, kannattaa ottaa selvää onko a) juttu keksitty aiemmin b) jos on, niin kuinka yleisesti keksintö on käytössä. Jos vaihtoehto b toteutuu ja jatkokysymyksen vastaus on satunnaisesti tai harvemmin, niin lähes aina siihen on joku käytännön syy.
 
Lisäisin vielä kohdan c) :onko kyseisen jutun harjoittelemisessa kuntoon oikeasti järkeä tai onko sillä mitään käyttöä käytännön soittotilanteissa.
 
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
blessed
17.09.2007 15:09:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ainakin kun tuo soittohomma on täysin harrastepohjaista niin mitään järkisyitä tai selityksiä uusien temppujen opettelulle ei tarvita. Lähinnä semmonen ajatus oli mielessä, että voi tuommoisia "ryöpsäytyksiä" tehdä, ja sitten jos pitää pitkään soitella nopeammalla temmolla niin voisi olla mukavampaa ja auttaa jaksamisessa, ja ehkä joskus jopa siinä nopeudessakin. Sitäpaitsi ajatus siitä, että se pikkurilli vaan roikkuu siinä tyhjänpanttina, tuntuu jotenkin mahdollisen potentiaalin käyttämättä jättämiseltä, musta siis:) Ja vaikka se anatomisesti onkin heikompi ja lyhempi, niin eihä sitä nyt silti surkastumaan kannata jättää, samaa reeniä vaan sillekki ku muillekki sormille:)
 
Basismi
17.09.2007 16:08:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen kun treenaat pikkurillin kuntoon vaan, ei se meiltä ole pois. Pistä tuubiin linkkiä sitten kun on hallussa. :)
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
blessed
17.09.2007 16:35:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen kun treenaat pikkurillin kuntoon vaan, ei se meiltä ole pois. Pistä tuubiin linkkiä sitten kun on hallussa. :)
 
Oon sen verran ujo mies, että voi tuossa tuubiin laittamisessa kestää hyvä tovi. Pitää melko hyvin onnistua, jotta sinne omaa soittoa laitan:) Mutta muistaakseni tämä meidän bassosoolon sm 2006 kultamies joskus sanoi täällä soittelevansa myös pikkurilliä käyttäen.
 
gorgonoidi
17.09.2007 16:45:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen siitä lähtien kun aloitin soiton käyttänyt pikkurilliä aina mukana silloin tällöin, toimii ihan jees.
 
Oan
17.09.2007 18:00:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäisin vielä kohdan c) :onko kyseisen jutun harjoittelemisessa kuntoon oikeasti järkeä tai onko sillä mitään käyttöä käytännön soittotilanteissa.
 
Nyt kun tähän päästiin, niin voinet kai määritellä mikä kaikki bassonsoittoon liittyvää solahtaa kategoriaan "järkevää opetella" ja mikä on ehdottomasti sen ulkopuolella? Ja vielä samaan syssyyn kertoa mitä tarkoittaa "käyttö käytännön soittotilanteissa". Jos pikkurillillä saa bassosta aikaiseksi äänen, vieläpä siten että tuo ääni on toivottu ja hallitusti tuotettu, laskisin sen ihan käyttökelpoiseksi taidoksi. Riippumatta siitä, että suurin osa muista basisteista ei ole nähnyt "hyödylliseksi" opetella moista.
 
Tämä jankkaaminen on melko tylsää, eikö vain? Mielestäni on kuitenkin vielä tylsempää se, että jos m.netin bassopalstalla joku sattuu kyselemään vinkkejä soittotekniikkansa hiomiseen niin tuota aietta kritisoidaan turhana, hyödyttömänä ja liian vaikeana(!). Kaikki soitto ja kaikki treeni on hyvästä (olettaen ettei soita itseään rikki). Kyllä sen voi sitten jokainen kokeiltuaan ihan henkilökohtaisesti todeta, oliko tämä tai tuo tekniikka, kikka tahi kuvio nyt se ihan "mun omin juttu".
 
Jos jonkun asian opettelu tuntuu mielekkäältä haasteelta, tartu siihen. Tavalla tai toisella siitä on lopulta hyötyä.
 
Huutakaa mustaa valoa!
Oan
17.09.2007 18:07:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kirjoittanut että en ole kokeillut. Kirjoitin että en ole tarvinnut. Siinä on vissi ero.
 
Pahoitteluni, jäi huomaamatta vivahde-ero (kts. alla). Toisaalta, mikä sitten on tarpeellista ja mikä ei? Missä se raja menee, ja mistä sen voi tietää kokeilematta kaikkea mahdollista?
 
Tarkoituksella heitin provosoivasti, että saataisiin vähän keskustelua.
 
Veikkaisin, että n. 95% "keskustelua herättävistä provoista" m.netissä ymmärretään väärin. Anonyymi keskustelupalsta on hieman huono paikka provoilla, ellei sitten oikeasti halua tarpeetonta kinaamista.
 
Huutakaa mustaa valoa!
Jesus Muerte
17.09.2007 20:58:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitäpaitsi ajatus siitä, että se pikkurilli vaan roikkuu siinä tyhjänpanttina, tuntuu jotenkin mahdollisen potentiaalin käyttämättä jättämiseltä, musta siis:)
 
Tähän pitää kommentoida sen verran, että vaikka kahdella sormella soitankin, on minulla muutkin näppäilykäden sormet silti käytössä. Muita kieliä kun on näppärä demppailla nimettömällä ja pikkurillillä. Tärkeä detalji soitossa, vaikka sitä ei usein tietoisesti tulekaan ajateltua.
Rantsula
17.09.2007 23:00:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soittelen pääsääntöisesti kahdella sormella, mutta nopeammassa käytän kolmea sormea. Pikkurillin käyttöä tulee toisinaan harjoiteltua, mutta kolmellakin ehtii hyvin. Enempi kun sormia käytössä, niin jaksaa soittaa pidempään. Peukku pikkurillisoitolle.
 
Bassomaanikko
J.Hollström
17.09.2007 23:39:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saapko kyssyy miten sitä pikkurillii niiku käyteltäs? Ite ku enempi tuolla etusormella koukistelen. Toki keskarikin on kaverina kehissä, jos on tiukka paikka.
 
"I can't think of anything more exciting than tone hunting" -John Mayer
Teijo K.
18.09.2007 00:00:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saapko kyssyy miten sitä pikkurillii niiku käyteltäs? Ite ku enempi tuolla etusormella koukistelen. Toki keskarikin on kaverina kehissä, jos on tiukka paikka.
 
Ihan analogisesti etusormen kanssa.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «