Aihe: JB vs JB jr
1
twiga
11.09.2007 17:01:35
Eli lyhyesti virsi kaunis. Vastaako tuo jr malli millään tavoin soundiltaan tuota oikean kokoista JB:tä?
hapan
11.09.2007 17:04:50
Omien kokemuksieni mukaan hiukan ohkasemmalta. Siis _hiukan_. Melko saman soundisia ovat kyllä.
stratocaster
11.09.2007 17:06:55
Omien testausten perusteella molemmat kuullostaa mikiltä nimeltä JB. Itse en hirveästi pidä mikistä, korostaa mielestäni liikaa ylä-middleä, ja alapäätä puuttuu. Samat mietteet tuli molemmista mikeistä. En ole ikinä testannut noita saman päivän aikana, niin ei oikein ole voinut tehdä kunnollisia vertailuja, mutta hyvin samantyyppisiä ainakin ovat.
"Forget the message, forget the lyrics, and just play." -Cream
ravensoul
11.09.2007 17:36:02 (muokattu 11.09.2007 17:38:46)
Joo, sellainen huomio slightly off-topic, että jos meinaa straton tallaan JB:n tuikata, ni suosittelen samantien tekemään pienen modin, että vaihtaa keskimikin tonen tallamikille. Antaa lisää liikkumavaraa kun voi halutessaan leikata pois melkoisen riipivää yläpäätä, joka ei todellakaan toimi sellaisenaan kaikissa jutuissa.

E: Niin, itselläni siis täyskokonen versio. Eroista en osaa sanoa.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Jurbo
14.09.2007 15:21:03

Minulla oli JB jr vaahterakaulaisessa/otelautaisessa Stratocasterissa tallassa, ja soundi oli aika riipivän diskanttinen joskin tavallaan selkeä ja erotteleva. Ei tone-potikkaa. En suosittele kyseistä konfiguraatiota.
Suosikkilintuni lentävät kovaa ja korkealla.
Terry Pantheras
14.09.2007 16:43:30 (muokattu 14.09.2007 16:46:14)
Minulla oli JB jr vaahterakaulaisessa/otelautaisessa Stratocasterissa tallassa, ja soundi oli aika riipivän diskanttinen joskin tavallaan selkeä ja erotteleva. Ei tone-potikkaa. En suosittele kyseistä konfiguraatiota.

Jep, sama juttu mulla. Tuntuu, että JB toimii yleisesti paremmin mahonkisissa kitaroissa. Mulla siis JB jr perus Stratossa ja normi JB mahonkisessa Ibanez Icemanissa, eikä tarvinne mainita että soundit on tosi erilaiset, mutta eivät tietenkään soundillisesti vertailukelpoiset, jos kyseisten mikkien eroja ruoditaan. Mutta semmoinen samankaltainen rähinä ja särmä niissä kummassakin on... Mut Ibassa toimii huomattavasti paljon paremmin.

Muoks: Mutta asiaa saattaa valaista se, että mulla oli Stratossa aikasemmin DiMarzion pikku ToneZone ja se oli jotenkin tunkkainen ja hengetön, mutta kuitenkin ihan kelpo, eli SD:lle pisteet kuitenkin jos ei diskanttisuutta lasketa.
Finnish men don't talk and kiss, they just put.
Lego
14.09.2007 17:03:52
Pikkumalli on nimenomaan pienempi soundiltaan. Jouduin hirveesti tekemään säätöjä uusiksi kun saman vahvistinlaitteiston läpi vedin esim. Mahonkirunkoista ibaa normi JB:llä ja luoja-ties-mitä-runkoista stratoa JB jr:llä. Ei se pienempi versio vaan toimi yhtä hyvin vaan jää todellakin "ohueksi". Eli samanhenkisiä muttei todellakaan samanlaisia.
oiva tumpeloinen
14.09.2007 17:06:38
Pikkumalli on nimenomaan pienempi soundiltaan. Jouduin hirveesti tekemään säätöjä uusiksi kun saman vahvistinlaitteiston läpi vedin esim. Mahonkirunkoista ibaa normi JB:llä ja luoja-ties-mitä-runkoista stratoa JB jr:llä. Ei se pienempi versio vaan toimi yhtä hyvin vaan jää todellakin "ohueksi". Eli samanhenkisiä muttei todellakaan samanlaisia.

Ettei se suurin ero olisi ollut jossain muualla kuin mikissä?
Lego
14.09.2007 17:10:01
Ettei se suurin ero olisi ollut jossain muualla kuin mikissä?

Esim missä? Tunnustan etten itse ainakaan ole niin kultakorva että puulajeissa huomaisin MERKITTÄVIÄ eroja... Ja ainakaan sormisoundit ei pitäisi olla vertailussa koska itse olin puikoissa, eli yhtä paska soundi puolin ja toisin:)
stratocaster
14.09.2007 17:12:44 (muokattu 14.09.2007 17:13:38)
Tunnustan etten itse ainakaan ole niin kultakorva että puulajeissa huomaisin MERKITTÄVIÄ eroja...

Kyllä varmasti huomaisit jos laitettaisiin esim mahonkibodylla ja saarniboydlla olevat kitara vierekkäin. Ero on todella suuri. Saarni soi monesti todella ohuesti verrattuna esim tuohon mahonkiin.
oiva tumpeloinen
14.09.2007 17:16:19 (muokattu 14.09.2007 17:16:50)
Esim missä? Tunnustan etten itse ainakaan ole niin kultakorva että puulajeissa huomaisin MERKITTÄVIÄ eroja... Ja ainakaan sormisoundit ei pitäisi olla vertailussa koska itse olin puikoissa, eli yhtä paska soundi puolin ja toisin:)

Kyllä niissä luutuissa on eroja. En nyt väitä, etteikö niillä mikeilläkin eroja voisi olla (en ole jr:ää kokeillut), mutta kyllä mahonki ja esim. saarni soi aika eri tapaan. Ne mikit pitäisi istuttaa samanlaisiin tai samaan luuttuun vuorotellen, jotta niistä saisi kunnollisen kuvan.

...hidaskin näköjään.
Lego
14.09.2007 17:18:15
Kyllä varmasti huomaisit jos laitettaisiin esim mahonkibodylla ja saarniboydlla olevat kitara vierekkäin. Ero on todella suuri. Saarni soi monesti todella ohuesti verrattuna esim tuohon mahonkiin.

Aivan kuten sinäkin huomasit ISOLLA merkityn tekstin eli MERKITTÄVÄN. Eroja toki on puulajien soinnissa ja kirkkaudessa mutta ei se suurin syy ole eri soundille. Mikin materiaalit ja magneettien koot ARVIOISIN vaikuttavan kumminkin enemmän mitä markkinointi lupaa. Mutta se on vaan sitten mun omaa mutua, faktaksi en todellakaan väitä. Ja kerron vaan sen mitä omat kokemukset kertoo. JB jr. kuulostaa vaan ohuemmalta normihumppariin verrattuna.
oiva tumpeloinen
14.09.2007 17:21:53
Aivan kuten sinäkin huomasit ISOLLA merkityn tekstin eli MERKITTÄVÄN. Eroja toki on puulajien soinnissa ja kirkkaudessa mutta ei se suurin syy ole eri soundille. Mikin materiaalit ja magneettien koot ARVIOISIN vaikuttavan kumminkin enemmän mitä markkinointi lupaa. Mutta se on vaan sitten mun omaa mutua, faktaksi en todellakaan väitä. Ja kerron vaan sen mitä omat kokemukset kertoo. JB jr. kuulostaa vaan ohuemmalta normihumppariin verrattuna.

Kyllä varmasti eroja on mikeilläkin. Kovin usein sinkkukokoinen mikki kuulostaa tiukemmalta kuin täyskokoinen versio. Mutta kuten sanottu, en ole tuota junnua kokeillut, joten en osaa sanoa.
stratocaster
14.09.2007 18:43:42 (muokattu 14.09.2007 18:44:06)
Joo tottakai mikeilläkin eroja. Itse vaihdoin ykskelasen (kukaan ei tiennyt mikä mikki se oli) tallasta minihumppariin, little 59:n ja kitara on kyllä ihan eri maailmasta. Osiensa summia nämä soundiasiat.
horseface
15.10.2007 11:26:33
Tämäkin vähän off topic mutta kysyn kuitenkin: Itselläni on kaksi stratoa, toinen Fender vuodelta '76 ja toinen soitinrakentajan tekemä. Kummassakin on täysikokoinen JB-humppari. Fenderissä ulostulo on selvästi pienempi ja myöskin vähemmän diskanttinen. Volumepotikaksi on vaihdettu 500 kilon sellainen. Soundi ja ulostulo ovat siis erilaisia ilman, että mikki kuulostaisi olevan mitenkään rikki. Kumpikin on ammattimiehen asentama, joten siitäkään homma ei ole kiinni.
Sellainen homma vielä, että tuossa "kovempiäänisessä" skebassa on Jacksonin JE- 1000 aktiivielektroniikka, jonka boosterin saa kytkimellä päälle ja pois. Itselläni se on aina pois. Mistäköhän homma johtunee vai voiko samoilla mikeillä olla noikinkin suuria keskinäisiä eroja? Vaikuttaako aktiivielektroniikka asiaan?
Oli miten oli, näin on!
Terry Pantheras
15.10.2007 12:27:15
Tämäkin vähän off topic mutta kysyn kuitenkin: Itselläni on kaksi stratoa, toinen Fender vuodelta '76 ja toinen soitinrakentajan tekemä. Kummassakin on täysikokoinen JB-humppari. Fenderissä ulostulo on selvästi pienempi ja myöskin vähemmän diskanttinen. Volumepotikaksi on vaihdettu 500 kilon sellainen. Soundi ja ulostulo ovat siis erilaisia ilman, että mikki kuulostaisi olevan mitenkään rikki. Kumpikin on ammattimiehen asentama, joten siitäkään homma ei ole kiinni.
Sellainen homma vielä, että tuossa "kovempiäänisessä" skebassa on Jacksonin JE- 1000 aktiivielektroniikka, jonka boosterin saa kytkimellä päälle ja pois. Itselläni se on aina pois. Mistäköhän homma johtunee vai voiko samoilla mikeillä olla noikinkin suuria keskinäisiä eroja? Vaikuttaako aktiivielektroniikka asiaan?

Tod. näk. ero johtuu pitkälti kitaroista, puissa on eroja, vaikka laji olisi sama. Varsinkin kun toinen on yli 30 vuotta vanha. Siitä ei ole kokemuksia, minkälaista heittoa Duncanin laaduissa on, mutta luulisi niidenkin olevan yksilöitä, tuskin identtistä käämintää voi ikinä tehdä... Voithan aina testiä noita ristiin molemmissa kitaroissa, jos jaksat nähdä vaivaa.
Yeah
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)