Aihe: Voiko kielten paksuus vahingoittaa kitaraa?!?
1
mokoma palikkaköökinklopinklappi
13.09.2007 21:34:10

Moro. Eli olisi tarkotus virittää tosi matalalle seiskakielinen kitara ja on käynyt mielessä käyttää basson kieltä matalimpana. Voiko paksujen kielten jännitteet vaikuttaa kaulaan kierosti tai vastaavaa. Hätäilenkö turhasta?
NO NII JUSTIISA!!! Missä antti?!?
Sir Zephyr
13.09.2007 22:06:16
Kyllä, jos sinne liian paksun kielen laitat ja virität liian ylös, niin voi kaula helposti vääntyä. Sinänsä paksuushan ei kitaraa hajoita, mutta liian kova jännitys voi tehdä hallaa.. Satulaa tosin joutuu paksummille kielille helposti viilaan. Jossain tuli joskus vastaan ohjelma noiden jännityksien laskemiseen, joka viisaampi linkittäköön sen tänne...
Josid
13.09.2007 23:02:43
Kyllähän tuo mahdollista on. Mulla lohkesi kitarasta ylä-e:n tallapala kun pistin 12-setin kielet ja viritin eb-vireeseen kitaran. Talla tosin oli rapeat 20 vuotta vanha ja melko heikossa kunnossa muutenkin.
Magic mushrooms
saastara
13.09.2007 23:08:00 (muokattu 13.09.2007 23:08:31)
Itsellä oli tuossa edesmenneessä Rg 7321:ssä .070-.012-setti ja vire oli yleensä A#-Eb.. Melko korkealla pidin kieliä ja tuo Iban kaulahan nyt on ihan tulitikkulinjaa.. Vuoden aikana ei pienintäkään haittavaikutusta tullut esille.. Tiedä sitten kävikö mäihä tmv..

Uskaltaisin siis sanoa, että kyllä se kaula melko kovaa kuritusta kestää.. Kunhan nyt järjen päässä pitää.

Sen verran voin kyllä sanoa, että tuota .070 kieltä paksumpaa ei ole paljon järkeä laittaa.. Oletettaen, että kitarasi on perinteisellä 25.5"-skaalalla..? On meinaan noin paksu kieli jo melkoista tumppua.. Jos A:ta matalammalta haluaa jotakin järkevää saada, alkaa baritoni olla melkein ainoa vaihtoehto.
Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima!
Detox
14.09.2007 15:00:52 (muokattu 14.09.2007 15:01:54)

Sen verran voin kyllä sanoa, että tuota .070 kieltä paksumpaa ei ole paljon järkeä laittaa.

Jo ihan vaan senkin takia kannatta olla tarkkana, että huomasin itse että tuo .070 mahtui juuri siitä virityskoneiston viritysnupin reiästä. En usko että .080 enää mahtuu (olettaen että niissä on joku standardi). Täytyy sanoa että soi pirun mukavasti tollanen paksumpi setti. Suosittelen kokeilemaan, eipä siitä mitään haittaa ole jos vaan pysyt järkevissä vireissä kuten Eb ja alemmat.
Mesa 4 Life!
saastara
14.09.2007 20:42:27
Siitä kun kieraisee vähän päällylankaa pois kielestä ja laittaa virikoneen reiästä pelkän ydinlangan, niin mahtuu. En tosin tiedä, miten hyvin/huonosti kestää?

Tästä oli joskus aiemminkin puhetta.. Itse roiskaisin vain akkuporakoneella miehekkäästi koloa isommaksi käsivaralta.. :p Ei se ehkä ihan älykkäin tai turvallisin ratkaisu ollut mutta hyvä tuli.
Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima!
Detox
14.09.2007 21:08:02

Itse roiskaisin vain akkuporakoneella miehekkäästi koloa isommaksi käsivaralta.. :p Ei se ehkä ihan älykkäin tai turvallisin ratkaisu ollut mutta hyvä tuli.

Joo no saahan niitä uusia viritinkoneistoja jos pääsee rikkoontumaan;)
Mesa 4 Life!
M_Rouge
14.09.2007 21:31:50
Kertokaa joku minulle miksi laittaa ylipaksut kielet kitaraan? Itse käytän Schecterin 7:ssa kielisettiä (Yleensä Dean Markley) 0.09-0.54. Minusta kyllä B murisee ihan riittävästi. Pitäähän sitä kuulla mitä soittaa ;)

Joo ja eräs kaverini laittoin just jnkun ylipaksun kielisetin omaan Ibaaansa, joku siitä väänty ja joutui osteleen jotain juttuja tilalle. Sen verran kauan aika, etten muista. Mutta niin kuin tuossa joku mainitsikin .070 kieltä paksumpaa tuskin ainakaan on järkevää laittaa. Baritonia itsekin suosittelisin jos haluaisin möreämpää soundia, mutta ainahan se on kiva kokeilla uusia juttuja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)