Aihe: Strapping Young Ladin soitettavuudesta "normi"vireessä
1
Askorbiinihappo
08.09.2007 19:49:15

Onkos täällä M.Netissä sellasia monstereita jotka osaa noita Sylejä soittaa, kun mulla on hirvee buumi päällä, ja kysyisin että pystyykö noita biisejä soittamaan normi C:stä tai Dropista(oikeastihan biisithän menevät avoimesta C:stä), vai tuleeko sormituksien kanssa liikaa vaikeuksia?

BTW, voin varmasti sanoa että nyt on väärä alue, muttaa en oikeen keksiny muutakaan, siirtäkää jos on tarvetta(ja jos pystyy siirtämään).

Kiitos.
Sää ja mää Mää ja sää On yhdessä lutuista lällättää
livingdread
08.09.2007 20:05:58
Mulla ei ole vastausta kysymykseesi, mutta ihan aiheeseen liittyvä huomio.

Mulla on nyt mun strato Devinin vireessä ja melkein kaikki mitä soittaa rupee automaattisesti kuulostamaan Deviniltä=) Tuli sellanen ahaa elämys että "ai näinhän tää menee"
Anyway, mä sillontällön pistän kitaran johonkin hassuun vireeseen ja koitan kalastella uusia ideoita ja sitten kääntää ne perus-vireiselle kitaralle. Mahtava tapa päästä vanhoista tottumuksista kohti uusia ovia jos jutut on junnannu pitkään paikallaan..
"sit siinä exitus-vaiheessa voi aina pojotella vähän fikkarilla öögaan" -Luomuteurastaja http://www.youtube.com/watch?v=dW5wAM9M6Pw
Askorbiinihappo
08.09.2007 20:11:53

Mulla ei ole vastausta kysymykseesi, mutta ihan aiheeseen liittyvä huomio.

Mulla on nyt mun strato Devinin vireessä ja melkein kaikki mitä soittaa rupee automaattisesti kuulostamaan Deviniltä=) Tuli sellanen ahaa elämys että "ai näinhän tää menee"
Anyway, mä sillontällön pistän kitaran johonkin hassuun vireeseen ja koitan kalastella uusia ideoita ja sitten kääntää ne perus-vireiselle kitaralle. Mahtava tapa päästä vanhoista tottumuksista kohti uusia ovia jos jutut on junnannu pitkään paikallaan..

Okei, mites tuota, onko tota avointa virettä vaikeakin omaksua? Sehän on CGCGCE, eikö vain? Onkos mitään muita metallibändejä, jotka vetelis avoimesta C:stä? Tietääkseni se on kuitenkin yleisin näistä open-vireistä.
livingdread
08.09.2007 21:13:01
Okei, mites tuota, onko tota avointa virettä vaikeakin omaksua? Sehän on CGCGCE, eikö vain? Onkos mitään muita metallibändejä, jotka vetelis avoimesta C:stä? Tietääkseni se on kuitenkin yleisin näistä open-vireistä.

Omaksuminen riippuu siitä kuinka ylipäätään omaksuu musiikkia. Jos tiedät kuinka musiikki toimii niin silloin pystyt kalibroimaan sun näkemyksen musiikkiin mille tahansa vireelle.. Mun mielesta kitaran standardi viritys tuntuu joskus hassulta/ärsyttävältä sen jälkeen kun ymmärtää symmetristen virityksien edut.
Varmista että ymmärrät moodit, sointuasteet kaikissa moodeissa, käännökset, symmetriset asteikot, kaikki! Sen jälkeen vireitten kanssa leikkiminen on pelkkää geometriaa. Mutta joskus vaikkei ymmärtäiskään, näitten kanssa leikkiminen avartaa ja opettaa! Suosittelen!

Vireistä sen verran että kaikki missä on jokin symmetrinen logiikka on helposti omaksuttavissa! Mä olen soittanut ja tutkinut kaikenlaisia vireitä. Tässä joitain hyviä:
-Täysin kavarteissa (mm. Stanley Jordan kitaralla, Chapman stickin melodia)
-Täysin kvinteissä (mm. mandoliini jne.. Mahtava vire kitaralla)
-Kvarteissa peilikuvana (kielet käänteisesti)
-Kvinteissä peilikuvana (chapman stickin basso)
-Puolet kielistä kvinteissä ja puolet kvarteissa (toimii kumminkin päin, yhteensä 4 variaatiota)
-Sama 7-kielisellä (näille vireille en ole vielä keksinyt nimeä, mutta keksin sit joskus kun teen levyn)
-Chapman stickillä soitan ns. Classic stick tuning, tai ns. MR-tuning (matched reciprocal)

Kaikki heavy keikat soitan ihan standardina kun en jaksa roudata kitaroita enkä säädellä tremoloja enempää kun tarvii.
"sit siinä exitus-vaiheessa voi aina pojotella vähän fikkarilla öögaan" -Luomuteurastaja http://www.youtube.com/watch?v=dW5wAM9M6Pw
Iron Horse
08.09.2007 21:33:45
-Täysin kvinteissä (mm. mandoliini jne.. Mahtava vire kitaralla)
Tämä olisi ideaalinen neoklassiseen, pääsis viulukamaa vetämään paremmin. Milläs vireillä oot käyttänyt, EBGDAE ?
More is more. Blackmore. http://www.youtube.com/watch?v=HOVK4Q4jMhg&mode=related&search=
Skebaristi
08.09.2007 21:51:00

Joitakin biisijä oon soittanut drop-C:llä, mm. Love ja The New Black.
Möö
livingdread
08.09.2007 21:56:35
Tämä olisi ideaalinen neoklassiseen, pääsis viulukamaa vetämään paremmin. Milläs vireillä oot käyttänyt, EBGDAE ?

Joo, no kyl mä koin että se kvintti vireinen juttu toimi loistavasti sellaseen Allan Holdsworth tyyppiseen soittoon, paljon paremmin kun noihin neo-juttuihin. Kaikkien legato chopsien hyöty vaste nousi potenssin 5=)

Mä viritin niin että ohuin kieli oli .008, joko A:ssa tai Bb:ssä
Eli BbFCGDA
LexaR
09.09.2007 00:19:44
Onkos täällä M.Netissä sellasia monstereita jotka osaa noita Sylejä soittaa, kun mulla on hirvee buumi päällä, ja kysyisin että pystyykö noita biisejä soittamaan normi C:stä tai Dropista(oikeastihan biisithän menevät avoimesta C:stä), vai tuleeko sormituksien kanssa liikaa vaikeuksia?.

Droppi-C:llä pystyy soittamaan pitkälti kaikki biisit, helpompiahan ne tietenkin on sillä avo-C:llä. Lähinnä ero on muutamissa pikkujutuissa, pitää fretata jokin nuotti sen sijaan, että soittaisi avokieleltä, mutta eipä se nyt ratkasevaa ole. Aika vähän siinä tulee liikuttua siellä ylemmässä rekisterissä.
Forgive me for saying it blows either way
hullu_ukko
09.09.2007 12:36:29
Far Beyond Metal menee hyvin Drop-C:stä ainakin.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Välillä mullekki huudellaa että "Leikkaa lettis!"...Ja minähän vastaan asiallisesti että: "Nussi sikaa!". -Ushimir
ANtTIKRISTUS
09.09.2007 15:00:37
Sanotaankos näin, että ne perus runttausriffit menee ihan jees perus drop Cstä, mutta kohdat joissa on avointa virettä hyödyntäviä sointuja on vähän vaikiampaa... Tai kyllä se monesti onnistuu sormitusta muuttamalla, mutta vaikea soittaa 1:1 ja puhtaasti, otetaan esim vaikka Dire intro.
Vakuutan antamani tiedot oikeiksi ja ilmoitan, jos tietoni muuttuvat.
Askorbiinihappo
12.09.2007 18:22:32

Anteeksi nyt näin vanhaan ketjuun vastaus, mutta olen nyt laittanut toisen kitarani avoimeen C:hen, ja kun en näin mataliin ääniin ole tottunut, niin kysyisin, että mitkä biisit Syliltä ovat sellaisia, että niissä TÄYTYY olla vielä se 7-kielisen ala-G siellä lisäksi. Elikkä siis mitä pystyy soittamaan 6-kielisellä? Tabeja olen yrittänyt katsoa, mutta ne ovat useimmat ihan perseestä.
tommijk
12.09.2007 19:07:30
Anteeksi nyt näin vanhaan ketjuun vastaus, mutta olen nyt laittanut toisen kitarani avoimeen C:hen, ja kun en näin mataliin ääniin ole tottunut, niin kysyisin, että mitkä biisit Syliltä ovat sellaisia, että niissä TÄYTYY olla vielä se 7-kielisen ala-G siellä lisäksi. Elikkä siis mitä pystyy soittamaan 6-kielisellä? Tabeja olen yrittänyt katsoa, mutta ne ovat useimmat ihan perseestä.

Alienilla tuli seiskakieliset mukaan, eli sitä vanhemmat kaikki menee ihan kuuskielisellä. Alienilla ja New Blackilla on kyllä biisejä myös kuuskieliselle. Nimiä en jaksa hakea..
Beware of the fish people, they are the true enemy. - Frank Zappa
LexaR
13.09.2007 19:34:20

Skeksis taitaa olla ainoa biisi jota ei voi soittaa muuta kun seiskalla. Simon kuitenkin soittaa käytännössä pelkkää kuuskielistä, joten aika lailla kaikki menee sellaisellakin.
Forgive me for saying it blows either way
IJarro
14.09.2007 16:49:07

Josset nyt ihan identtisesti alkuperästä aio apinoida, ni kaiken pystyy soittamaan.
Let's do some living after we die...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)