Aihe: Paras mahdollinen pinta pensselillä
1 2
rytilahti
14.09.2007 14:58:32 (muokattu 14.09.2007 15:01:16)
Kyllä ja sittenhän on nämä "tasoittajat" eli ohuet mutta leveät siveltimet jotka ei kerää maalia tai lakkaa ollenkaan vaan tasoittaa pinnan. Mutta nyt kun en muista miten tuota lakkaa kannattaa työstää niin en tiedä onko hyötyä noista...

E: Siis ensin pinta lakataan normaalilla siveltimellä ja lopuksi kuivalla tasoittajalla tasoitetaan risti vedoilla, siis ensin vaikka oikealta vasemmalle ja sitten alhaalta ylös, koko pinta. Jos nyt joku tajuaa mitä tarkoitan...
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
kulmahiomakone
14.09.2007 17:37:55 (muokattu 14.09.2007 17:38:19)
Kyllä ja sittenhän on nämä "tasoittajat" eli ohuet mutta leveät siveltimet jotka ei kerää maalia tai lakkaa ollenkaan vaan tasoittaa pinnan. Mutta nyt kun en muista miten tuota lakkaa kannattaa työstää niin en tiedä onko hyötyä noista...

Ei oo selluloosalakan kanssa aikaa tasoitteluihin. Kuivaa niin nopsaan, että vetää ryttyyn, jos käy jälkeenpäin sörkkimään.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Puavali
14.09.2007 19:05:09
... Uudet siveltimet kannattaa pestä teräsharjalla ennen käyttöä. Niin ainakin ammattikoulu aikoina neuvottiin kun erikoismaalari linjan kävin...

Uudesta tulee käytetty siten.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
rytilahti
14.09.2007 19:21:07
Ei oo selluloosalakan kanssa aikaa tasoitteluihin. Kuivaa niin nopsaan, että vetää ryttyyn, jos käy jälkeenpäin sörkkimään.

Niin vähän arvelinkin. Hyvä tietää
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
varakeef
13.10.2009 10:31:06
Huom! Olet kirjoittamassa yli 759 päivää vanhaan ketjuun!
Niinkö? Ei liene sutihommien saralla mitään uutta ja mullistavaa kehitystä tapahtunut tuossa välissä kuitenkaan.

Kun nyt näyttää siltä, että Kiva kalustelakka toimii käytössäni riittävän hyvin ja pensselillä sitä mielelläni vetelen, niin mieleen väistämättä tulee se, tietäisikö kukaan sen alle sopivaa, niin ikään hajutonta vesiohenteista maalia, jota voisi pensselillä kitaran kylkeen sivellä.

Saisiko siihen myös vähän metallinkiiltoa ja värivalikoiman tulisi myös olla kattava (jotain punaisen ja pinkin väliltä ehkä, candy apple red-tyyppistä tms.). Motipin spray-purkkeja olen käyttänyt, mutta nyt jotenkin ei enää huvittaisi. Kauhea käry, ei ole tiloja, talvi tulee ja kemikaalien ruiskuttaminen ympäristöön tympii ajatuksena.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Pentinpuro
13.10.2009 21:07:47 (muokattu 13.10.2009 21:11:34)

Tikkurilan Helmi on hyvää joskin nopeasti kuivuvaa vesiohenteista kalustemaalia. Kuivuu turhankin nopeasti, käsittelyaikaa voi jatkaa vaikkapa laittamalla avoimen vesipaljun maalaustilaan.

Edittiä:

En kyllä sitten tiedä tuosta yhteensopivuudesta lakan kanssa.
Niin no, no niin
varakeef
14.10.2009 00:16:48
Pentinpuro: En kyllä sitten tiedä tuosta yhteensopivuudesta lakan kanssa.

Kiitos... yhteensopivuus selviää kohta...
joomak
14.10.2009 09:08:24
kulmahiomakone: Voimakkaasti sävytettyä Diccoa ja automaaliliikkeet sävyttävät. Homman voi toki tehdä itsekin, eli siis lisätä väriä lakkaan. Peittävyys on suoraan verrannollinen värin määrään. Värejä myyvät mm. taidetarvikkeisiin erikoistuneet liikkeet, ja väri(e)n pitää olla tenttuohenteista.

En tosin tiedä, miten homma toimii pensselin kanssa, sotkeeko siinä vaiheessa kun alkaa vetämään kirkasta lakkaa sävytetyn päälle jne. mutta ruiskulla ainakin pelittää.

Kysymykseen jatkaen, jos pinta on tarkoitus petsata ennen lakkausta, käykö tavallinen vesipetsi alle? Pigmentin luulisi kestävän, kunhan vain antaa kuivua.

Joskus luin juttua "rautakauppa" vesipetsien sävyjen kulumisesta valon vaikutuksesta. Olen aina pitänyt Herdinin petsejä laadukkaina, vaikka lähes kaupasta kuin kaupasta noita saa. Onko jollain kokemusta, että vuosien saatossa olisi väri muuttunut tai haalistunut luvattoman paljon?
kulmahiomakone
14.10.2009 10:55:44
joomak: Kysymykseen jatkaen, jos pinta on tarkoitus petsata ennen lakkausta, käykö tavallinen vesipetsi alle? Pigmentin luulisi kestävän, kunhan vain antaa kuivua.

Vesipetsi käy hyvin. Pitää vain antaa kuivua. Toki sen pitää antaa kuivua, vaikka käyttäisi spriiohenteista petsiä.

Joskus luin juttua "rautakauppa" vesipetsien sävyjen kulumisesta valon vaikutuksesta. Olen aina pitänyt Herdinin petsejä laadukkaina, vaikka lähes kaupasta kuin kaupasta noita saa. Onko jollain kokemusta, että vuosien saatossa olisi väri muuttunut tai haalistunut luvattoman paljon?

Harvemmin niitä kitaroita auringossa pidetään? Petseistä en tiedä, mutta taidetarvikeliikkeiden pigmenttijauheet, joita itse olen käyttänyt, on luokiteltu UV-kestävyyden mukaan. Muistaakseni mun käyttämissä jauheissa asteikko on yhdestä viiteen ja itse ole käyttänyt luokituksiltaan kolmosta ja vitosta (paras). En ole huomannut haalistumista kummassakaan värissä.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
varakeef
16.10.2009 10:42:56
varakeef: Kiitos... yhteensopivuus selviää kohta...

Maalikauppiaan mukaan erittäin suurella todennäköisyydellä Helmi ja Kiva toimivat yhdessä.

Tein muuten kokeilun, jossa sekoitin punaiseen Helmi-merkkiseen maaliin Taika-helmiäismaalia - toisin sanoen kullanväristä efektimaalia ja ohensin snadisti vedellä. Arvatkaas mitä! Sain oikein mukavasti pensselöityvää metallihohtomaalia. Näyttää sekoittuvan ja tarttuvan ihan hyvin.

Harmi vaan, että valitsemani punaisen sävy on liian lämmin, mutta onneksi oli toinenkin kitara tulossa.

Apropoo, värisävyjen etsimiseen Tikkurilalta suositeltiin tätä:
http://www.easyrgb.com/index.php?X=SEEK

Sieltä voi RGB-arvojen perusteella haeskella vastaavia maaleja eri valmistajalta ja mikä näppärintä saada vastaaville väreille NCS- ja RAL-koodit. Näillä koodeilla maalikauppias saa sävytettyä maalin.
probus
16.10.2009 10:51:39
varakeef: Maalikauppiaan mukaan erittäin suurella todennäköisyydellä Helmi ja Kiva toimivat yhdessä.

Tein muuten kokeilun, jossa sekoitin punaiseen Helmi-merkkiseen maaliin Taika-helmiäismaalia - toisin sanoen kullanväristä efektimaalia ja ohensin snadisti vedellä. Arvatkaas mitä! Sain oikein mukavasti pensselöityvää metallihohtomaalia. Näyttää sekoittuvan ja tarttuvan ihan hyvin.

Harmi vaan, että valitsemani punaisen sävy on liian lämmin, mutta onneksi oli toinenkin kitara tulossa.

Apropoo, värisävyjen etsimiseen Tikkurilalta suositeltiin tätä:
http://www.easyrgb.com/index.php?X=SEEK

Sieltä voi RGB-arvojen perusteella haeskella vastaavia maaleja eri valmistajalta ja mikä näppärintä saada vastaaville väreille NCS- ja RAL-koodit. Näillä koodeilla maalikauppias saa sävytettyä maalin.

Kuulostaa hyvältä. Voiko tuota taikamaalia hioa? Luulisi, että pensselillä on vaikea saada täysin tasaista pintaa. Entä oletko kokeillut tuon lakan kestävyyttä, kuinka kovan pinnan se jättää?

Tuossa rgb-laskurissa kannattaa muistaa, että jos näyttö ei ole kalibroitu (ja vaikka olisikin) ruudulla näkyvä väri ei vastaa täysin tai edes kovin hyvin "oikeaa" sävyä.
varakeef
16.10.2009 13:07:13
probus: Kuulostaa hyvältä. Voiko tuota taikamaalia hioa? Luulisi, että pensselillä on vaikea saada täysin tasaista pintaa. Entä oletko kokeillut tuon lakan kestävyyttä, kuinka kovan pinnan se jättää?

Näköjään voi hioa, ainakin tätä sekoitustani. Siinähän hileosasto jakautuu tasaisesti värillisen maalin sekaan, toisin kuin ensimmäisessä kokeilussani jossa yritin sutia efektimaalia punaisen kerroksen päälle. Mikä ei toiminut.

... ja mikä sitten on täysin tasainen. Tuskin siitä kaupan kitaroiden pinnan veroista tulee, mutta selvästi parempi kuin sellainen typpillinen 70-luvun Miranolilla itse käsitelty leikkimökin kaluste. Enkä näytä paukkupulloilla juuri parempaa jälkeä aikaan saavan, mikä voi toki olla tekniikkakysymys.

Sen olen kyllä huomannut, että maalia ja lakkaa on kyllä hyvä ohentaa, kun sudilla vetelee. Painovoima tuntuu siloittavan pensselinjäljet silloin paremmin.

Pari kepakkoa olen Kivalla lakannut ja varmaan kovempiakin pintoja on olemassa. Kyllä siitä kiiltävän kuitenkin saa ja kestää sitten minkä kestää. Ei sitä kumimaiseksikaan voine väittää.

Tuossa rgb-laskurissa kannattaa muistaa, että jos näyttö ei ole kalibroitu (ja vaikka olisikin) ruudulla näkyvä väri ei vastaa täysin tai edes kovin hyvin "oikeaa" sävyä.

Näin toki on. Tässä tapauksessa pääsen kuitenkin vertaamaan tietyillä RGB-arvoilla painettua tarraa maalien RGB-arvoihin ja luulen löytäväni helpommin siihen sointuvan sävyn. En siis etsi identtisyyttä, vaan hyvää yhteensointuvuutta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)