Aihe: Bigsbyn soundi
1
Pavezer
12.09.2007 16:53:52 (muokattu 12.09.2007 18:31:34)
Eipä löytynyt haulla kokemuspohjaisia syväluotaavia kommentteja Bigsbyn soundista lankkusähkökitarassa.

Katoaako sunstain niinkuin olen kuullut väitettävän? Jossain väitettiin, että massa parantaa sustainia. Jollain soundi on kirkastunut ja jollain pehmentynyt (EDIT: niin siis tämä kirkkaushan on kyllä varmasti materiaalikysymys, heh). Mitä helvatonia tämä loppujen lopuksi tarkoittaa?

Jos joku on vaihtanut (tai testannut) Bigsbyn johonkin muuhun tallaan/jonkun muun tallan tilalle, niin kertokaapa kokemuksia soundin puolesta - niin hyvistä kuin huonoista puolista.

Ei puhuta vireongelmista/-ongelmattomuudesta, kiitos.
Ja kumarrus.
tenkainen
12.09.2007 21:07:41

Eipä löytynyt haulla kokemuspohjaisia syväluotaavia kommentteja Bigsbyn soundista lankkusähkökitarassa.

Enpä tiedä sitten kuinka syvältä pystyn luotaamaan, mutta koitetaan.
Tässä projektini, oli pitkän aikaa muuten orkkiksena tallaa ja bigsbyä (tosin mallia Duesenberg) lukuunottamatta.
http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=7709034

Katoaako sustain niinkuin olen kuullut väitettävän?

Eipä tuo juuri tuntunut hirveästi vaikuttavan. Ihan hitunen tuntui kuitenkin lähtevän.

Jossain väitettiin, että massa parantaa sustainia. Jollain soundi on kirkastunut ja jollain pehmentynyt (EDIT: niin siis tämä kirkkaushan on kyllä varmasti materiaalikysymys, heh). Mitä helvatonia tämä loppujen lopuksi tarkoittaa?

Jos joku on vaihtanut (tai testannut) Bigsbyn johonkin muuhun tallaan/jonkun muun tallan tilalle, niin kertokaapa kokemuksia soundin puolesta - niin hyvistä kuin huonoista puolista.

Jees, mutta kaiketi "kelluva" kiinnitys kielen toisessa päässä sitten vaimentaa värähtelyä nopeammin, tiedä häntä.
Itse asensin bigsbyn ihan soittotuntumasyistä, pidän niin paljon sen tatsista. Eikä vibratomuljutus-mahdollisuudetkaan harmittaneet.
Soundista kyllä hävisi hieman telen särmää, jotenkin soundi pyöreytyi. Tummuutta ei mielestäni tullut lisää, mutta yläpää oli hieman pehmeämpi kuin aiemmin. Sanalla heleämpi voisi mielestäni kuvailla muutosta. Ei ollut enää niin ärhäkkä tele, taisi bigsby kesyttää sen. :-)

Bigsbyn kanssa itsellä hävisi myös tallalevy, jolla on myös todella osaa telen soundissa. Tallamikki oli tilapäisesti rungossa kiinni.

Loput "teleydestä" hävisi sitten mikkien kanssa, mutta eipä siitä enempää.

Ei puhuta vireongelmista/-ongelmattomuudesta, kiitos.
Ja kumarrus.

Sopii.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
Pavezer
12.09.2007 23:22:03
Kiitoksia! plussa mukavasta vastauksesta. :)

Saako Bigsbyä _tarvittaessa_ lukkoon mitenkään muuten kuin nakkaamalla jousen tilalle kiinteämpää ainesta?
tenkainen
12.09.2007 23:32:25

Kiitoksia! plussa mukavasta vastauksesta. :)

Ollos hyvä, kiva jos auttoi.

Saako Bigsbyä _tarvittaessa_ lukkoon mitenkään muuten kuin nakkaamalla jousen tilalle kiinteämpää ainesta?

Ei tietääkseni.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
Hotlicks
13.09.2007 19:48:29
Mulla vaihdettiin Teleen bisby tuon perinteisen kolmipalaisen tilalle. Kielet kun ei mene enää rugon läpi, niin jotain pientä tuntui soinnista häviävän. Soundi hieman oheni, muttei kyllä haittaavassa määrin. Hupia tosta laitoksesta on sit senkin edestä. Se mihin toi muutos vaikuttaa ehkä enemmän on sottotatsi. Perinteisen teletallan reunojen puute oli aluksi häiritsevä ja orkkiskaulaan piti tehdä kaulakulmaa, josta en laisinkaan pitänyt. Teetin sittemmin uuden kaulan, joka on muutaman millin korkeampi, joten tuota kulmaa ei enää tarvita. Omakuvasta löytyy huono kuva nykyisestä kunnosta. Alkuperäistä on enää runko, pleksi ja potikoiden aluslevy...
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
Hotlicks
13.09.2007 19:50:40

Ei taida joo saada, mutta ei kyllä ole tähän mennessä ollut tarvista. Vire pysyy ihan hyvin myös kielen katketessa. Kammen saa tarvittaessa tietysti ruuvattua irti.
Juzzu
13.09.2007 19:52:02
Teetin sittemmin uuden kaulan, joka on muutaman millin korkeampi

Eikö wanhan kaulan alle olisi voinut laittaa muutaman millin korotuspalan?
Juzzu
13.09.2007 19:58:42
Tai pieni shimmi kaulan alle, jolloin saa vähän kulmaa kaulaan ja siten kielet alemmas.

...Tosin sitten kaula olisi kulmassa, josta ym. henkilö ei pitänyt.
Itse kun olen tilttikauloilla pääasiassa tottunut soittamaan tuntuvat ne niin kotoisilta...
P2
13.09.2007 20:00:28
...Tosin sitten kaula olisi kulmassa, josta ym. henkilö ei pitänyt.
Itse kun olen tilttikauloilla pääasiassa tottunut soittamaan tuntuvat ne niin kotoisilta...

Aijaaha, anteeksi vaan, olisi taas pitänyt lukea ne vähän aikaisemmatkin postaukset.
"No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/
Puavali
13.09.2007 20:18:07
Mulla vaihdettiin Teleen bisby tuon perinteisen kolmipalaisen tilalle. Kielet kun ei mene enää rugon läpi, niin jotain pientä tuntui soinnista häviävän....

Pitäis kehitellä vipraattorikanpi, jossa kielet edelleen menisi rungon läpi. Saattaisi olla vireongelmia tei sitten ei.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Hotlicks
14.09.2007 13:52:38
Eikö wanhan kaulan alle olisi voinut laittaa muutaman millin korotuspalan?

Joo tottakai olis, ja se olis ajanut saman asian. Se todellinen syy kaulan teettämiseen oli oikeanlaisen kaulaprofiilin saaminen. Tarpeeksi paksua kaulaa V-profiililla kun ei kaupasta saa... Tuo korotus tuli sitten ikäänkuin kaupanpäälle.
tuffkong
17.09.2007 10:52:53
Laitetaas tähän samaan ketjuun, kun olen nyt päättänyt rakentaa keväällä valmistuneen telen jatkoksi toisen telen, tosin p-90:illä ja bigsbyllä varustettuna. Kysyisinkin että millaista talla systeemiä suosittelette? Orkkis bigsyt ehkä vähän turhan kalliita, tosin ei tekisi mieli ihan suttakaan ostaa...
Tärkeitä maailmassa on DÄGÄ. DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ
Hotlicks
17.09.2007 15:34:21 (muokattu 17.09.2007 15:36:13)
Laitetaas tähän samaan ketjuun, kun olen nyt päättänyt rakentaa keväällä valmistuneen telen jatkoksi toisen telen, tosin p-90:illä ja bigsbyllä varustettuna. Kysyisinkin että millaista talla systeemiä suosittelette? Orkkis bigsyt ehkä vähän turhan kalliita, tosin ei tekisi mieli ihan suttakaan ostaa...

Markalla saa markan laitteen... Eli tohon vastaan, että jos et tunne mitään varmuudella toimivaa halpismerkkiä, niin osta aito. Itsellä ei ole kokemusta halpiksista, mutta kuulemma niissäkin on ihan kelpo pelejä. Tilaamalla esim. GMF:ltä saat Bigsby licensed -laitoksen (B50), joka toimii varmasti. Kaveriksi tuo aluslevy ja Jazzmasterin/Mustangin talla tai Schallerin rullaversio. Omakuvasta näkuu huonosti, mutta edes sinne päin.

www.gmf.se

Ja koodit tuotteisiin (kromin värisinä):

0051-010 Bigsby
0051-010 tallalevy
0590-010 rullatalla
0210-010 Jazzmaster talla
0223-010 Mustang talla

Sitten on tietysti tuo B16, mutta hintahan pompsahti just... Löytyy koodilla 3645-001.

Edit: Ja sit jos olisin lukenut tuon P90-vaatimuksen, niin tuon B16:n olis voinu jättää pois, samaten tuon aluslevyn. Mikä tahansa TOM-talla varmaan toimii, mut noi on ainakin todettu hyviksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)