Aihe: kirkkaat kielet
1 2
opaa
13.09.2007 15:46:11
Jotenkin mun Gibsonin Les Paul Classicista tuntuu puuttuvan vaan kirkkautta ja napakkuutta vaikka laitoin juuri Fralinin alikäämityt mikitkin kiinni. Vähän tumma yksilö ehkä. Voipi olla että olisi monta muutakin asiaa mitä kannattaisi huomioida, mutta mietin, että mitkä nyt olisi hyvät kielet? Tiukkuutta ja kirkkautta siis peliin. Ja mielellään ei törkeän hintaisia kun kieliä katkeileekin aina välillä ym. En toisaalta tiiä onko eri kielten välillä edes eroa nimeksikään.

ja rokkia/bluesia/rockabillyä lähinnä soitan.
käsi
13.09.2007 15:53:12

Jotenkin mun Gibsonin Les Paul Classicista tuntuu puuttuvan vaan kirkkautta ja napakkuutta vaikka laitoin juuri Fralinin alikäämityt mikitkin kiinni. Vähän tumma yksilö ehkä. Voipi olla että olisi monta muutakin asiaa mitä kannattaisi huomioida, mutta mietin, että mitkä nyt olisi hyvät kielet? Tiukkuutta ja kirkkautta siis peliin. Ja mielellään ei törkeän hintaisia kun kieliä katkeileekin aina välillä ym. En toisaalta tiiä onko eri kielten välillä edes eroa nimeksikään.

ja rokkia/bluesia/rockabillyä lähinnä soitan.

Joku sanoo tunistavansa erikielet mutta asiastahan voidaan olla montaa mieltä. Itse en niinkään ole huomannut eroja muuta kuin kielten paksuudessa, en niinkää merkkien välillä. Merkkien välillä suurin ero mitä olen havainnut itse on ikä, toisten sointi kestää paljon pidempään kuin toisten.

Ehkä joku jolla on oikeasti korvat päässä voipi noiden kielimerkkien eroista sanoa jotain. Kokeile esim eripaksuisi kieliä, soundi eroa on huomasti. Kovin kirkasta soundia tuskin saat jos on todella paksut kielet.

d'addariota itse käytän, välillä menen sitten rahoissani ostamaan ernie balleja jotka itsellä tuntuvat kestävän vähän pidempään kuin daddariot. Tietenkin käytän mypös esim snarling dogsien kieliä silloin kun on rahat vähissä, koska maksaa vain 5e setti
Kun on korvia myöten kusessa on paree pitää suu kiinni
pekurides
13.09.2007 16:09:23

Kyllähän kielissä on oikeasti paljon eroja, ihan saundillisesti ja sitten keston ja tuntuman suhteen.

Itse suosin Lespassa Elixirin kieliä, hyvä saundi ja pitkä ikä. (pitkä hinta)

DR myös loistava, tuhti ja jämäkkä saundi, heviin. (jotenkin Floikallisessa toimii)

Rotosound hintalaatusuhde kondiksessa.Lespassa myös toimivat.imo

Dean Markley, ihan jees.

Dáddariot mielestäni liiankin kirpeän kirkkaita, ehkäpä just sulle:)

GHS , tummat ja nopeasti tukkoontuvat,, samat voipi sanoa Erska Balleista.....

Skull strings, huono saundi.

Makuasioitahan nämä pitkälti mutta väittäisin että Elixirin ja DR:N kielet pysyvät pisimpään "kirkkaina"... ja omia suosikkeja.
Tunteella päin vittua.
hapan
13.09.2007 19:43:30
Dean Markleyn Blue Steeleillä vetelen. Kohtuu hintaisia, pitkä kestoisia, eivät veny kovin pitkään ja hyvä soundisia. En tosin ole mitään mittavaa kielimerkkivertailuja tehnyt, mutta nuo ovat semmoisia vakiintuneita kitaroissani. Voisihan sitä alkaa taas testailemaan.
tommiot
13.09.2007 20:17:14
Kyllähän kielissä on oikeasti paljon eroja, ihan saundillisesti ja sitten keston ja tuntuman suhteen.

Itse suosin Lespassa Elixirin kieliä, hyvä saundi ja pitkä ikä. (pitkä hinta)

DR myös loistava, tuhti ja jämäkkä saundi, heviin. (jotenkin Floikallisessa toimii)

Rotosound hintalaatusuhde kondiksessa.Lespassa myös toimivat.imo

Dean Markley, ihan jees.

Dáddariot mielestäni liiankin kirpeän kirkkaita, ehkäpä just sulle:)

Skull strings, huono saundi.

Makuasioitahan nämä pitkälti mutta väittäisin että Elixirin ja DR:N kielet pysyvät pisimpään "kirkkaina"... ja omia suosikkeja.

Mä veikkaan että niitä kieliä valmistavia tehtaita on vain muutama, ja niitä lyödään sitten vaan eri paketteihin. Sitten on tietty hex-core ja pinnoitetut kielet, joissa on jo oikeesti eroo selvästi.

Elixirit kannattaa ostaa Kitarapajalta, 12 euroa setti.
Eläin
13.09.2007 20:21:09

Hassua, mä taas oon EB:istä just päinvastaista mieltä. Niiden soundi uutena on mielestäni todella kirpeä, ja se "sparkle" kestää tavallista kauemmin. Mutta kai näistäkin voi olla eri mieltä...
Everything you believed is a lie.
Iron Horse
13.09.2007 21:06:10
Potentiometrien vaihtaminen on tähän luultavasti paras ratkaisu, jos on 300 k, niin 500 k kannattaa laittaa ensin, ja jos se ei auta, niin 1M kehiin.
More is more. Blackmore. http://www.youtube.com/watch?v=HOVK4Q4jMhg&mode=related&search=
Semjon
13.09.2007 21:08:08

Soitan kanssa Gibson Les Paul Classicilla ja komppaan nyt DR-ehdotuksia. 10-52-setistä löytyy heleä yläpää ja tiukanjykevä alaosasto. Sellainen mukavan rapsakka soundi. Halvempia kieliäkin on olemassa, mutta DR:t kestävät pitkään hyvän kuuloisina sekä paljon soitetuissa ykköskitaroissa että keiseissä paljon majailevissa kakkos- tai kolmoskitaroissa, mitä kaikki kielet eivät tosiaankaan huomioideni mukaan tee.
"I'm listening to Neil Young / I gotta turn up the sound / Someone's always yelling turn it down" (Bob Dylan)
ravensoul
13.09.2007 22:15:39
Potentiometrien vaihtaminen on tähän luultavasti paras ratkaisu, jos on 300 k, niin 500 k kannattaa laittaa ensin, ja jos se ei auta, niin 1M kehiin.

Ja treble bleedia kehiin jos tykkää alemmalla volumella soitella.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
opaa
13.09.2007 22:25:34
Ja treble bleedia kehiin jos tykkää alemmalla volumella soitella.

Löytyy jo :)

Mutta kielistä, DR:ää pistän kai sitten seuraavaksi kehiin, mutta toisaalta en tiennyt että elixirejä saa niinkin halvalla kuin 12e. Eikös muuten tonekonkan vaihtaminen pienempiarvoiseksi myös lisää yläpäätä?
pekurides
13.09.2007 22:27:36

Hassua, mä taas oon EB:istä just päinvastaista mieltä. Niiden soundi uutena on mielestäni todella kirpeä, ja se "sparkle" kestää tavallista kauemmin. Mutta kai näistäkin voi olla eri mieltä...

Juu... heitin hiukan hätäseen samaan nippuun erskat ghsien kanssa mutta jotain mojoa niistä tuntui vaan puuttuvan verrattuna DR & elixir.

Makuasioita:)

ps. Mä taasen luulen että punomattomat kielet kuulostavat melkein samalta oli mikä paketti vaan kyseessä... aika monessa lukenut että swedish steel....
Tunteella päin vittua.
ravensoul
13.09.2007 23:27:00
Eikös muuten tonekonkan vaihtaminen pienempiarvoiseksi myös lisää yläpäätä?

Hyvin vähän. Lähinnähän se muuttaa leikkauksen määrää tone minimiin väännettynä. Mutta eihän se turha modi ole jos kerta ei koskaan tarvi vääntää pohjaan asti. Ainahan voi kokeilla. No-load -potikat vois olla sulle ehkä kokeilun arvoisia. Nehän voi askarrellapaskarrella itsekin ellei halua ostaa uusia:

http://www.projectguitar.com/tut/pots.htm
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
santa
14.09.2007 09:46:03
kommenttini elixireistä. kerran kokeilin. nyt en kyllä mistään hinnasta vaihtaisi tosen merkkisiin. kestää tosin kauan puhtaampina. tosin totuttelua vaatii kun ne on niin hemmetin liukkaat.
N33m0
14.09.2007 12:55:47 (muokattu 14.09.2007 13:11:08)

DR Hi-Beam. Vähän kirkkaammat ku normisetti.
"Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top."
- James Hetfield
vmak
14.09.2007 13:45:52 (muokattu 14.09.2007 13:47:28)
Itse tulee käytettyä nykyisin Dean Markleyn blue steelejä. Ennen käytin DR:n kieliä lähes jatkuvaan mutta se uusien kielien soundi oli jotenkin, ei minun makuun yhtään verrattuna blue steeleihin. Soundi on mielestäni sellainen aika tasapaksu, mutta jämäkkä. Kun taas Dr:n kielet tuntuivat jotenkin ontolle soundiltaan. Kannattaa kokeilla jos et ole kokeillut ;)
Ei nämä riitä mihinkään, käydään vielä lisää.
Luotomeister
14.09.2007 14:25:28
olen itse omassa kitarassani pitänyt DR, D'Addario, Skull Strings, Snarling Dogs. Parhaimmat ovat mielestäni DR:ät ja huonoimmat Snarling Dogsit. Muut kielet ovatkin sitten ihan hyviä, millä olen soittanut. sen takia olen soittanut niin vähillä merkeillä koska olen käyttänyt suunnilleen aina dr:ää
Iron Horse
14.09.2007 16:22:59
Hyvin vähän. Lähinnähän se muuttaa leikkauksen määrää tone minimiin väännettynä. Mutta eihän se turha modi ole jos kerta ei koskaan tarvi vääntää pohjaan asti. Ainahan voi kokeilla. No-load -potikat vois olla sulle ehkä kokeilun arvoisia. Nehän voi askarrellapaskarrella itsekin ellei halua ostaa uusia:

No-load -potikan saa myös, kun laittaa kynsilakkaa potikkaan "10":n kohdalle.
More is more. Blackmore. http://www.youtube.com/watch?v=HOVK4Q4jMhg&mode=related&search=
darrell
14.09.2007 16:23:45 (muokattu 14.09.2007 16:24:47)
EQ-spedu (tummahkon) Lespan ja (tummahkon) putkikoneen välissä avaa soundia.
Ehkä kielillä ja mikeillä saa hienosäätöä aikaan, mutta tätäkin kannattaa koittaa.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
vmak
14.09.2007 20:09:22
Kävinkin juuri tämän topicin innoittamana hakemassa Ernie Ballit kokeiluun :) Niin tosiaan, onhan noita kieliä muitakin tullut käytettyä mutta enimmäkseen DR ja Dean Markley on itsellä ollut. Daddarion kieletkin olivat omaan makuun ihan hyvät, tarkemmin en muista mitkä ne olivat, olisikohan joku kympin setti ollut.
Ei nämä riitä mihinkään, käydään vielä lisää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)