Aihe: Bändin raideri
1 2 3
Jami
14.01.2004 12:25:17

Ei tuosta nyt tartte hermostua. Tottakai rokkari on röyhkeä. Kyllä se on kehdannut pyytää. Malli on otettu isoista staroista. Raiderit on osa rokkikeikkaa. Ja kuten Kivi totes ne on osa rokkarin palkkaa.

Toista on tanssimuusikoiden keskuudessa. Vanhankansan soittajaa on pitänyt vielä nykyäänkin ravintolakeikalla kaks kertaa pyytää syömään. Ja sitten ne on tullu anteeksipyydellen että oikeinko meille ruokaa. Vaikka se iätajat on kuulunut työehtosopimukseenkin. Olutta tanssimuusikko saa ilmaiseksi esim. firman pikkujoulukeikalla, ravintolan kustantamana ei koskaan. Raideri on terminäkin jo täysin outo. Täällä mäkin moiseen ekakerran törmäsin. no joo väärissä oon bändeissä ollu, tietty. Mutta kuvaa eroa.

Välinpitämätön rokkari on sillälailla että jos se on vähääkään saanut nimeä niin se ei tuu jos ei raideri ole kunnossa. Ei mikään rokkibändi tule. Eli jos meinaa saada nimeäomaavan rokkibändin niin järkkärikin tietää mitä se vaatii.

Tanssipuolella maankuululla bändillä on harvoin minkäänlaista tarjoilua. Eli Seitsemän seinähullua ostaa itte limsansa, Reiskakin ostaa itte viinansa mutta JeanS:llä on raideri snapseineen kaikkineen.

Mä vertaan usein asioita toisiinsa jutuissani. Käytän toki värikästä kieltäkin. Monesti tuntuu että faktojen vertaaminen olisi kielletty. Joskus oon saanu silmilleni molempien osapuolien kannattajat. Vaikka en sen kummemmin ole ollut kummankaan puolella. Jokainen tietysti lukee omasta lähtökohdastaan ja omilla asenteillaan varustettuna tekstejä. Eikä siinä mitään. Joskus vähän harmittaa kun mua tulkitaan väärin. Onneksi aika vähän. Siis harmittaa. hähähähäh.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
sormunen
14.01.2004 13:44:56

Eli jos meinaa saada nimeäomaavan rokkibändin niin järkkärikin tietää mitä se vaatii.

Ja niin sen pitää myös olla. Ei työntekijä mitään saa jossei sitä ota.

Toinen asia on sitten se, että ilman raidereita rundilla jäisivät esimerkiksi henkilökunnan syömiset sikseen. Ei ehdi.

Tiedän myös kokemuksesta, ettei suositun bändin jäsenillä ole rundilla paljon asiaa tiskeille eikä muihinkaan julkisiin tiloihin.

Edelleen, bändihän ne kaikki maksaa. Ei niitä kukaan hyvää hyvyyttään tarjoa, jossei sitten sattumalta juuri hyvää hyvyyttään. Ainoa siinä on sitten se, että järkkäri joutuu vähän näkeen vaivaa, mutta joskus semmonenkin outo asia on hyvä kokea.
absqua
16.01.2004 20:59:10
Mä vertaan usein asioita toisiinsa jutuissani. Käytän toki värikästä kieltäkin. Monesti tuntuu että faktojen vertaaminen olisi kielletty. Joskus oon saanu silmilleni molempien osapuolien kannattajat. Vaikka en sen kummemmin ole ollut kummankaan puolella. Jokainen tietysti lukee omasta lähtökohdastaan ja omilla asenteillaan varustettuna tekstejä. Eikä siinä mitään. Joskus vähän harmittaa kun mua tulkitaan väärin. Onneksi aika vähän. Siis harmittaa. hähähähäh.

Ymmärrän hyvin että "harmittaa", mutta oma vikasihan se on. Hedelmällinen keskustelu ei oikein lähde liikkeelle happamalla äyskähtelyllä. :-)

Raidereista vielä sen verran että Suomen kokoisessa maassa ei ole kuin ihan muutama niin suosittu rokkibändi, joilla olisi edes teoriassa varaa perua keikkoja raiderin täyttämisessä ilmenneiden puutteiden vuoksi. (Enkä nyt tarkoita tekniikan raideria.) Monissa paikoissa järkkärit soveltavat raideria todella vapaasti ja joskus jättävät sen kokonaan huomiotta. Siihen on tyytyminen mikäli aikoo myydä keikan tai kuitata palkkion sitten paikan päällä.

Mutta kuten Jami totesi, niin eroa on tässä asiassa tanssipuoleen verrattuna. Kaikesta sydämestäni toivon asioiden menevän parempaan päin myös raskaan työn raatajien työpaikoilla, sillä jos on eroa kohtelussa rokkarin eduksi niin onpa eroa sitten keikkamäärissäkin. 95% Suomen keikkailevista rokkibändeistä ei tee edes sataa keikkaa vuodessa, tuskin yli viittäkymmentäkään. Bändit varmaan tekisivätkin keikkoja, mutta kun ei ole sopivia keikkapaikkoja minne myydä ja yleisöpohjakin alkaa käydä pieneksi. Ahkeralle tanssibändille sata ei ole vielä mitään.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Jami
17.01.2004 13:19:52 (muokattu 17.01.2004 13:20:10)

Ymmärrän hyvin että "harmittaa", mutta oma vikasihan se on.

Totta. Oma vikahan se on kun en osaa kirjoittaa kielellä jota ymmärtäisit. Koitin tuoda värikkäästi esille joidenkin mielestä arvokastakin perinnetietoa vanhoilta ajoilta ja luit sitten vain mun viimeisen lauseeni ja vedit hernettä nenään.

Mitenkähän sitä oppis kirjoittamaan niin että lukijalle hahmottuis jutun kokonaisuus eikä pelkästään lause sieltä toinen täältä. Draaman kaari, joka päättyy nasevaan ja ajatuksia herättävään lopetukseen, ei näköjään tahdo kaikille toimia.

Hedelmällinen keskustelu ei oikein lähde liikkeelle happamalla äyskähtelyllä. :-)

Niin. Koskas se keskustelu on hedelmällistä? Silloin kun joojoomiehet hymistelee jotain asiaa? Vai silloin kun lukija saa eri mielipiteiden kirjon tulkittavakseen?

Vaikutelma että juttuni olisi "hapan äyskähdys" syntyy vissiin juuri siitä kun lukee vain yhden irrallisen lauseen. Jokatapauksessa kirjoitukseni näillä palstoilla on tuottanut melkoisen määrän keskustelua ja kannanottoja. Että taidan jättää tuon lainaamani happamen äyskähdyksesi omaan arvoonsa. hähähäähh.

ps. Tämän kirjoituksen tein vain osoittaakseni olevani oikea valinta novellikisan tuomariksi. hähähäh. Itse raideriasiassa olemme kaikki hyvinkin samaa mieltä.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
superfly
17.01.2004 13:23:22
Oletkos Jami kirjoittanut yhtään kirjoitusta, missä ei olisi tuota "hähähäh"-kohtaa? :)
Harppu on alaston piano
absqua
17.01.2004 13:51:55 (muokattu 17.01.2004 13:54:37)
Niin. Koskas se keskustelu on hedelmällistä? Silloin kun joojoomiehet hymistelee jotain asiaa? Vai silloin kun lukija saa eri mielipiteiden kirjon tulkittavakseen?

Ei tässä varmasti kukaan mitään joojoomiehiä kaipaile. Ehkä kuitenkin ymmärsit mitä tarkoitin, kaikella kunnioituksella.

Todettakoon vielä, että en ole millään tasolla pyrkinyt kyseenalaistamaan sinua ylipäänsä kirjoittajana tai mielipiteiden esittäjänä. Itsekin olen monet kerrat juttujasi mielenkiinnolla lueskellut.

Hyvää viikonloppua.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Jami
17.01.2004 15:40:12

Oletkos Jami kirjoittanut yhtään kirjoitusta, missä ei olisi tuota "hähähäh"-kohtaa? :)

Ootkos sä kirjoittanu monta kirjoitusta jossa ei ole tuota hymiötä:)?

Eli tuo mun käyttämä hähähäh on mun hymiö. Mitä pidempi niin sitä enemmän kieliposkessakirjoitus. hähähähähähäh.
Jami
17.01.2004 15:41:55

Hyvää viikonloppua.

Kuten myös.
superfly
17.01.2004 15:42:35
Ootkos sä kirjoittanu monta kirjoitusta jossa ei ole tuota hymiötä:)?

Eli tuo mun käyttämä hähähäh on mun hymiö. Mitä pidempi niin sitä enemmän kieliposkessakirjoitus. hähähähähähäh.

Joo, myönnän syyllistyväni hymiön liikakäyttöön :) Tuossa sun hymiössä on semmonen vähän ilkeä pohjavire, jos ei tiedä mistä on kyse. Hauska se on kumminkin.
Harppu on alaston piano
Jami
17.01.2004 15:50:56

Menee vähän sättäilyksi mutta menköön.

Kyllä tuossa hähättelyssä varmaan sellainenkin sävy on. Ilkeäksi sitä en niin haluaisi tulkittavan. Monesti se on myös itseironiaa. Vaikea tietysti lukijan tulkita varsinkin jos ei tunne mua henkilökohtaisesti.

Vanhana markkinointimiehenä ajattelen että ei ole pahitteeksi täälläkään erottua jotenkin muista, profiloitua. Härmässä asuvalle tuo hähäh-hymiön käyttö jotenkin on luonteva tapa. Toivoisin että sen merkitys olisi luettavissa itse tekstistä. Siihen ainakin pyrin. Usein se on merkki juttuuni liittyvästä sarkasmista. Silloin kun se puuttuu niin kirjoitan todella mitä ajattelen.
baron
18.01.2004 03:47:24

Toista on tanssimuusikoiden keskuudessa. Vanhankansan soittajaa on pitänyt vielä nykyäänkin ravintolakeikalla kaks kertaa pyytää syömään. Ja sitten ne on tullu anteeksipyydellen että oikeinko meille ruokaa..

Pitää paikkansa. Mutta juomaan mun bändiä ei tarvitse kutsua kuin kerran (Silloin harvoin kuin sitä tarjotaan)
Elämä ei ole vain ruusuilla tanssimista. Se on myös sampanjaa ja kauniita naisia.
Huikki
23.01.2004 13:22:47

Meillä ei taida olla "takahuoneraiderissa" kuin pari korii kaljaa, pyyhkeitä ja jotain syömistä. Tekninen raideri näyttää tältä:

www.dexviihde.fi/suomi/lavakartat/stella.pdf
fox
26.01.2004 18:24:31

mun mielestä kohtuullista on pyytää just kori juomaa (kaljaa/limua) ja ruokaa, mutta joku roti siinä pitää olla ei mitään hyppykeppejä.

Tottamooses tällai - mutta kuten tuolla edellä on jo niin äärettömän monta kertaa todettu, jos mitään ei kirjattais niin äänimiehen ja parin muunkin syömiset ja juomiset jäis ja hikisinä joutuisivat kotiokkin lähtemään. Voi niitä. Onhan tää juttu tietty muuttunu tuolta vuosikymmenten takaa. Toki tälläkin alueella on niitä "tähtiä" ja sitten niitä vielä suurempia ,jotka saattaa aiheuttaa järjestävälle taholle ylimääräistä päänvaivaa...niistä on tässä threadissa ihan turha puhua. Btw. Jarin ja kumppaneiden keikka meni vissii ihan OK ku ei ole kommenttia tullu. ;)
Johannes_t
26.01.2004 21:58:23

On tämä touhu täällä Suomessa aika usein sellaista vääntöä, että hyvissä paikoissa (esim. Kemin Hullu / Tampereen Klubi) kun pääsee käymään, niin kyllä hymyilyttää. Useassa paikassa yksikin tuoppi olutta on kohtuuton vaatimus. Perusteeksi kerrotaan jotain ympäripyöreätä esim. "me järjestetään bändeille aina safka, meillä on tosi hyvä pizzeria tossa naapurissa". Ikään kuin sapuska ei kuuluisi ns. perusmukavuuksiin.

Ylipäätään tuntuu siltä, että keikkapaikat unohtavat tärkeimmän; minkälaisen fiiliksen/muiston itsestään bändeille jättävät. Heti jos puitteet ovat kunnossa (takahuoneesta löytyy toimiva valo, pari pyyhettä, jotain jolla istua, henkilökuntaa ei tarvitse haeskella kysymyksen herättyä jne.) on jokseenkin varmaa, että bändi viihtyy ja sitämyöten myös esiintyy paremmin.

Useimmissa tapauksissa, ainakin omalla kohdalla, se kuuluisa ilimaanen olut korvaa muita mahdollisia puutteita melkoisen tehokkaasti.
Reddie
27.01.2004 17:46:45
Myö oltiin poikien kanssa innoissamme kun saatiin sämpylöitä ja tekniikan väeltä jotain muuta kuin vittuilua... ;) Mutta jooh, eipä hirveetä nimeäkään vielä ole orkesterilla.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia suomesta
Exhausted
27.01.2004 18:01:45

3 kertaa on saatu kaljaa keikkapaikalla, pari kertaa ruokaakin, on se aina yhtä juhlaa. yleensä saa tapella että voiko siellä paikalla juoda omia kaljoja.
Jaristoteles
27.01.2004 19:44:54
Btw. Jarin ja kumppaneiden keikka meni vissii ihan OK ku ei ole kommenttia tullu. ;)

Avaruusmiestä ei ollut.

Hampurialaista ja juomaa saatiin. Kiitos Kemi, tulimme vuoksenne.

Keikka oli ihan kiva, mutta porukkaa oli opiskelijabileiden normaaliin kävijämäärään verrattuna vähän. Hengissä selvittiin huolimatta vanhasta ambulanssista keikka-autona.

Jumankauta, me ollaan Ghostbusters.
Naama ei mahdu päähän!
Imper
27.01.2004 23:22:42 (muokattu 27.01.2004 23:25:22)

Meilläpä oli jäähallikiertue. Alkoi Jämsän jäähallista ja päättyi seuraavana päivänä Jämsän jäähalliin. Molempina päivinä keikkapalkkio oli kalja- ja ruokahanat auki vapaasti.:) Usein tollanen tulee vaan keikanmyyjälle paljon kalliimaksi kun perus rockbändin keikkapalkkio. Vaikka mitäs minä noista tosibändien keikkapalkioista tiedän. Meikä tyytyy ruokaan, juomaan ja bensoihin. Ainakin toistaiseksi ;)
Everyone is a per-son
ville viaton
28.01.2004 11:32:23
Heh. Oltiin nuorina poikina Ruotsissa Sundsvallissa festivaalin housebändinä, eli viitisen päivää soitettiin Africa-teltassa reggaeta. Asuimme omassa bussissamme, mutta viereisen hotellin pesutilat (saunakin oli) olivat vapaasti käytettävissä. Siellä oli backstagetilassa hanat auki aamuyhdeksästä aamukolmeen. Kaljaa, siideriä, limonaatia ja kahvia yms.Ja lämmintä ruokaa muistaakseni yhdeksään asti. Ja siellä pyörittiin starojen kanssa ja luultiin olevamme joitain!! Olipa helvetin hauskaa kyllä...kyynel vierähtääpi poskelleni.
Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)