Aihe: Tokai Rockinbetter
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12
Teijo K.
12.09.2007 20:30:59 (muokattu 12.09.2007 20:38:08)

Kuin myös pätee siihen, että vaikka kuinka olisi kopio tai ei niin hyvä soitin on hyvä soitin. Hyvä soitinrakentaja saa kopionkin soimaan hyvin.
Marko

Siis että maallikko ei erota onko se hyvä vai huono, vain kokeneempi soittaja?

Varmaan joo, tota. Tommosten vinkuintian kopioitten kanssa vaan ei varmaan voi puhua soitinrakentajasta, vai mitä?

Eikä kyllä oikeastaan näitten mitä tehdasvalmisteisimpien originaalimallienkaan kanssa.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend.
mr.bungle
12.09.2007 22:18:32

ihan ritsa. Mitä ei kuitenkaan aidosta Rikusta voi sanoa.

Joskus soittelin Rikun jotain kokomustaa 4001-varianttia, ja pakko kyllä sanoa että ihan ritsa oli. Saundiltaan ja tatsiltaan, tosin tatsiin tais vaikuttaa säädöt paljon.
bassolla hanuriin
Teijo K.
13.09.2007 00:03:45

Joskus soittelin Rikun jotain kokomustaa 4001-varianttia, ja pakko kyllä sanoa että ihan ritsa oli. Saundiltaan ja tatsiltaan, tosin tatsiin tais vaikuttaa säädöt paljon.

No samaahan vois joku sanoa vaikka Warwickista. Soundihommat on aina mielipidekysymyksiä. Oliko siinä työnlaadun tai viimeistelyn osalta jotain, mikä pisti silmään?

Teijo K.
13.09.2007 00:07:59

Samaa mieltä olen, mutta luepa tarkasti. Mä puhuin soittimien samannäköisyydestä, en samanlaisuudesta. Tottakai jokainen valmistaja tekee erilaisia soittimia vaikka ulkonäöllä jotain valmista designia haettaisiinkin. Se oli se mun pointti.

Jousisoittimissa ja noissa sähkösoittimissa on kyllä sellainen ero, että kukaan ei voi sanoa kuka suunnitteli viulun. Ei ole ketään joka voisi edes teoriassa väittää omaavansa oikeuksia f-aukon muotoon. Vähän sama kuin tuossa trad. osaston musiikissa. Sitä saa jokainen soittaa illasta aamuun keikoillaan ilman että tarttee täytellä yhtään teostolappua. Missä vaiheessa esimerkiksi Fenderin muotoilu pitäisi sitten siirtyä sinne trad. osastolle onkin vaikeampi juttu. Tai että pitäisikö sen siirtyä sinne sitten ollenkaan. Enpä osaa sanoa.

jars
13.09.2007 00:10:57

No samaahan vois joku sanoa vaikka Warwickista.

Eikä edes heittäisi kauaksi totuudesta... Ei vaan, kunhan yritän vielä hiukan laajentaa tätä keskustelua.
se on jännä.
J.Hollström
13.09.2007 01:29:12
Tässä ketjussa taidetaan ratkoa vielä elämän tarkoituskin jossain vaiheessa.
soprano
13.09.2007 02:22:17 (muokattu 13.09.2007 02:23:12)
Tuntuu että tässä ketjussa ei oo mitään järkee.
No saahan mielipiteitä esittää mutta mutta ajatelkaa oikeesti ketä kiinostaa (valmistajia) suomi markkina alueena? Ei varmaan ketään. Eli aivan v.... sama mitä täälläkin lässytetään. no tää on mun mielipiteeni....edelleen suomi on vapaa maa.....
Ei niin synkkää, että synkempää ei olisi tulossa.
M-Juhana
13.09.2007 09:16:09

Olisiko Rikulla aika laittaa oma halpamerkki pystyyn?? Al'a Squier tai Epiphone. Saisi sit persaukiset ja vähempään tyytyvät soittajat halfalla ritsoja ja ei tarttis käydä tallaisia jupinoita täälläkään. Varmasti ostais se köyhempi opiskelija sen "ritsa by Rickenbaker'in" ennemmin kuin tuon Tokain. Voisi keskittyä olennaiseen elikkä naisiin ja viinaan. Ne ovat kuitenkin ainoat relevantit määreet rokissa.

Peace.
TÖISSÄ
hollstro
13.09.2007 09:40:15

Samaa mieltä olen, mutta luepa tarkasti. Mä puhuin soittimien samannäköisyydestä, en samanlaisuudesta. Tottakai jokainen valmistaja tekee erilaisia soittimia vaikka ulkonäöllä jotain valmista designia haettaisiinkin. Se oli se mun pointti.

Luin tarkasti. Viulujen ja kitaroiden, kosketinsoittimine jne. historiassa eri valmistajien soittimet poikkesivat malliiltaan merkittävästi toisistaa. Poikkeavat ne edelleenkin monissa rakenteellisessa ja myös muotoilullisessa seikassa, maallikko ei vaan sitä heti huomaa.

Tän keskustelun pointti on että miksi ihmeessä pitää kopioida 1:1 toisen tuotetta ja rahastaa muiden suunnitelmilla ja kovalla työllä rakentamalla maineella.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Karlsson
13.09.2007 09:44:05
Tän keskustelun pointti on että miksi ihmeessä pitää kopioida 1:1 toisen tuotetta ja rahastaa muiden suunnitelmilla ja kovalla työllä rakentamalla maineella.

Jostain se leipä on revittävä?

Lisäksi annetaan mahdollisuus niille, joilta puuttuu resurssit sellaisen hankkimiseen, saada pala suorastaan myyttisiin mittoihin yltävän aidon gloriasta!
"Friendly shake hands!" -V.I.Lenin
mr.bungle
13.09.2007 10:06:47

No samaahan vois joku sanoa vaikka Warwickista. Soundihommat on aina mielipidekysymyksiä. Oliko siinä työnlaadun tai viimeistelyn osalta jotain, mikä pisti silmään?

Soitin ei tuntunut soivan lainkaan. Saundi oli tussahtava "plönk". Warwickeja, joita on niitäkin parempia ja huonompia, on kieltämättä joitakin kohtaamiani yksilöitä vaivannut sama tauti. Oon kyllä levytettynä kuullut miltä Rikun pitäisi kuulostaa parhaimmillaan, ja tuo ei soinut edes sinnepäin.

Tuntumaltaan soitin vastasi halpisbassoja surinoineen ja huonoine actioneineen.
bassolla hanuriin
Teijo K.
13.09.2007 10:09:30

Olisiko Rikulla aika laittaa oma halpamerkki pystyyn?? Al'a Squier tai Epiphone. Saisi sit persaukiset ja vähempään tyytyvät soittajat halfalla ritsoja ja ei tarttis käydä tallaisia jupinoita täälläkään. Varmasti ostais se köyhempi opiskelija sen "ritsa by Rickenbaker'in" ennemmin kuin tuon Tokain. Voisi keskittyä olennaiseen elikkä naisiin ja viinaan. Ne ovat kuitenkin ainoat relevantit määreet rokissa.

Peace.

Rokissa joo, mutta kai niillä muutakin voi soittaa hä? Jos Riku Backer nyt vain haluaa pitää oman tuotteensa maineen puhtaana tällaisesta halpishommasta niin pitäisi hänellä olla siihen oikeus. Jos köyhemmällä opiskelijalla ei ole varaa aitoon Rikuun, niin voihan se olla ilman. Niinku mie. Rickenbackerin näköisen basson omistaminen ei kuitenkaan ole minkään maan kansalaisten perusoikeuksien joukossa. Kyllä miullekin tollainen kelpaisi, mutta... Ja voisin periaatteessa tehdä tuollaisen kopion aika nopsastikin, mutta.

Teijo K.
13.09.2007 10:10:58

Soitin ei tuntunut soivan lainkaan. Saundi oli tussahtava "plönk". Warwickeja, joita on niitäkin parempia ja huonompia, on kieltämättä joitakin kohtaamiani yksilöitä vaivannut sama tauti. Oon kyllä levytettynä kuullut miltä Rikun pitäisi kuulostaa parhaimmillaan, ja tuo ei soinut edes sinnepäin.

En ole vielä montaa bassoa kaupassa kokeillut missä olisi action ollut kohdallaan. Aina niissä on ollut huono tatsi mulle. Mutta kuten itsekin sanoit, se on säätökysymys.

J.Hollström
13.09.2007 10:19:20

En ymmärrä mikä muu kuin alkuperäisvalmistajan dumausmotiivi on tämmösiä asioita yhden yksilön perusteella tulla kopioketjuun esittelemään. Kaikkien merkkien bassoista löytynee näitä esimerkkejä. Suurimmaksi osaksi syynä on osaamaton omistaja, säädöt päin persettä, sähköt tsekkaamatta ja kielet tukossa. Myös soimattomia yksilöitä on olemassa. Mut se tuskin on taas tämän ketjun clue.
mr.bungle
13.09.2007 10:31:26 (muokattu 13.09.2007 10:35:09)

En ymmärrä mikä muu kuin alkuperäisvalmistajan dumausmotiivi on tämmösiä asioita yhden yksilön perusteella tulla kopioketjuun esittelemään. Kaikkien merkkien bassoista löytynee näitä esimerkkejä. Suurimmaksi osaksi syynä on osaamaton omistaja, säädöt päin persettä, sähköt tsekkaamatta ja kielet tukossa. Myös soimattomia yksilöitä on olemassa. Mut se tuskin on taas tämän ketjun clue.

"ihan ritsa. Mitä ei kuitenkaan aidosta Rikusta voi sanoa."

Todistin tuon vääräksi negaation avulla. Kyllä minun kokemuksalla ritsayksilön tunnistaa, ja nimenomaan oon samaa mieltä että ritsoja toimittaa jokainen valmistaja joskus. Ei massatuotannossa voi puitakaan niin tarkasti syynätä.

Edit: ja eikös tuossa quotessa tuomittu koko kopiolinja yhden yksilön perusteella ... :)
bassolla hanuriin
hollstro
13.09.2007 11:02:00

Todistin tuon vääräksi negaation avulla. Kyllä minun kokemuksalla ritsayksilön tunnistaa, ja nimenomaan oon samaa mieltä että ritsoja toimittaa jokainen valmistaja joskus. Ei massatuotannossa voi puitakaan niin tarkasti syynätä.

Edit: ja eikös tuossa quotessa tuomittu koko kopiolinja yhden yksilön perusteella ... :)

Niitä tasi olle 4 tai viis vierekkäin siinä ständeissä. Ei tavinnut kuin katsoa työnjälkeä niin ymmärsi että halpamaan halpakopiota siinä kaupattiin. Tip Top on ilmeisesti itse upgraidannut mikit Dunccaneihin ja se nostaa hintaa. Se myyjä on sellainen helppohiekki että Veksi meinaa jäädä kakkokseksi.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Teijo K.
13.09.2007 11:25:18

Varmasti tajusit itsekin, että kun puhuin Rikusta, en puhunut yhdestä yksilöstä vaan tuotemerkistä kokonaisuutena. Siksipä viittasin Warwickiinkin. Kaverilla on niin tumppu Warre, että vaikka hän vaihtaa uudet kielet joka keikalle, se soundi on silti sellainen plöm. Se nyt tuskin tarkoittaa silti sitä, että Warre olisi tumppubasistien valinta kun bassoa haetaan.

Olen itse niin kova näsäviisauksien heittelijä, että tunnistan selliaset muidenkin teksteissä välittömästi, ja sanoisin että jäit nyt kiinni A1-luokan näsäviisastelusta. ;)

MPU
13.09.2007 11:28:58
Siis että maallikko ei erota onko se hyvä vai huono, vain kokeneempi soittaja?

Varmaan joo, tota. Tommosten vinkuintian kopioitten kanssa vaan ei varmaan voi puhua soitinrakentajasta, vai mitä?

Eikä kyllä oikeastaan näitten mitä tehdasvalmisteisimpien originaalimallienkaan kanssa.

Lähinnä niin että minusta kopio = ritsa ei vaan suoraan päde. Kopioita on niin monenlaisia, samoin orkkiksia. Toki en usko noista itämaan ihmeistä kummoisiakaan soittimia löytyvän. Toisaalta esmes jonkun Amfisoundin (tuli ekana mieleen) tms. soitinrakentajan tekemä kopio jostain bassosta on melkoisella varmuudella hyvä soitin. Ulkonäöllisesti peruspaavon mielestä voivat idän ihmeet ja oikeat soittimet olla hyvinkin samannäköisiä. Siinähän on tuo varsi ja nuo muut osat...
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Teijo K.
13.09.2007 11:56:42 (muokattu 13.09.2007 13:30:54)

Lähinnä niin että minusta kopio = ritsa ei vaan suoraan päde. Kopioita on niin monenlaisia, samoin orkkiksia. Toki en usko noista itämaan ihmeistä kummoisiakaan soittimia löytyvän. Toisaalta esmes jonkun Amfisoundin (tuli ekana mieleen) tms. soitinrakentajan tekemä kopio jostain bassosta on melkoisella varmuudella hyvä soitin. Ulkonäöllisesti peruspaavon mielestä voivat idän ihmeet ja oikeat soittimet olla hyvinkin samannäköisiä. Siinähän on tuo varsi ja nuo muut osat...
Marko

Tuo on varmasti ihan totta, mutta ilmeisesti tässä tapauksessa ne kuitenkin on ritsoja. Mikä ei minusta ole selkeästi huono asia sekään. Ihan oikeasti karmea ritsa voi olla soittimena silti inspiroiva ja kiva. Miullahan muita ei olekaan kuin ritsoja, mutta ritsojen ritsa on tuo Neuvostoliittolainen muovista tehty mikälie Gibson-kopio. Sillä on tosi magee pömpsytellä jotain tiettyjä juttuja. Uskallan muuten väittää, että ton ritsempaa bassoa ei ole kellään täällä. Eli kun en itse assosioi tota sanaa ritsa mitenkään negatiivisena määreenä, niin kaippa sitä tulee käytettyä vähän huolimattomammin.

Tuon hyvä soitin / huono soitin vs. aito / kopio on kyllä pohtimisen arvoinen juttu sekin. Tässä nyt erkanee toisistaan käyttöarvo ja myyntiarvo. Käyttöarvon punnitsee jokainen tietty itse, mutta markkina-arvo on sitten jotain muuta. Siinä näyttää selkeästi jokin sellainen kuin aitous nostavan hintaa. Ensimmäisenä jonkin muodon tai teknisen yksityiskohdan lanseerannut on aidompi kuin jäljittelijät. Aitousvaatimuksen takia monet detaljeihin liittyvät seikat muuttuvat kovasti. Esimerkiksi noissa Tiptopin kopioissa Duncanit nostavat hintaa. Aidossa Rikussa ne laskevat sitä. Tuollaisessa tiptopin kopiossa varmaan uudelleenmaalauskin nostaisi sitä hintaa, koska mahdollisesti pintakäsittelyn laatu paranisi. Aidossa Rikussa refin laskee hintaa ja reilusti. Tuo tiptop olisi varmaan arvokkaimmillaan jos kaikki metalli-, ja puuosat vaihtaisi laadukkaampiin. Aidon Rikun arvo putoaa siitä ekasta modifikaatiosta ja mitä enemmän niitä tekee sitä halvemmaksi se muuttuu. Siis rahallisesta arvosta puhuttaessa. Käyttöarvo voi molemmissa vaikka noustakin modatessa. Siitä en tiedä.

No esimerkiksi Spocks Beardin Dave Meros on pistänyt Rikuunsa Fenderin mikit suurinpiirtein jatsaria vastaaviin paikkoihin. Nyt hän saa samasta soittimesta vähän niinku jatsarisoundia ja Rikusoundia. Käyttöarvo nousi varmaan kovastikin, varsinkin tuollaisessa bändissä kuin Spockit on, missä tunnelma vaihtuu biisien sisällä kohtuu rajusti. Soittimen vaihto ei siis ole ratkaisu kuin äänittäessä jos haluaa sitä soundivalikoimaa käytellä fiksusti. Ainoa että kyllähän tuollainen modaus romahduttaa ikuisesti sen Rikun rahallisen arvon.

Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)