Aihe: Kynsien pituus?
1
trunkki
12.09.2007 19:00:27 (muokattu 13.09.2007 09:20:14)
Elikkä kuinka pitkät kynnet olisi parhaat soitellessa, kun olen oikeakätinen (niinkuin suurin osa onkin)
Onko jotenkin sillein, että peukalon kynnet pitkät ja muut lyhyet, vai?

EDIT: Siis sähkökitaraa tarkoitan
elais
12.09.2007 19:03:25 (muokattu 12.09.2007 19:05:27)
Pidän itse aina kynnet sen verran lyhyinä ettei ota kieliin soittaessa, peukalo mukaanlukien. Onhan siinä vähän erilainen soundi jos kynsi kolkottaa kielille soittaessa.

EDIT: Toisaalta, en tiedä sitten jos rumpalit/huilistit/yms. soittavat pitkillä sormilla.
Milkop
12.09.2007 21:19:01 (muokattu 12.09.2007 21:19:31)

Itselläni on vasurin kynnet aina erittäin lyhyet, oikeassa sitten pidemmät joka sormessa että pystyy helpommin klasaria jne. soittelemaan. Pointti taitaa tosin olla se, että pelkällä kynnellä ei koskaan soitettaisi, vaan homma hoituu kynnen ja sormen yhteispelillä.
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide
biibob
12.09.2007 23:01:51
Otelautakädessä (vasen) kynnet nyt ovat ymmärrettävästikkin hyvin lyhyet. Itselleni on vakiintunut sellainen tapa "kokeilla" kynsien pituutta, eli lyö vaan vasemmankäden sormenpäät pöytään. Jos kynnet kilahtavat pöytään niin ne ovat liian pitkät.

Näppäilykädessäni (oikea) kynnet ovat oikeastaan kohtuullisen pitkät. Ja tämä johtuu siitä, että jotenkin miellän näppäilyn mukavammaksi kynsien kanssa ja sitä tiettyä soundia ei vain saa ilman kynsiä. Jos kämmenpuolelta katsoo, niin kynnet ulottuvat ehkä noin millin sormenpäiden yli. Peukalossa hieman pidempi kynsi.

Yleisestihän nämä kynsien pituudet ovat täysin soittajakohtaisia, eli ihan vain sen mukaan mistä itse tykkää...
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
baron
12.09.2007 23:52:57

Elikkä kuinka pitkät kynnet olisi parhaat soitellessa, kun olen oikeakätinen (niinkuin suurin osa onkin)
Onko jotenkin sillein, että peukalon kynnet pitkät ja muut lyhyet, vai?

Mun mielestä kaikki kynnet mahdollisimman lyhyet, ainakin pianolla.
Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes.
Hohhoijaa
13.09.2007 12:56:18
Ainakin itselläni näin klasarikitaristina on käytännössä pakko pitää oikean käden sormet suhtkoht pitkänä, ja miel. viilata ne sopivaan kulmaan (vasemmasta reunasta lyhyempi kuin oikeasta). Makuasioita nämä.
saastara
13.09.2007 13:45:33
Tässähän sitä onkin jo tullut vastausta.. Vasemmassa kädessä aina istellä niin lyhyet kuin mahdollista (tai noh, ei nyt ihan), oikeassa taas ei niin väliä. Pari vuotta sitten kun tuli klasaria enemmän soitettua oli se hieman pakko pitää oikeassakin kädessä melkoisia teräaseita.
Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima!
baron
13.09.2007 16:03:43

Trumpetilla on ihan sama minkä mittaiset kynnet on!
Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes.
IJarro
13.09.2007 17:51:33 (muokattu 13.09.2007 17:55:47)
Nuo siis kitaralla soittaessa. Kun välillä pääsee basson varteen tarttumaan, niin aina pitää olla lyhyet kynnet. Ei vain pysty soittamaan pitkillä.

Välillä ite bassoillessa ihmettelee ku tuntuu soundi liian kilisevältä vaikka on tone normiasennossa. Sit huomaan et on kynnet vähän liian pitkät =) Bassolla just jos rajusti vääntää ja on pitkät, voi taittua ja loukata kynnet pahastikin...

EDit Trumpetilla on ihan sama minkä mittaiset kynnet on!

Ei oikeestaan. Trumpettia ja muita vaskia "kuuluu" soittaa sormet aika koukussa, jollon tatsi ja nopeus on parhaimmillaan. Eli siis venttiileitä painellaan ihan sormen päillä. Sillon ainaki liian pitkät kynnet haittaa.

mut joo, hyvä läppä silti =)
Let's do some living after we die...
peteihis
14.09.2007 02:21:11 (muokattu 14.09.2007 12:24:27)
No joo... mun ei pitäny puuttua tähän ketjuun olleskaan, mutta antaapi nytten sitten mennä :D

Vasurin kynsiä lyhennän aina, kun niihin tulee alta puoli milliä tyhjää. Oikeassa kädessä pyrin siihen, että kynttä olisi vapaana sellaset 2-3 mm. Se on sitten ihan eri asia, että muistanko aina vahtia, että mitat olisi noisa rajoissa... mutta kyllä sen sitten huomaa, kun on pässy vähäksi aikaa unohtumaan.

Kitaran soittohan se tietenkin inspiroi tähän villitykseen alunperin (joskus 16 vuotiaana), mutta nytten vaan (43 vuotaana) en osaa kuvitella mitään "vaihtoehtoista elämäntapaa....."

Mulla on sellanen riesa plektratekniikassa, että ainaskin silloin, kun soitan sähkistä enemmän, oikean käden keskisormen kynsi tahtoo yhdeltä reunaltaan kulua ohkaiseksi ja ruveta sitten repeilemään kesken kaiken. (Pidän aika usein plekusta kiinni kolmen sormen ottella. Tuo vaan on mennyt mulla automaatille yli 20v. sitten niin korjaaminen kestä aikansa varsinkin näillä nykyisillä harjoitusmäärillä) Mutta oppia ikä(vä) kaikki. :)

Joskus lukiossa paukuttelin pianon koskettimiakin oikella kädellä kynnet edellä. Ääärgh... Onneks musta ei tullu pianistia.

Ja vielä yks täysin epäasiallinen off topikki: Tässä männä kevännä muistaakseni täällä virisi edellisen kerran keskustelu kynsien hoidosta, mutta joku modernisaattorikakara katsoi sillä kertaa kunnia-asiakseen poistaa koko keskustelun ihmisten mielenrauhaa häiritsemästä.... Hämmästyttävää, että tämä tän kertainen keskustelu on saanut olla ihan rauhassa moiselta fobialta. :P

(Ok.... Tämä viimeinen kapple oli ihan tarkoituksellista härnäämistä, mutta pakko oli päästellä kaasuja... )
peteihis
14.09.2007 02:29:43
Mutta toisaalta..

Mark Knopflerhan teki Dire Straits soundit enimmäkseen sormin pikkaamalla ja siihen teknikkaan kuului olennaisena osana todella lyhyet kynnet oikeassakin kädessä. -- Siis pikkasi sormenpäillä eikä kynsillä. Moinen valinta on sinänsä ihan ilmeinen, kun soittaa paljon ja työkaluna on metallikielinen soitin. Kynnet kuluu liikaa, jotta kynsillä voisi soittaa koko ajan.
FensonGibder
21.09.2007 23:21:22
Minulla kynsien pituus vaihtelee mielialan mukaan

Täähän olis jännä nähdä livenä..

Anteeksi.
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
FensonGibder
21.09.2007 23:24:18
Elikkä kuinka pitkät kynnet olisi parhaat soitellessa, kun olen oikeakätinen?

Vasen isovarvas on metrin mittainen.

Anteeksi, väsyttää.
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
IhmeHeebo
22.09.2007 21:51:42
Vasen isovarvas on metrin mittainen.

Anteeksi, väsyttää.

Sait plussan, repesin :D
Paskasta ei saa konvehtia vaikka sitä kuinka kääris hienoihin papereihin. -Bonecrusher ...And justice for All
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)