Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Peukalopikkaajat hoi
1 2
sulevi
09.09.2007 13:09:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen viime aikoina perehtynyt peukalopikkailun saloihin ja kyllä tykästynyt tekniikkaan kovasti. Pidän myös erityisesti saundista ja dynamiikkajutuista mitä saa tuotettua käyttämällä peukalossa plekua. Nuo peukaloplekut vaan tuntuvat olevan enemmän tai vähemmän epämukavia pitemmän päälle. Ymmärrän että ei välttämättä ole kompromissia siinä että pysyykö pleku sormessa versus plekun puristavuus. Onko kellään vinkkejä miten parantaa peukaloplekun käyttömukavuutta. Otetaan myös vastaan suosituksia hyvistä plekumerkeistä.
 
Blue Moon
09.09.2007 14:04:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dunlopin muovisia löytyy ainakin eri kokoisina. S, M ja L muistaakseni.
 
Lancelot
09.09.2007 16:12:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soittelen sormin ja harmittaa kun toi peukkupleku ei vaan toimi mulla. Se on vaan jotenki niin luonnottoman tuntunen. Kai se vaatis kunnon totuttelua ja reeniä mut pinna ei vaan kestä kovin pitkälle..
 
rattledad
09.09.2007 17:49:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile Fred Kellyn plekuja, tuo on aika huomaamattoman tuntuinen ja mukava. Itse tykkään ehkä enemmän silti perus-dunlopeista.
http://www.fredkellyspicks.com/Slickpick.html
 
Juniper
09.09.2007 18:29:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fred Kellyn plekut on mukavia. Pesee Dunlopit mennentullen.
 
Juniper
09.09.2007 18:38:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soittelen sormin ja harmittaa kun toi peukkupleku ei vaan toimi mulla. Se on vaan jotenki niin luonnottoman tuntunen. Kai se vaatis kunnon totuttelua ja reeniä mut pinna ei vaan kestä kovin pitkälle..
 
Reeniä se vaatii. Itselläkin tuntui, että se muovihärpäke ei voi toimia.
Kärki tuntui kilometrin pituiselta jne. Ajan kanssa soitto vaan alkoi kulkemaan ja pleku tuntumaan hyvin luonnolliselta. Peukkuplekun pitkällä kärjelläkin on tarkoitus. Demppaus on paljon helpompaa kun on plekussa kärkeä reilusti.
Peukkupleku on sentään helppo sisäistää, kokeileppa sormiplekuja....
Nyt olen pari kuukautta yrittänyt saada soittoa kulkemaan sormiplekuilla ja ei vieläkään sinnepäin. Näppäilytarkkuus on kyllä kohentunut huimasti sormiplekujen avulla.
 
Susiääni
09.09.2007 19:24:08 (muokattu 09.09.2007 19:28:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo se vaatii oman aikansa ennen kun se rupeaa tuntumaan omalta. Mutta esim. Andy McKee soittaa ilman ja ihan hyvinhän tuo näyttää käyvän.
Tässä Andyn uusin biisi:
http://www.youtube.com/watch?v=RlDdzNuJto4
 
Itse olen nyt tykästynyt näihin Dunlopin metallisiin plekuihin. Saundi on mun mielestä parempi ja nää muoviset aina löystyy ja lopulta katkeaa muutamassa kuukaudessa. Jos haluaa soittaa muovisella eikä pleku oikein pysy sormessa/se tuntuu pitkältä, niin kannattaa tosiaan koittaa näitä pienempiä kokoja. Dunloppia saa M kokosena aika monesta kaupasta.
 
Lahjattomuus korvataan kovalla harjoittelulla
jpiir
09.09.2007 19:29:59 (muokattu 11.09.2007 20:10:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jossain oli vinkki, että heittää peukkuplekun kuumaan veteen ja taivuttelee sitä halutunlaiseksi. Koitin joskus sitä konstia M-kokoiseen dunlopiin, mutta parempi vaihtoehto oli ostaa L -kokoinen pleku.
 
Itse tykkään tukevasti istuvasta plekusta. Löysät yksilöt jätän ottamatta. Plekujen materiaali elää jonkun verran, välillä tuntuvat sopivilta välillä vähän liian tiukoilta. Fred Kelly Slick Pickistä ei ole paljoa kokemusta, kun en ole päässyt testaamaan pakasta vedettyä. Kärki on merkittävästi lyhyempi kuin dunlopeissa, eli peukku tulee lähemmän kieliä.
 
Jos etsii luonnollisinta tekniikkaa, niin paras on kai jättää kaikki plekut pois. Osaava saa pelkällä peukullakin hyvän soundin.
 
http://www.maton.com.au/
Puavali
09.09.2007 20:13:42 (muokattu 09.09.2007 20:15:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jossain oli vinkki, että heittää peukkuplekun kuumaan veteen ja taivuttelee sitä halutunlaiseksi. Koitin joskus sitä konstia M-kokoiseen dunlopiin, mutta parempi vaihtoehto oli ostaa L -kokoinen pleku.
 
Ittetaisin lämmittää kuuman keittolevyn päällä, sitten vähän käänsin yhtä kohtaa koukkuun ja toista suoremmaksi. Saksilla pienensin plekua "normaalimman" kokoiseksi.
 
ed: Nyt se kärki on kuin jazzIII:ssa. Ei pituus haittaa.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Roberto
09.09.2007 22:33:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä ne metalliset on paremmin muokattavia ja soundaa paremmalta. YMMV.
 
maxtheman
10.09.2007 01:19:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vinkki plekun paikallaan pysymiseen... nuolaise ympäri sormen ennen kuin laitat plekun, eli sylkeä vähän sinne plektran alle, se pysyy vähän paremmin sitten paikallaan. Ei tarvitse pitää liian tiukkaa plektraa.
 
Max
peteihis
10.09.2007 04:34:05 (muokattu 10.09.2007 04:37:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hööh..
 
Kaekenniinnäköstä sitä on tässä tullunna kokkeeltua, mutta ee sentäävvielä sormi/peukku plekuja. Jokkii tuossa on aena kuetenniis selekärankoa kutitellunna nii, että pakko kaete seo vielä vanahoella päevilläär retkahtoa siihenniih hommaa!
 
sulevi
10.09.2007 16:23:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sattuipa sittenkin löytymään paikallisesta liikkeestä ihan jonkinlainen valikoima peukaloplekuja. Otin sitten vähän kaikenlaisia ja omaksi suosikiksi ponnahti heti tuommoinen tässäkin ketjussa suositeltu Fred Kellyn Slick Pick, mediumina. Toinen yllättäjä oli dunlopin metallinen, jonka ajattelin ensin olevan vain pelkkä koriste-esine, ulkonäön perusteella. Kyllä tämä tästä. (Pitäisi lopettaa kynsinauhojen pureskelu niin sekin voisi auttaa.)
 
Itselleni tuo slickpickin huomattavasti dunlopeita lyhyempi kärki toimii paljon paljon paremmin.
 
Forest
11.09.2007 13:38:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dunlopin ämmällä aloittelin minäkin. Istuu tosi jämäkästi peukkuun. Paikallisesta liikkeestä ei sitten enää löytynykään Dunloppia vaan huomattavasti ohuempaa Ernie Ballia. Päätinpä kokeilla ja pienen totuttelun jälkeen se joustavuutensa ansiosta osoittautui ainakin mulle sopivimmaksi. Miinuksena Erniellä, että se pieninkin koko löystyy käytössä melko nopeasti ja alkaa pyöriskelemään peukalossa.
 
"If you always have to read from musical scores, you're not a musician, you're a robot" - Tommy Emmanuel
Tombi
12.09.2007 09:29:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kokeilin thumbpickia jonkin aikaa, mutta päädyin sitten kasvattamaan helevetinmoiset kynnet sen sijaan.
 
Taludrinkki: Ota esiin shottilasi. Kaada lasiin Taluviinaa (80%). Nauti.
Cunt Basic
16.09.2007 11:55:35 (muokattu 16.09.2007 12:00:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: Ei mitään
 
okkis
16.09.2007 15:31:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kokeilin thumbpickia jonkin aikaa, mutta päädyin sitten kasvattamaan helevetinmoiset kynnet sen sijaan.
 
sama vika ;) onneksi kynnet pitää vaan kasvattaa jo klasari-puolta varten...
 
P2
16.09.2007 15:37:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harmi vaan, että pitkä peukalon kynsi ei peukkuplektraa korvaa. Muilla sormilla kylläkin toimii.
 
"No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/
Bensusan
17.09.2007 10:04:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ite käytän kans pelkkiä kynsiä ja koko ajan yritän tulla toimeen pienemmällä määrällä kynttä. Peukkuplektroihin ei kannata ryhtyä. Leo Kottkelta olen tämän systeemin oppinut :) markettien kosmetiikkaosastoilta saa ostettua muuten sellaisen kuorintaviilan jolla kuoritaan kynnestä kerros pois. Samalta osastolta löytyy todennäköisesti sellaista vitamiinia jota laitetaan kynteen, näin siitä pitäisi tulla vahvempi. Omat sormethan on tunnetusti halvin ja paras työkalu muusikolle ;)
 
"The only danger is falling too much in love with guitar playing. The music is the most important thing, and the guitar is only the instrument." -Jerry Garcia
sulevi
17.09.2007 22:56:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harmi vaan, että pitkä peukalon kynsi ei peukkuplektraa korvaa. Muilla sormilla kylläkin toimii.
 
Komppaan. Soitin klassista kitaraa n. 20 vuotta jolloinka kynsiä piti hoitaa huolella jatkuvasti. Peukalopleku ja teräskielinen on mielestäni eri asia ja pitäisi olla melkoiset teräskynnet jotta kestäisi vähänkään rankemman tatsin revittelyt. Oikean käden asentokin on ihan eri plekulla ja kynsillä soittaen. Käytän myös peukaloplekua ihan normaali plektran tapaan. Sekään ei kynnellä onnistu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «