Aihe: Efektilautaa hankkimassa.
1 2
Quill
22.08.2007 19:56:17
Eli efektilautaa oon kattomassa (ite teen sen sitten, mutta mitä laitteita)? Eli pitäisi ainakin olla Särö, Viritin (korgin oon katton), akustinen, delay/echo ja ehkä volumepedaali. Hinta saisi olla enintään 300€ + piuhat sun muut. Eli suositelkaa (piuhat ja kaikki mukaan)
13v kitaristi ;)
Antti1
22.08.2007 20:02:57 (muokattu 22.08.2007 20:04:17)
Hohhoijaa, meneppä kuule kauppaan testaamaan. Jos tapaat jotain mielenkiintoista, niin jutellaan niistä tarkemmin.

Mitä musatyyliä sä edes soitat ja millaista soundia haussa? Millaiset oheisvälineet sulla on?

Akustista saa muuten helpoiten ostamalla akustisen kitaran, tai mikittämällä sähkökitaran vaikka konkalla. Jälkimmäisen soundi saattaa olla vähän laihan puoleinen, mutta akustinen möly yhtäkaikki.

EDIT: Jaaha, no tuolla ne lukikin. Samassa paikassa myös luki, että haluat oppia lisää. Nyt sä oot oppimassa kantapään kautta 300€ edestä.
OSTAKAA 10U KELLUVA HUIPPURÄKKI EDULLISESTI!
cruel_destiny
22.08.2007 20:19:18
Eli efektilautaa oon kattomassa (ite teen sen sitten, mutta mitä laitteita)? Eli pitäisi ainakin olla Särö, Viritin (korgin oon katton), akustinen, delay/echo ja ehkä volumepedaali. Hinta saisi olla enintään 300€ + piuhat sun muut. Eli suositelkaa (piuhat ja kaikki mukaan)

Okei, jos tähän lähetään, niin perus vastaukset omaan näkemykseeni: säröksi RAT ja delayksi ibanez DE-7. Mihin tarvitset akustista sointia? Chorus, tai jopa paremminkin phaser (small stone EHXltä) olisi oma valintani. Entäs volume pedaali? Noh saahan sillä säädettyä kivasti vaikka soolobuustin varaa saundiin, mutta ite ottaisin soolobuustiksi jonkun EQn, jos sellaista tarvitset, koska sillä saat myös saundin sopivammaksi sooloa varten.

+ Wahin ottaisin ite kuitenkin aina mukaan.

Nämä kaikki saat, jos käytettynä etit, ei kannata myöskään ostaa paskaa, koska köyhällä ei ole varaa korvikkeisiin joilla korvata hyvää.
I eat rice and curry everyday surreal
sepisti
09.09.2007 00:20:39
Mihin sä tarvit noita efektejä jos sulla on toi line6? Vai tarkoittaako ne sulut siinä ympärillä et sä haaveilet vaan niistä? Noilla kamoilla keskittyisin nyt lähinnä olennaiseen... (soittaminen)
Kitara on rakkauteni.
Dirty Hero
09.09.2007 11:04:34
...Nyt sä oot oppimassa kantapään kautta 300€ edestä.

Itse olen samaa mieltä. Eikö ensin kannattaisi käydä testailemassa eri pedaaleja ja ostaa vain jos löytyy joku oikeasti miellyttävä? Sitten joskus kun alkaa olla enemmän niitä pedaaleja, niin voisi alkaa harkita sitä lautaa... Jos nyt tuhlaa 300€ periaatteessa muiden ehdotuksien perusteella, niin voi alkaa kaduttamaan myöhemmin. Pedaalit kuitenkin ovat vain hienosäätöä, joilla rakennetaan sitä "omaa" soundia. Tämä siis minun mielipide.
rainmaker
09.09.2007 12:10:45
Joo, tsekkasin jäsenkuvauksestasi, että mallintavaa trankkua löytyy vahvariosastolta. Jos ymmärsin oikein, niin sinulla on jo line6:n flextone? Mihin siis tarviit noita erillisiä muljuttimia? Saahan tietysti flextonenkin kanssa niitä käyttää, mutta soundeista ja toimivuudesta voidaan olla montaa mieltä :)
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
karikko
09.09.2007 17:19:25
Mulla on laudassa ( =laukussa) Wah. chorus,akusteri.blues overdrive,ja compressor.
Kolme viimeistä on behkun kikottimia ja ihan hyvin toimivia. Akusterilla saa aika hyvät soundit määrättyihin biiseihin(ei tietenkään korvaa akustista kitaraa), eli introissa ym. voi sitäkin käyttää. Rahaa on menny noin 150e,eli hinta-laatu suhde mielestäni kohdallaan. Kaikkihan on siitä kiinni, miten niitä käyttää ja miten ne säätää.
Ai niin viel on Fenderin Hot Rod:in päällä Eq,mikä on aika olennainen juttu koko arsenaalissa.
masterhat
09.09.2007 21:46:12
Toisaalta jos olet joskus hiukan rikkaampi niin voit aloittaa homman ja laudan rakentelun behkun pedaaleilla ja halvoilla patcheilla.

Sitten vuoden päästä huomaat ettei alkuperäisestä laudasta ole paljoakaan jäljellä. "efekti-runkkaus" on puuhaa, missä pedaaleja tulee ja menee, näin ollen myös taloudellisesti tulee niukkoja tappioita, ellet sitten osta käytettyä ja myy käytettyä mikä on sinänsä fiksua. On toki löytöjä mitkä pysyy, ja jos on vaan massia, niin ei kannata myydä aina kaikkea pois vaikkei sitä juuri sillähetkellä laudassa käyttäisikään. Kohta sulla on kirjahyllyssä 100 pedaalia..

Ei vaan kannattaa miettiä mitä on valmis maksamaan ja mitä laudaltansa haluaa. 300 eurolla et saa timanttista lautaa, tuskin edes kohtalaista, ellei efektejä ole vain se kaksi.

Toisaalta jos tiedät että heikompi rakenne ei omassa käytössäsi haittaa, niin silloin et tarvitse välttämättä kaikkein kestävimpiä malleja.

Asettelu ja tila; Rakennatko lautasi itse vai ostatko valmiin? Laulatko kenties samaan aikaan kun soitat jolloin sun tulee hallita kaikkia polkimia helposti samalta paikalta (ainakin melkein)? Entä roudaus ja kytkentä? Kuinka tärkeää on sujuva kytkeminen ja liikuteltavuus? niin ettei tarvi kirota että taas on johtoja kannen välissä ja nyt yksi adapteri onkin irronnut jne.

Suunnittele rauhassa mitä haluat ja sen jälkeen suunnittele toteutus vielä vitusti paremmin. Ja muista että lauta tulee todennäköisesti elämään, eli pedaalit vaihtumaan ja järjestys muuttumaan, joten liian tarkkoja fyysisiä rajoitteita ei kannata tehdä lautaan. Tai vitustako mä tiedän...
Snails against humanity
sepisti
11.09.2007 17:09:27 (muokattu 11.09.2007 17:11:38)
Tää on hienoa... Pikkupojat haaveilee kaiken maailman kamojen ostelemisesta... Monellako 13 vuotiaalla ylipäätään on sitä 300 egeä näihin hankintoihin ja vaikka olisikin, niin antaako äiti lupaa?

Edit. Täytyy myöntää, että tulee oma lapsuus mieleen. Vessa lukemistona Finn-musiikin katalogi... "Vitsi ku sais 100 wattisen vahvistimen niin ois siistii!!!"
Kitara on rakkauteni.
Maiden01
11.09.2007 21:42:01
Tää on hienoa... Pikkupojat haaveilee kaiken maailman kamojen ostelemisesta... Monellako 13 vuotiaalla ylipäätään on sitä 300 egeä näihin hankintoihin ja vaikka olisikin, niin antaako äiti lupaa?

Yllättävän monella alkaa jo tuollaisiakin rahoja löytyä. Itellä alkoi jonkin näköistä työtä olemaan 14 vuotiaasta eteenpäin ja aluksi n. satasen kuussa tienasin. Säästöön se meni ja myöhemmin lähes kokonaan kitarakamoihin, tietysti porukat tukivat monilla tekosyillä kuten rippilahjaksi jne, mutta mun huomioiden mukaan nuorilla (joka siis itsekkin olen) on aikalailla rahaa ja usein tukevat porukatkin, mikä on mun mielestä plussaa. Mieluummin ostaisin omalle lapselleni kitaran kuin vaikkapa jonkin tietokonepelin, vaikka eihän tämä tietenkään näin mustavalkoista ole. Kuitenkin voisin kuvitella että ennen muinoin vanhemmatkin ovat olleet vähän skeptisempiä lapsensa maailmanvalloitus yrityksen kanssa.

Edit. Täytyy myöntää, että tulee oma lapsuus mieleen. Vessa lukemistona Finn-musiikin katalogi... "Vitsi ku sais 100 wattisen vahvistimen niin ois siistii!!!"

Niinpä niin, aina haluaa jotain, mutta ei oikein tiedä mitä. Ei oikein ole mitään tarvetta millekään, mutta jotain tekisi mieli ostaa. Sitten tulee vain ostettua jotain, mitä ei testata, mietitä sen tarpeellisuutta tai yleensäkin tiedetä mitä koko laite tekee. Joku kaveri joskus tokaisi että etkös sä tarviis phaserin niin jouduin sanomaan että enhän mä ees tiedä mitä mölyä se tuottaa;) Mutta jokusen heräteostoksen olen toki itsekkin tehnyt, suuremmassakin mittakaavassa. Olen kuitenkin pyrkinyt aina käytetyn ja kohtuu hintaisen tavaran ostoon mikäli on ollut mahdollista ja kannattavaa.

Itselle ei onneksi tule nyt tällä hetkellä mieleen kuin muuntaja irtospedulle joten rahankäyttö ainakin tällä hetkellä aika hyvässä kuosissa :)

Yleensähän sitä ihminen ostaa halujensa, ei tarpeidensa mukaisesti.
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
sepisti
11.09.2007 22:19:11 (muokattu 11.09.2007 22:20:26)
Okei voin olla väärässäkin ton raha homman suhteen. Itse kun aloittelin 1990-luvun alussa ei liikoja rahoja ollu ja 2000 mummoa oli aika paljon rahaa. Toki täytyy myöntää, että aikuisena on tullut paikkailtua tota kamojen ostelu himoa turhillakin härpäkkeillä. Tosin keskihintaisilla mennään, ainakin vahvistinosastolla. Mutta tosiasiassa sitä on pakko tehdä myös niitä turhia ostoksia välillä että oppii.

Mutta muusikoiden.nettiä aktiivisesti seuratessa, ei voi välttyä siltä tosiasialta, että se soittamaan opettelu tuntuu unohtuvan (tällä tarkoitan nyt osaa juniorikaartin teksteistä), kun kokoajan vain mietitään, että millä kamoilla sen "the soundin" sais aikaan. Sitä kun saa aikaiseksi monella halpisvehkeellä jo oikein mainiosti, ainakin koti tarpeiksi. Ei meinaan ollu meikäläisen aloitellessa mitään mikrokuutioita:)
Kitara on rakkauteni.
Lennu
11.09.2007 23:03:08

Niinpä niin, aina haluaa jotain, mutta ei oikein tiedä mitä. Ei oikein ole mitään tarvetta millekään, mutta jotain tekisi mieli ostaa. Sitten tulee vain ostettua jotain, mitä ei testata, mietitä sen tarpeellisuutta tai yleensäkin tiedetä mitä koko laite tekee.

Hehee hee. No kuinka vanha sitä sitten pitää olla, kun mä teen vielä reilu kolmekymppisenä tätä ihan samaa?

nim. eukko vaan pyörittelee silmiä enää ostovimman iskiessä.
"Siirryn digihanuriin sinä päivänä, kun analogiset hanurilähetykset lopetetaan." -Qsine
Maiden01
11.09.2007 23:08:18
Hehee hee. No kuinka vanha sitä sitten pitää olla, kun mä teen vielä reilu kolmekymppisenä tätä ihan samaa?

Hoho, niinpä niin, yritin välttää yleistämästä pelkkään nuorisoon ;) Toki muutkaan ikäpolvet eivät kyseiseltä ilmiöltä välty, usein vain jo pidempään soittaneena osataan tehdä parempia valintoja ja tiedetään omat tarpeet. Tietenkin homma on yksilöllistä, eiks je? :)
masterhat
12.09.2007 10:33:08
Itsehän kinusin faijalta penskana uuden styrkan sillä perusteeella, koska toisen kitaristin vahvarista lähtee enemmän mökää.
Lopulta sitten sainkin tahtoni läpi ja musaliikkeestä löytyi käytetty fenderin rocpro 100watt, josta mökää lähti toooodella paljon. Ja hintakaan ei ollut paha edes pihille faijalle. Ei siinä soundia kauheesti kelailtu, pääasia että volat piisasi että kuulee itsensä.

Sen jälkeen kaikki kamat on omilla rahoilla ostettu ja pyydetty joululahksi sponsorointia efektiin yms. Kesäduuneja en oikeestaan ikinä kummemmin tehnyt vasta kun täysi-ikäisyyden kynyksellä.

Sittenkun tuli vaki duuni, niin ehkä 15-20% kahden vuoden tuloista meni musakamoihin ja kaikkeen himastudionrakenteluun yms. Nyt ollaan taas köyhiä opiskelijoita mutta laitteisto on ihan kiva eikä tarvi stressata että joutuu laittaa kesäduunista uuteen kitaraan yms.

Eli suosittelen pitämään esim intin jälkeen välivuoden tai pari skolesta ja tekemään duunia ja tyydyttämään pahimmat tarpeet hankintojen saralla, jottei sitten opiskelujen jatkuessa tarvi stressata mistä rahat uusiin putkiin tai kieliin, kun niitä on jo mukavasti varastossa
Snails against humanity
sepisti
12.09.2007 22:13:38
Joo hyviä pointteja kaikilla. Ja ettei menisi nuorison mollamiseksi meikäläisen puolelta tämä homma kokonaan, niin on sanottava, että täällä on myös paljon rakentavaa keskustelua niin nuorten kuin varttuneempienkin osalta. Mutta tässä topicissa eniten huvittaa, että kaveri kuka on kyselyn aloittanut ei ole aloitus viestin jälkeen kommentoinut sanakaan..:)
Kitara on rakkauteni.
Maiden01
12.09.2007 22:18:34
Mutta tässä topicissa eniten huvittaa, että kaveri kuka on kyselyn aloittanut ei ole aloitus viestin jälkeen kommentoinut sanakaan..:)

Joo, niinpä, toivottavasti aloittaja ei ole ottanut itseensä :( Kaikkea saa ja kannattaa kysyä, täällä sitten paikoin neuvotaan vähän jyrkkä sanaisestikin kokeilemaan ja toteamaan asioita itse, mikä on ihan hyväkin. Mutta aloittamaansa keskusteluun voisi kyllä osallistua, ettei tulisi tälläisia ketjuja joissa sitten jauhetaan paljon itse asian vierestä, asiaa toki, mutta kuitenkin.

Ja mä en ainakaan katsonut asiaa niin että olisit nuorisoa sen pahemmin mollannut :)
oiva tumpeloinen
12.09.2007 22:21:09

Onneks mua ei tommonen vaivaa.
Antti1
12.09.2007 22:32:39
Onneks mua ei tommonen vaivaa.

Ai mitä? Säkin olet päässyt eroon vihdoin eukostasi vai?
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
oiva tumpeloinen
12.09.2007 22:37:07 (muokattu 12.09.2007 22:37:25)
Ai mitä? Säkin olet päässyt eroon vihdoin eukostasi vai?

En. Se on vain lopettanut kyselemisen.

..ja samalla mä olen lopettanut kertomisen ostoista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)