Aihe: Minkälaiset kunnon bändilappujen tulisi olla?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
paice60
11.09.2007 17:31:48
Kerran yritin ja sain sellaisen trauman että en ole vieläkään toipunut!

Entäs yleisö?
Vittu näitä hommia.
baron
11.09.2007 17:32:35

Entäs yleisö?

Vaati lisää, niillä oli niin hauskaa.
Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes.
IJarro
11.09.2007 17:35:44 (muokattu 11.09.2007 17:36:30)
Aivan totta.

Yks hyvä konsti on tehdä nuotit, jossa on esim:

Intro, A-osa, B-osa, Birdge, C-osa ja Outro.

Nää on lapussa omina "palasinaan" ja lapun alareunassa on vaan sit rakenne - esim:

Intro-A-A-B-A-A-B-Bridge-C-A-A-Outro

tms...

EDIT: Olis siis musta helvetin hyvä, jos laput olis max 2 sivua per biisi.

Tän tyyppiset oon itelle väänyäny lähes kaikista. Ja tosiaan pelkät sointumerkit. Ja kun lappu on mahdollisimman selkeä ja lyhyt ja yksinkertanen, sitä ei kauaa jaksa katellakaa, eli sit vedetään hatusta.

Tempomerkinnät on kyl tosi hyvät ja tyyli myös. Jos rumpalille tulee oikosulku tai on tuuraaja, on helppo vaan karjasta et "tempo on 100 ja shufflea =)"

Ja sävellaji tietty kans...

edit: ja noi välisoittosun muut melodiat on sit muiden hommia, mut soinnuilla ja rakenteella pärjää basistina aika hyvin...
Let's do some living after we die...
Timi
11.09.2007 18:12:22
Tän tyyppiset oon itelle väänyäny lähes kaikista. Ja tosiaan pelkät sointumerkit. Ja kun lappu on mahdollisimman selkeä ja lyhyt ja yksinkertanen, sitä ei kauaa jaksa katellakaa, eli sit vedetään hatusta.

Tempomerkinnät on kyl tosi hyvät ja tyyli myös. Jos rumpalille tulee oikosulku tai on tuuraaja, on helppo vaan karjasta et "tempo on 100 ja shufflea =)"

Ja sävellaji tietty kans...

edit: ja noi välisoittosun muut melodiat on sit muiden hommia, mut soinnuilla ja rakenteella pärjää basistina aika hyvin...

Suffle kyl lähtee,vitullako lasket jonkun 100 tempon heti ko on biisin nimi sanottu?No joo.Tietty selkäytimestä,onhan sielläkin jotain.Sanoisin että turaajarumputtajalle riittää komppityyli ja ottaa kiinni parista ekasta tahdista tai introsta?Tai jostain muusta vinkistä.Mä en ainaskaan ole päässyt klikin kanssa ikuna soittamaan.Ois kyllä saakutun mielenkiintoista.
Kylmän viileesti!
manjaana
11.09.2007 19:03:50 (muokattu 11.09.2007 19:04:01)
Kerran yritin ja sain sellaisen trauman että en ole vieläkään toipunut!

Joikasit pikkuesoissakin ihan mallikkaasti...
Kun sormi osoittaa kuuta, typerys katsoo sormea..
jon lord
11.09.2007 19:34:03
Sen verran tähän vielä että pikaisissa Prima vista säestyksissä on sanat ihan oudossa biisissä auttanut aika paljon seuraamista. Jos menee metsään niin on paikka mistä ottaa kiinni.
COVS jäsen N.o 3
baron
11.09.2007 20:17:44

Sen verran tähän vielä että pikaisissa Prima vista säestyksissä on sanat ihan oudossa biisissä auttanut aika paljon seuraamista. Jos menee metsään niin on paikka mistä ottaa kiinni.

Olettaen tietenkin että joku laulaa.
jon lord
11.09.2007 20:52:40
Olettaen tietenkin että joku laulaa.

Pidin tätä itsestään selvänä....kai?? Muuten, se biisi minkä olen luvannut sulle soittaa,tuskin ottaa 2 vuotta. Alkaa olla näpeissä nuottikuva joten ehkä ensi keväänä??
COVS jäsen N.o 3
baron
11.09.2007 21:06:41

Pidin tätä itsestään selvänä....kai?? Muuten, se biisi minkä olen luvannut sulle soittaa,tuskin ottaa 2 vuotta. Alkaa olla näpeissä nuottikuva joten ehkä ensi keväänä??

No mulla ei mitään erityistä kiirettä ole.
Mikäli tää yksi nettitesti pitää paikkansa, sulla on parikymmentä vuotta aikaa treenailla:-)
jjussila
11.09.2007 21:07:49
No mulla ei mitään erityistä kiirettä ole.
Mikäli tää yksi nettitesti pitää paikkansa, sulla on parikymmentä vuotta aikaa treenailla:-)

Onks tuo SE teos, mikä pitäisi performeerata sun monttubileissä?...
..ei helev...olisko noin?.....
IJarro
11.09.2007 22:48:01
Suffle kyl lähtee,vitullako lasket jonkun 100 tempon heti ko on biisin nimi sanottu?No joo.Tietty selkäytimestä,onhan sielläkin jotain.Sanoisin että turaajarumputtajalle riittää komppityyli ja ottaa kiinni parista ekasta tahdista tai introsta?Tai jostain muusta vinkistä.Mä en ainaskaan ole päässyt klikin kanssa ikuna soittamaan.Ois kyllä saakutun mielenkiintoista.

Eihän se kaikkia auta, mut meijän klasaritaustanen rumpali vetää kyl erittäin tarkkaan ku vaan tempon antaa. Eihän se tietty kaikkia auta, mut ei se yks numero siin sävellajin vieressä paljoa ainakaa haittaa...
Let's do some living after we die...
paice60
12.09.2007 00:23:40
Eihän se kaikkia auta, mut meijän klasaritaustanen rumpali vetää kyl erittäin tarkkaan ku vaan tempon antaa. Eihän se tietty kaikkia auta, mut ei se yks numero siin sävellajin vieressä paljoa ainakaa haittaa...

Aika hyvä periaate on että sekunnissa on 60 iskua ja 120 on kaksi kertaa sekunnissa eli 100 on vähän hitaampi. Tolla pääsee ainakin jo alkuun. Mutta ainakin itse menen aika pitkälti aivolisäkkeellä eli fiiliksen mukaan.
Vittu näitä hommia.
Lennu
12.09.2007 00:56:52

Aika hyvä periaate on että sekunnissa on 60 iskua ja 120 on kaksi kertaa sekunnissa eli 100 on vähän hitaampi. Tolla pääsee ainakin jo alkuun. Mutta ainakin itse menen aika pitkälti aivolisäkkeellä eli fiiliksen mukaan.

Ja sitähän voi biisin aikana mennä sadan ja sadankahenkympin välillä, kunhan keskiarvo on sinnepäi.
"Siirryn digihanuriin sinä päivänä, kun analogiset hanurilähetykset lopetetaan." -Qsine
Kuulapää
12.09.2007 02:40:03
lapun alareunassa on vaan sit rakenne - esim:

Intro-A-A-B-A-A-B-Bridge-C-A-A-Outro

tms...

Ite oon pannu merkille, et tällasissa "rakenne jossain nuotin lopussa/nurkassa" -lappukeikoilla se rakenne menee aina pärseelleen. Johtuu siitä, että rakenne on monesti sekava ja vasta kappaleen jälkeen kattoo sinne "ei nuottien sekaan" ja huomaa erillisen rakennekaavan. Ei mielestäni paras vaihtoehto. Ennemmin vaikka kolme sivua ja selkeä rakenne, kuin yks sivu ja miljoona pomppua kera alareunan rakenneselvennyksen.
Turkulaisuus, kuolemansynneistä pahin!!
isojussi
12.09.2007 04:01:17
Toi on just se, mitä en sulata (toisin sanoen en kerkee tota lueskelemaan keikan aikana, nuotteja kyllä). Parasta olisi, että rakenne olisi oikein kirjoitettu.

Toisaalta toi systeemi mahdollistaa ylimääräiset chorukset ym.

Toimii lattareissa, bluesissa, jaskassa, rockissa jne.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
isojussi
12.09.2007 04:04:04
En kunnon bändilapuista tiedä, mutta meillä mennään kutakuinkin näin.
Puolet bändistä ei lue nuotteja, enkä itsekään primavistana vedä mitään, joten aluksi tehdään laput, jossa on sanat, soinnut jne, jota sitten kynällä korjaillaan.
Tuossa vaiheessa biisi pysyy vielä visusti treenikämpällä.
Sitä mukaa kun sovitus hioutuu, niin lappu yksinkertaistuu.

Se, mitä jää on useimmin yksi A4, jossa on:
- biisin nimi
- sävellaji
- intron sointukulku
- säkeistöjen alkusanat h*lvetin suurella fontilla
- soolon paikat
- kaavasta poikkeavat sointukulut/mahdollinen sävellajin nosto
- lopetus

Ei välttämättä kovin "tuurauskelpoinen" lappu, mutta selkeä ja suurifonttinen, sanoisinko "muistinvirkistyslappu", jossa on reilusti tilaa omille merkinnöille, mikäli tarvis.

Viime aikoina ollaan vielä alettu kirjoittamaan lappujen alareunoihin spiikkejä. Niitä on joskus hankala keksiä lennosta, joten virkistetään muistia niissäkin.

Mulla olikin ajatuksena, että nuotteja lukee edes auttavasti nuotinlukutaitoiset - eli ei mitään tolkutonta kärpäsen paskaa.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Martso
12.09.2007 07:35:18
Toisaalta toi systeemi mahdollistaa ylimääräiset chorukset ym.

Toimii lattareissa, bluesissa, jaskassa, rockissa jne.

No miten se oikea lappu ne estää? Pistä se kerto merkkien sisään ja laitat "x-times" ja eteenpäin mennään "on cue" tms.
Kaikki käy, eihän siinä mitään!
baron
12.09.2007 08:43:07

No miten se oikea lappu ne estää? Pistä se kerto merkkien sisään ja laitat "x-times" ja eteenpäin mennään "on cue" tms.

Kyllä kai niitä lappuja on niin kauan väsätty kaikenlaiseen musaan että kaikki on mahdollista.
Tällaiselle aloittelevalle nuottienkirjoittajalle kuin mulle on vain ammattitaidon puutetta, että joskus joutuu menemään pitemmän kaavan mukaan.
Kun viisaat ovat mua neuvoneet, alan pikku hiljaa saada omatkin lappuni selkokielelle hämärässä keikkatilanteessakin.
Sertzo S
12.09.2007 09:23:03
Mulla on erittäin hyvä suomenkielinen nuottikirjoituskurssi mapitettuna. En muista mistä sain sen, mutta parempaa on turha etsiä ainakaan näihin hommiin tanssimuusikkona. Olisikohan Ogeli-materiaalia?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)