Aihe: Fender HR Deluxe blondesta hiljaisempi cleaneilla soundeilla?
1
A.Mankinen
10.09.2007 18:15:12
Moro.
Omistan kyseenomaisen vahvistimen ja törmään jatkuvasti keikoilla monille muillekin omistajille tuttuun ongelmaan, eli käyttämäni cleani soundi jää aukeamatta, kun vahvistin pitää pitää niin juuttaan hiljaisella. Volumen legendaarinen "on/off-tyylinen" säätömahdollisuus ei luonnollisesti asiaa helpota.

Olen ammentanut tietoa täältä asiantuntevista keskusteluista mutta itselleni jäi hieman avoimeksi kysymys, kuinka seuraavat vaihtoehdot vaikuttavat erityisesti käyttämääni cleaniin soundiin:
1. etuasteputkien vaihto
2. tehonpuolittajan väsääminen
3. keinokuorman käyttö?

Suurin kysymys sitten onkin kannattaako em. toimenpiteisiin ryhtyä, vaiko siirtyä kalustossa erityyliseen ratkaisuun esim. Vox AC-15:een.

Käytössä olevat kitarani ovat Classic Strato ja Japanin Jaguar.

Tällaiseen päänvaivaan kaipaisin apuja.
terry
10.09.2007 20:06:06
Etsit vaan vahvarista sweet (?) spotin ja laitat bändin sopeutumaan siihen;-)) Jos hiljaa soitetaan, sitten käytetään pienempiä vahvareita. Kovaa hyvä tulee!
Country Larry
10.09.2007 20:32:27
Mulla on taas päinvastainen ongelma omalla Crate V3112 combollani. Humppareilla puhdas on mudalla jo ihan treenikämppävolalla. Luulen että vika on paljolti etuasteputkissa, tulin hetken mielijohteesta vaihtaneeksi EH:N 12AX7:t kiinni ja ne on todella murokkaat etuputket. Eli suosittelen niitä A. Mankiselle, voisin jopa harkita myymistä (halvalla) jos olet kiinnostunut. Jos olin ymmärtänyt oikein että toivoisit pientä kuraa nuottien ympärille. En usko että ihan heti kannattaa lähteä keinokuormaa hankkimaan eikä varsinkaan väsäämään mitään tehopuolituksia. Ennemmin pienempitehoinen styrkkari.

Mutta kuka tietää hyvät low-gain putket jotka voi asentaa 12AX7:n tilalle? Voiko 12AT7:t tai 12AU7:t laittaa vaan pokkana tilalle ja onko siitä apua eli tuleeko headroomia enemmän?
Kengät joihin mahdun, ovat mulle liian pienet.
A.Mankinen
10.09.2007 22:52:54
... eli käyttämäni cleani soundi jää aukeamatta, kun vahvistin pitää pitää niin juuttaan hiljaisella.

Tuohon hieman tarkennusta; eli soundin säröytyminen on minulle huono asia, jota pyrin välttämään. Pienellä volalla soitettaessa cleani soundi jää hengettömäksi ja kovin ohueksi. Volumea hieman lisää vahvistimeen ja jo alkaa dynaamista hönkyä tulemaan cleaniinkin soundiin, mutta mitään muuta ei sitten koko orkasta kuulukaan...

Tähän tilanteeseen tarvitsisin muutosta, enkä välttämättä haluaisi luopua kaunis soundisesta HR Deluxestani, vaikka isoääninen pelihän se käyttööni onkin.

Volyymit joilla joudumme pääsääntöisesti soittelemaan ovat kyllä aika (naurettavan) hiljaiset ;)

Kiitos teille jo asiaa pohtineille!
duc
11.09.2007 03:39:26
Keinokuorma vahvistimen ja kaiuttimen väliin niin pitäisi auttaa.

Tuolta vaikka sopivan kokoinen Mass:
http://www.tedweber.com/atten.htm

Tai sitten Fenderin Blues Junior tai Pro Junior hankintaan :-)
H-Diddy
11.09.2007 04:39:51 (muokattu 11.09.2007 04:42:05)
Siis hitto...Ensimmäinen ihminen joka haluaa parempaa puhdasta ääntä vahvistimestaan eikä säröjä...Liikutus.

Tuohon ainakaan omasta mielestäni ei kyllä varmaan keinokuorma ole hyvä veto eikä varmaan pienempi tehoinen vahvistin vaan juuri toisin päin. En ole mikään HR deluxen asiantuntija mutta juuri nuo parhaat puhtaat äänet olen itse saanut juuri melko kova tehoisilla putkivehkeillä kuten vibrolux (joka muuten saman tehoinen). Antaa mahtavan äänen millä tahansa tehoilla ja särölle ei saa korvien kestokyvyn mitoissa millään. Omaa luokkaansa on sitten kaikki twin johdannaiset joissa headroomia riittää vaikka mihin.

Täällä moni on uhonnut HR dlx:n volume potikan ongelmista josta haulla lisää.

Oma känninen mielipide on että juttele rumpalin kanssa tai osta twin reverb.

Anteeksi.
H

P.S. tai voit myös vaihtaa ton ämyrin parempaan....eminence red fang and blue tai halvempi texas heat voisi ajaa asian.
PeeJii
11.09.2007 09:12:52 (muokattu 11.09.2007 09:49:09)
Tuohon hieman tarkennusta; eli soundin säröytyminen on minulle huono asia, jota pyrin välttämään...

Kun tilanne on tämä, halvin keino on kokeilla etuasteputken vaihtamista pienempitehoiseen, säröytymisen kannalta ja vähän se taitaa tiputtaa volatasoakin. Eli vaihda vaikka ensimmäiseksi etuasteputkeksi (kauimpana pääteputkista) ECC82 (=12AU7) putki ja kuulostele lopputulosta (ECC81 putkella pienempi vaikutus).

Lisäys: Ja voihan ne etuasteputket vaihtaa vaikka kaikki pienempitehoisiin, jos siltä tuntuu...
TvA
11.09.2007 10:20:00 (muokattu 11.09.2007 10:21:16)
Kun tilanne on tämä, halvin keino on kokeilla etuasteputken vaihtamista pienempitehoiseen

Petyin aikanaan samaan säröongelmaan ostettuani Fenskun Blues Deluxen: soundit meni räkäsärölle jo volumen ollessa kakkosen ja kolmosen välillä. Vaihdettuani kaikki kolme etuasteen putkea (originaalit olivat GT:n todella surkeat helisevät ja kolisevat 12AX7:t) JJ:n ECC81 (12AT7)-mallisiksi, voi volumen nostaa Stratolla noin kuuteen ennen säröitymisen alkamista, silloinkin soundi saa lähinnä pyöreyttä. LP:n Burstbucker Prot soundaavat rouheammilta jo aikaisemmin kun kitaran volumet ovat kympillä.

Moni on neuvonut vaihtamaan vain ensimmäisen etuasteputken, mutta tässä vahvarissa (kuten HR DLX:ssä) clean-kanava käyttää osittain kaikkia putkia, joten puhtaita soundeja varten suosittelen kaikkien vaihtoa. Taitavat maksaa luokkaa kympin kappale Uraltonella, joten kokeilu ei kaada taloutta.

Edit: ...ja samaa PeeJiikin jo ehti ehdottamaan :)
...vapaa-ajan muusikko...
Tami
11.09.2007 10:21:31 (muokattu 11.09.2007 10:51:01)

Moro.
Suurin kysymys sitten onkin kannattaako em. toimenpiteisiin ryhtyä, vaiko siirtyä kalustossa erityyliseen ratkaisuun esim. Vox AC-15:een.

Niin no tuo Voxihan on ihan ok laite kyllä..

Itse tykkäsin omasta hdr:stä varustettuna yellow jacketeilla. Volyymi ei näppituntumalla laskenut, mutta keikalla toimi jotenkin huomattavasti paremmin.. TAD:n mallejakin olisi mielenkiintoista kokeilla... Thomannilla 91e...
Noilla teho pienenee ainakin kivasti ja sen sweet-spotin saattaa löytää hiukkasen hiljasemmalla volalla.

http://www.tubeampdoctor.com/produc … nufacturers_id=&products_id=669

Niin ja tuolla juttua PEEJII.n likissä fenkun modauksesta mm. volapotikan osalta jne jne... Itse kuitenkin koin nuo yellow jacketit hyviksi kun ne eivät vaadi mitään modauksia ja putkia on helppo vaihdella soundin muutosten toivossa. Nuo voi myös säästää myöhempää käyttöä varten seuraavilla vahvistimilla..
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
PeeJii
11.09.2007 10:31:48 (muokattu 11.09.2007 10:44:41)
Moni on neuvonut vaihtamaan vain ensimmäisen etuasteputken, mutta tässä vahvarissa (kuten HR DLX:ssä) clean-kanava käyttää osittain kaikkia putkia, joten puhtaita soundeja varten suosittelen kaikkien vaihtoa.

Jep. Ja pikaisen guugletuksen jälkeen löysin sivut jossa todettiin, että selvemmin havaittava voluumitason alentaminen putkien vaihdolla vaatii kyllä kaikkien etuasteputkien vaihtoa pienempitehoisiin.

Eli tuossa ihan hyvät sivut Hr deluxen omistajille

http://studentweb.eku.edu/justin_holton/
Antti1
11.09.2007 10:36:15
Volumen legendaarinen "on/off-tyylinen" säätömahdollisuus ei luonnollisesti asiaa helpota.

Mites jos pureuduttaisiin tähän ongelmaan vaikka vaihtamalla tilalle paremmin sun käyttötarkoitukseen toimiva volapotikka? Saisit tarkemman säätövaran, eikä tulisi tommosta pomppausta.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
msormune
11.09.2007 12:59:39
Siis hitto...Ensimmäinen ihminen joka haluaa parempaa puhdasta ääntä vahvistimestaan eikä säröjä...Liikutus.

Noh, ei oikeastaan. Eikös sen puhtaan soundin lämmitä pääteasteen pieni säröytyminen, eli kyse on silti säröistä :)
duc
11.09.2007 13:05:09
Noh, ei oikeastaan. Eikös sen puhtaan soundin lämmitä pääteasteen pieni säröytyminen, eli kyse on silti säröistä :)

Jeps, kyllä siinä aallot menevät ruttuun, siksi tuota keinokuormaa veikkaisin toimivaksi ratkaisuksi vaikka mitään selvästi kuultavissa olevaa päätesäröä ei haetakaan. Tosin etuasteputkien vaihtamien aluksi voisi myös auttaa. Mutta olikos niin että ECC81/12AT7:t eivät välttämättä kuulosta yhtä hyviltä ensimmäisinä putkina kuin ECC83/12AX7:t?

JJ ECC803S vois olla kokeilemisen arvoinen, vähän vähemmän gainia mutta kirkas soundi:
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=525
Mäci
11.09.2007 16:21:36
JJ ECC803S vois olla kokeilemisen arvoinen, vähän vähemmän gainia mutta kirkas soundi:

Enemmän nuppi-vahvareihin suositteli Mikko noita.Niinkuin kuvauksessa mainitaankin,saattaa tulla herkästi mikrofoniseksi.
Sure I like country music and I like mandolins, but right now I need a Telecaster through a Vibrolux turned up to 10...John Hiatt
A.Mankinen
12.09.2007 17:22:19
Kerrassaan VALTAISA kiitos teille kaikille asiaa pohtineille!

Asiassa viisastuneena aion keskittyä etuasteputkien vaihtoon. Putkiremppa muutoinkin alkaa jo lähestymään.

Toisaalta ihan kokeilumielessä olisi kiva testata Red Fangiakin HR Deluxeen. Tällainen ajatus itsellänikin taannoin pyöri mielessä, mutta unohtui matkalla jo jonnekin...

Eikä AC-15:n tai muun pienemmän vermeen koeajokaan taida jäädä toteuttamatta.

Vielä kumarrus teille!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)