Aihe: Brutaali, rouhea ja täyteläinen bassosärö
1 2
Sir Härö
08.09.2007 02:14:11 (muokattu 08.09.2007 02:14:46)
Terve.

Olen tuossa höystänyt saundiani ebs valvedriven ja boss odb-3:n kanssa.
Ebs on ollut vain etusena todella pienellä gainilla ja odb on hoitanut sitten sen varsinaisen särön.

Odb ei kuitenkaan saundillisesti ole oikein SITÄ mitä minä haen.

Eli tarkoituksena olisi löytää pedaaliyhdistelmä, joka olisi ei raiskaisi saundia "muodottomaksi" vaan olisi läpitunkeva ja silti samalla lämmin ja rouhea.

Kysynkin nyt että mikä on oikeasti se 'The Bassosärö' äärimmäisen raskaaseen bassosaundiin? Pedaalin/pedaaliyhdistelmän hinnalla ei sinänsä ole väliä ja kaikki vaihtoehdot ovat tervetulleita. Tosin minua ei vittuakaan kiinnosta lukea maailman kalleimpien pedaalien ja muljuttimien luettelointia. Ihan yksinkertaisia ja tosissaan annettuja vastauksia vaan.

-H-
Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa!
Leviathan73
08.09.2007 05:12:58

Itselläni toimii Sansampin Bass Driver DI ja Ibanezin PD7.
Näillä lähtee kunnon murinat.

Asiaan paljolti vaikuttaa myös basson mikkien herkkyys.
Pari päivää sitten testasin kyseistä yhdistelmää Fenderi Jazzarilla ja ei toiminut alkuunkaan. Ibanez ei syttynyt mukaan laisinkaan. Taas siiten Yamahan BB414 antoin kunnon murinat.
Jazzarin mikkien ulosanti on siis matalatasoisempaa kuin Yamahan.

Kun Ibanezin tilalle vaihdettiin Bossin OD niin tilanne taas muuttui Fenderin hyväksi.

Siis lopputuksena on se, että vain kokeilemalla löytyy se sinun oikea yhdistelmä.
Sitä saa mitä tilaa.
TommiW.
08.09.2007 09:36:00 (muokattu 08.09.2007 09:38:12)
Kysynkin nyt että mikä on oikeasti se 'The Bassosärö' äärimmäisen raskaaseen bassosaundiin? Pedaalin/pedaaliyhdistelmän hinnalla ei sinänsä ole väliä ja kaikki vaihtoehdot ovat tervetulleita. Tosin minua ei vittuakaan kiinnosta lukea maailman kalleimpien pedaalien ja muljuttimien luettelointia. Ihan yksinkertaisia ja tosissaan annettuja vastauksia vaan.

Tsekkaa Ezekiel 25:14-purnukka ja iske sen perään vielä Woolly Mammoth, jos tuntuu ettei vieläkään oo kohdallaan. Noilla irtoaa tuomiopäivän pörinät ja särinät. Molemmat melko hintavia, mutta toimivat kuten pitääkin.

E:

Torilla pyörii tällä hetkellä toi ProCon Juggernaut. Myös hyvin, hyvin oiva.
"onko vesinokkaeläin esimerkki ID-hypoteesin improvisaatiosta?"
balzary
08.09.2007 10:20:07 (muokattu 08.09.2007 10:20:15)

Hintava ratkaisu mutta minkäs teet.. Monipuolisimmat ja parhaimmat pörinät ovat irronneet Sansampin PSA-1-etusesta.
Cornflake
08.09.2007 13:49:30
balzary:
Hintava ratkaisu mutta minkäs teet.. Monipuolisimmat ja parhaimmat pörinät ovat irronneet Sansampin PSA-1-etusesta.

Minusta monipuolisimmat ja hyvät, mutta toi on kuitenkin melkein... Ei just.

Täysputkinuppi ruvella vaikka tolla Valvedrivella höystettynä on parhaimmillaan minusta se juttu. Tosin vielä hintavampi ratkaisu, eikä pärjää monipuolisuudessaan tolle mitenkään päin. Muttei ole väliksikään:-)

Mutta silti, kaks peukkua pystyssä tolle PSA-1:lle.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Pirkka
10.09.2007 23:51:13
Oon pari päivää myöhäs mut kuitenkin. Tsekkaa HBE:n Hematoma. Kakskanavainen säropurkki, toisessa kanavassa pre-gain nimellä kulkeva boosteri ja toinen kanava särökanava jossa gain-, level- ja tonesäädöt sekä kaksiasentoinen EQ Shift-nupikka jossa kaksi käyttökelpoista keskialue säätöä. Hematoma ei ole mikään hirveä surina vaan enemmänkin overdrive tyyliin selkeä ja rouhea. Säröä kyllä löytyy riittävästi ja soundi pysyy silti läjässä. Pre-gain kanava aavistuksen tummasoundinen, itse boostaan mieluummin M.I. Audion Boost'n'Buffin clean boostilla. Iso plussa Hematomassa on se, että se ei syö alapäitä soundista. Lisäksi laite on true-by-pass. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan.
mr.bungle
11.09.2007 08:44:57

Kysynkin nyt että mikä on oikeasti se 'The Bassosärö' äärimmäisen raskaaseen bassosaundiin?

MXR M80+ Bass DI on tässä aika hyvä.
bassolla hanuriin
JR/Rajah
11.09.2007 09:34:34
Mä suosittelen GK:n Diesel Dawg särötintä. On aika buenon kuuloinen ja säätöä riittää kevyestä pörinästä tuskaiseen sirkkeliin. Kookas laite, joten peittää varmaan puolet efektilankusta jos sellaiseen meinaa ruuvata.
1...2...4!
absqua
11.09.2007 09:43:41 (muokattu 11.09.2007 09:44:49)
"The Bassosäröä" ei ole olemassakaan. On vain epämääräinen joukko erilaisia vaihtoehtoja. Käytettävä soitin, soittotatsi, vahvistin sekä tila jossa soitetaan vaikuttavat kaikki ratkaisevasti siihen miltä se särösoundi oikein kuulostaa, joten suosituksia voi antaa mutta mitään absoluuttista "tässä se on"-statementia ei.

Sulla on jo kaksi erinomaista särötintä, jotka eivät kaikesta päätellen miellytä. Nuo adjektiivit jolla kuvailet tavoittelemaasi soundia ovat sikäli ympäripyöreät että niillä voi kuvata mitä tahansa hyvää särösoundia, joten sikäli on hieman hankalaa suositella mitään.

Mä käytän ODB-3:a paljon ja olen erittäin tyytyväinen.
Jos haet fuzz-tyyppistä röhkintää niin MXR:n Blowtorch on kokeilemisen arvoinen.

Ja faktahan on se että säröhommissa kuninkuuslaji on sellaisen kaksikanavaisen viritelmän pystyttäminen, jolla saat kontrolloitua cleanin ja särön suhdetta portaatomasti sekä molempien kanavien soundia itsenäisesti.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Antti1
11.09.2007 09:52:52 (muokattu 11.09.2007 09:54:22)
Sori, että kaappaan keskustelun, mutta kaipaan neuvoa. Kertokaa hölmölle kitaristille ja wannabe sunnuntai-basistille, että mikä on teidän taikakeinonne mainioon mättösoundiin? Mainiolla soundilla tarkoitan sellaista melko särötettyä soundia, joka ei kuitenkaan surise (imo odb=surinasärö), tai alapää ei ole menettänyt kiinteyttään. Soundi saisi olla kirkas, eikä varsinkaan silleen vanhan liiton pörisevää pikkuruttua. Haussa siis sellainen jyrisevä ja kirkas plekusoundi metalliin.

Onko se puhtaan ja särötetyn soundin yhdisteleminen avainasemassa tässäkin? Miten te jaottelette näitä, vai vedättekö molempia ihan täydeltä taajuuskaistalta päällekkäin? Mun mielestä ihan käyttökelpoiselta idealta tuntuisi säröttää pelkästään keskiääntä, jotta botne pysyy kurissa ja puhtaana. Samallahan myös pääsisi vähän eroon yläpään surinasta, kun sitä säröä ei sinne juurikaan ilmaantuisi. Mitä mieltä te olette?
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
Sir Härö
11.09.2007 10:48:55 (muokattu 11.09.2007 10:51:57)
Sori, että kaappaan keskustelun, mutta kaipaan neuvoa. Kertokaa hölmölle kitaristille ja wannabe sunnuntai-basistille, että mikä on teidän taikakeinonne mainioon mättösoundiin? Mainiolla soundilla tarkoitan sellaista melko särötettyä soundia, joka ei kuitenkaan surise (imo odb=surinasärö), tai alapää ei ole menettänyt kiinteyttään. Soundi saisi olla kirkas, eikä varsinkaan silleen vanhan liiton pörisevää pikkuruttua. Haussa siis sellainen jyrisevä ja kirkas plekusoundi metalliin.

Onko se puhtaan ja särötetyn soundin yhdisteleminen avainasemassa tässäkin? Miten te jaottelette näitä, vai vedättekö molempia ihan täydeltä taajuuskaistalta päällekkäin? Mun mielestä ihan käyttökelpoiselta idealta tuntuisi säröttää pelkästään keskiääntä, jotta botne pysyy kurissa ja puhtaana. Samallahan myös pääsisi vähän eroon yläpään surinasta, kun sitä säröä ei sinne juurikaan ilmaantuisi. Mitä mieltä te olette?

Melko hyvää runttua saa vaihtamalla bassosta kielet ja hankkimalla helkkarin raskaan sormisoitto tatsin.

"The Bassosäröä" ei ole olemassakaan. On vain epämääräinen joukko erilaisia vaihtoehtoja. Käytettävä soitin, soittotatsi, vahvistin sekä tila jossa soitetaan vaikuttavat kaikki ratkaisevasti siihen miltä se särösoundi oikein kuulostaa, joten suosituksia voi antaa mutta mitään absoluuttista "tässä se on"-statementia ei.

Juh. Mitään yhtä ja ainoaa absoluuttista vastausta en hakenutkaan vaan juurikin näitä hyviä vaihtoehtoja joita nyt onkin kiitettävästi tullut :)

Erään jäsenen kanssa tehdään nyt pientä kauppaa ja hän lähettelee minulle G-K 2001RBP etusen. Täytyy tuota kokeilla. Tuossa nyt olisi kuitenkin vähän samaa ideaa jota noilla peduilla _yritin_ hakea.
Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa!
Teijo K.
11.09.2007 11:15:48 (muokattu 11.09.2007 11:16:05)

Melko hyvää runttua saa vaihtamalla bassosta kielet ja hankkimalla helkkarin raskaan sormisoitto tatsin.

Raskaalla plektra soitto tatsilla saa mielestäni vielä parempaa runttua.

Lisäturistetta olen kesän ajan tässä sähköbassoilla leikkiessä hakenut Danon Daddy O - säristimestä ja omasta mielestä paras säristin mitä olen bassolla kokeillut. Kauhean montaa en ole tosin läpi käynyt. Puolisen tusinaa ehkä mitä on pyörähtänyt omistuksessa joskus.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend.
Sir Härö
11.09.2007 11:18:29
Raskaalla plektra soitto tatsilla saa mielestäni vielä parempaa runttua.

Niin. Omassa soittossani minua häiritsisi plektran läpsytys-saundi, mutta nää nyt on jo enempi makuasioita.
Teijo K.
11.09.2007 11:33:17

Niin. Omassa soittossani minua häiritsisi plektran läpsytys-saundi, mutta nää nyt on jo enempi makuasioita.

Ei se läpsytä jos osaa. Munsta. http://www.youtube.com/watch?v=QALAk7-h5VE

Tommosta soundia suurinpiirtein tarkoitin. Ei läpsytä, munsta.

Antti1
11.09.2007 12:11:01 (muokattu 11.09.2007 12:17:25)
Ei se läpsytä jos osaa.

Tosta jotakuinkin samaa mieltä. Monilla "sormibasisteilla" se plektran liikerata ja käden liike on jotenkin aivan erinomaisen kummallinen. Tulee siitä kielien pituussuuntaisesta liikkeestä omituista hälinää ja läpsytystä juurikin.

Vaan eihän tämä tänne kuulu. Joku voisi edelleen heittää ajatuksia tuosta pelkän keskialueen säröttämisestä. Kokemuksia?

EDIT: Ihan mainio soundi muuten tuossa, vaikka teknisistä syistä alkuperäissoundi on varmaan vähän heikossa hapessa tolla pätkällä.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
Sir Härö
11.09.2007 12:24:40
Tosta jotakuinkin samaa mieltä. Monilla "sormibasisteilla" se plektran liikerata ja käden liike on jotenkin aivan erinomaisen kummallinen. Tulee siitä kielien pituussuuntaisesta liikkeestä omituista hälinää ja läpsytystä juurikin.

Näin minulla. En käytä plektraa.
Teijo K.
11.09.2007 13:32:11

Näin minulla. En käytä plektraa.

Kannattaisi opetella sekin jossain vaiheessa. Saa hienoja soundeja mitä ei sormin saa. Sama toistepäin luonnollisesti. Plektralla saa brutaalimpaa ja röyhkeämpää, sormin sitten täyteläisempää. Munsta.

Sir Härö
11.09.2007 13:43:08 (muokattu 11.09.2007 13:43:26)
Kannattaisi opetella sekin jossain vaiheessa. Saa hienoja soundeja mitä ei sormin saa. Sama toistepäin luonnollisesti. Plektralla saa brutaalimpaa ja röyhkeämpää, sormin sitten täyteläisempää. Munsta.

Siis kyllä mulla plektra pysyy kädessä ja saan aikaan ihan kunnollista saundia, mutta tällöin basso roikkuu vaakasuorana kaulassa. Jag spelar humppa inte :)

edit. Männöö jo aika chatiksi.
Tana
11.09.2007 15:07:12

En ole kyllä kuullut plektralla soittavasta humppabasistista.

No tuo Martti Servon taustalla soittava kaveri taitaa olla. :)

http://www.marttiservo.com/galleria … layimage.php?pid=116&fullsize=1

Mutta se offtopikista.
Diiba daaba
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)