Aihe: Haluaisin aloittaa kitaran soiton.
1 2
Enloc119
08.09.2007 20:30:04 (muokattu 08.09.2007 21:28:41)
Juu, rekkasin tänne, koska huomasin että täällä on paljon soittimia koskevia aiheita.

Joten haluaisin opetella soittamaan kitaraa. Olen kuunnellut Rammsteinia todella paljon ja katsellut Youtubesta kaikkien kitaransoittoa ja huomannut että jotkut ovat toodella taitavia.

Joskus ala-asteella soitin akustista kitaraa, muuta en muistanut ollenkaan mihinkä kaikki sormet pistettiin.. :/ Suoraan sanoen en tiedä yhtään mitään kitarasta. Hintoja olen netistä katsellut vähän väliä. Nyt Ylä-asteella soitamme rumpuja, bassoa etc. Kitaraan olen todella paljon kiinnostunut. Rahaa ei kyllä ole yhtään, mutta saan sitä helposti. Ikää on 13 (edittasin kun huomasin kuinka tyhmästi sanoin... :/ )
Aika tietämätön tässä asiassa kun olen. Toivoisin vastauksia taidokkailta kitaristeilta.

(en tiedä onko väärä alue?)
Minazki
08.09.2007 21:09:29
Rahaa ei kyllä ole yhtään, mutta saan sitä helposti.
Pappa betalar ?
Ikää oli 13, ensivuonna 14.
No shit Sherlock
No tämähän on aloittelijoille, joten oikeaan paikkaa osui.
Minä olisin aloittamassa myös kitaran soittoa, vaikka enemmän nuo rummut kiinnostaisivat mutta ei nyt rahaa ja tilaa löydy niille. Eli ihan halvalla akustisella rämpyttimellä pitäisi lähteä liikkeelle. Kitarakurssit juuri alkoivat täällä ja heti kun näin päivän lehdessä ilmoituksen soitin sinne, mutta paikat olivat jo mennee, suurimmaksi osaksi jo vanhoille soittajille jotka jatkoivat ja kouluun tietysti tulee tieto aikaisemmin kuin lehteen.
Niin eli en osaa lukea nuoteista ja en todellakaan muista niitä sormien paikkoja ja jos nämä saisin tietooni voisi harjoittelu alkaa. Olen myös ollut pitkään kiinnostunut basson soitosta, mutta kitaran soittohan pohjustaa sitä jo aika lailla, joten siitä on hyvä lähteä senkin puolesta että se on halvin vaihtoehto jollei myöhemmin kiinnosta.
Niin neuvoja kiitos.
shovi
08.09.2007 21:49:54 (muokattu 08.09.2007 21:56:26)
Suoraan sanoen en tiedä yhtään mitään kitarasta. Hintoja olen netistä katsellut vähän väliä. Nyt Ylä-asteella soitamme rumpuja, bassoa etc. Kitaraan olen todella paljon kiinnostunut. Rahaa ei kyllä ole yhtään, mutta saan sitä helposti.

Mä olen itse soittanut akustista kitaraa muutaman kuukauden verran, että sai perusteet kuntoon ja hiukan säästettyä sitä omaa sähkökitaraa varten hyvää joutuu odottamaan -mentaliteetilla. Jos löydät jostain jonkun huononkin akustisen kitaran, osta tai lainaa se, etsi jostain muutamia sointukaavioita ja pieni teoriaopus. Opettele muutama sointu ja lähde siitä eteenpäin. Sitten lähdet musaliikkeeseen katsomaan sopivaa sähkökitaraa, mikä vois olla vaikka sitä Pasificaa ja MicroCubea. Kirjana Suuri Kitarakirja on toiminut mulle, sitä kun lueskelee ja ahkerasti harjoittelee niin saa homman käyntiin.

Toivoisin vastauksia taidokkailta kitaristeilta.

Jaa, pitäisköhän mun editoida yllä oleva pois sitten... olisit heti sanonut!

Seuraavalle kirjoittajalle voisin sanoa, että ehkäpä vittuilu topicin aloittajalle ja oman kysymyksen kysyminen heti perään eivät ole niitä kaikkein parhaimpia tapoja saada järkeviä vastauksia.

Minä olisin aloittamassa myös kitaran soittoa, vaikka enemmän nuo rummut kiinnostaisivat mutta ei nyt rahaa ja tilaa löydy niille. Eli ihan halvalla akustisella rämpyttimellä pitäisi lähteä liikkeelle.

Eipä kuulosta kovin hyvältä. Jos motivaatiota ei löydy, miks turhaan pistää rahojaan akustiseen kitaraan? Säästä ne ja osta jotkut paskat käytetyt rummut.

Niin eli en osaa lukea nuoteista ja en todellakaan muista niitä sormien paikkoja ja jos nämä saisin tietooni voisi harjoittelu alkaa.

Osta se Suuri Kitarakirja tai printtaa netistä jotain sointukaavioita ja joku lyhyt johdanto teoriaan. Ei musiikki tai soiton opettelu mitään rakettitiedettä ole ja jos osaa internetissä kysellä tällaisia, pitäis myös osata tonkia noi sointukuviot esille. Sitten ei tarvi enää kertoa "jos saisin ne tietooni".

Olen myös ollut pitkään kiinnostunut basson soitosta, mutta kitaran soittohan pohjustaa sitä jo aika lailla, joten siitä on hyvä lähteä senkin puolesta että se on halvin vaihtoehto jollei myöhemmin kiinnosta.

Nojaa. Just joo. Ei mun mielestä kitaran soitto pohjusta yhtään pätkää basson soittoa, koska kummankin soittotyyli on täysin erilainen. Kummallakin soittimella on täysin erilainen tehtävä. Vähän sama kun ryhtyisit moottorisahamurhaajaksi sen takia, että se on hyvä pohjustus metsurin ammattiin. Työkalu on samantyyppinen, käyttötarkoitus erilainen. Saa niitä halpoja akustisia bassojakin, ei se siitä oo kiinni. Suosittelisin kuitenkin kokeilemaan vaikka koulussa hiukan ajatuksella et olisko se sun juttus nyt ne rummut, basso vai se kitara tai vaikkapa laulu.
Welcome to my website this site is normal guitar site and if you have some suggestions you can go to **** -Ushmir
ushimir
08.09.2007 22:03:57

Aloita hitossa heti=D! Mikään ei estä... Ellei oo kitaraa ... Aloita waan. Sointu biisejä ja rokkia.
peteihis
10.09.2007 03:42:54 (muokattu 10.09.2007 04:19:34)
Edellisten kanssa samolla linjoilla paitsi tätä:

Ei mun mielestä kitaran soitto pohjusta yhtään pätkää basson soittoa, koska kummankin soittotyyli on täysin erilainen.

Väärin!

Oon soitellu kitaraa jotain yli 25 vuotta tai enemmäkin ja siinä sivussa (tavallaan alusta asti) bassoa ja tarvittaessa muutamia muitakin vimpaimia. Kyllä kitaran ja basson soitto tukevat toisiaan oikein mukavasti.

"Erilaisuuksista" huolimatta soittimissa on yllättävänkin paljon yhtäläisyyksiä. Samoista paikoista löytyy samat intervallit. Samoja sointukulkuja niillä tahkotaan. Samalla systeemilä etsitään kädelle oikea asema otelaudalla.... Ja mikäs sen virkistävämpä, kun ottaa kitaransoiton välissä isompi keppi käteen ja kokeilla niitä isompia linjoja. :D

Itseasiassa, aina kun on mahdollisuus tutustua uuteen soittimeen, kannatta edes kokeilla! Aina niistä jotain jää plakkariin.

Alkumetreillä paras lahja, mitä voit löytää, on joku ihminen, joka osaa opettaa kitaran virittämisen salat. Kirjoista sitä ei meinaa oikein oivaltaa.... Ei se niin vaikeeta oo, mutta vaikea selittää. Sama ihminen voi varmaan myös näyttää, mikä mättää, kun jokin asia ei tunnu oikein onnistuvan.

Ja sitten: Ihan sama mitä muut sanoo, mutta parasta harjoitusta on usein se ihan tyhjänpäiväinen rämpyttely, jota kukaan muu ei jaksa kuunnella, mutta johon itse on jäänyt koukkuun :)

Eli, hommaa jostain kitara vaikka lainaan ja jos löydät jonkun joka vähän opastaa, niin siitä se lähtee... Kun soittokuume iskee, niin sitä on parasta totella :D
Chemo
10.09.2007 12:22:54

Ihan oikea alue tämä on. Tervetuloa joukkoon.

Täällä voit saada vastauksia monenlaisiin kysymyksiin. Kysele vain rohkeasti. Jos kysymyksesi liittyvät kitarakamoihin, kannattaa ne laittaa kitarakamapalstalle, ja soittamiseen liittyville ketjuillekin on omansa.

Onnea ja menestystä uudelle harrastukselle!
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Skitta69
10.09.2007 17:29:08
"Juu, rekkasin tänne, koska huomasin että täällä on paljon soittimia koskevia aiheita.

Joten haluaisin opetella soittamaan kitaraa. Olen kuunnellut Rammsteinia todella paljon ja katsellut Youtubesta kaikkien kitaransoittoa ja huomannut että jotkut ovat toodella taitavia.

Joskus ala-asteella soitin akustista kitaraa, muuta en muistanut ollenkaan mihinkä kaikki sormet pistettiin.. :/ Suoraan sanoen en tiedä yhtään mitään kitarasta. Hintoja olen netistä katsellut vähän väliä. Nyt Ylä-asteella soitamme rumpuja, bassoa etc. Kitaraan olen todella paljon kiinnostunut. Rahaa ei kyllä ole yhtään, mutta saan sitä helposti. Ikää on 13 (edittasin kun huomasin kuinka tyhmästi sanoin... :/ )
Aika tietämätön tässä asiassa kun olen. Toivoisin vastauksia taidokkailta kitaristeilta.

(en tiedä onko väärä alue?)"

Juu tuo peaveyn setti on hyvä aloittelijalle. siinä tulee peaveyn backstage-vahvistin ja raptor+ exp- niminen kitara. Taipuu niin heavyyn kuin rautalankaankin. hintaa paketilla on n.260 euroa
Sir Härö
10.09.2007 17:58:18
Nojaa. Just joo. Ei mun mielestä kitaran soitto pohjusta yhtään pätkää basson soittoa, koska kummankin soittotyyli on täysin erilainen. Kummallakin soittimella on täysin erilainen tehtävä. Vähän sama kun ryhtyisit moottorisahamurhaajaksi sen takia, että se on hyvä pohjustus metsurin ammattiin. Työkalu on samantyyppinen, käyttötarkoitus erilainen. Saa niitä halpoja akustisia bassojakin, ei se siitä oo kiinni. Suosittelisin kuitenkin kokeilemaan vaikka koulussa hiukan ajatuksella et olisko se sun juttus nyt ne rummut, basso vai se kitara tai vaikkapa laulu.

Instrumentteina eroavat vähän, mutta esim. otelaudan tunteminen on molemmissa hyvinpitkälti samaa.

Kitaran soittaminen pohjustaa kyllä jos joskus tahtoo basson varteen.
Basso taas ei juurikaan pohjusta kitaraa varten...

Jos olet epävarma että kummalla haluat aloittaa niin neuvoisin ottamaan kitaran käteen.
Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa!
--Tomppa--
10.09.2007 19:20:35
"Juu, rekkasin tänne, koska huomasin että täällä on paljon soittimia koskevia aiheita.

(en tiedä onko väärä alue?)"

Juu tuo peaveyn setti on hyvä aloittelijalle. siinä tulee peaveyn backstage-vahvistin ja raptor+ exp- niminen kitara. Taipuu niin heavyyn kuin rautalankaankin. hintaa paketilla on n.260 euroa

Oon kokeillu jotain peaveyn settiä kaverin luona, ja jos se oli sama kun tuo ni en kyllä suosittele. Vahvarissa ei voi ees säätää särön määrää, vaa siinä o yksi painettava nappula, josta saa säröt päälle ja pois. Kitara nyt oli viiden minuutin testauksella iha passeli alottelijalle.

PS. Se viritysmittari ei toiminu.
Up to Eleven!!
kondensaattori
10.09.2007 22:13:56
Edellisten kanssa samolla linjoilla paitsi tätä:

Väärin!

Oon soitellu kitaraa jotain yli 25 vuotta tai enemmäkin ja siinä sivussa (tavallaan alusta asti) bassoa ja tarvittaessa muutamia muitakin vimpaimia. Kyllä kitaran ja basson soitto tukevat toisiaan oikein mukavasti.

"Erilaisuuksista" huolimatta soittimissa on yllättävänkin paljon yhtäläisyyksiä. Samoista paikoista löytyy samat intervallit. Samoja sointukulkuja niillä tahkotaan. Samalla systeemilä etsitään kädelle oikea asema otelaudalla.... Ja mikäs sen virkistävämpä, kun ottaa kitaransoiton välissä isompi keppi käteen ja kokeilla niitä isompia linjoja. :D

Itseasiassa, aina kun on mahdollisuus tutustua uuteen soittimeen, kannatta edes kokeilla! Aina niistä jotain jää plakkariin.

Alkumetreillä paras lahja, mitä voit löytää, on joku ihminen, joka osaa opettaa kitaran virittämisen salat. Kirjoista sitä ei meinaa oikein oivaltaa.... Ei se niin vaikeeta oo, mutta vaikea selittää. Sama ihminen voi varmaan myös näyttää, mikä mättää, kun jokin asia ei tunnu oikein onnistuvan.

Ja sitten: Ihan sama mitä muut sanoo, mutta parasta harjoitusta on usein se ihan tyhjänpäiväinen rämpyttely, jota kukaan muu ei jaksa kuunnella, mutta johon itse on jäänyt koukkuun :)

Eli, hommaa jostain kitara vaikka lainaan ja jos löydät jonkun joka vähän opastaa, niin siitä se lähtee... Kun soittokuume iskee, niin sitä on parasta totella :D

Väärin! Basso on ehkä saman tapainen soitin ja äänet löytyy samoista kohdista, mutta basson rooli musiikissa on ihan eri kuin kitaran. Bassolla tehdään pohjaa ja kitara on lähempänä pintaa. Itse olen soittanut puoli vuotta bassoa ja sitä ennen pari vuotta kitaraa.
kondensaattori
11.09.2007 12:06:42
Itse rämpytin nelisen vuotta kitaraa ja nyt tulee kolmas vuosi bassossa.
Kitarisointipohjasta oli vtusti hyötyä bassoon siirtyessä. Muuta ei tarvinnut lähteä "alusta" opettelemaan kuin oikean käden sormisoittotekniikka ja basson roolin sisäistäminen.

Tuolla pohjalla nyt kai tarkoitetaan siis teoriapohjaa. Myös vasen käsi on tottunut menemään otelaudalla, eikä ole esim. yhtä hankala instrumentin vaihdos kuin vaikka kazoo-pillistä haitariin.

Tarkoitin sitä, että basson rooli musiikissa on aivan eri kuin kitaralla. Toki vasemman käden tekniikka on kitarassa ja bassossa lähes samanlainen.
peteihis
11.09.2007 12:47:05
Tarkoitin sitä, että basson rooli musiikissa on aivan eri kuin kitaralla.

No juu.

Mutta eikös niin, että soittimien erilaisesta luonteestakin on ehdottomasti tukea toisilleen? Joskus tapaa näitä "soolo-orientoituneita" kitraisiteja, jotka haulaa "soittaa vaan", mutta eivät juuri kuuntele muuta bändiä tai mieti sopiiko heidän soittonsa kokonaisuuteen.

Tyylitajuisempi kitaristi osaa tarvittaessa sulautua rytmiryhmäänkin ja nousta taas sopivasti esille värittämään bändin kokonaissaundia. Tässäkin mielessä basson soitto on mielestäni mitä oivallisinta oppia kitaristeillekin.

Mutta joo.... Alkaa varmaan olla off topikkia ketjun aloittajan näkökulmasta. Olen edelleen sitä mieltä, että aina kun on mahdolisuus opetella soittamaan jotain uutta instrumenttia edes vähän niin kyllä se kannattaa. Pääasia tietenkin ensin on, että aloittaa edes jostain.
Pelsi
11.09.2007 13:17:30 (muokattu 11.09.2007 13:17:50)
Tyylitajuisempi kitaristi osaa tarvittaessa sulautua rytmiryhmäänkin ja nousta taas sopivasti esille värittämään bändin kokonaissaundia. Tässäkin mielessä basson soitto on mielestäni mitä oivallisinta oppia kitaristeillekin.

Juu. Bassoakin on mahdollista soittaa vaikka kuinka monella eri tavalla. Kitaran mukana pumputtaen, bassorumpua seuraten tai ihan omia pilityksiä vetäen. Se, mikä sitten parhaiten sopii mihinkin, on aivan soittajan omasta tyylitajusta kiinni.

Ovathan basso ja kitara periaatteessa täysin omat maailmansa, mutta musiikin teoria ja tietyt lainalaisuudet ovat molemmissa samat.
The 11th Hourin demo saatavilla. | >-)))>
Minazki
12.09.2007 15:03:58
Mä olen itse soittanut akustista kitaraa muutaman kuukauden verran, että sai perusteet kuntoon ja hiukan säästettyä sitä omaa sähkökitaraa varten hyvää joutuu odottamaan -mentaliteetilla. Jos löydät jostain jonkun huononkin akustisen kitaran, osta tai lainaa se, etsi jostain muutamia sointukaavioita ja pieni teoriaopus. Opettele muutama sointu ja lähde siitä eteenpäin. Sitten lähdet musaliikkeeseen katsomaan sopivaa sähkökitaraa, mikä vois olla vaikka sitä Pasificaa ja MicroCubea. Kirjana Suuri Kitarakirja on toiminut mulle, sitä kun lueskelee ja ahkerasti harjoittelee niin saa homman käyntiin.

Jaa, pitäisköhän mun editoida yllä oleva pois sitten... olisit heti sanonut!

Seuraavalle kirjoittajalle voisin sanoa, että ehkäpä vittuilu topicin aloittajalle ja oman kysymyksen kysyminen heti perään eivät ole niitä kaikkein parhaimpia tapoja saada järkeviä vastauksia.

Ehkei, mutta toimihan se näköjään ku näitä vastauksia katselee.

Eipä kuulosta kovin hyvältä. Jos motivaatiota ei löydy, miks turhaan pistää rahojaan akustiseen kitaraan? Säästä ne ja osta jotkut paskat käytetyt rummut.

Kuka on sanonut että motivaatiota ei löydy kitaralle ? Motivaatiota on niin pirusti alkaa soittamaan ja siitä ei ole yhtään mitään haittaa vaikka osaakin soitella kitaraa hieman silloin kuin rumpuja alkaa paukuttaa. Tämä on nyt sellaista testiä että riittääkö motivaatio itse soittamiselle (90% varmuudella sanoisin että löytyy).

Osta se Suuri Kitarakirja tai printtaa netistä jotain sointukaavioita ja joku lyhyt johdanto teoriaan. Ei musiikki tai soiton opettelu mitään rakettitiedettä ole ja jos osaa internetissä kysellä tällaisia, pitäis myös osata tonkia noi sointukuviot esille. Sitten ei tarvi enää kertoa "jos saisin ne tietooni".

Tiedän ettei musiikin opetteluun tarvitse kovinkan korkeaa äo:ta sillä naapurin juippikin soittelee hienosti vaikkei koulussa mitään tajuakkaan.

Oletkos koskaan nähny poooika noita bassoja ? Kahtos ku molemmat on aikas lailla samanmoisia, bassossa tosin pisempi kaula. Soittotyyli on toki erillainen, mutta molemmissa on kieliä joita soitetaan ja sitten ne otteetkin täsmäävät jotenkin. Kyllä sanoisin että kitaraa soittanut tyyppi joka tajuaa nuoteista, otteista, yms. pistää bassolla paljon nopeammin hyvää settiä kuin joku joka lähtee nollasta.
En tiedä mikä instrumentti on minulle paras vaikka sitten tästä poikkihuiluun päädyttäisiin. Kaikki kiinnostaa, mikään ei ole tylsä soitin noista kolmesta ja lauluääntäkin on kehuttu, mutta se jätetään toisille.

Eli halppis akustinen hankitaan, kirja lainataa ja sitten aletaa harjottelemaa.
Niin ja sanoithan että olet aloittanut kitaran soiton pari kuukautta sitten, joten oletan ettet ole bassoa soittanut ja täten et varmaan basson ja kitaran suhteesta liikaa tiedäkkään.

Niin ja tietysti kiitoksia vastauksista.
kondensaattori
12.09.2007 19:06:21
Oletkos koskaan nähny poooika noita bassoja ? Kahtos ku molemmat on aikas lailla samanmoisia, bassossa tosin pisempi kaula. Soittotyyli on toki erillainen, mutta molemmissa on kieliä joita soitetaan ja sitten ne otteetkin täsmäävät jotenkin. Kyllä sanoisin että kitaraa soittanut tyyppi joka tajuaa nuoteista, otteista, yms. pistää bassolla paljon nopeammin hyvää settiä kuin joku joka lähtee nollasta.
En tiedä mikä instrumentti on minulle paras vaikka sitten tästä poikkihuiluun päädyttäisiin. Kaikki kiinnostaa, mikään ei ole tylsä soitin noista kolmesta ja lauluääntäkin on kehuttu, mutta se jätetään toisille.

Eli halppis akustinen hankitaan, kirja lainataa ja sitten aletaa harjottelemaa.
Niin ja sanoithan että olet aloittanut kitaran soiton pari kuukautta sitten, joten oletan ettet ole bassoa soittanut ja täten et varmaan basson ja kitaran suhteesta liikaa tiedäkkään.

Niin ja tietysti kiitoksia vastauksista.

Basso ja kitara ovat eri asia. Se tekniikka kun on musiikissa varsin toissijainen asia. Kitaristi ottaa ehkä basson tekniikan nopeasti haltuun, mutta se mitä bassolla soitetaan joudutaan opetteleman alusta (mikäli soittaja ei ole perehtynyt aikaisemmin basismiin).
Sir Härö
13.09.2007 00:35:00 (muokattu 13.09.2007 00:35:21)
Basso ja kitara ovat eri asia.

Jawohl.

Se tekniikka kun on musiikissa varsin toissijainen asia.

Was?

Kitaristi ottaa ehkä basson tekniikan nopeasti haltuun, mutta se mitä bassolla soitetaan joudutaan opetteleman alusta (mikäli soittaja ei ole perehtynyt aikaisemmin basismiin).

Kyllä. Kitaristi nyt vaan ottaa nopeammin onkeensa bassoilun salat kuin basisti kitaran salat mikäli kumpikin lähtee nollista uuteen soittimeen.

Tietysti kitaristi voi olla myös sen verran tyhmä, että ihmettelee miksi vitossoinnut kuulostaa oudolta kun niitä soittaa bassolla...
Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa!
Pelsi
13.09.2007 10:10:43
Tietysti kitaristi voi olla myös sen verran tyhmä, että ihmettelee miksi vitossoinnut kuulostaa oudolta kun niitä soittaa bassolla...

...Kunnes tajuaa soittaa vitosen säveliä vuorotellen ja sitten voikin jo liittyä tanssiorkesteriin!
The 11th Hourin demo saatavilla. | >-)))>
kondensaattori
13.09.2007 11:06:33
Kyllä. Kitaristi nyt vaan ottaa nopeammin onkeensa bassoilun salat kuin basisti kitaran salat mikäli kumpikin lähtee nollista uuteen soittimeen.

Niin, noinhän se on, jos veetään pohjasävelrokkia. Taidat ajatella että basson soitto on helppoa? Yhtä vaikeaa se on kuuin muut soittimet ja kokonaan eri juttu. Ja, minusta tekniikka on edelleen toissijainen juttu musiikissa. Vaikka jollain olis maailman paras tekniikka, mutta se ei tajua musasta mitään, on se muusikkona paska. Toisaalta, joku, joka tajuaa musiikista, voi keskittyä säveltämiseen, ja reeneta tekniikkaa, jotta sitten voi soittaa säveltämäänsä. Tekniikan voi oppia jokseenkin kuka tahansa.
Sir Härö
13.09.2007 14:44:14 (muokattu 13.09.2007 15:15:17)
Niin, noinhän se on, jos veetään pohjasävelrokkia.

(edit. enpä viitsi sanoa rumasti...)

Taidat ajatella että basson soitto on helppoa?

Luulenpa että voin hieman pidemmällä soittokokemuksella sanoa että se ei ole yhtään sen vaikeampaa tai helpompaa kuin minkään muunkaan instrumentin soittaminen.
Ja voin myös kokemuksella sanoa että bassoon siirtyminen on vitusti helpompaa kun on soittokokemusta kitarasta.

Vaikka jollain olis maailman paras tekniikka, mutta se ei tajua musasta mitään, on se muusikkona paska.

Käsittääkseni jollain tasolla täytyy vähän musiikista tietää että voi kehittää sen maailman parhaan tekniikan.

Toisaalta, joku, joka tajuaa musiikista, voi keskittyä säveltämiseen, ja reeneta tekniikkaa, jotta sitten voi soittaa säveltämäänsä. Tekniikan voi oppia jokseenkin kuka tahansa.

Ja tämä liittyy mihin? Siis jos aloittaa soittoharrastuksen bassolla niin silloin ymmärtää musiikista kun taas kitarasta bassoon siirtyessä ei opi tekniikkaa? Vai mitä helvettiä ajat takaa?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)