Tossa pitää kans olla järki päässä. Joo mutta jos on ihan perusbiisi, mutta rakenteen takia laput uhkaa venyä 3-4 sivuiseksi, on hyvä käyttää segnoja vaikka parit, joissain tapauksissa jopa kolmetki. Korvat auki, niin kyllä niistä selviää. Tämä siis perusbiiseissä. Kaikki käy, eihän siinä mitään! |
isojussi 11.09.2007 10:34:52 (muokattu 11.09.2007 10:36:03) | |
---|
Joo mutta jos on ihan perusbiisi, mutta rakenteen takia laput uhkaa venyä 3-4 sivuiseksi, on hyvä käyttää segnoja vaikka parit, joissain tapauksissa jopa kolmetki. Korvat auki, niin kyllä niistä selviää. Tämä siis perusbiiseissä. Aivan totta. Yks hyvä konsti on tehdä nuotit, jossa on esim: Intro, A-osa, B-osa, Birdge, C-osa ja Outro. Nää on lapussa omina "palasinaan" ja lapun alareunassa on vaan sit rakenne - esim: Intro-A-A-B-A-A-B-Bridge-C-A-A-Outro tms... EDIT: Olis siis musta helvetin hyvä, jos laput olis max 2 sivua per biisi. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
baron 11.09.2007 10:57:21 | |
---|
Joo mutta jos on ihan perusbiisi, mutta rakenteen takia laput uhkaa venyä 3-4 sivuiseksi, on hyvä käyttää segnoja vaikka parit, joissain tapauksissa jopa kolmetki. Korvat auki, niin kyllä niistä selviää. Tämä siis perusbiiseissä. Joo kiitti vaan: Mä Martson suosiollisella avustuksella sain väännettyä 5 sivun mittaisen piisin nuotit yhdelle A-neloselle vielä helposti luettavaksi. On sekin taitolaji. Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes. |
rintapek 11.09.2007 12:17:24 | |
---|
En kunnon bändilapuista tiedä, mutta meillä mennään kutakuinkin näin. Puolet bändistä ei lue nuotteja, enkä itsekään primavistana vedä mitään, joten aluksi tehdään laput, jossa on sanat, soinnut jne, jota sitten kynällä korjaillaan. Tuossa vaiheessa biisi pysyy vielä visusti treenikämpällä. Sitä mukaa kun sovitus hioutuu, niin lappu yksinkertaistuu. Se, mitä jää on useimmin yksi A4, jossa on: - biisin nimi - sävellaji - intron sointukulku - säkeistöjen alkusanat h*lvetin suurella fontilla - soolon paikat - kaavasta poikkeavat sointukulut/mahdollinen sävellajin nosto - lopetus Ei välttämättä kovin "tuurauskelpoinen" lappu, mutta selkeä ja suurifonttinen, sanoisinko "muistinvirkistyslappu", jossa on reilusti tilaa omille merkinnöille, mikäli tarvis. Viime aikoina ollaan vielä alettu kirjoittamaan lappujen alareunoihin spiikkejä. Niitä on joskus hankala keksiä lennosta, joten virkistetään muistia niissäkin. One kind of music only - the good kind |
Mesa/Boogie 11.09.2007 12:31:37 | |
---|
Heitetään esimerkki kommentoitavaksi. Tein viime talvena eräälle tutulle artistille uudet laput kun jouduin kokoamaan bändin muutamalle keikalle (tietysti vielä joka kerta eri kokoonpano). Vanha lappukanta oli hyvin sekalaista ja epäselvää, sekä täynnä pikkuvirheitä. Tässä mun tekemä lappu yhdestä biisistä: http://muusikoiden.net/dyn/users/28683.jpghttp://muusikoiden.net/dyn/users/28684.jpg Mitä ihmiset mieltä näistä? Itse pidän suht selkeinä esityksinä. |
juguli 11.09.2007 13:00:54 | |
---|
Se, mitä jää on useimmin yksi A4, jossa on: - biisin nimi - sävellaji - intron sointukulku - säkeistöjen alkusanat h*lvetin suurella fontilla - soolon paikat - kaavasta poikkeavat sointukulut/mahdollinen sävellajin nosto - lopetus Ei välttämättä kovin "tuurauskelpoinen" lappu, mutta selkeä ja suurifonttinen, sanoisinko "muistinvirkistyslappu", jossa on reilusti tilaa omille merkinnöille, mikäli tarvis. Viime aikoina ollaan vielä alettu kirjoittamaan lappujen alareunoihin spiikkejä. Niitä on joskus hankala keksiä lennosta, joten virkistetään muistia niissäkin. Samaa lajia harrastetaan täälä. Tosin ulkomuistista soittaminen on paljon mukavampaa, kun saa kattella niitä eturivin nuoria naisia, joiden vartalo on, ah, niin kelopuinen.. Miksi muutes sinfoniaa soitetaan aina nuoteista ja humppaa ulkomuistista..? |
jon lord 11.09.2007 13:36:03 | |
---|
Miksi muutes sinfoniaa soitetaan aina nuoteista ja humppaa ulkomuistista..? Kyllä monet solistit vetää oman osuutensa ulkoa. Opetteles joku sinfonia ulkoa!! Vähän kovempi homma kuin humpassa. Sitäpaitsi monilla sinfoonikoilla ne on "selkärangassa" eli nuotti vain tukee,kun sitä kapellimestariakin pitää seurata. COVS jäsen N.o 3 |
Cliffies 11.09.2007 13:48:11 | |
---|
Miksi muutes sinfoniaa soitetaan aina nuoteista ja humppaa ulkomuistista..? Normaali viulustemma isossa sinfoniassa voi olla 50+ sivua risuaitaa. Ja sitten seuraavalla viikolla uusi sinfonia. Siksi. (Max Reger: Kirje kriitikolle)
Istun taloni pienimmässä huoneessa.
Arvostelunne on edessäni.
Tuossa tuokiossa se on oleva takanani. |
Mandoman 11.09.2007 13:59:20 | |
---|
Kyllä monet solistit vetää oman osuutensa ulkoa. Opetteles joku sinfonia ulkoa!! Ninhän se solistit tekevät ja ihaillen olen tuota katsellut ja kuunnellut kun joku huippusolisti soittaa konserton ihan tuosta vaan. On siinä ehkä harjoiteltukin.... Kapellimestarilegenda Arturo Toscanini johti sinfonioita ilman partituuria. Näin kerrotaan.. Eiku! |
oivasorsa 11.09.2007 14:04:29 | |
---|
Yks hyvä konsti on tehdä nuotit, jossa on esim: Intro, A-osa, B-osa, Birdge, C-osa ja Outro. Nää on lapussa omina "palasinaan" ja lapun alareunassa on vaan sit rakenne - esim: Intro-A-A-B-A-A-B-Bridge-C-A-A-Outro tms...
Toi on just se, mitä en sulata (toisin sanoen en kerkee tota lueskelemaan keikan aikana, nuotteja kyllä). Parasta olisi, että rakenne olisi oikein kirjoitettu. Soittaja soittaa - haitaristi haittaa. |
vanhami 11.09.2007 14:52:12 | |
---|
Jep, hyvin ideat kirjattu ylös, kunhan vain joku kirjoittaisi puhtaaksi ne käsinkirjoitetut muistiinpanot. Ei oikein prima vistana mee semmoiset hahmotelmat Heh, oltiin kerran keikalla, jossa piti kompata jotain tangotyttöstä pari biisiä ja toi kyseisiä lappuja nenän eteen. Silloisessa bändissä tuuraamassa ollut basisti nosti mekkalan, että eihän näistä perkele mitään voi soittaa. Sellasta tihrua. |
baron 11.09.2007 15:10:48 | |
---|
Heitetään esimerkki kommentoitavaksi. Tein viime talvena eräälle tutulle artistille uudet laput kun jouduin kokoamaan bändin muutamalle keikalle (tietysti vielä joka kerta eri kokoonpano). Vanha lappukanta oli hyvin sekalaista ja epäselvää, sekä täynnä pikkuvirheitä. Tässä mun tekemä lappu yhdestä biisistä: http://muusikoiden.net/dyn/users/28683.jpg http://muusikoiden.net/dyn/users/28684.jpg Mitä ihmiset mieltä näistä? Itse pidän suht selkeinä esityksinä. Mä suostuisin noista soittamaan! Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes. |
EP 11.09.2007 15:23:58 | |
---|
Mä suostuisin noista soittamaan! Joo, mut noi sanat on tylsät! |
baron 11.09.2007 15:25:51 | |
---|
Joo, mut noi sanat on tylsät! Mut mä taas en laula! Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes. |
v_m_kangas 11.09.2007 15:43:59 | |
---|
Toi on just se, mitä en sulata (toisin sanoen en kerkee tota lueskelemaan keikan aikana, nuotteja kyllä). Parasta olisi, että rakenne olisi oikein kirjoitettu. Komppia! Monen monituista kertaa nuo rakennesuherot on jääneet kopion kopiosta sopivasti reunalta ulos. Humppaa tai soita humppaa |
jjussila 11.09.2007 15:47:06 | |
---|
Komppia! Monen monituista kertaa nuo rakennesuherot on jääneet kopion kopiosta sopivasti reunalta ulos. Paremminhan noissa jännitys säilyy noin...vermuutissa tavataan: oikeesti: samaa mielipuolta... ..ei helev...olisko noin?..... |
stagestar 11.09.2007 15:49:01 | |
---|
Mulle Antti H teki aikoikaan parista biisitä (käsinkirjoitetut) nuotit ja kyllä niistä jokainen pelimanni on soittanut, joku tosin on joskus ekaksi sitä vähän käännellyt, että mistä suunnasta aloittaa, mutta kuitenkin. Kiitos soittokaverien mulla on suurimmasta osasta ohjelmistoa asialliset ja selkeät nuotit, no onhan siellä sitä toivelaulukirja osastoakin. On niitä kuulemma vieläkin sellaisia laulelijoita joilla on tarjota pelkästään nippu nuotteja, joista yksikään biisi ei mene kirjoitetussa sävellajissa, jep jep ! Ja tuossa oli toverit olleet säestämässä neitosta, jolla oli kuulemma ollut nuotit vain 10 % ohjelmistosta, tosin loppu ohjelmisto oli ollut osastoa Metsäkukkia ! No luulen että nämä olin sen hoitaneet, mutta laitappa siihen äkkinäinen ! No joo ! Ei liittynyt aiheeseen, mutta tulipa vain mieleen. rok rok !!! |
jeppeq 11.09.2007 16:12:40 | |
---|
Ehkäpä yksi tärkeä pointti on (mikäli koneella tehtyjä) selkeän fontin valinta ja niinkuin sanottu "tilaa pitää olla ja tyhjältä näyttää". Samanlainen kirjoitustyyli bändilapuissa helpottaa, silloin "kaikki biisit" ovat yhdellä tavalla kirjoitettuja. Jos on useita kirjoitustapoja, menee osa ajasta nuotinluojan sielunelämän ymmärtämiseen, jos aikaa on " numero xx, 5 sekuntia ja lähtee". Niistä vedetään mitä on, jos on liikaa piikkilankaa/epäselvää, sitten biisin luonteen mukaan fiilistellen. Väittäisin, että pompat ja sengot erivärillä merkattuna helpottavat, mikäli valaistus tukee asiaa ja kyseessä ei ole mustavalkokopio, jossa värit ovat vain mustia länttejä. Jos tulee kovaa -luumu auttaa!! |
paice60 11.09.2007 17:21:58 | |
---|
Mut mä taas en laula! Lupaatko varmasti. Vittu näitä hommia. |
baron 11.09.2007 17:26:20 | |
---|
Lupaatko varmasti. Kerran yritin ja sain sellaisen trauman että en ole vieläkään toipunut! Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes. |