Aihe: Taistelu nettilatailua vastaan!
1 2 3 4 515 16 17 18 1930 31 32 33 34
Gardiner
10.09.2007 09:50:23

Korjatkaa ihmeessä mikäli olen ihan väärässä mut eikös CD-R levyissä (tyhjissä) oo eri hinnat Audio levyillä ja tietsikka levyillä.Tietsikka elikkäs data hylsyt on paljon halvempia kun audio hylsyt. En tiiä muodostuuko ero siitä et Audio hylsyissä on "kasetti korvaus" ja data hylsyissä ei? Valistakaa miuta ihmeessä. Miten se on?
"White collar conservatives, pointing their plastic fingers at me, hoping, that my kinds would die" Jimi Hendrix ...,se äänteli omalla tavallaan:
McNulty
10.09.2007 09:51:54
No onko niin että toi on ainoa epäkohta tässä asiassa?

Hei, en nyt kykene muiden henkilöiden ja tahojen puolesta puhumaan, mutta minusta tuo on selkeä epäkohta ja siihen tulisi puuttua. Muut voivat olla muuta mieltä asiasta.

Mä olisin ainakin henkilökohtaisesti valmis luopumaan tuosta osuudesta jos se lopettaisi it-alan tyyppien asiaan kuuluvan nillityksen.

On sentään "asiaan kuuluvaa" nillitystä. Onhan se tietysti Teostolle iso rahasumma jos siitä luovutaan. Millä se sitten katetaan? Artistien pussista?

Minusta ei kuitenkaan ole reilua, että henkilö, joka tallentaa lomakuvansa ja -videonsa DVD-medialle, joutuu siitä Teoston kasettimaksuja maksamaan. Kyseinen sisältö EI ole Teostomateriaalia. Ei kyseessä ole mikään suoranainen "nillitys" vaan selkeä epäkohta, että niinkin moni ihminen maksaa turhaan kyseisiä korvauksia taholle, joka ei todellisuudessa niitä ansaitse.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
McNulty
10.09.2007 09:57:54
Miksei sulle KOSKAAN tuu mieleen että se on tuo it- ja media-alan muu kulurakenne joka on alunperinkin päin vittua.

Vai onko sittenkään? Ilmeisesti sinulla on tietoa IT- ja media-alan kulurakenteista tällei näppärästi yleistettynä. Jaa ihmeessä tietämyksesi, innolla oikein odotan.

Kun lähdetään tekemään businesta sillä idealla että sisältö saadaan ilmaiseksi.

Ai niin joo. Kaikki sovellukset ilmestyvät tyhjästä ja kuluitta? Jokainen ohjelmoija on töissä ilmaiseksi? Miten se sisältö saadaan ilmaiseksi?

Mitä jos sielläkin olis välillä köyhiä....

Mitä jos tällä alalla on jotain opittu menneestä ja jos jotain vaikka osataankin tehdä oikein?

Esim. tässä firmassa on luotu useita sovelluksia asiakkaan käyttöön. Niitä on räätälöity heille sopiviksi, tarjottu datayhteyksiä ja palvelimia jne. IT-alalla voidaan esim. palvelusta määrätä kuukausikorvaus, jolloin yritys pystyy varmistamaan "perustulon" joka kuukausi (niin kauan kuin palvelusopimus on voimassa).

Rick Rubinin ehdotus tästä "maksa 20 dollaria kuussa ja lataa mitä tahdot" saattaisi luoda samanlaisen pohjan musiikkipuolellekin, mutta ei helvata... eihän se meidän "taiteilijoille" käy. Muutosvastarinta on kaunis asia.
Neljä Ruuvia
10.09.2007 10:06:54

Ai niin joo. Kaikki sovellukset ilmestyvät tyhjästä ja kuluitta? Jokainen ohjelmoija on töissä ilmaiseksi? Miten se sisältö saadaan ilmaiseksi?

Ihan vaan silleen ettei maksa siitä musasta mitään.

Nyt mä en kerkii enempää.Mun pitää kouluttautua ja vastata yhteiskunnan haasteisiin.
Chemo
10.09.2007 10:14:44

En usko että levyt ovat huonoja, mutta mielestäni "piratismi ja waretus" on todella helppo syntipukki. Sitä voidaan syyttää IHAN kaikesta.

Joo... - toiselta kantilta voidaan väittää - ja väitetäänkin - ettei se ole vaikuttanut yhtään mitenkään mihinkään kun satavarmaa konkreettista näyttöä ei voida saada. Tää on tätä.

Samoin pienempien levy-yhtiöiden näkyvyys on paikoitellen kovasti heikkoa, tuotteita ei buffata... se koko touhu perustuu puskaradioon. Ei mielestäni sellaiselle voida realistisesti edes laskea kovin korkeita tuotto-odotuksia.

Ei voida ei, ja toi on toiminnan luonne. Tuskinpa juuri kukaan tuommoista tekevä mitään miljoonia haikaileekaan. Marginaalimusalevyä varten ei kande ostaa Hesarin kantta mainostamiseen. Se ei ikinä olisi kannattava investointi. Puskaradio, tai oikeastaan puskanetti, on se miten homma skulaa.

Levy-yhtiö on monessa tapauksessa tärkeä osa sitä puskaradiota - joten heidän markkinatuntemuksensa, ja piratismikäsityksensä, on mun mielestäni verrattain luotettavaa. Riippuu tietty vähän tapauksesta.

Miksi muusikot olisivat jotenkin spesiaaliryhmä, joka ei kykenisi tekemään muuta työtä kuin musisointia?

Itse asiassa suurin osa mun diggaamistani kotimaisista artisteista tekee päivätöikseen jotain ihan muuta kuin musaa. Ehkä se johtuu siitä että sillä tavalla ihminen on sitten aidosti riippumaton taiteilija, kun leipä ( + voi + leikkeleet + asunto + auto + perheen lomamatkat + lasten harrastukset + + + + ...) ei oo taiteen tekemisestä kiinni. Voi tehdä just sitä mistä on ihan oikeasti eniten kiinnostunut.

Tosin sittenhän ei voi kutsua itseään ammattimuusikoksi. Puoliammattilaiseksi ehkä, jos haluaa. Tai sitten voi vaan skulata eikä piitata tuommoisista sanoista.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
jäykkis
10.09.2007 10:24:51
Minusta ei kuitenkaan ole reilua, että henkilö, joka tallentaa lomakuvansa ja -videonsa DVD-medialle, joutuu siitä Teoston kasettimaksuja maksamaan. Kyseinen sisältö EI ole Teostomateriaalia. Ei kyseessä ole mikään suoranainen "nillitys" vaan selkeä epäkohta, että niinkin moni ihminen maksaa turhaan kyseisiä korvauksia taholle, joka ei todellisuudessa niitä ansaitse.

Tuo on päivä päivältä kasvava ongelma, vrt. jatkuvasti kasvava oma sisällöntuotto (kuvat, videot, multimedia jne).

Toinen, ja vähintään yhtä paha onglema on se, että nämä teostojen valopäät eivät tiedä mitä haluavat ja erityisesti se, että ymmärtämättömyydestään huolimatta heillä on lainsäätäjän valtuudet.

Joka Jumalan päivä kuluttaja maksaa oikeudesta yksityiskopioida ja nämä vähämieliset menevät säätämään täysin maalaisjärjelle käsittämättömän "lain" jonka turvin he jahtaavat finninaamoja ympäri kyliä ja lyövät vielä päälle mielettömät lisälaskut.

Täysin järjen vastainen tilanne.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
sormunen
10.09.2007 10:26:18
Bonecrusher: Enhän minä näin ole sanonut, vaan olen todennut, että heidän voittojensa ei tarvitsisi välttämättä olla 10 miljoonaa vuodessa.

No piti ihan haun kanssa tarkistaa ja kyllähän mä oikein muistin, Sä olet nimenomaan väittänyt, että Robbie Williams voi tuottaa tappiota ihan vapaasti, koska pääomasijoittaja maksaa ne. Luulis, että tämä koskisi sinun mielestäsi myös kaikkia muitakin menestyviä artisteja? Silloinkin kysyin, että kuka tämä pääomasijoittaja on, koska mulla on ihan eri kuva pääomasijoittamisesta, mutta eipä koskaan tullut vastausta. Niinkuin ei koskaan.

Olethan sä myös valittanut, kuinka bändikeikkojen lipunhinnat ovat liian korkeat, mutta samaan aikaan vaadit, että niitten pitäisi olla samalla tasolla Ruotsin kanssa, bändien pitäisi elää keikkatuloilla ja jos keikka on mielestäsi huono, bändin pitää maksaa sulle korvauksia.

Tämä näkökulma siihen, että levy-yhtiöiden omistajat tienaavat liian vähän ja siksi taiteilijan royaltyt täytyy puolittaa, on uudempaa perua. Kun puhuit palkoista, niin varmaan siinä oli ajatus siitä, että taiteilija olisi joko palkkatyössä (varmaankin keikkapohjalta?) tai sitten max alihankkija? Eli ajatuksena olisi, että tekijänoikeudet olisi siirretty levy-yhtiölle, koska niistä saattaisi tulla tuloa tekijälle?

Jäykkis spammaa sentään työkseen. Mikähän sun motiivisi voisi olla paitsi kateus ja ahneus? Niinkuin huomaat, mä yritän kovasti ajatella sinun kannaltasi, mutta vaikeeta se on. Onneksi näyttää siltä, että ei oo propaganda mennyt muutenkaan odotetulla tavalla läpi tavallisiin ihmisiin, joten mielenkiinnolla todella odotetaan teollisuuden seuraavia ratkaisuja. Eiköhän niitä kohtapuoliin ala Tietokone -lehden uutismailissa näkyä. Varma merkki on Pekka Himasen tai EFFI:n esiinmarssi.
Gardiner
10.09.2007 10:26:47 (muokattu 10.09.2007 12:00:17)

Tai sitten voi vaan skulata eikä piitata perheestään pätkän vertaa.... eikäkö nythämmää hokasin, tosimieshämmenee duuniin ja soittelee ku siihen jää aikaa ja on tilaisuus paitti jos se ois se duuni se soittelu niin ei sais piltit pötyä ku piraatit syyä mässäis soittajan tenavienkin eväät.
Nää on niivvaikeita asioita.
Pitäs lainlaadinta työhön mennä jotta vois näihin vaikuttaa.

PS." Mä olen kakskytkaks, ja finiito
mut mun tarvitsee vaan skulaa rokkia."
Sit ku vähän varttuu niin huomaa et ei oikeesti ookaan finitoo nähnykkään ja tarttee tehä muutaki ku vaan skulaa.
Mut siis loistava biisi on tuo jota luvatta lainasin ja vielä väärinkin vissiin.
"White collar conservatives, pointing their plastic fingers at me, hoping, that my kinds would die" Jimi Hendrix ...,se äänteli omalla tavallaan:
Thomy
10.09.2007 11:12:51
4R, pieni tarkennus...

Mun pitää kouluttautua ja vastata tietoyhteiskunnan haasteisiin.
Klezberg
10.09.2007 11:14:51

Ihan vaan silleen ettei maksa siitä musasta mitään..

Aivan valtaosa it-alasta ei kyllä käytä musiikkia (tai muutakaan vastaavaa sisältöä) yhtään mihinkään. Eli kyllä sinäkin syyllistyt ihan samanlaiseen yleistykseen kuin muutkin tässä keskustelussa.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
j0nas
10.09.2007 11:18:02
Itse asiassa suurin osa mun diggaamistani kotimaisista artisteista tekee päivätöikseen jotain ihan muuta kuin musaa. Ehkä se johtuu siitä että sillä tavalla ihminen on sitten aidosti riippumaton taiteilija, kun leipä ( + voi + leikkeleet + asunto + auto + perheen lomamatkat + lasten harrastukset + + + + ...) ei oo taiteen tekemisestä kiinni. Voi tehdä just sitä mistä on ihan oikeasti eniten kiinnostunut.

Tosin sittenhän ei voi kutsua itseään ammattimuusikoksi. Puoliammattilaiseksi ehkä, jos haluaa. Tai sitten voi vaan skulata eikä piitata tuommoisista sanoista.

Tää oli mun mielestä hyvä kirjoitus, tekisi mieli antaa plussaa. Toi on oikeasti hyvä huomio et "sittenhän ei voi kutsua itseään ammattimuusikoksi". Ei biisit parane siitä vaikka sä oisit kuinka ammattimuusikko, sillä ei ole mun mielestä paskankaan väliä vaikka sä olisit vapaamuurari jos ne tärkeimmät eli biisit on hyviä. Se on lahjakkuus mitä ei voi millään nimikkeillä ostaa ja joka ihan oikeasti harvalta löytyy. Sitä voi vaikka puunata aluksi vessoja ja skulaa biisejä samalla. Jos ne on hyviä niin --- tsädääm ---- susta voi tulla se haaveilemasi musiikkia ammatikseen tekevä häiskä. Mut jos sä päätät ilman minkäänlaista todellisuudentajua ja lahjakkuutta ruveta kokopäiväiseksi taiteiljaksi ja skulaat tosi paskoja biisejä mitkä ei myy ja sitten syytät warettajia ja ties mitä salaliittoja kun oikeasti pitäisi vaan katsoa peiliin ja kysyä itseltään: "onkohan tää sittenkään mun juttu?"
McNulty
10.09.2007 11:27:54 (muokattu 10.09.2007 11:30:37)
Joo... - toiselta kantilta voidaan väittää - ja väitetäänkin - ettei se ole vaikuttanut yhtään mitenkään mihinkään kun satavarmaa konkreettista näyttöä ei voida saada. Tää on tätä.

Niin no, ääripäitä on kaksi. Itse koitan pysytellä hyvinkin siinä keskivaiheilla. Tyypillinen hevosenkenkä-efekti, eli ääripäät ovat lopulta hyvin lähellä toisiaan. Aivan kun vertaisi kansallissosialismia ja valtiososialismia. Toinen nähdään äärioikeistolaisena, toinen äärivasemmistolaisena.

Itse en kiellä laittoman latailun ja piratismin merkitystä, mutta en myöskään osaa syyttää sitä yksistään ja ainoastaan aivan kaikesta.

Ei voida ei, ja toi on toiminnan luonne. Tuskinpa juuri kukaan tuommoista tekevä mitään miljoonia haikaileekaan. Marginaalimusalevyä varten ei kande ostaa Hesarin kantta mainostamiseen. Se ei ikinä olisi kannattava investointi. Puskaradio, tai oikeastaan puskanetti, on se miten homma skulaa.

Näissä vain on monesti juuri se riski, että tuotto on niin pieni ettei kaikille riitä edes "pohjapalkkaa" ja sitten lähdetään syyllisiä etsimään. Tulee vähän mieleen tuosta piraattijahdista erään valtion harjoittama ulkopolitiikka, missä vihollisia etsitään kissojen ja koirien kanssa, kunhan vain saadaan rähinä aikaiseksi. Ei sillä, kyllä minustakin piraattiteollisuus ja -tuotteet pitää saada poistettua, lakia noudattamaan ja noudattamalla. Kenties olen itse liian kylmäkiskoinen bisnesajattelija ja olen tottunut siihen, että mikäli tuote/palvelu ei menesty niin:
a) kartoitetaan nykytilanne (kanta-asiakkaat, asiakasryhmät, tuote, hintavertailu, myynti ja myyntiodotukset)
b) selvitetään riskit ja ongelmatekijät (mahdollisesti pyritään jo esittämään ehdotuksia riskien välttämiseksi ja ongelmien minimoimiseksi)
c) luodaan prosessi jolla tuotetta tai palvelua uudistetaan siten, että siitä tulee kilpailukykyinen (oli kilpailijana ihan mikä tahansa)
d) mietitään prosessille mittarit, joilla erinäisiä välivaiheita mitataan ja kuinka sen etenemistä valvotaan (esimerkiksi laitetestaus/tuoteprototyypit, kulurakenteet jne.)
e) tehdään tarvittavat organisaatiomuutokset, aloitetaan prosessin läpivienti koordinoidusti (tuote-/palvelukehitys)
f) testaus (tuotesamplerit, kuluttajatutkimus, lopputarkistus)
g) julkaisu (jonka jälkeen sama pääprosessi aloitetaan uudestaan)

Levy-yhtiö on monessa tapauksessa tärkeä osa sitä puskaradiota - joten heidän markkinatuntemuksensa, ja piratismikäsityksensä, on mun mielestäni verrattain luotettavaa. Riippuu tietty vähän tapauksesta.

No joo... levy-yhtiöillä on vain taipumus vääristää piratismi- ja waretuskäsitystään itselleen "otollisempaan" muotoon. Sama homma se on toisella äärilaidalla, eli niihin Punapartojen omiin lukemiin ei ole sen enempää luottamista. Tästä asiasta onkin todella vaikea saada aidosti luotettavaa dataa.

Niin no... tuossa esim. paikallisen musakaupan myyjä tekee useana iltana viikossa keikkaa (milloin bändin kanssa, milloin one-man bändinä yksistään jne.) ja mielestäni hänessä on enemmän ammattimuusikkoa kuin monessa ihan oikeasti ammatikseen tekevässä soittajassa. Hän saa siis perusleivän myyntitöistä ja lisukkeet sitten musisoinnista.

Itsellänikin on tässä työkoneessa asennettuna eräs musiikkisovellus, jonka avulla voin toteuttaa sävellystyötä jos sattuu inspiraatio iskemään kesken työpäivän. Kirjoitan kitarariffin tabulatuurit sillä muistiin, eikä tämä toimistotyö häiritse minun harrastelijamuusikon "uraa" millään tavalla. Tietysti on kurjaa kun jatkuvasti soi päässä ja sitten kun olen tienpäällä ja asiakastapaamisissa, niin homma ei onnistu ihan niin kivuttomasti, mutta kuitenkin. Ainahan sitä voisi pitää nuottivihkoakin mukana tai sanottajana vaikka pientä kynää ja paperilehtiötä (tätäkin tullut harrasteltua kovasti, ennenkö oli kannettavia jokapojalla).

Kyllä minä ainakin suosittelen päivätöitä muusikolle, jos näyttää siltä ettei musatouhut oikein tahdo elättää. Valitettavasti Suomi on pieni maa ja täällä kaikki muusikot (vaikka he kuinka haluaisivatkin) eivät vain kykene menestymään rakastamallaan työllä. Harmillista onpi se, mutta totta.
McNulty
10.09.2007 11:49:07
Tällainen tuli päivän uutisia lukiessa vastaan:

Liika imurointi katkaisi verkkopiuhan
MikroPC.net - ma 10.9.2007 klo 6:02

Yhdysvaltalaisoperaattori Comcast on katkaissut useiden asiakkaiden verkkoyhteyden tiedostojen jatkuvan imuroinnin takia, kertoo Washington Post.

Yhtiön mukaan liiaillinen musiikin ja elokuvien imurointi vie liikaa kaistaa ja hidastaa muiden käyttäjien yhteyksiä.

Nettipimentoon joutuneet ihmiset ovat käärmeissään, koska heille on luvattu rajoittamaton internetyhteys. He ovat ilmeisesti imuroineet yli 1 000 musiikkikappaletta tai useita elokuvia päivässä.

Analyytikot huomauttavat, että operaattorit kohtaavat tulevaisuudessa lisää kaistaongelmia, koska yhteydet kuormittuvat koko ajan lisää. Esimerkiksi teräväpiirto-tv ja verkkopelit vaativat nopeampia yhteyksiä.
Gardiner
10.09.2007 11:58:54

Aivan kun vertaisi kansallissosialismia ja valtiososialismia. Toinen nähdään äärioikeistolaisena, toinen äärivasemmistolaisena.Tietysti on kurjaa kun jatkuvasti soi päässä ja sitten kun olen tienpäällä ja asiakastapaamisissa, niin homma ei onnistu ihan niin kivuttomasti, mutta kuitenkin. Ainahan sitä voisi pitää nuottivihkoakin mukana tai sanottajana vaikka pientä kynää ja paperilehtiötä (tätäkin tullut harrasteltua kovasti, ennenkö oli kannettavia jokapojalla).

Landolan otat matkaan ja kasetti Walkmanin (sony) mikä äänittääpi ja sanot paltsun tiimellykssessä et "nyt hetki turvat tukkoon arvoisat asiakkaat", miulla iski inspis, mie äänitän tän piisin eka.
Sutela
10.09.2007 15:16:09 (muokattu 10.09.2007 15:18:46)
Tämähän nyt ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta hyvä biisi on AINA hyvä biisi. Oli siinä soundit mitä vaan. Se voi olla hyvä biisi, jossa on paskat soundit, mutta se on silti hyvä biisi. Valitettavan usein kuulee paskoja biisejä, jossa on hyvät soundit.

Niin enhän sanonutkaan, että se itse biisiin vaikuttaisi mutta kuuntelunautintoon kyllä. Jos laatu on todella huono niin eipä semmosta tuu hirveesti kuunneltua vaikka ois kuinka kova biisi kyseessä. Pahimmassa tapauksessa huono laatu saattaa pilata koko biisin tunnelman.

Eihän kukaan nyt kuuntele paskoja biisejä vaikka siinä ois kuinka hyvät soundit.

Itselleni pitää olla koko paketti kunnossa.

Ostaisitko taulun, jossa olisi hyvä idea mutta se olisi huonolaatuinen?
McNulty
10.09.2007 15:24:42 (muokattu 10.09.2007 15:29:06)
Landolan otat matkaan ja kasetti Walkmanin (sony) mikä äänittääpi ja sanot paltsun tiimellykssessä et "nyt hetki turvat tukkoon arvoisat asiakkaat", miulla iski inspis, mie äänitän tän piisin eka.

Heh... ilmeisesti pitää kokeilla. Eipä siinä, kyllä eräs kaverini käveli työmatkat Jackson RR3 olalla ja siinä samalla soitellen. Töistäkin (Mäkkärin kassalta) hän sai teinivuosinaan potkut kun vain ropelsi kitaraa jatkuvasti. Yllättäen ravintolapäällikkö vai mikä se mäkkärin "johtaja" nyt myyntipisteessä onkaan ei katsonut kyseistä touhua hyvällä.

No piti ihan haun kanssa tarkistaa ja kyllähän mä oikein muistin, Sä olet nimenomaan väittänyt, että Robbie Williams voi tuottaa tappiota ihan vapaasti, koska pääomasijoittaja maksaa ne.

Ja jäsen sormuselle vielä vastaan sen verran, että joko minun tekstiäni on ymmärretty vahingossa/tahalleen väärin tai sitten olen kirjoittanut puutaheinää.

En usko että vuodessa tai alle sen olisin niin radikaalisti saanut lisätietämystä, että olisin tuolloin väittänyt pääomasijoittajien sijoittavansa rahansa ilman voitto-odotuksia. Eli tokihan ne pääomasijoittajatkin haluavat osansa. Muistaakseni tuolloin kyse oli levyjen ja sen "kulttuurin" rahoittamisesta. Olkoon nyt esim. Soneran mainos levynkansissa, jolloin Sonera maksaa mainostilasta ja saa sijoitukseensa nähden tarpeellisen mainosnäkyvyyden (näin niillä mainostajalta saaduilla rahoilla voidaan rahoittaa vaikka studiokustannuksia, jolloin niitä ei tarvitse lisätä myyntiodotuksiin suoraan, jolloin artisti voi periaatteessa "tuottaa" vähemmän rahaa. Prosentuaalisesti voidaan päästä samaan, eli kuluja vieraalla rahalla kustantaen voittojenkaan ei tarvitse olla niin isot).

Eli jos todellakin olen höpissyt jotain "tehdään negatiivinen tulos rahoittajan rahoilla", niin silloin olen kyllä puhunut puutaheinää... ja sen osalta pyydän anteeksi. Jos taas kirjoitukseni on sinun tai muiden toimista käsitetty väärin, otan anteeksipyynnön takaisin ja sie olet minulle yhden velkaa. Muulla tavalla en tähän sinun "tikulla silmään joka..."-touhuun ajatellut lähteä mukaan. Voit kaivaa vaikka kaikki kommenttini vuodelta 4 esiin ja rääpiä niitä edelleen miten haluat, mutta se ei mielestäni ole aiheellista.

Nyt eletään tätä päivää eikä mennyttä. Oli sanottu ihan mitä tahansa ja ymmärretty ihan miten on haluttu.

Ostaisitko taulun, jossa olisi hyvä idea mutta se olisi huonolaatuinen?

Jaa esim. Monet'n tauluja tai vaikkapa jotain abstraktia kamaa? "Eihän tästä saa mitään selvää! Tämän on oltava skeidaa!"

Itseasiassa tuolla mustemman metallin puolella taidetaan edelleen elää aikaa, jossa arvostetaan sitä suhinakohinasirkkelisoundia. Eli soundin pitääkin olla primitiivinen ja "heikkolaatuinen". Jotkut vieläpä ihan oikeasti pitävät siitä. Kaikki eivät ole yhdestä puusta veistettyjä tapauksia.
jäykkis
10.09.2007 16:22:58
Jäykkis spammaa sentään työkseen. Mikähän sun motiivisi voisi olla paitsi kateus ja ahneus?

Koska Bone ei nähdäkseni käyttänyt tarjottua tilaisuutta esitellä motiivejaan, niin kenttä on avoin arvailulle.

Epäilen, että hänen motiivinsa on samat kuin omanikin, eli vilpitön kiinnostus musiikiin, sen tekemiseen ja esittämiseen sekä viihdebisnekseen ylipäätään ja siitä lähtevän halun nostaa keskusteluun niitä asioita jotka itse kokee korjaamista odottaviksi ongelmiksi.

Oletetaan kuitenkin, että ämnetissä paasaaminen kuuluisi työtehtäviini, niin olisiko se sinun mielestäsi enemmän vai vähemmän halveksittavaa kun tietokoneen tässä uutisessa

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=25703

esiintyvä Opetusministeriön puolueeton virkamies Marko Rajanimi väittäessään, että täälläkin äskettäin keskusteltu allofmp3 on

1) Suomalaisille laiton
2) Laiton myös venäläisille

ja jota epäiltiin alun perin valheeksi ja jonka on nyt todennut myös lainvoimainen tuomioistuin?
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Jaava
10.09.2007 18:14:54
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=25703

esiintyvä Opetusministeriön puolueeton virkamies Marko Rajanimi väittäessään, että täälläkin äskettäin keskusteltu allofmp3 on

1) Suomalaisille laiton
2) Laiton myös venäläisille

ja jota epäiltiin alun perin valheeksi ja jonka on nyt todennut myös lainvoimainen tuomioistuin?

Enpä muuten tullut aikaisemmin ajatelleeksi, että tuo allofmp3 on ihan selkeä piraattijärjestö. Nehän hankkii rahallista hyötyä tekemällä laittomia kopioita ja myymällä niitä.
Se on ihan selvää, että suomalainen syyllistyy rikokseen käyttäessään tuon liikkeen palveluita, mutta venäjällä siitä voidaan keskustella.
Mikäli Venäjä tosiaan on allekirjoittanut Bernin yleissopimuksen, niin venäjän lainsäädäntö on sopimuksen vastainen, vaikka oikeuden päätös olisikin lain mukainen. No eihän nämä suuret maailman mahdit yleensä muutenkaan sopimuksia hirveästi noudata.
Sä oot jäykkis vähän kuin minun vaarini, uskomattoman sokea kaikelle mulle paitsi omaa mielipidettäsi tukevalle tekstille.

Rick Rubinin ehdotus tästä "maksa 20 dollaria kuussa ja lataa mitä tahdot" saattaisi luoda samanlaisen pohjan musiikkipuolellekin, mutta ei helvata... eihän se meidän "taiteilijoille" käy. Muutosvastarinta on kaunis asia.

Mieleeni tuli tämmönen ongelma: Eikös tämä johtaisi vain siihen, että kaikki lataisivat 24/7 yhden kuukauden ajan ja sitten heillä olisi 120000Gb materiaalia koneella sillä kahden kympin hinnalla. Mistä ne korvaukset sitten maksettaisiin?

Tää oli mun mielestä hyvä kirjoitus, tekisi mieli antaa plussaa. Toi on oikeasti hyvä huomio et "sittenhän ei voi kutsua itseään ammattimuusikoksi". Ei biisit parane siitä vaikka sä oisit kuinka ammattimuusikko, sillä ei ole mun mielestä paskankaan väliä vaikka sä olisit vapaamuurari jos ne tärkeimmät eli biisit on hyviä. Se on lahjakkuus mitä ei voi millään nimikkeillä ostaa ja joka ihan oikeasti harvalta löytyy. Sitä voi vaikka puunata aluksi vessoja ja skulaa biisejä samalla. Jos ne on hyviä niin --- tsädääm ---- susta voi tulla se haaveilemasi musiikkia ammatikseen tekevä häiskä. Mut jos sä päätät ilman minkäänlaista todellisuudentajua ja lahjakkuutta ruveta kokopäiväiseksi taiteiljaksi ja skulaat tosi paskoja biisejä mitkä ei myy ja sitten syytät warettajia ja ties mitä salaliittoja kun oikeasti pitäisi vaan katsoa peiliin ja kysyä itseltään: "onkohan tää sittenkään mun juttu?"

Mun mielestä tää on jo vähän itseasiassa sivuraiteella tästä pääpointista. Mun nähdäkseni keskustelu oli lähinnä waretuksen yleisestä okeutuksesta. Täällä kun näyttää olevan monia, jotka ovat sitä mieltä, että biisien ilmainen latailu on suorastaan suotavaa toimintaa. En ole vielä nähnyt yhdenkään artistin valittavan, ettei tule toimeen nimen omaan warettajien takia. Tämäkään ei ole itseasiassa tärkeää. Merkittävää on, että vaikka artisti ei tulisi musiikillaan toimeen, on hän oikeutettu saamaan korvauksen teoksensa käytöstä.

Monet muusikot, itseasiassa varmaan lähes kaikki levyttävät suomalaiset muusikot tekevät jotain päiväduunia, oli se sitten sivutoimi tai pääasiallinen tulonlähde. Ongelmia tulee, kun ruvetaan tekemään ammattitason äänityksiä, joita minä ainakin kuuntelen mielummin. Harva työnantaja katsoo kovin hyvällä, jos pitää lähteä kuukaudeksi studioon albumia tekemään. Yritä siinä nyt sitten luoda ura musiikin ohessa.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
jäykkis
10.09.2007 18:43:55
Mikäli Venäjä tosiaan on allekirjoittanut Bernin yleissopimuksen, niin venäjän lainsäädäntö on sopimuksen vastainen, vaikka oikeuden päätös olisikin lain mukainen.

Aivan, Bergin sopimushan ei ole oikeutta, vaan ainostaan normaali valtiosopimus jonka allekirjoittajamaat ovat sitoutuneet saattamaan lainsäädäntöönsä, mutta se ei ole lainsäädäntöä sinällään.

Muun muassa tuomioistuimet eivät perusta päätöksiään Bernin sopimukseen vaan siitä (mahdollisesti) johdettuun kansalliseen lainsäädäntöön.

Ero ei ole semantiikkaa, sillä esimerkiksi tässä nimenomaisessakin kysymyksessä meidän TO laki viittaa lailliseen lähteeseen, ei Bergin sopimuksen mukaiseen lähteeseen, jolloin sen väittäminen laittomaksi suomalaiselle asiakkaalle on turhaa.

Terveisiä myös vaarillesi, ilmeisen fiksu herrasmies.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)