Aihe: Kappaleiden tekemisestä
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Sutela
10.07.2007 15:17:23 (muokattu 10.07.2007 18:31:19)
Mun mielestä oot nyt melkeen asian ytimes. Tottakai kuitenkin kannattaa ostaa sitä mihin seuraavaksi haluaa tutustua.

Yksinkertasesti, kaikki musiikki vain ei ole hyvää ja ei kaikille iske vaikka kuinka monesti kuuntelisi. Minun mielestäni tämmöinen että "Kaikki on hyvää biisistä ja bändistä riippumatta" -asenne on enemmänkin haitaksi kuin hyödyksi nimenomaan biisinteossa, sillä pitäähän nyt jonkinlainen suodatin olla että mikä on hyvää ja mikä ei.

Ja kun tuolla joku mainitsi, että kaikki hyvät kappaleet ovat hyviä myös akustisella, enpä usko että vaikkapa Death Metal/Grind mättö kuulostaisi hyvällä pelkällä akustisella. Joten paremminkin otsikoksi sopisi "Melodisten biisien tekemisestä" ja aihe pois pysyvästä.

Niin, ja todellakaan blues ei ole ainoa tunteen paloa sisältävä musiikkityyli. Ja en ymmärrä miks aloittelevien kitaristien unelmat yritetään latistaa tämmöisellä kirjoituksella, pahimmillaan jollain voi mennä innostus koko soittoon tämän ketjun aloituskirjoituksen takia koska aloittelija voi luulla että ne ovat faktoja. Kannattaisi ennemmin kirjoittaa jokin inspiroiva kirjoitus.
gorgonoidi
11.07.2007 22:41:20

Kyllä se niin on että kaikki on ihan yhtä hyvää kuin mikä tahansa muukin musiikki, se on eri asia mihin juuri sinä olet mieltynyt, vai väitätkö että Crazy Frog on paskempaa kuin joku muu musiikki?
Sutela
12.07.2007 01:12:10
Kyllä se niin on että kaikki on ihan yhtä hyvää kuin mikä tahansa muukin musiikki, se on eri asia mihin juuri sinä olet mieltynyt, vai väitätkö että Crazy Frog on paskempaa kuin joku muu musiikki?

Niin, kaikki musiikki on SAMANARVOiSTA, mutta kaikki musiikki ei ole hyvää, eli toisin sanoen semmoista johon olen mieltynyt.
gorgonoidi
12.07.2007 13:07:56

Niin, kaikki musiikki on SAMANARVOiSTA, mutta kaikki musiikki ei ole hyvää, eli toisin sanoen semmoista johon olen mieltynyt.

Niin kyllä aivan.
Matti Meikäläinen
13.07.2007 18:11:29
Ja voihan biisejä tehdä niinkin yksinkertaisesti, että laittaa vaan sointuja toisten perään? Onhan Juicen viidestoita yökin hyvä esimerkki semmoisesta biisistä. Ja sellaisseeseen biisiin sopii vielä akustinen ja kaiken kruunaisi vielä 12 kielinen (loistava saundi!)
konehes
15.07.2007 13:02:10
Ja voihan biisejä tehdä niinkin yksinkertaisesti, että laittaa vaan sointuja toisten perään? Onhan Juicen viidestoita yökin hyvä esimerkki semmoisesta biisistä. Ja sellaisseeseen biisiin sopii vielä akustinen ja kaiken kruunaisi vielä 12 kielinen (loistava saundi!)

Niin, no. Sointuja toisensa perään on vaan sointukierto. Jos siihen lisää melodian, niin sitten se on biisi.
cherub with heavy metal machine
Sutela
16.07.2007 21:09:14
Kappaleet eivät ole riffejä riffien perään.

Sanoppa tämä vaikkapa James Hetfieldille.
JCM
24.07.2007 00:28:03

Havainnollistava opetusvideo kappaleiden tekemisestä:

http://www.youtube.com/watch?v=z1KKCJAJTc0
bueblo
10.08.2007 03:26:16 (muokattu 10.08.2007 03:30:08)
Elikkäs olen soitellu 3kk kitaraa,ja olen jo tässä vaiheessa tehnyt oman biisin,monet varmaan nauravat nyt partaansa mutta itse pidän biisiäni ihan hyvänä, ei loistava mutta ihan hyvä. Tässä mietin vain että onkohan 3kk liian vähän että voi jo biisin tehdä? covereita en osaa yhtään :D mutta kumminkin osaa perusjutut kitaralla, tai en tietenkän kaikkia. Biisissä on ihan perussointuja c,f,A/D jne. mielipiteitä. kiitos. en tiedä onko tämä väärä paikka kirjoittaa mutta yritetään.
papitsu
10.08.2007 10:38:29 (muokattu 10.08.2007 13:19:22)
Tässä mietin vain että onkohan 3kk liian vähän että voi jo biisin tehdä?

Ei toki, miksi olisi? Heti kun itsestä siltä tuntuu, niin biisejä väsäämään vaan. Pidempi soittokokemus ja parempi tekniikka mahdollisesti auttavat kappaleiden tekemisessä, mutta eivät ne mitään edellytyksiä ole.

Ja kannattaa niitä covereitakin harjoitella, minun mielestäni. Soittotaito kehittyy ja se vain on hauskaa soitella omia lempibiisejään.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
konehes
10.08.2007 13:17:04
Kyllä biisejä voi tehdä vaikka ei osaisi juuri soittaakaan. Ei se ole mikään este. Itse ajattelin ottaa muutama vuosi sitten pianon haltuun ja lainasin siskon tytöltä jonkun kosketinvehkeen ja koulun musiikinkirjan. Pari tuntia myöhemmin ja muutaman soinnun opetelleena oli jo ensimmäinen ei kitaralla tehty laulu valmiina. Myöhemmin niitä on tullut tehtyä enemmänkin, vaikka en vieläkään osaa soittaa yhtään. Kyllä ne silti oikeilta kappaleilta kuulostaa:)
cherub with heavy metal machine
jannu
04.09.2007 00:51:09 (muokattu 04.09.2007 00:52:55)
Sanoppa tämä vaikkapa James Hetfieldille.

Ja hän vastaa että "No shit, Sherock!?"

Väitätkö sä tosiaan, että esim. Enter Sandman lepää pelkän riffin varassa?

Sulla tuntuu olevan pienehköjä aukkoja sivistyksessä. Voisit aloittaa niiden täyttämisen vaikkapa sanakirjan kohdista "huumori" ja "huumorintaju".
"Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer."
-Kurt Cobain
Kain
Sutela
04.09.2007 16:41:31
Ja hän vastaa että "No shit, Sherock!?"

Väitätkö sä tosiaan, että esim. Enter Sandman lepää pelkän riffin varassa?

Sulla tuntuu olevan pienehköjä aukkoja sivistyksessä. Voisit aloittaa niiden täyttämisen vaikkapa sanakirjan kohdista "huumori" ja "huumorintaju".

Noh, noh. Ei tarvi ottaa heti nokkiinsa jos oma näkemys eroaa minun näkemyksestäni. :) Mutta niinhän ne Metallican jannut on ite sanonu, että niitten biisit on koottu erinäisistä riffeistä jotka on poimittu heidän riffinauhoiltaan.
jannu
10.09.2007 04:00:55
Noh, noh. Ei tarvi ottaa heti nokkiinsa jos oma näkemys eroaa minun näkemyksestäni. :) Mutta niinhän ne Metallican jannut on ite sanonu, että niitten biisit on koottu erinäisistä riffeistä jotka on poimittu heidän riffinauhoiltaan.

Joo, näin varmaan ovat sanoneet. Mutta kun asiat vain eivät ole niin yksinkertasia. Metallican musiikissa on kuitenkin niin paljon sijaa melodioilla ja ihan perinteisellä popsävellyksellä, että biisiensä kutsuminen pelkiksi riffikokoelmiksi olisi kohtalaisen törkeää.
"Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer."
-Kurt Cobain
Kain
Pelsi
10.09.2007 18:32:29
Niin no tarkotin sillä kommentilla lähinnä and justice for all levyyn asti.

Eivätkä ne ennen sitäkään ole mitään riffikokoelmia. Kappaleet kyllä on rakennettu hienojen riffien varaan, mutta kyllähän biiseissä tapahtuu pikkaisen muutakin kuin niitä riffejä. Esim. laulumelodiat? Bassokuviot? Rumpufillit? Kitarasoolot?
The 11th Hourin demo saatavilla. | >-)))>
Sutela
10.09.2007 20:13:25 (muokattu 12.09.2007 17:15:22)
Eivätkä ne ennen sitäkään ole mitään riffikokoelmia. Kappaleet kyllä on rakennettu hienojen riffien varaan, mutta kyllähän biiseissä tapahtuu pikkaisen muutakin kuin niitä riffejä. Esim. laulumelodiat? Bassokuviot? Rumpufillit? Kitarasoolot?

No tottakai tapahtuu. Mutta jos ne kappaleet on koottu erinäisistä riffeistä ja perustuu pääasiassa niihin riffeihin nii eikö ne sit oo riffikokoelmia :D Mun mielestä kumminkin loistavia riffikokoelmia.
pira
06.10.2007 12:26:17 (muokattu 06.10.2007 12:32:49)
vai väitätkö että Crazy Frog on paskempaa kuin joku muu musiikki?

Kyllä!

Tasapäistämisessä on menty liian pitkälle, jos laitetaan samalle viivalle joku tuommoinen mainosränkytys ja taidemusiikin teos.

Ainiin, jokainen muusikko on samanarvoinen.. Vitut ole. Ihmisarvoltaan kyllä (paitsi jos ei ole tarpeeksi ostovoimaa..). Miksi mua ei oteta johonkin suosittuun bändiin? Ai niin, olen paska soittamaan. :) Tämä nyt sotii tämän sivuston periaatteita vastaan, mutta so not.
Tajuan kyllä, mikä tuossa ajatuksessa on takana, mutta oli pakko heittää tuo juttu. Mutta jos tuosta ajatuksesta, joka on ideologinen lähtöarvoltaan, lähdetään vetämään johtopäätöksiä eteenpäin, kuten Crazy Frog on yhtä arvokasta musiikkia kuin muutkin, niin mennään metsään mun mielestä. Ei tulis ittelläni mieleen verrata omia ränkytyksiäni johonkin klassikkoon.

Kiitos ja anteeksi.
"Eikä meillä ollut MP3:sia tai Napstereita! Jos halusi varastaa musiikkia, piti kävellä levykauppaan ja varastaa se itse."
gorgonoidi
08.10.2007 19:45:09 (muokattu 08.10.2007 19:47:10)

niin mennään metsään mun mielestä. Ei tulis ittelläni mieleen verrata omia ränkytyksiäni johonkin klassikkoon.

Sinä menet mielipiteesi kanssa metsään jonkun lapsen mielestä :)

Miksi mua ei oteta johonkin suosittuun bändiin? Ai niin, olen paska soittamaan. :)

Koska jotkut pitävät sinua paskana soittamaan.
Ristihuuli
09.11.2007 00:31:14 (muokattu 09.11.2007 00:38:35)
Tasapäistämisessä on menty liian pitkälle, jos laitetaan samalle viivalle joku tuommoinen mainosränkytys ja taidemusiikin teos.

laissez-faire on kaikkea muuta kuin tasapäistämistä.

totta kai jokaisella on omat mielipiteensä mikä on toimivaa musiikillista ilmaisua, mutta periaatteen idea on antaa muiden keskittyä omaan juttuunsa samalla kun itse keskittyy omaansa. missään länsimaassa kun ei satu olemaan komiteoita jotka päättävät, mikä on ns. kelvollista musiikkia. kaikessa musiikissa ei tarvita virtuoosimaista soittimenkäsittelyä, maailmaaräjäyttäviä harmonioita, viiden metrin kitarasooloja tai sigasiistejä riffejä. tommoinen paskattelu ja teknisten seikkojen viivottimella mittailu on omiaan tuhoamaan luovuuden, vähän kuin ala-asteen taidetunneilla opettajan kehaisu "et sä osaa soittaa/piirtää". onneks jotkut ihmiset pystyy pitää päänsä kylmänä, ois jääny aika paljon freesiä musiikkia julkaisematta.

laissez-faire edistää luovuutta ja kannustaa tekemään. tee ja anna muidenkin tehdä rauhassa.

ps. klassinen musiikki ja crazy frog, tai populaarimusikki yleensä, eivät ole vertailukelpoisia, kyseessä kuitenkin kaksi ihan eri maailmaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)