Aihe: Ammattilaisen tekemä perushuolto?
1 2 3 4
Mandarax
10.09.2007 09:48:52
Kyllä kitaran samassa ajassa huoltaa, kun kiikuttaa sen johonkin korjaamolle ja hakee sen takaisin.

Tuohan nyt riippuu siitä missä sattuu asumaan. Nimimerkillä "Ruokankaan pajalle 150 metriä".
Itse näkisin tuon huollattamisen myös paikallisen käsityön ja työvoiman tukemisena. Tuskinpa siinä mitään väärää on..?
Ensin housut, sitten kengät.
Vilhelmus
10.09.2007 09:56:00 (muokattu 10.09.2007 10:01:20)

Itse näkisin tuon huollattamisen myös paikallisen käsityön ja työvoiman tukemisena. Tuskinpa siinä mitään väärää on..?

Mutta suomalaiseen perusäijäluonteeseenhan kuuluu se, että "kaikki pittää tehrä itte". Sitten kun tehdään kaikki itse, ei ihme että jossain vaiheessa napsahtaa, hakataan vaimo ja kiikutaan kattohirrestä. Tulevaisuutta henkivä palveluammattien lisääntyminen ei ainakaan tästä asenteesta kipinää ota.

Pahoittelen jo etukäteen kitarakeskustelun sekaan valunutta pseudopoliittista karrikointia :P
Kuuntelehan aitoa heviä: Burning Winter
Dr. Muff
10.09.2007 09:58:34 (muokattu 10.09.2007 09:59:44)
Kyllä kitaran samassa ajassa huoltaa, kun kiikuttaa sen johonkin korjaamolle ja hakee sen takaisin.

Näin mäkin sen näen. Mitään nauhoja en rupea hiomaan tai vaihtamaan, mutta tommoset perusjutut, kielten korkeus, intonaatio, mikkien vaihdot jne hoituu nopeammin itse tekemällä kuin kiikuttamalla korjaajalle. Kielten vaihtamiset ja kitaran säätäminen on kyllä semmosta hommaa ettei varsinaisesti kiinnostaisi itse tehdä, ymmärrän hyvinkin että joku ne teettää. Vielä ei ole noitten takia napsahtanut :D
Jäärä
10.09.2007 10:06:43
Mutta suomalaiseen perusäijäluonteeseenhan kuuluu se, että "kaikki pittää tehrä itte". Sitten kun tehdään kaikki itse, ei ihme että jossain vaiheessa napsahtaa, hakataan vaimo ja kiikutaan kattohirrestä. Tulevaisuutta henkivä palveluammattien lisääntyminen ei ainakaan tästä asenteesta kipinää ota.

Minä en mitää porvareita elätä, ensi viikolla aattelin vaihtaa kitaraani kielet ja ajaa vaimokkeen evakkoon, koska muutoin tulisi nenänakkeja. Karmeeta puuhaa tää soittaminen.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Illu
10.09.2007 10:13:36
Minulle taas soittopelien rassaaminen on puolet harrastuksesta. Mikäs sen mukavampaa, kuin onnistunut nauharemppa... Seuraavaksi tekisi mieli perehtyä paremmin efekti/elektroniikka/vahvistin puolelle.
Virhe! Tyhjänpäiväinen tai liian lyhyt kirjoitus!
Jungleman
10.09.2007 10:24:15
Pakkohan tähän soppaan on hypätä.

Minä säädän ja huollan itse omat kitarani. En ole mikään armoitettu tee-se-itse -henkilö, mutta olen opetellut säätämään omia soittimiani - varsin pitkälti sen vuoksi, että Jazzmastereihin ja Jaguareihin perehtyneitä ammattilaisia ei löydy ihan tuosta vain ja ko. kitaroista löytyy persoonallisia piirteitä joiden säätäminen kohdilleen ei yksinkertaisesti onnistu arpomalla. Kerran vein 70-luvun Stratoni isompaan remonttiin ammattilaiselle joka ei tiennyt miten Fenderin 3-pulttinen kaulankiinnitys-/tilttimekanismi toimii. Seisoin vieressä ja opetin ;-)

Minun mielestäni perussäätöjen tekeminen on jopa ihan hauskaa. Joskus toki hiukan riepoo kun pitäisi vaihtaa kielet ja säätää hienovireet pariin - kolmeen kitaraan keikkaa edeltävänä iltana, mutta saan kuitenkin hienoista tyydytystä siitä että olen ihan itse osannut säätää kitarani omiin käsiini sopiviksi.

Kolvailen kitaroiden sähköjä riemumielellä, tuunaan ja pimppaan. Mutta: en ryhdy nauharemontteihin. En ryhdy tieten tahtoen tärvelemään soittimiani vaan annan ammattilaisen hoitaa homman. Myöskään en ryhdy viilailemaan yläsatuloita - käytän melkein kaikissa kitaroissani paksuja hiottuja kieliä jotka pääsääntöisesti eivät mahdu tehtaalla valmiiksi veisteltyihin satulan uriin. Olen hankkinut satulaviiloja ja harjoitellut salaa romukitaroilla, mutta rohkeus ei riitä oikeisiin soittimiin kajoamiseen.

Annan ammattilaisten hoitaa ne hommat joita en itse osaa/halua/uskalla tehdä ja maksan siitä iloiten.

Ugh.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
flattopguitar
10.09.2007 11:16:27
Jos soittaa ammatikseen/tekee keikkoja, niin pitää osata tehdä perussäädöt ja huollot lennossa, koska aina ei pääsee tapaamaan asentajaa jos jotain pientä tarvii tehdä. Jos soittaa vain omaksi ilokseen, niin opettelemalla tekemään kaiken pienen itse säästää rahaa ja oppii kitaran toimintaperiaatteesta paljon samalla. Kyllä se vaan kannattaa kantapään kautta opetella säädöt ja huollot tekemään itse. Nauhanvaihdot ym. hankalampi joka vaatii kokemusta ja ammattityökaluja on hyvä teettää osaavalla henkilöllä.
rock-kukko
10.09.2007 14:44:49
Virittimiehen öljyäminen pitäisi mun tohon stratooni tehä kun. Se on sellanen peli että esim. Kun virittimet ovat olleet pidempää esim. yön yli etten ole niihin koskenut niin sitten kun niitä rupeaa vääntämään niin pitää aluksi isommalla voimalla kääntää ja sitten kuuluu sellainen naksahdus kun viritin lähtee liikkeelle. Normaalia?
pekurides
10.09.2007 14:48:42

ettei naksahdus vain tulisi sieltä satulalta?
Tunteella päin vittua.
Painajaismainen
10.09.2007 15:48:02
Kitaristinurani aikana olen käyttänyt kitarani kerran säädätettävänä. Silloinkin seurasin vierestä ja kyselin kokoajan "että mitäs sinä nyt teet ja miksi?", nytpä osaan säätää skeban itse. :) Ja jos tulee pulma, koppaan kitaran kainaloon ja käväisen paikallisessa liikkeessä. Kauppiaana perhetuttu, joten saan ilmaista apua sieltä ja voin säätää kitarani itse "oikeilla" työvälineillä.
"Paska kitara mutta tulipahan soiteltua"
rock-kukko
10.09.2007 21:33:23
ettei naksahdus vain tulisi sieltä satulalta?

Juu kyllä se minusta tuntuu kuuluvan sieltä virittimiltä. Satulaan olen kyllä aina kieltenvaihdon yhteydessä heittänyt sitä grafiittia ja luullakseni se ihan hyvin luistaa kun noi behind the nut bendit pysyy kyllä vireessä. Pitää haistella. Vai johtuisikohan se kieltenohjaimista...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)