Aihe: Taistelu nettilatailua vastaan!
1 2 3 4 514 15 16 17 1830 31 32 33 34
Heartwood
09.09.2007 21:40:31
(vokaaleitten vireet korjataan jne.)

Se on muuten 'laulu' ihan suomeksi, noin niin kuin vastaisuuden varalle ystävällismielinen neuvo.
"Thus men forgot that all deities reside within the human breast" Romantikkoitkijät #42
kondensaattori
09.09.2007 21:44:02
Se on muuten 'laulu' ihan suomeksi, noin niin kuin vastaisuuden varalle ystävällismielinen neuvo.

Olen pahoillani huonosta suomenkielen taidostani.
Sutela
09.09.2007 21:49:18
Mutta biisi ei muutu huonommaksi vaikka se olis äänitetty kuinka paskalla laadulla.

Kyllä mulla ainakin vaikuttaa aika paljonkin kuuntelunautintoon, jos biisi on äänitetty paskalla laadulla.
Klezberg
09.09.2007 22:19:24 (muokattu 09.09.2007 22:21:10)

Musiikin warettaminen täysin sallituksi. Vois olla jotain sivuja joihin on kasattu paljon musiikkia ja jota kaikki vois ladata (korvaamaan nyk. levykaupat). Verorahoista osa jonkun viraston kautta muusikoille tueksi. Virastossa on monipuolista porukkaa päättämässä keille rahat menee.

Tässä on sellainenkin juttu että maailma ei muutu siitä että joku saa mielestään hyvän idean. Sinähän voit alkaa kokeilla malliasi käytännössä keräämällä ihmisiä, jotka maksavat yhteiseen kassaan veroa, jolla sitten rahoitetaan musiikintekoa, ja saatte sitten ilmaiseksi kaiken tuon tuellanne tehdyn musiikin. Joukostanne vielä valitsette viraston henkilökunnan, joka valitsee mitä musiikkia tuetaan. Sitten kun teitä on miljoona, niin kyllä se menee eduskunnassakin läpi...

Mutta senkin jälkeen pitää ulkomaisesta musiikista maksaa...
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
baron
09.09.2007 22:44:29 (muokattu 09.09.2007 22:54:57)

Tässä on sellainenkin juttu että maailma ei muutu siitä että joku saa mielestään hyvän idean. Sinähän voit alkaa kokeilla malliasi käytännössä keräämällä ihmisiä, jotka maksavat yhteiseen kassaan veroa, jolla sitten rahoitetaan musiikintekoa, ja saatte sitten ilmaiseksi kaiken tuon tuellanne tehdyn musiikin. Joukostanne vielä valitsette viraston henkilökunnan, joka valitsee mitä musiikkia tuetaan. Sitten kun teitä on miljoona, niin kyllä se menee eduskunnassakin läpi...

Mutta senkin jälkeen pitää ulkomaisesta musiikista maksaa...

Ei mutta täähän on hyvä idea:
Valtion musiikkivirasto, joka päättää mitä musaa kansa haluaa kuunnella ja jolla on yleissivistävä, kasvattava ja musiikkimakua kehittävä päämäärä ja tuottaa verovaroilla tällaisen musiikin ja jakaa sen kansalle ilmaiseksi.

Ja sitten kaikki ovat tyytyväisiä kuten yleensäkin valtion laitoksien palveluihin.

Edit: Tällaisen pitäisi tietenkin olla kansanvaltaisesti johdettu eli sillä olisi johtokunta, joka olisi täytetty eduskunnan poliittisten voimasuhteiden mukaisesti.
Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes.
Klezberg
09.09.2007 23:10:02

No toisaalta se riittää että vokaalien vireet korjataan, konsonantit on semmoisia ettei ne missään vireessä voi ollakaan.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
jäykkis
09.09.2007 23:12:47
Baron kuuluu samaan sarjaan huippufilosofien kanssa!
Muuten ainoa asia mitä haluan tähän sanoa on se että Jäykkis hei!
TEOSTO EI TODELLAKAAN OLE AMMATTILIITTO!
Että jos sun argumenttien totuuspohja on tolla tasolla niin onnea vaan.

Haluat sitten pidemmän kaavan mukaan?

Mikäpä siinä sitten auttaa.

Teosto on pankkitoimintaa harjoittava, itseisarvoksi muuttunut ja jäsenistönsä edusta piittaamatta omaa etuaan ajava instanssi, joka verhoilee häikäilemättömän toimintansa esiintymällä näennäisesti kaikkien eduksi, mutta joka todellisuudessa pyllistää samanaikaisesti kaikkiin niihin suuntiin joiden puolesta se sanoo toimivansa.

Tyytyväinen nyt?
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
j0nas
10.09.2007 00:17:47
Mutta biisi ei muutu huonommaksi vaikka se olis äänitetty kuinka paskalla laadulla.
......
Kyllä mulla ainakin vaikuttaa aika paljonkin kuuntelunautintoon, jos biisi on äänitetty paskalla laadulla.

Tämähän nyt ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta hyvä biisi on AINA hyvä biisi. Oli siinä soundit mitä vaan. Se voi olla hyvä biisi, jossa on paskat soundit, mutta se on silti hyvä biisi. Valitettavan usein kuulee paskoja biisejä, jossa on hyvät soundit. Eihän kukaan nyt kuuntele paskoja biisejä vaikka siinä ois kuinka hyvät soundit.
Lennu
10.09.2007 01:17:48

Ilman youtubea olis jääny tämäkin levy ostamatta. KAIKKIEN pitää ostaa se. Ja kaikkea musaa pitää ostaa, muuten ne lopettaa myymästä sitä. Eli olkaa itsekkäitä ja ostakaa semmosta musaa, josta tykkäätte.

http://youtube.com/watch?v=vNc5o9TU0t0&mode=related&search=
"Siirryn digihanuriin sinä päivänä, kun analogiset hanurilähetykset lopetetaan." -Qsine
Neljä Ruuvia
10.09.2007 05:31:37
Haluat sitten pidemmän kaavan mukaan?

Mikäpä siinä sitten auttaa.

Teosto on pankkitoimintaa harjoittava, itseisarvoksi muuttunut ja jäsenistönsä edusta piittaamatta omaa etuaan ajava instanssi, joka verhoilee häikäilemättömän toimintansa esiintymällä näennäisesti kaikkien eduksi, mutta joka todellisuudessa pyllistää samanaikaisesti kaikkiin niihin suuntiin joiden puolesta se sanoo toimivansa.

Tyytyväinen nyt?

En,mutta tuo mitä nyt väität vois jo olla vaikka tottakin,sillä erotuksella että he ajavat minun etuani,eivät omaansa.Minä olen Teosto.
jäykkis
10.09.2007 08:12:58
En,mutta tuo mitä nyt väität vois jo olla vaikka tottakin,sillä erotuksella että he ajavat minun etuani,eivät omaansa.Minä olen Teosto.

Pahanlaatuinen, pitkälle edennyt panttivankisyndrooma.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Gardiner
10.09.2007 08:47:32

Rekisteröity yhdistyshän se on Teosto eikä mikään globaalimörkö joka jäsenistönsä suohon polkis. Vähän niinku asiakkaittensa omistama.
"White collar conservatives, pointing their plastic fingers at me, hoping, that my kinds would die" Jimi Hendrix ...,se äänteli omalla tavallaan:
McNulty
10.09.2007 09:04:30
Silti jokainen, Teostoon kuulumatonkin maksaa tyhjistä medioista kasettimaksun. Mielestäni tämä on jotenkin absurdia, että "mikä tahansa yhdistys" voi periä maksua
"mistä tahansa". Osa mediasta käytetään kuitenkin ihan muuhun kuin Teoston alaiseen materiaaliin. (Joo, saa todellakin takaisin kun hakee... tiedän 3 henkilöä jotka ovat hakeneet ja heille on korvattu 0e. Peritä kyllä osataan mutta sitten ollaan hissukseen kuin kusi sukassa kun pitäisi maksaa takaisinpäin "asiakkaalle".)

Ts. jos minä perustaisin yhdistyksen "Puhdas Ilma Ry" ja alkaisin periä jokaiselta kotimaiselta taatelintallaajalta korvauksia hengitetystä ilmasta ja hiilidioksidin tuottamisesta esim. 0,10e/vuorokausi ja näillä rahoilla sitten avustaisin uusien metsien istutusta, niin kuinkahan moni ihminen ihan oikeasti maksaisi sen 3e/kk mukisematta?

Olis meinaan ihan hyvät tienestit kun 5.000.000 x 3e lävähtäis tilille joka kuukausi. Niistä voisi sitten laittaa esim. 2/3 yhteiseen hyvään ja 1/3 ripotella erilaisiksi kuluiksi (esim. asuntoa josta operaatiota johdetaan, autoa-pikavenettä-helikopteria yms. jolla toimintaa harjoitetaan jenejene).

Kyllähän näitä rahaa kerääviä "syöpäyhdistyksiä" on totuttu näkemään.

~o~o~o~

Loppuen lopuksi Teosto on vain pisara meressä eikä sen olemassaolo tai puuttuminen ole millään tavalla "ratkaiseva tekijä". Minun mielestäni sen muutokseen tulee lähteä 3 eri pisteestä:
a) Latailijoiden ja kapteeni Punapartojen asenteesta (pyrkimys vaikuttamaan nykynuorison latailutottumuksiin)
b) Levy-yhtiöiden toiminta ja tuotannon jatkuminen, rahoittaminen ja uudelleenorganisointi (On pakko miettiä miten tämänhetkisessä maailmassa pärjätään ja tehtävä jo tulevaisuutta kartoittavia tutkimuksia/päätöksiä jne.)
c) Artistien, esittäjien, tekijöiden jne. varauduttava alan uudistuksiin ja reagointiin markkinoilla/bisneksessä (Ei voida olettaa että tuotto on jatkuvasti plussaa, jatkuvasti noususuhteista... jokaisella alalla on ylä- ja alamäkiä, kulttuuri ja musabisnes eivät ole poikkeuksia niin kauan kuin ne ovat kaupallistuneita. Huonoina aikoina saa muiltakin aloilta kenkää.)

Tuohon mukaan sitten ulkopuolisena toimijana viranomaisen toiminta leikatessa nykyistä laitonta toimintaa.

Eli kyllä tässä touhussa pitää lähteä YHTEISTYÖSTÄ liikenteeseen eikä tällaisesta yksipuolisesta syyttelystä puolin ja toisin. Kuten sanoin tuolla muutama sivu takaperin, välillä tuntuu siltä että tätä kuilua "pienten artistien" ja "warettajien" välille on vain kasvatettu tarpeettomasti. Siihen kun voisi löytyä ratkaisu lyödessämme viisaat päämme yhteen.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
Chemo
10.09.2007 09:21:35

välillä tuntuu siltä että tätä kuilua "pienten artistien" ja "warettajien" välille on vain kasvatettu tarpeettomasti.

Erittäin pienissä ympyröissä tulee helposti ostettua levy suoraan artistilta tai marginaalilevy-yhtiön kaverilta suoraan, ja voi olla ettei sitä matskua mistään laittomasta lähteestä olisi tarjollakaan (kertokaa jos mä oon väärässä, tosta viimeisestä mulla ei oo omakohtaista kokemusta).

Sikäli siis näyttäisi että pienten genrejen kohdalla tää ei niinkään olisi ongelma. Ja että tekijänoikeustuloistaan huolestuneista artisteita voitaisiin puhua sävyyn "tartteeks se todella neljännen Ferrarin". Mutta kylläpä vaan mä oon nähnyt pienenkin levy-yhtiön lopettavan toimintansa, ja ilmoittaneen syyksi piratismin. Joo: aina voi väittää että se on kuvitelmaa vaan, että levyt ovat huonoja ja kalliita ja etteivät ne siksi myy. Mutta pienillä julkaisijoilla on erittäin vahva tuntuma levyjen ostajiin, he saattavat joissain tapauksissa käytännössä jopa tuntea suurimman osan genren harrastajista - ja tietävät mitä siellä oikeasti tapahtuu.

Mä en tohon Kondensaattorin utopiaan viitsi nyt ottaa kantaa. Semmoisen asian mä kuitenkin nostaisin esille, että monessa tapauksessa marginaaligenreissä yksittäinen pieni levy-yhtiö on hyvin suuri ajava voima jonka ympärillä koko skene toimii. Mä arvostan sellaista kulttuurityötä!
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Feggy
10.09.2007 09:27:27

Jaa pitäs olla joku filosofi ennen kuin kehtaa mitään kirjottaa.

Kertokaapa mitä tapahtuis, jos tehtäs näin:

Musiikin warettaminen täysin sallituksi. Vois olla jotain sivuja joihin on kasattu paljon musiikkia ja jota kaikki vois ladata (korvaamaan nyk. levykaupat).

Kerropa miksi sinulle ei riitä tämä sivu, jossa artistit ihan itse vapaaehtoisesti jakavat musiikkiaan ilmaiseksi:

http://www.mikseri.net
Uutta Lockmania
Gardiner
10.09.2007 09:33:14 (muokattu 10.09.2007 09:45:28)

Ja että tekijänoikeustuloistaan huolestuneista artisteita voitaisiin puhua sävyyn "tartteeks se todella neljännen Ferrarin". Mutta kylläpä vaan mä oon nähnyt pienenkin levy-yhtiön artistin tyytyväinen hymy huulillaan kun on ensi kertaa kahteen viikkoon saanut kunnolla syödäkseen kun on tullu vuoden teosto korvaukset tilille.Tosin, ei ne hillot tainnu yhtä ateriaa pitemmälle piisata.Mut ilman tuotantotukia ois jääny sekin levy tekemättä.
(Tämä tarina on muunneltua totuutta ja siinä esiintyvä artisti on kuvitteellinen eikä muistuta ketään elävän elämän henkilöä suoranaisesti.Sosiaalihuoltoministeriö varoittaa ankarasti:Taide vaarantaa taloutesi.)

Ai perkkal Chemo, miekii arvostan sellast kulttuurityötä. Son komiaa.
"White collar conservatives, pointing their plastic fingers at me, hoping, that my kinds would die" Jimi Hendrix ...,se äänteli omalla tavallaan:
McNulty
10.09.2007 09:40:50 (muokattu 10.09.2007 09:46:26)
Sikäli siis näyttäisi että pienten genrejen kohdalla tää ei niinkään olisi ongelma. Ja että tekijänoikeustuloistaan huolestuneista artisteita voitaisiin puhua sävyyn "tartteeks se todella neljännen Ferrarin".

No, vertaisverkoissa esimerkiksi kotimaisen musiikin levitys on "nappikauppaa" verrattuna siihen, kuinka laajasti esim. Kanye Westin uusinta lättyä levitetään. Tuolla jokunen sivu takaperin laitoin esimerkit Eppu Normaalista ja Aerosmithista. Voit vain arvata kuinka siinä kävi (no, paljastetaan nyt että Eppu Normaalin kohdalla löytyi 0kpl torrentteja, kun taas Aerosmithin kohdalla niitä oli "hivenen" enemmän. Taisipa eräässäkin tiedostossa olla yli 3000 lataajaa.)

Mutta kylläpä vaan mä oon nähnyt pienenkin levy-yhtiön lopettavan toimintansa, ja ilmoittaneen syyksi piratismin. Joo: aina voi väittää että se on kuvitelmaa vaan, että levyt ovat huonoja ja kalliita ja etteivät ne siksi myy.

En usko että levyt ovat huonoja, mutta mielestäni "piratismi ja waretus" on todella helppo syntipukki. Sitä voidaan syyttää IHAN kaikesta. Samoin pienempien levy-yhtiöiden näkyvyys on paikoitellen kovasti heikkoa, tuotteita ei buffata... se koko touhu perustuu puskaradioon. Ei mielestäni sellaiselle voida realistisesti edes laskea kovin korkeita tuotto-odotuksia.

Normaalissa bisnesmaailmassahan uuden yrityksen kohdalla rahoittajat laskevat 2-3 ensimmäistä toiminnallista vuotta miinus-merkkiseksi. 3 tai 4 vuosi on sitten ns. nollavuosi ja siitä eteenpäin toivottavasti plussaa. 3-4 vuoden aikana selviää, menestyykö bisnes vai ei. Tämähän tarkoittaa sitä, että jos 3-4 vuotta on miinusta tai +-0 niin kyseinen firma ei kykene maksamaan palkkoja... muuta kuin lainarahalla. Oma- ja vakavarainen yritys on yritystoiminnan perusedellytys eikä mielestäni levybisnes ole sen kummallisempaa kuin mikään muukaan "yrittäjyys". Harva sitä jää surkuttelemaan RaksaRanen kohtaloa kun hänen toiminimensä ei kannata kun naapuri teettää hommia pimeenä. Valitettavaa, mutta totta.

Tätä juuri ajoin takaa tuolla tekijöidenkin asennoitumisella. Mielestäni ei kannata jäädä tuleen makaamaan vaan pyrkiä eteenpäin tai tehdä hetkellisesti jotain muuta (vaikka se ei sitä rakastettua juttua nyt olisikaan). Jos tilanne kentällä on nyt huono, niin ei muuta kuin pariksi vuodeksi töihin jonnekin muualle ja sitten uusi yritys. Miksi muusikot olisivat jotenkin spesiaaliryhmä, joka ei kykenisi tekemään muuta työtä kuin musisointia?

Semmoisen asian mä kuitenkin nostaisin esille, että monessa tapauksessa marginaaligenreissä yksittäinen pieni levy-yhtiö on hyvin suuri ajava voima jonka ympärillä koko skene toimii. Mä arvostan sellaista kulttuurityötä!

Toki näin, mutta pitää muistaa että marginaalisella tuotteella on myös marginaaliset tuotot. Ei kannata odottaa siltä megamyyntiä ja "miljoonavoittoja". Yleensäkään marginaalisempaan kamaan ei kannata kauheasti satsata, ettei ne kulut syö kaikkea "katetta" joka siitä pienestä myynnistä saadaan. Näin ollen tällaiset pikkulafkat ovatkin kulttuurin kannalta merkittäviä, mutta bisneksen osalta todellisia riskejä ja sitä +-0 & pelastusarmeija-toimintaa.

(Tämä tarina on muunneltua totuutta ja siinä esiintyvä artisti on kuvitteellinen eikä muistuta ketään elävän elämän henkilöä suoranaisesti.Sosiaalihuoltoministeriö varoittaa ankarasti:Taide vaarantaa taloutesi.)

Kuten totesin... taiteen tekeminen, jopa työkseen, ei ole ainoa keino ansaita rahaa. Tiedän muutaman ammattimuusikon, jotka työskentelevät osa-aikaisena telemarkkinoinnissa ja saavat sieltä pohjan/provikan. Toki siitä toisesta työstä menee isommalla kädellä veroa, mutta onpahan edes jotain. Jotenkin mulle tulee näistä "köyhä artisti"-esimerkeistä mieleen ihmisten typeryys ja tyhmyys. Elämässä saa ja PITÄÄ tehdä valintoja. Se on jokaisen oma valinta sitten riutua syömättä sen pari viikkoa jos niin haluaa. Turha valittaa ja nillittää, se on oma valintasi! Sen sijaan kyseinen henkilö voisi hakea vaikka varamies- tai sijaispalvelun kautta töihin, tehdä tuurauksia ja sijaisuuksia jne. Kyseinen toiminta ei millään tavalla poissulje ammattimaista muusikon työtä.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
Neljä Ruuvia
10.09.2007 09:44:58
Silti jokainen, Teostoon kuulumatonkin maksaa tyhjistä medioista kasettimaksun. Mielestäni tämä on jotenkin absurdia, että "mikä tahansa yhdistys" voi periä maksua
"mistä tahansa". Osa mediasta käytetään kuitenkin ihan muuhun kuin Teoston alaiseen materiaaliin.

No onko niin että toi on ainoa epäkohta tässä asiassa? Lähinnä tuo "mistä tahansa"
Mä olisin ainakin henkilökohtaisesti valmis luopumaan tuosta osuudesta jos se lopettaisi it-alan tyyppien asiaan kuuluvan nillityksen.
Neljä Ruuvia
10.09.2007 09:49:23
maalissa bisnesmaailmassahan uuden yrityksen kohdalla rahoittajat laskevat 2-3 ensimmäistä toiminnallista vuotta miinus-merkkiseksi. 3 tai 4 vuosi on sitten ns. nollavuosi ja siitä eteenpäin toivottavasti plussaa. 3-4 vuoden aikana selviää, menestyykö bisnes vai ei. Tämähän tarkoittaa sitä, että jos 3-4 vuotta on miinusta tai +-0 niin kyseinen firma ei kykene maksamaan palkkoja... muuta kuin lainarahalla. Oma- ja vakavarainen yritys on yritystoiminnan perusedellytys eikä mielestäni levybisnes ole sen kummallisempaa kuin mikään muukaan "yrittäjyys". Harva sitä jää surkuttelemaan RaksaRanen kohtaloa kun hänen toiminimensä ei kannata kun naapuri teettää hommia pimeenä. Valitettavaa, mutta totta.

Tätä juuri ajoin takaa tuolla tekijöidenkin asennoitumisella. Mielestäni ei kannata jäädä tuleen makaamaan vaan pyrkiä eteenpäin tai tehdä hetkellisesti jotain muuta (vaikka se ei sitä rakastettua juttua nyt olisikaan). Jos tilanne kentällä on nyt huono, niin ei muuta kuin pariksi vuodeksi töihin jonnekin muualle ja sitten uusi yritys. Miksi muusikot olisivat jotenkin spesiaaliryhmä, joka ei kykenisi tekemään muuta työtä kuin musisointia?

Toki näin, mutta pitää muistaa että marginaalisella tuotteella on myös marginaaliset tuotot. Ei kannata odottaa siltä megamyyntiä ja "miljoonavoittoja". Yleensäkään marginaalisempaan kamaan ei kannata kauheasti satsata, ettei ne kulut syö kaikkea "katetta" joka siitä pienestä myynnistä saadaan. Näin ollen tällaiset pikkulafkat ovatkin kulttuurin kannalta merkittäviä, mutta bisneksen osalta todellisia riskejä ja sitä +-0 & pelastusarmeija-toimintaa.

Kuten totesin... taiteen tekeminen, jopa työkseen, ei ole ainoa keino ansaita rahaa. Tiedän muutaman ammattimuusikon, jotka työskentelevät osa-aikaisena telemarkkinoinnissa ja saavat sieltä pohjan/provikan. Toki siitä toisesta työstä menee isommalla kädellä veroa, mutta onpahan edes jotain. Jotenkin mulle tulee näistä "köyhä artisti"-esimerkeistä mieleen ihmisten typeryys ja tyhmyys. Elämässä saa ja PITÄÄ tehdä valintoja. Se on jokaisen oma valinta sitten riutua syömättä sen pari viikkoa jos niin haluaa. Turha valittaa ja nillittää, se on oma valintasi! Sen sijaan kyseinen henkilö voisi hakea vaikka varamies- tai sijaispalvelun kautta töihin, tehdä tuurauksia ja sijaisuuksia jne. Kyseinen toiminta ei millään tavalla poissulje ammattimaista muusikon työtä.

Miksei sulle KOSKAAN tuu mieleen että se on tuo it- ja media-alan muu kulurakenne joka on alunperinkin päin vittua.Kun lähdetään tekemään businesta sillä idealla että sisältö saadaan ilmaiseksi. Mitä jos sielläkin olis välillä köyhiä....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)