Aihe: ESP eclipse
1 2
juso
07.09.2007 00:13:28

Tässä pienissä pieruissa kirjoittelen ja kysäisisin mielipiteitä kyseisestä kepukasta.
Koskaan ei oo tullut testattua moista kepakkoa ja kiinnostais tietää onko kitaralla muuta yhteistä les paulin kanssa kuin jokseenkin sama ulkoasu? Itse pidän les paulin saundista, josta en halua luopua sitten millään. Omistan standardin ja customin. Ainoa häiritsevä tekijä on customin turhan tuhti kaula joka tuntuu lyhytsormiselle monessa jutussa kuin yrittäisi mennä perse edellä puuhun. Toisaalta vertailun vuoksi ibanezin kaulat taas aivan liian tikkuja joita en vois edes harkita. Äkkiseltään tuntuu että tuo esp on hevikeppi les paulin muodossa. Miten on?
Aktiivimikit.. saako saman saundikirjon tai voiko niitä edes verrata toisiinsa. Ylemmille nauhoille pääsy varmaan myöskin helpompaa vai?
Tästä en nyt halua mitään gibson vastaan espi juupas eipäs väittelyä vaan niin no ..you know
Twinkle
07.09.2007 00:18:42
Aktiivimikit.. saako saman saundikirjon tai voiko niitä edes verrata toisiinsa. Ylemmille nauhoille pääsy varmaan myöskin helpompaa vai?

Saa niillä kaikenlaisia soundeja mutta ei varmaankaan samoja mitä Standardista ja Customista. Läpirunkoisena tuossa Eclipsessa luultavasti on hieman helpompaa tuo kipuaminen ylemmille nauhoille, mutta omien vähäisten testieni perusteella se oikeastaan ole merkitsevää.

Asiallisia soittimia ne on kaikki, Eclipse ei vaan ole Lespa ja toisinpäin, semmoisen hankkii josta tykkää.
Werde
07.09.2007 00:38:40
Saa niillä kaikenlaisia soundeja mutta ei varmaankaan samoja mitä Standardista ja Customista. Läpirunkoisena tuossa Eclipsessa luultavasti on hieman helpompaa tuo kipuaminen ylemmille nauhoille, mutta omien vähäisten testieni perusteella se oikeastaan ole merkitsevää.

Asiallisia soittimia ne on kaikki, Eclipse ei vaan ole Lespa ja toisinpäin, semmoisen hankkii josta tykkää.

Eclipseistä ei ole "läpirunkoinen" kuin 4000 egeä maksava custom-sarjalainen. Nuo Eclipset mitä kaupoissa näkee on liimakaulaisia kuten lepakotkin.

Hyvin samanlaisia instrumenttejä, Eclipse on rungoltaan ohuempi (uutuutena toki tullut täyspaksu mallikin) ja mikitys tietty vaihtelee mallin mukaan. Jos nuo rinnakkain laitetaan niin huomaat että ESP on rakennusjäljeltään valovuoden Gibsonia edellä, soundi todennäköisesti toisinpäin lähinnä tuosta rungon paksuudesta johtuen.
Dead men tell no tales.
juso
07.09.2007 00:54:23

Hassua kylläkin mutta itse tykkään oman stankun saundista enemmän kuin customin. Tässä saundi sopivan tiukka muttei liian kuuma ei kierrä ja kun sustain loppuu niin tulee sellainen oikeanlainen "fiidbäkki" customissa taas hiton hyvät nauhat ja sointi akustisesti paljon parempi mutta styrkkarin läpi mikit tuntuu pajon kiertoherkemmiltä ja tuo kaula on vähän liian halko. Pienestä kiinni mutta kumminkin. Standardin vm91 kaula on mielestäni jokin välimalli tuosta slim taperista ja viiskyt lukulaisesta ainakin mun mielestä näin näppituntumalta.
standardi on ollut käytössä ja paljon. Nauhatkin jo ihan puhki joten voisko tuolla olla merkitysrä mikkien saundiin kun periaatteessa samat mikit molemmissa.
Ze Kink
07.09.2007 01:25:43
Eclipseistä ei ole "läpirunkoinen" kuin 4000 egeä maksava custom-sarjalainen. Nuo Eclipset mitä kaupoissa näkee on liimakaulaisia kuten lepakotkin.

Hyvin samanlaisia instrumenttejä, Eclipse on rungoltaan ohuempi (uutuutena toki tullut täyspaksu mallikin) ja mikitys tietty vaihtelee mallin mukaan. Jos nuo rinnakkain laitetaan niin huomaat että ESP on rakennusjäljeltään valovuoden Gibsonia edellä, soundi todennäköisesti toisinpäin lähinnä tuosta rungon paksuudesta johtuen.

Komppia, vaikka itse tosin tykkäilen enemmän ESP:n selkeämmästä ja avoimemmasta saundista. Viimeistely on noissa ESP:ssä lähes poikkeuksetta ihan huippulaadukasta, ja siinä Gibson tosiaan jää kauas taakse. ESP on myös kevyempi ja ergonomisempi. Yksilöeroja noissa myös tuntuu olevan paljon vähemmän kuin Gibsoneissa. ESP:ssä on myös XJ -nauhat, joka on tietty mukavampi käteen, jos niistä tykkää. Kaula on kolmesta palasta, ja siinä on volute, joten lapa ei lähde ihan niin iisisti irti kuin Gibsoneissa, eikä vuodenaikojen vaihtelunkaan pitäisi vaikuttaa säätöihin niin paljoa samasta syystä.

Jos minun pitäisi valita Gibsonin LP:n ja ESP:n Eclipsen välillä, niin valinta olisi aika selvä.
McNulty
07.09.2007 10:49:49 (muokattu 07.09.2007 10:52:28)
Eclipsellä ei ole kyllä kauheasti tekoa/yhteistä Les Paulien kanssa. Minusta aika turha verrata kahta näinkin erilaista soitinta keskenään (sama kun vertaisi jotain modernia superstratoa siihen vanhaan perinteiseen 50s stratoon, ne kun kuitenkin painii niin eri sarjoissa). Itselläni tosin oli halpisversio Eclipsestä, eli tuo LTD:n Deluxe-sarjainen. Siinä ei kyllä ollut juuri muuta "les paulia" kuin singlecut-body ja pyöreä muoto. Varsin hyvä kitara hintaisekseen kuitenkin.

Toisekseen nuo Werden ja Ze Kinkin lässytykset "rakennusjäljestä" on vakiopaskaa mitä jokainen asiasta tietämätön kykenee foorumeille kirjoittamaan. Esimerkiksi Custom Shopin valmistamat LP Customit ovat varsin hyvin viimeisteltyjä ja kyseisiä soittimia saa kohtalaisen edukkaaseen hintaan esim. Ebaysta käytettynä jos sellaista mielii... valmiiksi sisäänsoitettuna. Muutenkin nämä "parempi kuin" vertailut ovat yleensä enemmän takaraivon asennevammasta johtuvia, kuin mistään muusta. Viimeksi viikko sitten soitin '06 ja '07 Les Pauleja (kummat oli ihan Standard "liukuhihnakamaa"). Säädöt olisivat voineet olla paremmin kohdillaan, mutta itse kitaroiden viimeistelyssä ei ollut moitittavaa. Vaikea minun on ainakin sanoa kuinka monta valovuotta joku on näiden edellä, vieläpä kun kyse on AINA yksilöistä.

No, itse asiaan. ESP Eclipse on varsin hyvä kitara. Kaula on kohtalaisen "ohut", etenkin henkilölle joka on tottunut Gibsonin 50s-profiiliin tai vastaavaan. Ja jos kyseessä ei ole ESP Eclipsen uusin FT-malli (Full Thickness), niin runko on ohuempi, siinä soololovessa ja rungossa mahalle tehdyt viisteet. Itse en ole ESP Eclipsestä ottanut mikkejä pois, mutta LTD Deluxessa runko oli kokonaan mahonkia, ainoastaan viilukannella. Hinnan perusteella voisi olettaa että ESP:ssä kansipuu on loimuvaahteraa eikä mitään viilutuksia, vaan siitäpä itselläni ei ole 100% varmuutta. Muutamassa itämaisessa, varsin hyvässä soittimessa, olen nähnyt vaahterakannen ja sen päälle laitetun ohuen loimuviilun... vaahterakansi kuitenkin vaikka ei kokonaan loimuvaahteraa (ilmeisesti hinnan takia näin).

Eclipse on kevyempi mitä LP:t keskimäärin, tosin Lestereistäkin löytyy niitä alle 4 kiloisia, joten... Nauhoina on jumbot, mikkeinä EMG:t tai Duncania (kuumempaa kaartia). Kaikki speksit puoltaisi rankemman musiikin suuntaan. Moderni singlecut jossa lainattua on mielikuvat ja kevyesti perinnemallin kanssa yhtenevä muotoilu. Kaikki muu onkin sitten modernisoitua ja eri maailmasta. Suosittelen testaamaan, etenkin jos olet Gibson Standardin ja Customin jälkeen siirtymässä tuohon. Hyviä soittimia nuo Eclipset mutta itselleni LP-miehenä jotenkin "outoja". Tuota Full Thickness-mallia kyllä haluaisin päästä testaamaan, ihan vain jo siksi että se voisi tuntua kourassa ja sylissä tutummalta mitä nuo ohuemmalla rungolla varustetut Eclipset.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
DZN
07.09.2007 11:08:56
Toisekseen nuo Werden ja Ze Kinkin lässytykset "rakennusjäljestä" on vakiopaskaa mitä jokainen asiasta tietämätön kykenee foorumeille kirjoittamaan. Esimerkiksi Custom Shopin valmistamat LP Customit ovat varsin hyvin viimeisteltyjä ja kyseisiä soittimia saa kohtalaisen edukkaaseen hintaan esim. Ebaysta käytettynä jos sellaista mielii... valmiiksi sisäänsoitettuna. Muutenkin nämä "parempi kuin" vertailut ovat yleensä enemmän takaraivon asennevammasta johtuvia, kuin mistään muusta.

Vaan, kun ei ole. ESP:n Eclipset ovat yleisesti ottaen paremmin viimeistelty, kun Satndardi Les Paulit ja osa reissueista, poislukien 59-60 mallit. Kokemusta asiasta on Werdellä ja minulla Gibson Les Pauleista ja ESP:stä ihan tarpeeksi, että uskallan esittää tällaisen kommentin. Tässä ei puhuttu paremmuudesta vaan paremmasta viimeistelystä.

ESP Eclipse on hyvinkin eri tuntuinen keppi ja myös aika eri soundinen. Uusi Full Thickness pääsee luultavasti aika lähelle Les Paul customia soundissaan, jos niihin laittaisi samat mikit. ESP Eclipse Custom on taasen jo ihan erilainen soitin. On sen hintakin kyllä aika järkyttävä. Sillä taas ei ole enää soundillisesti kauheasti yhteistä Les Paulin kanssa.
Aka. Dino and 6077dino
McNulty
07.09.2007 11:28:32
Vaan, kun ei ole. ESP:n Eclipset ovat yleisesti ottaen paremmin viimeistelty, kun Satndardi Les Paulit ja osa reissueista, poislukien 59-60 mallit. Kokemusta asiasta on Werdellä ja minulla Gibson Les Pauleista ja ESP:stä ihan tarpeeksi, että uskallan esittää tällaisen kommentin. Tässä ei puhuttu paremmuudesta vaan paremmasta viimeistelystä.

Ei se asia todellakaan ole noin mustavalkoista mitä sinä ja Werde koitatte yleistäen puskea lävitse foorumin heikkopäisimmille kävijöille. Siksipä tuollainen yleistäminen ja turha provosointi onkin ihan turhaa ja suorastaan typerää. Laadunvalvonnassa voi toki olla eroa (joko tehtaalla, maahantuojalla, vähittäismyynnissä tms.), mutta sehän ei tarkoita viimeistelyn osalta ihan kaikkea. Kyllä sekä ESP, että Gibson osaa tehdä hienon viimeistelyn soittimiinsa (hieno burst-väritys, hieno transparent-väritys, hyvä lakkaus, laadukkaat osat ja mikit, otelauta ja nauhat viimeisteltynä hyvin jne.) ja valtaosa niistä soittimista onkin varsin laadukkaasti viimeisteltyjä. Valitettavaa on se, että jokin firma ahneuksissaan yrittää myydä nekin yksilöt, joista pitäisi reklamoida. Musamaailmalla taitaa kaikki kitarat käydä fiksaajalla kääntymässä ennenkö ne lähtee asiakkaalle... näin ainakin olen heidän omista höpinöistään ymmärtänyt. Se on todella suuri etu, että tsekataan mitä laitetaan markkinoille ja mitkä palautetaan. Näin sen homman tulisi jokaisen maahantuojan kohdalla toimia. Tämän homman Musamaailma ainakin osaa tehdä "oikein".

Vaikka ei suoranaisesti nyt liity Eclipseen, niin itse testasin tuossa jokin aika sitten ESP:n Alexi Laiho Signaturea (uusi, laukusta repästy... eikä edes katalogin halvin soitin), jossa oli elektroniikassa vikaa. MM-04 aiheutti potikan "loppumetreillä" rahinaa ja mikki pätki ajoittain. Kyseessä ei ollut mikään suuri ongelma, muuta kuin kolvi lämpimäksi ja mikin juotos uudelleen + CRC:t boosterin potikkaan. Ei minun silti tarvitse jokaiselle foorumille ja threadiin lähteä julistamaan sitä kuinka joku muu merkki on valovuoden edellä (joka jo yksistään on niin typerää, eikä edes kerro mitään mistään) ja haukkumaan ESP laaduttomaksi ja epäkurantiksi kamaksi.
Zakk
07.09.2007 14:18:02
Eclipse on kevyempi mitä LP:t keskimäärin, tosin Lestereistäkin löytyy niitä alle 4 kiloisia, joten...

Vähän offtopic, mutta onko jotkut tietyt vuosimallit kevyempiä kuin toiset? Itse olen etsiskellyt vähän kevyempää korviketta tuolle Classicilleni, ja sen takia tuli käyty myös Eclipseä testaamassa, mutta ei lähtenyt messiin. Eclipse oli kyllä hiton hyvän tuntunen soittaa, mutta ehkä vähän rankempaan menoon.
"Where there's a whip there's a way"
Werde
07.09.2007 17:07:12 (muokattu 07.09.2007 17:17:27)
Toisekseen nuo Werden ja Ze Kinkin lässytykset "rakennusjäljestä" on vakiopaskaa mitä jokainen asiasta tietämätön kykenee foorumeille kirjoittamaan. Esimerkiksi Custom Shopin valmistamat LP Customit ovat varsin hyvin viimeisteltyjä ja kyseisiä soittimia saa kohtalaisen edukkaaseen hintaan esim. Ebaysta käytettynä jos sellaista mielii... valmiiksi sisäänsoitettuna.

Turhaa henkilökohtaisuuksiin menemistä, puhun mielummin itse soittimista kuin toisten mielipiteistä. Noihin tarvitsee mennä kun tietää itsekin olevansa väärässä.

Tuossa se ero juuri tulleekin ihan teikeläisen suusta: Gibsonilla saa mennä Custom Shop-kamaan että jälki on asiallista, voin tosin kertoa että löytyy viimeistelykuraa sieltäkin. Ei muuta kuin Tampereen DLX:ään kokeilemaan! Kehotan kiinnittämään erityishuomiota bindauksiin.

ESP:llä saa sarjatuotantokamana aivan toisenlaista jälkeä. Onneksi muutkin ovat alkaneet havahtumaan Gibsonin huonoon rakennusjälkeen muihin vastaavanhintaisiin instrumentteihin verrattuna. Osalle se tuntuu edelleen olevan liian herkkä paikka..

Edit: Hommaappa väliin Jacksonin tai ESP:n Custom-shop kamaa, pelkkien Gibsonin tekeleiden omistaminen ei avaa silmiä riittävästi. Olet myös tervetullut kokeilemaan minun SD Soloistia tai DZN:n ESP Custom Shop M-II tai Horizonia! Gibsonit on valitettavasti myyty..

edit2: Tarkoitukseni ei ole dissata Gibsoneita yleisesti, esim. DZN:n hetki takaperin omistama Classic oli yksi parhaiten soivia soittimia ikinä. Ei minua muu noissa ärsytä kuin yksityiskohdat joihin ei ole riittävästi kiinnitetty huomiota.
Dead men tell no tales.
McNulty
07.09.2007 18:45:16
Vähän offtopic, mutta onko jotkut tietyt vuosimallit kevyempiä kuin toiset? Itse olen etsiskellyt vähän kevyempää korviketta tuolle Classicilleni, ja sen takia tuli käyty myös Eclipseä testaamassa, mutta ei lähtenyt messiin. Eclipse oli kyllä hiton hyvän tuntunen soittaa, mutta ehkä vähän rankempaan menoon.

No, 80/90-luvulta etiäpäin Les Paul malleissa on ollut kevennysporauksia. Eli osa uudemmista voi olla hyvinkin keveitä (riippuu niin puumateriaaleista, yleisesti parempana pidetään keveämpää ja "soivempaa" mahonkia). Pääsääntöisesti kuitenkin vanhemmat yksilöt ovat niitä kovasti arvostettuja. Kevyestä mahongista tehtyjä uudempiakin kyllä liikkuu ajoittain esim. Kitarapajalla. He vieläpä listaavat kitaran painon myynti-ilmoituksiinsa.

Turhaa henkilökohtaisuuksiin menemistä, puhun mielummin itse soittimista kuin toisten mielipiteistä. Noihin tarvitsee mennä kun tietää itsekin olevansa väärässä.

I will be a martyr too. Kommentissanihan ei ollut mitään suoraan henkilökohtaista. Ainoastaan kritiikkiä sinun ja muutaman muun esittämiin "totuuksiin", jotka eivät pidä absoluuttisesti paikkaansa eivätkä ole todellakaan niin yksiselitteisiä kuin annatte ymmärtää.

Tuossa se ero juuri tulleekin ihan teikeläisen suusta: Gibsonilla saa mennä Custom Shop-kamaan että jälki on asiallista, voin tosin kertoa että löytyy viimeistelykuraa sieltäkin.

Enempivähempi kaikki käsityönä tehdyt soittimet ovat "customia" oli tytäryhtiön tai yhtiön alaosaston nimi ihan mikä vain. Käsittääkseni ESP:t ovat käsin kasattuja Japanissa, vai olenko täysin väärässä? Myös maahantuojalla on todella suuri merkitys, eikä mielestäni sitä parane kiistää. Ainoastaan hyvien yksilöiden tulisi päätyä kuluttajille. Harmi vain että Gibsonin osalta touhut on yhteispohjoismaisen Inho-Luupään hallinnassa... ja siitä puljusta minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa. Samoin Jacksonin nykyinen edustus, eli Fender Scandinavia on hintoineen niin huonossa jamassa, ettei kyseisiä laatusoittimia näy oikeastaan missään liikkeessä (lähinnä siis Select-series ja Custom Shopin tuotteet).

Ei muuta kuin Tampereen DLX:ään kokeilemaan! Kehotan kiinnittämään erityishuomiota bindauksiin.

Kuten sanottu... yksilöitä on jokaisella merkillä ja tällaiset pitäisi raakata jo tehtaalla. Harmi, että kerkesimme kaverin Laiho-mallin jo fiksauttaan... olisit voinut tulla kokeilemaan tuota "täydellisesti viimeisteltyä" ESP:tä jossa elektroniikka kettuili. Mielestäni tällainen on juuri sitä turhaa lätinää eikä tuo tapaus anna minulle aihetta julistaa anti-ESP kampanjaa tai ryhtyä ko. brändiä täällä mollaamaan.

Jos vikaa ei kitarassa ollut tehtaalta lähtiessä, niin sitten maahantuojan toimesta se olisi pitänyt tsekata ja tarvittaessa reklamoida/palauttaa tuote. Jos sielläkään ei vikaa havaittu, niin sitten viimeistään vähittäismyynnissä pitäisi reklamaation tapahtua ja toimia. Liian usein nämä isot ketjut vain pyrkivät myymään "kaiken mitä sisään tulee" ilman että kitarat ovat edes säädöissä jne. Valitettavaa onpi tämä.

ESP:llä saa sarjatuotantokamana aivan toisenlaista jälkeä. Onneksi muutkin ovat alkaneet havahtumaan Gibsonin huonoon rakennusjälkeen muihin vastaavanhintaisiin instrumentteihin verrattuna. Osalle se tuntuu edelleen olevan liian herkkä paikka..

Ei se ole lainkaan herkkä paikka, mutta minusta vain yleistäminen on kovasti typerää puuhaa. Jos tuolle linjalle lähdetään, niin PeteH:ta lainaten: "Tuo se kitaras tänne niin kyllä me siitä jotain vikaa löydetään!" Harvinaisen totta, oli merkki, malli tai hintalappu ihan mikä hyvänsä.

Edit: Hommaappa väliin Jacksonin tai ESP:n Custom-shop kamaa, pelkkien Gibsonin tekeleiden omistaminen ei avaa silmiä riittävästi.

Kukas niihin henkilökohtaisuuksiin meni? Kai sinulla on tieto siitä mitä soittimia olen omistanut ja käyttänyt? Omistin vielä kesällä Jackson KV2:n joka oli käytetty, mutta viimeistelyltään varsin laadukas. Laatusoitin vaikka ei ollutkaan kyse customshopin tekeleestä (harmi myös että soitin ei sittenkään ollut minun juttu vaikka se oli todella laadukas). Samoin minulla on tuo kohta 20 vuotta vanha japanilainen liukuhihna-Charvel ja sen laatu on todella loistava verrattuna moneen nykypäivän pulttikaulaiseen SuperStrattiin. Se että minulla on tällä hetkellä 2kpl liukuhihna-Gibsoneita ja yksi one-off CS Gibson ei millään tavalla poissulje sitä kokemusta, jonka olen n. 17 vuoden aikana kitaroita fiksaillessa ja testaillessa (osan malleista omistaneenakin) hankkinut. Kun nyt kerran henkilökohtaisuuksiin mennään, niin kyllä minä kykenen täysin objektiivisesti arvioimaan muitakin merkkejä kuin Gibsoneita. Ilmeisesti kyseinen brändi on vain jollain tavalla sallittu "heittopussi", jota saa surutta yleistää ja haukkua. Ei Gibson ole jokaisen soitin, eikä pidäkään olla... ei se silti mielestäni ole tällaisen yleistyksen ja paskapuheiden arvoinen. Pitääkö sinua kenties muistuttaa eräästä Jackson Custom Shopin tekeleestä, missä ei ollut juuri muuta tehtynä oikein kuin rungon malli ja väritys? Oiskohan ollut musta Rhoads keltaisilla beveleillä...

Olet myös tervetullut kokeilemaan minun SD Soloistia tai DZN:n ESP Custom Shop M-II tai Horizonia! Gibsonit on valitettavasti myyty..

Hei, ennenkö taas pissit omaan juomakippoon, niin minähän en ole missään vaiheessa väittänyt että ESP tai Jackson olisi huono. Vice versa... olen tässäkin threadissa KEHUNUT Eclipseä, mutta en vain ole lähtenyt sitä typerästi vertailemaan mustavalkoisilla yleistyksillä toiseen tuotteeseen. Itse nimenomaan pysyttelen kyseisen kitaran faktoissa ja niissä kokemuksissa joita minulla on kyseisestä mallista. Piste.
Werde
09.09.2007 04:44:18
Hei, ennenkö taas pissit omaan juomakippoon, niin minähän en ole missään vaiheessa väittänyt että ESP tai Jackson olisi huono. Vice versa... olen tässäkin threadissa KEHUNUT Eclipseä, mutta en vain ole lähtenyt sitä typerästi vertailemaan mustavalkoisilla yleistyksillä toiseen tuotteeseen. Itse nimenomaan pysyttelen kyseisen kitaran faktoissa ja niissä kokemuksissa joita minulla on kyseisestä mallista. Piste.

Enkö minä siis saa olla sitä mieltä että Eclipset ovat paremmin viimeisteltyjä kuin Gibsonin LP:t? Mikä helvetti siinä Gibsonissa on niin pyhää että mitään ei saa asettaa sen edelle? Avausviestini ilmaisu "valovuosia edellä" oli provokatiivinen, mutta seison sen takana loppuun asti. Eroa todella on sillä saralla niin paljon. En omista yhtään ESP:tä enkö Gibsonia tällä hetkellä, mutta kehtaan väittää että tällä palstalla ei ole lisäkseni kuin 2 henkilöä jotka viimeisen vuoden sisään ovat nähneet/soittaneet/omistaneet niin paljon high-end kitaroita (Caparison, Ibanez J-custom, Jackson / ESP Custom Shop, Gibson, PRS) kuin minä. Minulla ei ole yhtä mittavaa uraa soittajana kuin sinulla, mutta totta vieköön laatuasioita opiskelevana osaan tehdä eroja tuotteiden välille. En edelleenkään väitä, että ESP:t olisivat parempia soittimia kuin Gibsonit. Sensijaan mielipiteeni siitä, että Gibsonit ovat muihin samanhintaisiin instrumentteihin verrattuna rujosti viimeisteltyjä, muuttuu vasta kun ison G:n pajalla tehdään jotain asian eteen. (Ei pistettä).
Dead men tell no tales.
jpaa
09.09.2007 10:57:01
Äkkiseltään tuntuu että tuo esp on hevikeppi les paulin muodossa. Miten on?
Aktiivimikit.. saako saman saundikirjon tai voiko niitä edes verrata toisiinsa.

Minusta Eclipse on nimenomaan modernisoitu les paul. Itse ihastuin aktiivien tiukkaan soundiin ja superhyvään soitettavuuteen. Ensimmäistä kertaa testatessani hämmästelin kuinka hienosti kielet resonoivat bodyyn. Kaula on mukavan liukas ja XJ-nauhat saavat sormet miltei lentämään otelaudalla. Heviin tämä on tarkoitettu mutta miksei toimisi yleiskitarana muuhunkin. Suosittelen testaamista, sittenpä sitä näkee tykkääkö vai ei. Minut se sai kaivamaan lompakkoa taskusta.
Kasperi Tervonen
09.09.2007 16:46:54
Tästä en nyt halua mitään gibson vastaan espi juupas eipäs väittelyä vaan niin no ..you know

Hoho! :D

Virhe! Typerä ja turha kirjoitus!
"Voisin helvetti video no pitäiskö se video laittaa you tubeen vai jotain..." -Ushimir
Lancelot
09.09.2007 17:08:21

Aina kun kyseessä on iso G niin siltä ei voi välttyä:)
Iron Horse
09.09.2007 17:12:22 (muokattu 09.09.2007 17:12:57)
Hyvä pojat, pidetään tiukka Mnet-taso keskusteluissamme yllä!

=D
More is more. Blackmore. http://www.youtube.com/watch?v=HOVK4Q4jMhg&mode=related&search=
Nacher
09.09.2007 21:37:06
Bonecrusherille lähti kyllä plussaa. Rasittaa tuo jatkuva Gibsonin lokaaminen, joka yleensä perustuu siihen, että kaverin kaverin kaverin lespassa oli kuulemma ollut otelaudassa joku upotus hitusen vinossa, jonka havaitsemiseksi tarvitsi kuitenkin suurennuslasia. Voi olla totta, että Gibsoneissa on enemmän noita vähän huonommin hintaluokkaansa nähden viimeisteltyjä yksilöitä, kun jossain valmistus- ja myyntiketjun vaiheessa on pidetty liian löysää linjaa sen suhteen, mitä saa päästää loppukuluttajalle asti. Silti hyviä ja huonoja yksilöitä löytyy molemmilta, ja kukaan ei pakota ostamaan niitä huonoja.

Tottapuhuen en edes tajua tätä viimeistelyn laadun ylikorostamista. Nykyään tuntuu oevan muotia se, että aivan sama miten kitara soi, resonoi tai tuntuu soittaa, kunhan suoraan valoa vasten katsomalla maalipinnasta ei löydä mitään hitusen vääristyneitä heijastumia. Julma totuus on se, että aktiivisessa soitossa kitaran kuin kitaran viimeistely ottaa jo muutamassa vuodessa selvästi osumaa, ja pikkukolhuja sekä naarmuja löytyy sieltä sun täältä. Nuo laatukitaroiden viimeistelyvirheet tapaavat 90% tapauksissa olevan sellaisia, että niiden huomaamiseksi vaaditaan vähintään todella tarkkaa tutkimista ja vankkaa asiantuntemusta. Itse en vain jaksa hirveästi perustaa moisesta, ellei viimeistely ole oikeasti ihan räikeän huonoa, mutta tätä näkee lähinnä jossain aloittelijoiden pakettikitaroissa.

Itse ostan kitarat sen perusteella, millaisia ne ovat soittimina, eivätkä koristeina. ESP Eclipse olikin itselleni aika pettymys, sillä jotenkin kaula ei tuntunut niin hyvältä kouraan, kuin Lespoissa, tai edes samassa sessiossa testaamassani Tokain Loverockissa. Tuossa voi kyse olla vielä ihan mielipidekysymyksistäkin, sillä ei kaulassa sinänsä mitään vikaa ollut. Soundi kuitenkin oli suuri pettymys. Kitara kuulosti vahvistimen läpi täysin kuolleelta ja elottomalta verrattuna tuohon Loverockiin. Ehkä ihan äärimetallissa Eclipse oli tiukempi ja erottelevampi, mutta soundissa ei ollut tippaakaan eloa. Osa tuosta erosta tosin meni varmasti EMG:iden piikkiin. Pitäisikin kokeilla tuollaista joskus kunnon passiivimikeillä, jotta saisi paremman käsityksen, millaisia soundimaailmoja tuosta voi taikoa irti.
Dunga
09.09.2007 22:06:58
Nacherille plussa, puit ajatukseni sanoiksi. +
"Rocket engines burning fuel so fast - Up into the night sky they blast"
Twinkle
09.09.2007 22:15:10
Werdelle, Ze Kinkille ja DZN:lle plussaa... ihan vaiks piruuttaan. +
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)