GuitarManiac32 08.09.2007 12:23:37 (muokattu 08.09.2007 12:28:07) | |
---|
Tähän väliin puoli-offarina, että tietääkö joku Turun seudulla hyvää kitaran huoltajaa? Pitäisi saada nauhoja varmaan hieman hiottua, kun särisee kielet niin perkeleesti. Oletko varma, että on nauhoissa vika, eikä vaan säädöissä? Esim. talla liian matalalla tai kaularauta liian tiukalla, jolloin kaula on kupera? Joskus saattaa käydä näin, esim. eri paksuiseen kielisettiin vaihtaessa tai vibratallan jousia kiristettäessä. Turun alueen huoltopaikoista en tiedä... Edit: Itse tykkään kitaran näpertämisestä myös. En ole ikinä kohdannut ongelmia, jonka takia olisin joutunut viemään kitaroitani huoltoon/korjattavaksi. Nauhat hion itse (helppo ja nopea homma), elektroniikat kolvailen itse, säädöt teen itse jne. Tosin olen jo pari kitaraakin väsännyt + pari vahvistinta + efektipedaaleja, mutta kuitenkin. Jokaisella on omat mielenkiintonsa. Jotkut tykkää pelkästään soittaa, jotkut vaan modata ja säätää, jotkut (kuten minä) pitää sekä säätämisestä että soittamisesta. Linkit rakennuskuviini: http://img335.imageshack.us/gal.php?g=reunalistapetsitoinenkulma9zj.jpg
ja http://www.mikseri.net/users/kuvat.php?id=110922 |
rytilahti 08.09.2007 12:24:02 | |
---|
Mielelläni tukisin paikallista soitinkorjaajaa ja säädättäisin kitarani hänellä. Ja renkaat vaihdattaisin autoon muualla, jos olisi auto. Ellei sitten tee tuosta juttua ja ota juurikin pari nallea ja askartele ja fiilistele auringon paistaessa... Mutta kyllähän kielien vaihto jo tommoseen perus gibaankin on sen verta v**umaista/tylsää hommaa että ymmärrän kyllä ihmisiä jotka säädättävät kitaransa. Totta on myös se että hyvä nuo hommat on hallita. Ainakin suurinpiirtein. Ei siitä haittaakaan ole, tosin jos olisin rokkitähti niin todellakin hommaisin kitarateknikon ja lopettaisin kaikenlaisen säätämisen välittömästi. Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!! |
timppa67 08.09.2007 12:26:36 | |
---|
Funtsatkaa että tuttu kitaramaakari kertoi vaihtavansa päivittäin asiakkaidensa kitaroihin kieliä.. siis joku tuo luutun ammattilaiselle kun pitää saada uudet kielet kitaraan.. gaad dämit män.. kai joku käy niiltä perseenkin pyyhkimässä.. Ei se sormista lähde vaan haara-asennosta.. |
GuitarManiac32 08.09.2007 12:33:55 | |
---|
Kyllä mun mielestä kielten vaihto ja virittäminen on vähintä, mitä jokaisen tulisi osata. Jos keikalla sattuu kieli katkeamaan, pitää kyseiset hommat osata ja suhteellisen nopeasti. Omakohtaisia kokemuksia on valitettavasti useita... stratoon ja gibsoniin kielisetin vaihto kestää ehkä 15 min. alusta loppuun ja floikalliseen max. 30 min. Jos tietää niksit, ei floikka ole yhtään paha kielten vaihdossa. Näin tietenkin jos käyttää aina saman paksuisia kielisettejä. Linkit rakennuskuviini: http://img335.imageshack.us/gal.php?g=reunalistapetsitoinenkulma9zj.jpg
Sensonic 08.09.2007 12:46:12 | |
---|
Jos tietää niksit, ei floikka ole yhtään paha kielten vaihdossa. Näin tietenkin jos käyttää aina saman paksuisia kielisettejä. Ja saman valmistajan. Olen nimittäin huomannut, että esim. 009 seteissä on eroja. Esim. SIT:n kielet tuntuvat ohuemmilta, koska floikka menee enemmän takakenoon laittaessa ne (SIT) kitaraan. Sitten jos laittaa vaikka D'Addariot, niin floikka jää paljon pystympään. Siksipä mä säädän melkein aina floikan, jos vaihdan skebaan toisen valmistajan/kielimerkin kielet. Yleensä käytän em. asian takia melkein aina saman valmistajan samankokoista (009-042) kielisettiä. Sähkikset (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550
Ibanez PF-250
Charvel 3
Legend Custom PRS -kopio (tulossa)
Akustinen (vasuri)
Landola F6/Cut
Muut vehkeet:
ADA MP-1
Digitech DSP-2101 Artist
Rocktron Velocity 300W
Marshall JCM900 4x12"
Music Ma |
GuitarManiac32 08.09.2007 12:51:21 | |
---|
Ja saman valmistajan. Olen nimittäin huomannut, että esim. 009 seteissä on eroja. Esim. SIT:n kielet tuntuvat ohuemmilta, koska floikka menee enemmän takakenoon laittaessa ne (SIT) kitaraan. Sitten jos laittaa vaikka D'Addariot, niin floikka jää paljon pystympään. Siksipä mä säädän melkein aina floikan, jos vaihdan skebaan toisen valmistajan/kielimerkin kielet. Yleensä käytän em. asian takia melkein aina saman valmistajan samankokoista (009-042) kielisettiä. Aivan, unohtui valmistaja. Mutta olen jämähtänyt DR:n kieliin, niin ei tullut mieleen valmistaja. Linkit rakennuskuviini: http://img335.imageshack.us/gal.php?g=reunalistapetsitoinenkulma9zj.jpg
Guitaristi 08.09.2007 13:28:21 | |
---|
Oletko varma, että on nauhoissa vika, eikä vaan säädöissä? Esim. talla liian matalalla tai kaularauta liian tiukalla, jolloin kaula on kupera? Joskus saattaa käydä näin, esim. eri paksuiseen kielisettiin vaihtaessa tai vibratallan jousia kiristettäessä. Turun alueen huoltopaikoista en tiedä.. Pakko jatkaa offaria... Olen melko varma, että ongelma on nauhoissa. Viimeksi kun kitara oli säädettävänä f-musiikissa niin sieltä sanottiin, että nauhoissa on pientä kulumaa. Kitara on lp-mallinen, eli jousia ei ole. Olen myös yrittänyt nostaa actionia mutta sitä saa nostaa todella korkealle ennen kuin apua särinään ilmaantuu. Kaularautaan en uskalla koskea, mutta kaula näyttää kyllä aivan suoralta... Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli? |
duc 08.09.2007 13:44:10 | |
---|
Pakko jatkaa offaria... Olen melko varma, että ongelma on nauhoissa. Viimeksi kun kitara oli säädettävänä f-musiikissa niin sieltä sanottiin, että nauhoissa on pientä kulumaa. Kitara on lp-mallinen, eli jousia ei ole. Olen myös yrittänyt nostaa actionia mutta sitä saa nostaa todella korkealle ennen kuin apua särinään ilmaantuu. Kaularautaan en uskalla koskea, mutta kaula näyttää kyllä aivan suoralta... Koitas niin, että painat vaikka paksumman kielen kiinni toisen käden sormella 14. nauhan kohdalta ja toisella kädellä 1. nauhan kohdalta, ja katsot että kuinka iso rako jää kielen ja nauhojen väliin siinä välissä. Jos rakoa ei ole, niin kaularautaa pitää löysyttää (kääntää vastapäivään) vähäsen. Vaikka neljänneskierroksen. |
mhaarala 08.09.2007 16:11:09 | |
---|
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen |
Rämppy 09.09.2007 19:03:20 | |
---|
Miksi maksaa hommasta jonka voi tehdä itse ilmaiseksi. Uusavutonta porukkaa on vissiin sit paljon. Jollain porukalla on enemmän pulaa ajasta kuin rahasta. Kun on työ- ja perhekiireet ynnä muut aktiviteetit, käyttää sen liian vähäisen kitaraharrastukseen liikenevän ajan mieluummin soittamiseen kuin askarteluun. Etenkin jos on useita bändejä, keikkaa ynnä muuta. Kitaroitakin on monilla sen verran riittävästi, ettei haittaa vaikka yksi keppi olisi 1-2 viikkoa pajalla trimmattavana. En sitten malttanut olla sanomatta. |
Lennu 09.09.2007 20:07:19 | |
---|
Jollain porukalla on enemmän pulaa ajasta kuin rahasta. Kun on työ- ja perhekiireet ynnä muut aktiviteetit, käyttää sen liian vähäisen kitaraharrastukseen liikenevän ajan mieluummin soittamiseen kuin askarteluun. Etenkin jos on useita bändejä, keikkaa ynnä muuta. Kitaroitakin on monilla sen verran riittävästi, ettei haittaa vaikka yksi keppi olisi 1-2 viikkoa pajalla trimmattavana. Nevalaisen pajallakin taitaa olla pysyvästi puolet Jari Niemisen kitaroista huollossa ;) Niin, ja mähän en sanonut, ettenkö osaisi säätää kitaroita tai vaihtaa auton renkaita, se ei vaan juurikaan niinkö napostele. "Siirryn digihanuriin sinä päivänä, kun analogiset hanurilähetykset lopetetaan." -Qsine |
luopio 09.09.2007 20:12:45 | |
---|
Mitä maksaa tuommonen perushuolto floikkatallaselle kitaralle? Syntisin heittäköön viimeisen kiven |
Sensonic 09.09.2007 20:40:28 | |
---|
Jollain porukalla on enemmän pulaa ajasta kuin rahasta. Kun on työ- ja perhekiireet ynnä muut aktiviteetit, käyttää sen liian vähäisen kitaraharrastukseen liikenevän ajan mieluummin soittamiseen kuin askarteluun. Etenkin jos on useita bändejä, keikkaa ynnä muuta. Kitaroitakin on monilla sen verran riittävästi, ettei haittaa vaikka yksi keppi olisi 1-2 viikkoa pajalla trimmattavana. No meillä on heinäkuun lopussa syntynyt tytär, joten ei jää hirveästi aikaa kitarajutuille. Silti tein eilen illalla parissa tunnissa säädöt (kaulan suoruus, kielien korkeus, intonaatio) perjantaina himaan saapuneelle Wolf KP3C -kitaralle, eli ei siihen hirveästi mene aikaa, varsinkin jos kyseessä on kiinteätallainen kitara. Floikalla varustetuissa malleissa kestää sitten vähän kauemmin. Ja mulla on himassa silti neljä sähkökeppiä ja yksi akustinen... Sähkikset (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550
Ibanez PF-250
Charvel 3
Akustinen (vasuri)
Landola F6/Cut
Muut vehkeet:
ADA MP-1
Digitech DSP-2101 Artist
Rocktron Velocity 300W
Marshall JCM900 4x12"
Music Ma |
Rämppy 09.09.2007 21:08:48 | |
---|
No meillä on heinäkuun lopussa syntynyt tytär, joten ei jää hirveästi aikaa kitarajutuille. Silti tein eilen illalla parissa tunnissa säädöt ... Onneksi olkoon! Miutta miksi ei saisi ostaa säätöpalveluja, jos homma ei nappaa tai aika on kortilla eikä raha ole ongelma? Tää asenne taitaa jäänne jostain vanhasta perisuomalaisesta torppariperinteestä, että kaikki pitää tehdä itse eikä ainakaan mistään ei saa maksaa. Vähän sama kuin suhtautumisessa taksilla ajeluun: kaikenlaisen roinan haaliminen on ok, mutta taksilla ajelu on tuhlausta. En sitten malttanut olla sanomatta. |
Onneksi olkoon! Miutta miksi ei saisi ostaa säätöpalveluja, jos homma ei nappaa tai aika on kortilla eikä raha ole ongelma? Tää asenne taitaa jäänne jostain vanhasta perisuomalaisesta torppariperinteestä, että kaikki pitää tehdä itse eikä ainakaan mistään ei saa maksaa. Vähän sama kuin suhtautumisessa taksilla ajeluun: kaikenlaisen roinan haaliminen on ok, mutta taksilla ajelu on tuhlausta. Ei kai sitä missään kielletä mutta se nyt vaan on aika turhaa jos itse pystyy tekemään ja sanoisin melkein että suurempi vaiva ja oman aikansa sekin teettää kun lähdet vaikka toiselle pitäjälle asti sitä keppiä edestakin kiikuttamaan... ...nii että tuo ei ole mukaa aikaa selitys vaikuttaa aika keksityltä? Mä luulen että porukka vain ei ole opetellu tai sitten ei vain luota omiin taitoihinsa tarpeeksi..... nii mun tekosyy miksi ite säädän aika simppeli: köyhä ja pihi:) Tunteella päin vittua. |
Rämppy 09.09.2007 22:31:13 (muokattu 09.09.2007 22:31:45) | |
---|
...nii että tuo ei ole mukaa aikaa selitys vaikuttaa aika keksityltä? Mä luulen että porukka vain ei ole opetellu tai sitten evain luota omiin taitoihinsa tarpeeksi..... nii mun tekosyy miksi ite säädän aika simppeli: köyhä ja pihi:) Toki enemmistö on varmaan sellaisia. Mutta ei kaikilla aikapula ole mitenkään keksitty juttu (eikä kaikki oo köyhiä & pihejä). Meikäläisen tuttavapiirissä on parikin tyyppiä, joilla on aika vastuulliset duunit, pitkät työpäivät ja erittäin paljon työmatkoja. Vähästä vapaa-ajasta kilpailee perhe lasten harrastuksineen, muut omat harrastukset ja parikin aktiivisesti toimivaa bändiä. Se voi olla just se säätelyhomma, johon ei niin paljon riitä intoa. Ja jos lähistöllä on hyvä kitaraseppä, niin mikä ettei...tulee samalla kannatettua yrittäjätoimintaa. Ja eihän tuota kitaraa kovin usein perusteellisesti säädetä - yleensä max kerran vuodessa. En sitten malttanut olla sanomatta. |
Vilhelmus 09.09.2007 22:34:01 | |
---|
Ei kai sitä missään kielletä mutta se nyt vaan on aika turhaa jos itse pystyy tekemään ja sanoisin melkein että suurempi vaiva ja oman aikansa sekin teettää kun lähdet vaikka toiselle pitäjälle asti sitä keppiä edestakin kiikuttamaan... ...nii että tuo ei ole mukaa aikaa selitys vaikuttaa aika keksityltä? Mä luulen että porukka vain ei ole opetellu tai sitten ei vain luota omiin taitoihinsa tarpeeksi..... nii mun tekosyy miksi ite säädän aika simppeli: köyhä ja pihi:) Mua ei ainakaan yksinkertaisesti _kiiinnosta_ paskaakaan tapella kitaroitten kans kun joku tekee sen puolestani. Teen mieluummin sen sijasta vaikka uuden biisin tai otan kaljaa. |
Sensonic 09.09.2007 23:10:55 | |
---|
No mä en säädä kitaroitani itse sen takia, että säästäisin siinä samassa fyrkkaa. Säädän ne itse ensisijaisesti sen takia, että tiedän mitä mä haluan ja kun säädän itse, niin saan kitaran sellaiseen kuntoon kuin itse haluan ja sillä on sen jälkeen hyvä soittaa. Sähkikset (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550
Ibanez PF-250
Charvel 3
Akustinen (vasuri)
Landola F6/Cut
Muut vehkeet:
ADA MP-1
Digitech DSP-2101 Artist
Rocktron Velocity 300W
Marshall JCM900 4x12"
Music Ma |
Jäärä 10.09.2007 09:06:26 | |
---|
Kyllä kitaran samassa ajassa huoltaa, kun kiikuttaa sen johonkin korjaamolle ja hakee sen takaisin. Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
HeavyMachinery 10.09.2007 09:29:03 | |
---|
Mua ei ainakaan yksinkertaisesti _kiiinnosta_ paskaakaan tapella kitaroitten kans kun joku tekee sen puolestani. Teen mieluummin sen sijasta vaikka uuden biisin tai otan kaljaa. Onneksi meillä on nämä muusikot jotka pitää meidät leivässä :D Omatkin asiakkaat on suurimmaksi osaksi sellaisia jotka eivät vaan jaksa tehdä säätöä/huoltoa itse. Sitten on niitä jotka ei vaan osaa, tiedän monia jotka tuovat ensi kerran kitaran kun on jotaian ongelmaa ja samalla kun trimmaa kitaran kunnolla niin se tuodaan monesti huoltoon kun se tatsi häipyy kun itse ollaan yritetty säätää.... Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |