Locrian 30.09.2004 11:30:49 | |
---|
HUOM!Seuraava pätee toistaiseksi vain ruusupuu otelautoihin.Vähän myöhään pistän mutta oon tehnyt viimeaikoina aika monta otelaudan huolto-operaatiota seuravalla tavalla: Välineet: -Vanha hammasharja joka on kulunut pehmeäksi.Ei tahna jämiä -Vanha opiskelijakortti tai vast. -9V patteri tai paksuksi käännelty rätti (jos floikka) -Erittäin hienoa rautavillaa.Ei sellaista mistä irtoaa "pölyä". -Bore-oil.En muista merkkiä.Jos jotakuta kiinnostaa niin voin kattoa himassa. -Mattoveitsi tai vast. tasateräinen veitsi Ekana kaikki kielet pois tai hommaa ei tuu tehtyä kunnolla.Esim. öljy vaatii aikaa imeytymiseen ja kielet vain haittaavat.Jos kitarassa on kelluva talla,aseta 9V paristo (pehmusta esim. paperilla ja roudarin teipillä) tai muutaman kerran laskostettu puhdas rätti tallan alle.Löysää kieliä tasaisesti jotta talla laskeutuu rauhallisesti rätin tai pariston päälle.Paristoa käytettäessä kannattaa olla varovainen sillä tallan alla on hienoviritykseen liittyviä "lippoja" jotka saattavat vääntyä.Itse suosin rättiä.Normaali talloissa voi kielet poistaa hups vaan. Kun kielet on poistettu on aika ottaa käteen hampiharja,opiskelijakortti ja mattoveitsi.Käy jokainen väli läpi seuraavasti. 1.Raaputa mattoveitsellä VAROVASTI lika pois nauhojen juuresta.Raaputa kaulan suuntaisesti lika pois nauhojen läheisyysdestä. 2.Kun olet saanut nauhojen "nurkat" puhtaaksi.Ota käyttöön kortti.Kortilla on nopeaa ja turvallista irroittaa lika muualta kuin nauhojen läheisyydestä.Taas kerran kaulan suuntaisesti.´ 3.Kun nauhavälistä on saatu kaikki möhnä irtonaiseksi ota hammasharja ja putsaa irtolika pois.Kaulan suuntaisesti siltä varalta että Colgatesi olisi siitenkin liian jäykkä. 4.Toista kaikkiin nauhaväleihin. 5.Vaikeimmissia tapauksissa käytä hienoa rautavillaa otelaudan suuntaisesti.Ole erittäin varovainen voiman käytön suhteen.Varo naarmuttamasta otelaudan merkkejä sekä reunalistoja.Öljyämisvaihe työntää usein syihin jäänyttä moskaa pois joten ennen rankkoja toimenpiteitä kannattaa katsoa kuinka öljyäminen vaikuttaa. Sitten öljyäminen: 1.Suorita öljyäminen nauhaväli kerrallaan.Öljyä on tarkoitus käyttää VÄHÄN ja lisätä jos puu imee kaiken heti. 2.Sivele öljyä ensin nauhojen suuntaisesti nauhojen viereen.Tämän jäkeen tee otelaudan suuntaisia vetoja nauhasta nauhaan. 3.Otelauta merkkejä on syytä yrittää välttää vaikka se lähestulkoon mahdotonta onkin.Itse en ole huomannut negatiivisia vaikutuksi (kohoamista ta muuta) mutta ei vara venettä kaada.Pidä käsillä rättiä jolla voit kevyesti pyyhkäistä ylimääräistä öljyä pois. 4.Kun kaikki nauhavälit on öljytty anna öljyn imeytyä.Jos joku kohta imee öljyä selvästi muuta otelautaa nopeammin lisää oljyä hieman. 5.Kun öljy on imeytynyt pyyhi nauhat rätillä ja ylimääräiset pois otelaudalta.Älä hinkkaa!Kevyt pyyhkäisy riittää. Sitten vaan kieliä kehiin.Olikohan tässä kaikki...Kyl kai.Käyttäkää järkeä. -"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-"You eat pieces of shit for breakfast?"
-Happy Gilmore |
Minushuman 14.10.2004 22:17:27 | |
---|
Ite oon rassannut Gibsonin ebenpuista otelautaa Dunlopin 02 Fingerboard deepconditionerilla. Maksoi muistaakseen jotain 5-7 erkkiä ja näyttäis tällä menolla riittävän ainakin useamman vuoden. Eli ei kauhean paha hinta. & hyvin on toistasex toiminut. Muista ei oo kokemusta. SDMF |
kimmokel 14.10.2004 23:39:50 (muokattu 14.10.2004 23:40:15) | |
---|
|
käsi 15.10.2004 08:12:30 | |
---|
Ei niitten öljyjen kanssa niin tarkkaa ole... minä käytän rypsiöljyä... aina löytyy sopivasti jääkaapista. oliiviöljykin toimii, täytyy muistaa vaan käyttää sillai sopivasti eikä kaatamalla kohta ne ottaa avaimet pois |
Meisseli 15.10.2004 09:19:36 | |
---|
Tietämättömänä putsasin kerran mun straton ruusupuu-otelaudan kynsilakan poistoaineella. Sain tietysti haukut kun siittä jollekin nerolle mainitsin. Havaitsin kuitenkin itse että minun kitaralleni siitä ei ollut kuin hyötyä. Paska lähti kuin räjäytettynä. Otelauta ei vahingoittunut vaan ainoastaan puhdistui. Aine haihtui niin nopeasti. Laitoin sitä paperinpalaan ja vetelin menemään.. Kuitenkin kitarani on sen verran vanha ja otelauta ruma ja lakkaamaton että uskalsin tämän tehdä. Don't try this at home! Goddamn It! I Need this place like I need a shotgun blast in my face!
-Tony Clifton |
Locrian 15.10.2004 09:26:30 | |
---|
Tietämättömänä putsasin kerran mun straton ruusupuu-otelaudan kynsilakan poistoaineella. Tommoset myrkyt kuivattaa aivan mielettömästi joka ei oo hyvä juttu.Sama homma pätee puhtaaseen alkoholiin yms.Eli niitä ei todella kannata käyttää... -"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-"You eat pieces of shit for breakfast?"
-Happy Gilmore |
Nazareth 06.01.2005 21:33:34 | |
---|
Millä vaahteraotelauta kannattaa putsata? Sopiiko jotkut muut kuin musiikkiliikkeestä löytyvät ainekset? "Man who buys a drowned cat pays for wet pussy." IMIK #27 |
Juunas666 07.01.2005 02:55:57 | |
---|
Wanha hammasharja myös uusiokäyttöön, jos meinaa scheisseä olla otelaudalla enemmänkin. Mä oon käyttäny muovikorttia. Hyvin lähtee kakit pois. |
sähkö 07.01.2005 10:15:13 | |
---|
Minä olen käyttänyt vanhaa kunnon Plediä. Tuohan on tarkoitettu niimen omaan puupintojen putsaamiseen joten en näe mitään syytä miksi en sitä siihen käyttäisi! Lisäksi olen vielä silloin tällöin sitruuna öljyllä kitaraa voidellut. |
alphamale 07.01.2005 10:18:09 | |
---|
Tän vois pistää ehkä faqiks kun tästä on näitä viestiketjuja ollut melkoisen monta, ja muutenkin aika oleellista infoa. Lahtelaista, totta kai |
BenGlenton 07.01.2005 10:37:37 | |
---|
Mä putsasin juuri mun 10v vanhasta jacksonista kymmenen vuoden möhnät pois. Kotoa löytyi semmoinen sikli, joka on tarkoitettu ikkunoiden puhdistamiseen tarroista yms paskasta, eli käytännössä semmoinen leveä partaterä kahvan kera. Tämän jälkeen normaalit hammasharja- ja pyyhkimiskäsittelyt, ja lopuksi asiaankuuluva öljykäsittely. Kyllä kelpaa taas. Supreme Court , The Point Reason Kill -EP:ltä ladattavissa kotisivuilla! |
Mrezzye 07.01.2005 10:43:57 (muokattu 07.01.2005 10:45:38) | |
---|
Tän vois pistää ehkä faqiks kun tästä on näitä viestiketjuja ollut melkoisen monta, ja muutenkin aika oleellista infoa. Eiköhän tuon voisi sisällyttää johonkin toiseen FAQiin, vaikkapa tuon kitaran säätämisen yhteyteen (nimeäisi sen uusiksi vaikkapa FAQ kitaran säätämisestä ja huoltamisesta tai jotain). Alkaa olla jo etusivu noita pysyviä ja faqeja täynnänsä. Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi |
burning wee 07.01.2005 11:04:48 | |
---|
Olen aina kieltenvaihdon yhteydessä pyyhkinyt vedellä kastellulla kostealla rätiilä paskat pois,ja hyvänä on lauta pysynyt jo yli 10 vuotta. Mitään muuta en ole koskaan käyttänyt sekä ruusupuu että eebeni lautoihin Only GIBSON is good enough! |
Jeepster 08.09.2007 21:31:52 (muokattu 08.09.2007 21:32:32) | |
---|
2,6 v vanha ketju. Jotku huoltaa soittimiaan tiuhaan.. Kävin musaliikkeestä kysymässä puhdistusaineita ja otelaudalle oli "jotain tämmöstä" eli D'Andrean sitruunalitkua. En tykkää siitä hajusta yhtään enkä haluu et se tarttuu mun kitaraan. Ja te puhutte vaan ko. litkusta. Että millä sitten puhdistan hajuttomasti otelautani? Ois kiva ettei tarvis lähteä pääkaupungista hakemaan, mutta saa sanoa jos on joku tietty paikka lähellä keskustaa. (Kun lähempää ei pahemmin soitinliikkeitä löydy.) |
oiva tumpeloinen 08.09.2007 21:35:51 | |
---|
2,6 v vanha ketju. Jotku huoltaa soittimiaan tiuhaan.. Kävin musaliikkeestä kysymässä puhdistusaineita ja otelaudalle oli "jotain tämmöstä" eli D'Andrean sitruunalitkua. En tykkää siitä hajusta yhtään enkä haluu et se tarttuu mun kitaraan. Ja te puhutte vaan ko. litkusta. Että millä sitten puhdistan hajuttomasti otelautani? Ois kiva ettei tarvis lähteä pääkaupungista hakemaan, mutta saa sanoa jos on joku tietty paikka lähellä keskustaa. (Kun lähempää ei pahemmin soitinliikkeitä löydy.) Noi musiikkiliikkeistä ostetut litkut on kyllä järjestäen sitruunaöljyjä. Jos et siitä välitä, niin paikallinen Prisma tai viimeistään rautakauppa ajanee asian. P*skan saa ihan raaputtamalla irti ja jotkut on käyttänyt tiesmitä huonekaluöljyistä ruokaöljyyn kosteutustarpeeseen. Se sitruunaöljyn "haju" ei kauan siinä lankussa kyllä kestä, mutta vaikutus pidempään. |
duc 08.09.2007 21:38:49 | |
---|
Apteekista saa kuulemma manteliöljyä, joka käy otelaudalle myös. |
Jannipaali 08.09.2007 21:48:07 | |
---|
jotkut on käyttänyt tiesmitä huonekaluöljyistä ruokaöljyyn kosteutustarpeeseen. Pistin basson otelautaan rypsiöljyä jokunen viikko sitten ja hyvältä se ruusupuulauta näyttää ainakin toistaiseksi, eikä haise millekkään. "We're either gonna die, or we're gonna fly" - Jamie Hyneman |
Gizmo86 08.09.2007 21:49:31 | |
---|
Muovikortilla raaputin nahkan riekaleet pois ja sitten hammasharjalla ahtaammat paikat.Lopuksi Dunlopin sitruunaöljyä ja loppu lika lähti pois.Otelaudasta tuli todella hyvä soittaa ku liukkautta tuli lisää.Ruusupuuta oli otelauta. |
Joo no kotoa löytyy manteliöljyä kyllä.. Syy sitruunanvastaisuuteen on vähän nolo, mutta siis ostin kitaran käytettynä enkä halua sen röökin tuoksun sekoittuvan mihinkään sitruunaan. Tosin sanottiin ettei kauaa tuoksu, että kai käytän sitten suosiolla tota D'Andreaa. |
oiva tumpeloinen 08.09.2007 22:54:04 | |
---|
Joo no kotoa löytyy manteliöljyä kyllä.. Syy sitruunanvastaisuuteen on vähän nolo, mutta siis ostin kitaran käytettynä enkä halua sen röökin tuoksun sekoittuvan mihinkään sitruunan. Tosin sanottiin ettei kauaa tuoksu, että kai käytän sitten suosiolla tota D'Andreaa. Jos se sitruuna ei kelpaa, niin älä käytä sitä. Niin yksinkertaistahan se on. Käytä nyt vaikka sitä manteliöljyä niin kauan, että hajut lähtee. En oo kyllä koskaan kokeillut moista, mut jos muut sanoo sen toimivan, niin pakkohan sen on toimia. |