Aihe: Rytmit hukassa
1 2
Geffen
08.09.2007 19:19:10

Mä tarvisin vähän jelppiä. Ku oon monesti kysyn kaverilta et miks en saa jotain biisii kuulostaan oikeelta/hyvältä (vaikka osaan hyvin tabit ulkoo), ja se sanoo sihhen, et mun rytmitys on ihan perseestä. Mikä avuksi kun rymitys ei oikein suju?
Nice boys don't play rock n' roll
papitsu
08.09.2007 19:22:12
Metronomin kanssa harjoittelet - aloitat hitaasti ja pikkuhiljaa nopeutat. Ja kuuntele sitä kappaletta, siitä sen rytmityksen kuulee parhaiten. Jos mahdollista, soita kappaleen mukana. Tabeista kun harvemmin tuota rytmitystä edes saa selville.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Sutela
08.09.2007 19:30:09
Tabeista kun harvemmin tuota rytmitystä edes saa selville.

Onhan niissä Guitar Prossa ja Powertabissa sun muissa sellasissa ne nuotit siinä ylhäällä, josta näkee rytmin. Mutta luulen, että tarkoitit tällä pelkkiä tekstitabulatuureja.
MadMatt
08.09.2007 19:34:35

Unohda ne tabit tai älä ainakaan niitä ensimmäisenä soittaessa ajattele. Luota korviisi ja kuuntele mikä kuulostaa oikeasti hyvältä/oikeelta
Nothin' but the blues
Geffen
08.09.2007 19:50:19

Metronomin kanssa harjoittelet

Mitäs sellaset maksaa ja mistä sais hyviä?
JarnoH
08.09.2007 19:52:05

Mitäs sellaset maksaa ja mistä sais hyviä?

http://www.metronomeonline.com/
Röytäen eteenpäin.
Geffen
08.09.2007 19:54:48

http://www.metronomeonline.com/

Soitan yli 90% ilman mahdollisuutta käyttää PC:tä.. erillisen siis tarviin.. mut kiitti kumminkin;D
JarnoH
08.09.2007 19:59:44

Soitan yli 90% ilman mahdollisuutta käyttää PC:tä.. erillisen siis tarviin.. mut kiitti kumminkin;D

Joo aivan. Eihän sitä aina koneen ääressä välttämättä soitella. Toinen ilmainen metronomi on tietysti oma jalkasi =)
Röytäen eteenpäin.
oiva tumpeloinen
08.09.2007 20:03:22
Treenaa wanhanajanmalliin soittamalla kiekkojen perässä. Ei kai kukaan pelkästään tabulatuureista biisejä kokonaan treenaa???? Pakkohan on edes vähän kuunnella alkuperäistä biisiä, jos ei täysin uutta sovitusta tahdo tehdä.
Carpenter
08.09.2007 20:06:26 (muokattu 08.09.2007 20:07:04)
Joo aivan. Eihän sitä aina koneen ääressä välttämättä soitella. Toinen ilmainen metronomi on tietysti oma jalkasi =)

En suosittelisi omaa jalkaa käytettävän metronomina, jos haluat oppia soittamaan rytmissä, koska vaikeiden kohtien tullessa tempo huomaamatta laskee ja helpoissa kohdissa nousee. Suosittelisin hommaamaan oman erillisen metronomin. Hintaa on noin 20-30 euroa perusmalleilla.
Basisti on lyömäsoitin.
Geffen
08.09.2007 20:31:04

Esim jos ettii jollekin biisille tempolukeman, niin mistä tietää jalkaa käyttäessä, että jalka tekee juuri sitä?
oiva tumpeloinen
08.09.2007 20:34:02
Esim jos ettii jollekin biisille tempolukeman, niin mistä tietää jalkaa käyttäessä, että jalka tekee juuri sitä?

Joo. Mut vieläkin......älä nyt ihmeessä soita sokkona jostain netistä löydetyistä lapuista biisejä. Ei ne osu koskaan täysin kohilleen. Kuuntele levyltä vähän mallia.
JarnoH
08.09.2007 20:45:53

Sitä se ei luultavasti teekään, mutta ehkä se helpottaa rytmissä soittamista noin yleensä.

Itsekin painottaisin tuota levyjen mukana soittamista biisien opettelussa.
Röytäen eteenpäin.
FensonGibder
08.09.2007 21:10:39
Kävin tänään tilaamassa Boss DR-3 rytmikoneen.

Kaikki oleellinen kerrottu lyhykäisyydessään täällä:

http://www.roland.fi/New%20Pages/news/NAMM2003/DR-3.htm

Vois käydä sullekin?
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
Jaz
08.09.2007 21:46:52

Kävin tänään tilaamassa Boss DR-3 rytmikoneen.

Kaikki oleellinen kerrottu lyhykäisyydessään täällä:

http://www.roland.fi/New%20Pages/news/NAMM2003/DR-3.htm

Vois käydä sullekin?

Vähän turhan kallis vehje, jos ketjun aloittaja on metronomia vailla. Hyvä vehje tuo muuten kyllä on.
Mitään en oo ottanu.. enkä mitään ottanu..
Jaz(z)ia
käsi
08.09.2007 22:00:08

Mene lähimpään musaliikkeeseen ja kysy millaisia metronomeja niillä on. Lyövät pöytään varmaan 2-10 erilaista. Sitten vaan ominaisuuskisen ja hinnan mukaan sellainen joka eniten miellyttää.

Metronomeja kun on ihan pirun paljon erilaisia. Itselläni on metronomi/viritin. Sen kanssa meni alkuun hetki että opin soittamaan mutta nyt en tuota metronomia vaihtaisi pois. En vaan nyt muista merkkiä ja en ole kotitietokoneella.
Hullujenhuoneella ei vain hullut ole päästään vialla.
Tarkastaja
09.09.2007 13:50:24
Mä tarvisin vähän jelppiä. Ku oon monesti kysyn kaverilta et miks en saa jotain biisii kuulostaan oikeelta/hyvältä (vaikka osaan hyvin tabit ulkoo), ja se sanoo sihhen, et mun rytmitys on ihan perseestä. Mikä avuksi kun rymitys ei oikein suju?

Unohda ne tabulatuurit hetkeksi ja koita lähestyä sitä musiikkia numeroiden sijasta ääninä. Jos korvalta blokkailu ei onnistu niin hae netistä mielummin vaikka jonkin biisin soinnut ja vedä niitä siihen musiikin päälle.
oiva tumpeloinen
09.09.2007 13:53:57
Unohda ne tabulatuurit hetkeksi ja koita lähestyä sitä musiikkia numeroiden sijasta ääninä. Jos korvalta blokkailu ei onnistu niin hae netistä mielummin vaikka jonkin biisin soinnut ja vedä niitä siihen musiikin päälle.

Ei niitä tabulatuureja mun mielestä täysin tarvitse unohtaa. Ne on ihan ok helpotusväline rinnalla, kunhan ei käytä pelkästään niitä. Ja aika moni biisi perustuu johonkin tiettyyn renkutukseen, milloin siihen on ihan turha vetää vain jotain sointua päälle. Kuulostaa p*skalta koko homma silloin.

Korvat käytössä soittaessa on tietenkin paras neuvo. Rok ROk.
Tarkastaja
09.09.2007 14:36:49
Ei niitä tabulatuureja mun mielestä täysin tarvitse unohtaa.

Itse itseäni lainaten: Unohda ne tabulatuurit hetkeksi, koska tulkitsin ketjun aloittajan kirjoituksista että hän keskittyy hieman liikaa muistamaan ulkoa jotain tabulatuureja soitossaan.

Ja aika moni biisi perustuu johonkin tiettyyn renkutukseen, milloin siihen on ihan turha vetää vain jotain sointua päälle. Kuulostaa p*skalta koko homma silloin.

Joo no esim Guns n Rosesilla (jonka tuotantoa ketjun aloittaja näytti omistavan eniten) on paljon biisejä joihin voi komppailla ihan hyvin vaikka pelkillä avosoinnuilla ja kuulostaa ihan hyvältä. Sointujen soittaminen kehittää kummasti ymmärrystä biisin rakenteesta sekä rytmikäsitteestä, joka tuntuu aloittajalta olevan hieman hukassa ja kuulostaa taatusti paremmalta kuin joku "tähän tuli se 3-5-7 eiku 3-4-6" tyylinen lähestymistapa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)