Aihe: Dumble-in-a-box
1 2
JPL
07.09.2007 19:28:25
Onnea JPL uudesta pelistä!
Muutama kommentti aiheeseen:
Tehdas ODS Fuchseissa ei ole post od stackkiä eli ei HRM:ää.
Fuchsiltä on vasta tulossa sellainen lähiaikoina.
Modatuista fuchseista en osaa sanoa.
Kannattaa JPL rauhassa tutustua peliin ennenkuin käy sisällä
oleviin trimmereihin käsiksi. Nämä kuitenkin poikkeavat hieman
perus fender/marshall vahvareista ja vaatii hieman normaalia
pitempää tutustumista..
Mikä elementti combossasi on?

Kiitokset vinkeistä. elementti on Eminencen Red&White and Blues. Juu, tuo on ihan varmasti totta. Kunhan tuo mun 335 valmistuu niin pääsen kuulemaan nuo humbucker-soundit tuosta combosta. Ellen sitten laukkaa jostain vaikkapa LP:tä lainaamaan :-)
Sammo
07.09.2007 21:21:51
Modatuista fuchseista en osaa sanoa.

Mun modissa tuo on, tosin siinä on myös jalkakytkimellä/releillä kanavanvaihdon lisäksi boosti, midboosti ja reverb. Sekä kai normimallista eroten feedbackloopin poisto, pentode/triode- ja full/studio -kytkimet.

Kannattaa JPL rauhassa tutustua peliin ennenkuin käy sisällä
oleviin trimmereihin käsiksi. Nämä kuitenkin poikkeavat hieman
perus fender/marshall vahvareista ja vaatii hieman normaalia
pitempää tutustumista..

Mä ratkaisin sen niin että laitoin tussilla merkit trimmereihin joten tehdasasetuksiin pääsee helposti takaisin.

Tästä sen verran että RF:n dumble saundi on muuttunut vuosien saatossa aika paljon..ja molempia non-HRM ja HRM dumbleja kuulee levyillä.
Oma veikkaus on että Handfull of blues levylle asti on käytetty non-HRM versiota ja
Tiger Walk ehkä puoliksi mutta selkeästi Jing Chi levyt on HRM -dumblella vedetty.

Joo, mä oon samaa mieltä että Robbenin soundi on muuttunut paljonkin. Mun tulkinta on että:

- Talk To Your Daughter on tehty jo vuosiona 1984 ja 1986, mutta julkaistu vasta -88. Tuolloin käytössä oli Dumble jossa ei ollut mid-boostia. Elementtinä on EV. Kitara on kai pääosin Fenderin Esprit Ultra. Useammasa lähteessä on mainittu että levyllä on parilla biisillä (joku) Rivera. Mulla on bootleg-video ennen levyä, jossa Robben vetää Dumblella + 335:lla ja soundi on ratkaisevasti eri kuin levyllä (mun korvaan parempi). Tuon levyn aikaisella Ohne Filter Extralla soundi on aika sama kuin levyllä..

- Blue Linella erona on Dumblen mid-boost + 355:n ekalla biisillä ja '58 strato Prison Of Lovessa ja Telecaster Start Me Upissa. Moni on sitä mieltä että Life Songin puhtaat on soitettu stratolla, mutta mun korvaan se kuulostaa puoliteilta humppareilta ja Espritiltä. Tuon levyn aikaisella bootlegilla taas soundi on kirkkaampi kuin levyllä, samoin kun Mark Ford & Blue Linen ekalla levyllä, joten luulen että levyllä yläpäätä on leikattu studiossa/miksauksessa.

- Mystic Milellä ero taas on että Robben siirtyi EV:eistä Celestioneihin, josta johtuu soundin muuttuminen vähän enemmän Marshallin suuntaan (?). Tosin ero on kyllä aika iso edelliseen, eli saattaa olla muutakin.

- Handfull of Bluesissa taas pääosin kitarana on muu kuin RF Fender, esim. Les Paul josssa on P90:t ja se ainakin osittain selittää kirkkaampaa soundia.

- Tiger Walkilla ja sitä seuranneilla levyillä on taas enemmän Telecasteria, Stratocasteria (varsinkin Supernaturalilla) ja viimeisin RF-mallin Fender oli sisältä kovertamaton.

- Jing Chistä eteenpäin en ole enää innostunut niin paljon Robbenin soundista, joten sen saatta selittää tuo HRM. Heh, heh.

Uudet levyt on enemmän treble painotteisia ja veikkaan että siellä on käytetty
molempia ja myös bluesmaster dumblea..

Tosta treablestä olen samaa mieltä, mutta mun pointti on että se on ehkä sittenkin enemmän kitarasta ja elementeistä kiinni kuin Dumblen muuttumisesta. Tosin, Robben Fordin foorumilla nyttemin entinen kitarateknikko on maininnut että Dumble on noita huoltanut.

Larry Carltonilla on myös ainakin yksi HRM-dumble...
Larry Carltonilta mun suosikkilevyt on Last Night (=sama kuin ekan opetusvideon livepätkät) ja On Solid Ground ja niissä signaalitiessä on mukana aika paljon japea, eikä Valley Artsien EMGt ja aktiivinen midbosti sekä Audio Artsin parametrinen EQ Dumblen loopissa, joten nykyiseen verrattuna LC:n kamat on muuttunut ratkaisevasti enemmän kuin Robbenin.
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
spm
07.09.2007 21:44:51
Joo, mä oon samaa mieltä että Robbenin soundi on muuttunut paljonkin. Mun tulkinta on että:
- Talk To Your Daughter on tehty jo vuosiona 1984 ja 1986, mutta julkaistu vasta -88. Tuolloin käytössä oli Dumble jossa ei ollut mid-boostia. Elementtinä on EV. Kitara on kai pääosin Fenderin Esprit Ultra. Useammasa lähteessä on mainittu että levyllä on parilla biisillä (joku) Rivera. Mulla on bootleg-video ennen levyä, jossa Robben vetää Dumblella + 335:lla ja soundi on ratkaisevasti eri kuin levyllä (mun korvaan parempi). Tuon levyn aikaisella Ohne Filter Extralla soundi on aika sama kuin levyllä..

- Blue Linella erona on Dumblen mid-boost + 355:n ekalla biisillä ja '58 strato Prison Of Lovessa ja Telecaster Start Me Upissa. Moni on sitä mieltä että Life Songin puhtaat on soitettu stratolla, mutta mun korvaan se kuulostaa puoliteilta humppareilta ja Espritiltä. Tuon levyn aikaisella bootlegilla taas soundi on kirkkaampi kuin levyllä, samoin kun Mark Ford & Blue Linen ekalla levyllä, joten luulen että levyllä yläpäätä on leikattu studiossa/miksauksessa.
- Mystic Milellä ero taas on että Robben siirtyi EV:eistä Celestioneihin, josta johtuu soundin muuttuminen vähän enemmän Marshallin suuntaan (?). Tosin ero on kyllä aika iso edelliseen, eli saattaa olla muutakin.
- Handfull of Bluesissa taas pääosin kitarana on muu kuin RF Fender, esim. Les Paul josssa on P90:t ja se ainakin osittain selittää kirkkaampaa soundia.
- Tiger Walkilla ja sitä seuranneilla levyillä on taas enemmän Telecasteria, Stratocasteria (varsinkin Supernaturalilla) ja viimeisin RF-mallin Fender oli sisältä kovertamaton.
- Jing Chistä eteenpäin en ole enää innostunut niin paljon Robbenin soundista, joten sen saatta selittää tuo HRM. Heh, heh.
Tosta treablestä olen samaa mieltä, mutta mun pointti on että se on ehkä sittenkin enemmän kitarasta ja elementeistä kiinni kuin Dumblen muuttumisesta. Tosin, Robben Fordin foorumilla nyttemin entinen kitarateknikko on maininnut että Dumble on noita huoltanut.

Jep.. noinhan nuo menee.. kitarat ja elementit vaikuttaa toki paljon
mutta mielestäni HRM ja non-HRM dumblen yleissaundin kuulee kyllä
vaikka kitara ja kaappi olisi mikä tahansa. No oli mitä oli .. itsekin pidän
enimmän blue line alkupään saundista... mutta myös Jing Chi fuusio saundi
on mielestäni mainio.
Uusi Truth on kyllä myös mainio levy!
Don't play what's there, play what's NOT there..
Sammo
09.09.2007 20:22:52 (muokattu 09.09.2007 21:49:23)
Tehdas ODS Fuchseissa ei ole post od stackkiä eli ei HRM:ää.

Vielä tästä; mä jäin miettimään että mulla on saattanut mennä sikäli puurot ja vellit sekaisin että Fuchsin "post od stack" ja Dumblen HRM ei varmaan aivan sama asia; kysyin Andy Fuchilta joskus mun modista ja muistelen että siinä yhteydessä se sanoi että nuo perustui siihen "70's style" skemoihin jotka oli vissiin upgradattu lähelle Dumblen 80-luvun speksejä, eli kliinille on volume, od:lle gain ja level ja päätteksi on master volume . Oikeassa HRM Dumblessa on kai kliinille kanavalle omat volume ja clean master sekä od-kanavalle on sitten erikseen gain ja lead master, niinkuin Two Rockeissa on.

Tai sitten olen väärässä.

Jep.. noinhan nuo menee.. kitarat ja elementit vaikuttaa toki paljon
mutta mielestäni HRM ja non-HRM dumblen yleissaundin kuulee kyllä
vaikka kitara ja kaappi olisi mikä tahansa. No oli mitä oli .. itsekin pidän
enimmän blue line alkupään saundista... mutta myös Jing Chi fuusio saundi
on mielestäni mainio.

Pitää kuunnella noita taas enemmän; tähän mennessä Blue Moon ja Jing Chin studiolevy ei niin maistu, mutta Keep On Running ja Jing Chi Live taas kuulostaa hyvältä. Pitää kuunnella kuulokkeilla vielä.

Uusi Truth on kyllä myös mainio levy!
Pitää tuokin hankkia. Jimmy Witherspoonin kanssa tehty Live At Mint on mun mielestä hyvä, kuulostaa että Robben ei pääse luukuttamaan Dumblea pienellä klubilla ihan samaan tahtiin ku omilla levyillä, josta pääseekin helposti seuraavaan pointtiin : RF luukuttaa Dumblea lavalla aika vauhdilla, ja joskus oon mietttinyt että tuon soundin muuuttuminen yläpäävoittoisemmaksi saattaa johtua kuulon alanemisesta tai sitten se kompensoi korvatulppien käytöstä (studiossa? ehkäpä ei ...).

Käväsin Fuchsin sisällä tänään pitkästä aikaa ja huomasin että a) post-od stack syö soundia ja b) jos input trimmeriä avaa enemmän vahvistimista lähtee aivan mielettömästi säröä. Heh.

EDIT:
Youtubesta löytyi seuraavaa:
Carlton Dumblen ja vanhan straton kanssa Kid Glowes kiertueella:
http://www.youtube.com/watch?v=VwGH … KbnoL8&mode=related&search=

Carlton Valley Artsin ja jos oikein näen lopussa, Fender Twin II:n kanssa (Paul Riveran suunnittelema):
http://www.youtube.com/watch?v=wJcm … 8Lbe1Q&mode=related&search=

Toi jälkimmäinen ei-Dumble kuulostaa mun mielestä paremmalta !!!

PS: tää saattaa huvittaa Carlton-faneja:
http://www.youtube.com/watch?v=WkAr … 1YjlQ0&mode=related&search=

(jos jollain on tuo keskimmäinen konsertti videolla/DVDllä niin olisin kovasti kiinostunut vaihtelemaan jotain...)
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)