Aihe: djemben soittamisesta
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Renki
05.09.2007 16:24:06

Joo.. yleensähän se niin menee, että oikea käsi tai siis johtava käsi on beetillä, esmes. kakilamben off-beat fraasi:

+-+-+-
S-TT-S
R-LR-R

Tai sitten vaikka toi sofa:

+-+-+-+-+-+-+-+-
S-SSTT-BS--STT-B
R-RLRL-LR--LRL-L
Siis se on Bum, pe, pa EI bla, pla, pla.
Renki
05.09.2007 16:27:46 (muokattu 05.09.2007 16:28:06)

Solmo, hyvä, että aloitit keskustelun OFF-beatistä. Itsekin sitä jo viime yönä mietin, mutta en saanut aikaiseksi. Monet kaverit puhuvat off-beetin yhteydessä takapotkusta, mutta sekin käsite on mulle hämärä ts. rautalangasta pitäis tälle vääntää...
solmo
05.09.2007 17:04:29

Joo.. yleensähän se niin menee, että oikea käsi tai siis johtava käsi on beetillä, esmes. kakilamben off-beat fraasi:

+-+-+-
S-TT-S
R-LR-R

Tai sitten vaikka toi sofa:

+-+-+-+-+-+-+-+-
S-SSTT-BS--STT-B
R-RLRL-LR--LRL-L

Mutta ei kai kaikki vasemman käden lyönnit ole off-beatteja vai ovatko? Silloin voisin yrittää ymmärtää myös ns. takapotkua :)
Renki
05.09.2007 18:18:10

Tossa kakilambe- kompin käsityksissä tuli painovirhepaholainen. Eli näin sen Aviv mulle muistaakseni joskus opetti:

S-TT-S
R-LR-L

Tässähän käsitykset ei mene periaattella oikea biitillä, mutta esim. Takéssa on rytmitykseltään samanlainen komppi, joka menee näin:

S-TS-B
R-RL-L

En ole aivan varma muistanko tuon Avivin käsityksen oikein, mutta noin mää ainakin olen viimeisen vuoden sitä soittanut. Mutta nyt kun ajattelee ja kokeilee, niin minusta tuo Takén käsitys on fiksumpi ja pysyy paremmin rytmissä. Sitä paitsi 1 djembeen verrattuna on enemmän tsekkikohtia:

B-TTS-/BT-TS
R-RLR-/RL-LR

S-TT-S/S-TT-S
R-RL-L/R-RL-L

Paulnassin sivuilla, ainakin mitä itselle on tullut vastaa käsitykset menee periaatteella oikea biitillä. Itse asiassa ei tule nyt yhtään poikkeusta mieleen.

Mun mielestä tämä jo kertoo jotain ja jos en ihan väärässä ole niin eikös pikkurumpusysteemit pelaa ihan samalla logiikalla?
solmo
05.09.2007 18:28:53

Tossa kakilambe- kompin käsityksissä tuli painovirhepaholainen. Eli näin sen Aviv mulle muistaakseni joskus opetti:

S-TT-S
R-LR-L

Tässähän käsitykset ei mene periaattella oikea biitillä, mutta esim. Takéssa on rytmitykseltään samanlainen komppi, joka menee näin:

S-TS-B
R-RL-L

En ole aivan varma muistanko tuon Avivin käsityksen oikein, mutta noin mää ainakin olen viimeisen vuoden sitä soittanut. Mutta nyt kun ajattelee ja kokeilee, niin minusta tuo Takén käsitys on fiksumpi ja pysyy paremmin rytmissä. Sitä paitsi 1 djembeen verrattuna on enemmän tsekkikohtia:

B-TTS-/BT-TS
R-RLR-/RL-LR

S-TT-S/S-TT-S
R-RL-L/R-RL-L

Paulnassin sivuilla, ainakin mitä itselle on tullut vastaa käsitykset menee periaatteella oikea biitillä. Itse asiassa ei tule nyt yhtään poikkeusta mieleen.

Mun mielestä tämä jo kertoo jotain ja jos en ihan väärässä ole niin eikös pikkurumpusysteemit pelaa ihan samalla logiikalla?

Tulisiko off-beatin sitten kuulua jollakin erityisellä tavalla soitossa? Olen treenaillut erinäisiä rytmien osia Paulnasin sivulta, mut nyt kun tuli off-beat puheeksi, heräsi kysymys, soitanko vituralleen mitä soitan. Siis, jos sen hallitsemista edellytetään Konaten kurssille osallistuvilta. Onko tiedossa jotain hyvää clippiä, jossa se kävisi selvästi ilmi? Tsekkaapa Tunsolé, löytyisikö siitä esimerkkiä :)
Renki
05.09.2007 19:32:18

Ei sen erityisemmällä tavalla kuin, että sen off-fraasin on mentävä todellakin offina eikä se saa lipsua biitin päälle. Oikeastaan sen huomaa vasta sitten kun soittaa jonkun kanssa, joka tajuaa mihin väliin sen off-beat fraasin on mentävä.

Tässä esim. Mendianista, kuuntele dunumbaa, se menee off-beatissä: http://www.youtube.com/watch?v=rC2KKHLPWjw

No toi voi olla vähän vaikea esim. Tässä vielä nuotteina:

D1

S-TS--/S-TS--/

DUN

-OO-XX/-XX-OO/

http://www.paulnas.eu/wap/mendiani.html

Eli fraasi alkaa offista ja on vähän niin kuin etukenossa, koko ajan takkutaahan verrattuna
solmo
05.09.2007 19:44:53

Ei sen erityisemmällä tavalla kuin, että sen off-fraasin on mentävä todellakin offina eikä se saa lipsua biitin päälle. Oikeastaan sen huomaa vasta sitten kun soittaa jonkun kanssa, joka tajuaa mihin väliin sen off-beat fraasin on mentävä.

Tässä esim. Mendianista, kuuntele dunumbaa, se menee off-beatissä: http://www.youtube.com/watch?v=rC2KKHLPWjw

No toi voi olla vähän vaikea esim. Tässä vielä nuotteina:

D1

S-TS--/S-TS--/

DUN

-OO-XX/-XX-OO/

http://www.paulnas.eu/wap/mendiani.html

Eli fraasi alkaa offista ja on vähän niin kuin etukenossa, koko ajan takkutaahan verrattuna

Voisin kuvitella, että olen törmännyt off-beat fraasin sommitteluun, kun olen nauhoittanut muutamien rytmien djembe-kuvioita koneelleni. Vaikeaahan se on ja pitää kuunnella toisen soittoa, että tosiaan osaa pistää sen oikeaan kohtaan.
Renki
05.09.2007 19:55:19

Itse asiassa tuo etukeno voikin olla off-beat fraasille aika hyvä kuvaus, koska samaa tekee myökin tämä:

B-TTS-/BT-TS
R-RLR-/RL-LR

S-TT-S/S-TT-S
R-RL-L/R-RL-L

2 rooli ikäänkuin työntää rytmiä koko ajan eteenpäin ja siinä kokematon soittaja rupeaa äkkiä kiihyttämään, koska haluaisi musiikillisen ykkösen olevan ykkösellä, eikä yhden jäljessä. Aenakin mä koen musiikillisen ykkösen olevan tossa roolissa toi viimeinen pa, koska sitä mää niin monesti oon yrittänyt siihen biitille laittaa.
solmo
06.09.2007 15:34:48

Itse asiassa tuo etukeno voikin olla off-beat fraasille aika hyvä kuvaus, koska samaa tekee myökin tämä:

B-TTS-/BT-TS
R-RLR-/RL-LR

S-TT-S/S-TT-S
R-RL-L/R-RL-L

2 rooli ikäänkuin työntää rytmiä koko ajan eteenpäin ja siinä kokematon soittaja rupeaa äkkiä kiihyttämään, koska haluaisi musiikillisen ykkösen olevan ykkösellä, eikä yhden jäljessä. Aenakin mä koen musiikillisen ykkösen olevan tossa roolissa toi viimeinen pa, koska sitä mää niin monesti oon yrittänyt siihen biitille laittaa.

Veikkaanpa, että off-beatin todellisen luonteen käsitän vasta käytännön kautta. Täytyy sunnuntaina alkavalla kurssilla kysäistä opettajalta off-beatista. Ehkä se sitten käytännön treenaamisen avulla selkiytyy.
solmo
06.09.2007 15:43:19

Veikkaanpa, että off-beatin todellisen luonteen käsitän vasta käytännön kautta. Täytyy sunnuntaina alkavalla kurssilla kysäistä opettajalta off-beatista. Ehkä se sitten käytännön treenaamisen avulla selkiytyy.

Löytyi tuollainen sivu, jossa on selitetty hieman off-beatin lyöntiä

http://www.afrodesign.com/our-products-t-13.html
solmo
07.09.2007 12:02:47

B-TTS-/BT-TS
R-RLR-/RL-LR

S-TT-S/S-TT-S
R-RL-L/R-RL-L

The simplest way to see offbeats in a 4/4 rhythm like Sofa is simply to call the odd numbered beats (1, 3, 5 ... ) downbeats and the ones in between (2, 4, 6 ... ) offbeats.

Tuollasen vastauksen sain www.tribe.net sivustolle laittamaani off-beat tiedusteluun.
Renki
10.09.2007 12:45:12

Musiikki ilman rajoja - Sidy Samb
enfancefuturs ry in cooperation with perennia proudly presents:
MUSIIKKI ILMAN RAJOJA

Sidy Samb (Senegal via Spain)
Stilimba
Groovy Eldorado
Mama Africa
Galaxy

With special guests

KULTTUURIAREENA GLORIA
29.9.2007
Pieni Roobertinkatu 12-14
Klo 21-03
Liput 10e

----------------------------------------------------------------

No huh huh! Nyt näyttää kyllä hyvältä ja special guest kohdalla tulee ihan väkisin mieleen, että arvatkaapas kuka herrasmies on vierailemassa Suomessa juuri tuona viikonloppuna.
Renki
12.09.2007 11:43:02

Kävin eilen ensimmäistä kertaa Harjun nuorisotalolla Issan tunnilla. Tunnissa käytiin läpi Diansaan 6 introa ja kolme komppia. Sanoisinko, että etenemisvauhti on aika huikea ja nythän siis kyseessä on aloittelijoiden ryhmä. Pelottaa ihan ajatella, että minkalainen se jatkoryhmä sitten on. Ei ole kyllä sinne asiaa, kun ehkä vasta ensi syksynä. Lopuksi soitimme hieman diansaa kolmella kompilla ja Issa soitti Dunduneja. Vauhti oli paljon kovempi kuin esim. Mamady Keitan levyillä...

HUH, HUH suosittelen!
solmo
12.09.2007 19:36:39

Kävin eilen ensimmäistä kertaa Harjun nuorisotalolla Issan tunnilla. Tunnissa käytiin läpi Diansaan 6 introa ja kolme komppia. Sanoisinko, että etenemisvauhti on aika huikea ja nythän siis kyseessä on aloittelijoiden ryhmä. Pelottaa ihan ajatella, että minkalainen se jatkoryhmä sitten on. Ei ole kyllä sinne asiaa, kun ehkä vasta ensi syksynä. Lopuksi soitimme hieman diansaa kolmella kompilla ja Issa soitti Dunduneja. Vauhti oli paljon kovempi kuin esim. Mamady Keitan levyillä...

HUH, HUH suosittelen!

Mä aloitin viime sunnuntaina N'Fanly "Alya" Camaran djembe-kurssin. Kyseessähän on myös aloittelijoiden kurssi. Ei siellä ole kuin muutama kurssilainen. Odotin suurempaa osanottoa. Vauhti on ihan ok. Temperamenttia opettajalta löytyy ihan kiitettävästi, mutta eipä sillä. Se ei välttämättä ole huono asia. Paneepahan yrittämään ja treenaamaan enemmän. Opettelimme Sobonincun-rytmiä kahdella kompilla. Hauska rytmi sinänsä.

Sunnuntaipäivän loppu menikin soitellessa, koska heti tuli moitetta clacin lyömisestä. Ok, ihan aiheesta. Tiedostin itsekin, että keskisormi ottaa yliotteen ja treenasin vimmatusti lyöntiä kotona ja nyt se menee hemmetin hyvin. Paremmin kuin koskaan ja kun kaikki sormet osuvat nahkaan soundi on paljon mojovampi kuin keskisormen yliotteella.

Sinänsä hyvä, että palautetta tulee, koska viime sykyisellä kurssilla opettajalle oli suht sama miten sen clacin lyö, kunhan soundi on oikea. Eikä sit sen takia tullut kiinnitettyä asiaan sen kummemmin huomiota. Oikeaoppinen lyöminen helpottaa ja nopeuttaa soittamista pirusti. Ikävää oli, että jouduin toteamaan soittaneeni pitkään vituralleen ja joitakin opettelemiani komppeja piti treenailla hieman enemmän, että sain sen oikeaoppisen clacin toimimaan.

Mitä me siis opimme? Kun aloittaa djemben soittamisen, on ehdottoman tärkeää hankkiutua heti alussa hyvään opetukseen, ettei tarvii vuoden päästä opetella asioita uudelleen :) Tää on fakta.

Onko sitten paha juttu, jos opettaja näyttää esim. ilmeellään, että nyt mennään metsään ja pahasti. Ei mun mielestä, koska ei opettajan kuulu olla jees-tyyppi, joka vain myötäilee ja pitää suun kiinni vaikka palautetta olisi annettavana. Tärkeintähän on, että oppilas oppii soittamaan ja tasoa täytyy vaalia. Joillekin soittaminen on vaikeampaa ja joillekin se on helpompaa.

Täytyy myöntää, että monesti kävi mielessä harjun kurssi, mutta ajankohdat eivät sovi tippaakaan mulle. Töitäkin, kun on tehtävä.

Ja meikäläisellä oli pokkaa ajatella, että olisin osallistunut Konaten workshoppiin. Just joo, kyllä sunnuntaina palasin niin hyvin maanpinnalle. Jälleen huomasin kuinka paljon on vielä opittavaa. On helppo hioa yksittäisiä komppeja yksikseen, mut ryhmän kanssa laajempien kokonaisuuksien opettelu on sit toinen juttu ja minun ongelmani on ajoitus.
solmo
26.09.2007 09:55:09

Kyllä söi miestä viime sunnuntain rumputunnilla, kun edellisen kerran äkillisen poistumisen takia jouduin sit jälkikäteen opettelemaan uutta komppia muun soittamisen lomassa ja komppia vielä monimutkaistettiin lisää. Tunsin todellista pettymistä itseäni kohtaan, kun sitä kuulee selkeesti miten komppi menee ja näkee kumpi käsi lyö missäkin vaiheessa,mut sitä on kuitenkin sen verran yksinkertaisella aivokapasiteetilla varustettu, ettei siitä tullut mitään mun osalta.

Kotiin päästyäni aloitin välittömät treenit ja palaset loksahtivat paikoilleen ihan tuosta vaan. Mulle tekee selkeesti hyvää opetella kaikessa rauhassa omissa oloissani uusia asioita, ilman taustahälyä, että kuulee omat ajatukset ja pystyy syventymään treenattavaan asiaan perinpohjin.

Kammolla ajattelen tulevia tunteja, kun kuviot monimutkaistuvat selkeesti. Täytyy siis olla jokaisella maksamallani tunnilla mukana. On harvinaisen vittumaista jäädä hetkellisesti jälkeen. Ei siinä muuten mitään, mut on ikävä tuntea samanlaisia epäonnistumisen tunteita itseään kohtaan.

S OS B SOOS B SS S O OOOOB
r r l r l r l r l rr l r l r l r l

...jos tuosta sepustuksesta nyt kukaan mitään ymmärtää :)
Renki
26.09.2007 21:18:49

^No vähän kyllä kieltämättä hämäräksi jäi. Mihinkäs rytmiin tota oikein soitetaan? Näyttäs äkkiseltään olena johonkin takkutaa pohjaseen.

Mun ongelma on uutta opeteltaessa hitaat hoksottimet. Mä en tosiaankaan tajua, edes yksinkertaisia juttuja mitä mulle näytetään heti. Monesti käy niin, että joudun nukkumaan yön yli tai sitten herään keskellä yötä ja sitten se juttu jotenkin luonnistuu. Elikkä aikaa tarvitsen sisäistämiseen paljon. Joskus jopa ärsyttää kaverit, jotka soittavat saman tien jonkun fraasin mikä niille vaan näytetään. Itse kun saa tahkota naamapunaisena siinä vieressä häpeästä ja kiroilla, että V*ttu miks tää ei niinku onnistu.
Jotkut jotka oppivat nopeasti, ovat sitten sanoneet, että hemmetti kun ei tahdo muistaa siitä mitään mitä viimeksi soitettiin. En tiijä jotenkin kai ihmiset on eri aaltopituuksilla tässä, tai sitten vain osaavat olla ajattelematta liikaa ja antavat mennä vaan. Mulla taas sen hitaan oppimisen sivutuotteena tapahtuu se, että kun mä sen kompin opin. Niin sitten en sitä unohda, ainakaan pikkukummassa. Tietenkin jos on kuukausien taukoja, silloin joutuu erikoisempien juttujen kohdalla hieman paperista lunttaamaan, mutta sitten se osaaminen tulee todella äkkiä takaisin.
Niinhän se on, että mielellään ei olisi yhdeltäkään maksetulta tunnilta yhtään pois, mutta joskus on pakko. Mun oli pakko eilen kun oli töitä, mutta onneksi kaveri käy samalla tunnilla ja se sitten opetti mulle niitä komppeja tänään ja vaikeeta oli, mutta perusperiaatteet se sai tungettua mun päähän kiukuttelustani huolimatta ja katsotaan sitten huomenna miten onnistuu...
Clap the barber...
solmo
27.09.2007 17:04:23

^No vähän kyllä kieltämättä hämäräksi jäi. Mihinkäs rytmiin tota oikein soitetaan? Näyttäs äkkiseltään olena johonkin takkutaa pohjaseen.

Joo, en ihmettele, jos ei avautunut tuo minun "kaavio". Ei se avautus mullekaan, jos en tietäis miltä sen pitäis kuulostaa. Se kuuluu Sobonincum-rytmiin, mutta jos katsoo Paulnasin sivulta Sobonincumin fraaseja, ei tuota sieltä löydy.

Mun uuden oppimista opetustilanteissa häiritsee se, ettei jotenkin siinä melussa hahmota miten kyseinen fraasi todellisuudessa menee. Näen miten opettaja soittaa ja kuulen sen, mut siinä tilanteessa ei uppoa kaaliin. Kaikkein pahinta on, jos jokainen kokeilee soittaa sitä omaan tahtiin. Siitä syntyy sellainen äänten sekamelska, ettei kuule omia ajatuksia. Sitten kotona rauhallisissa olosuhteissa ollessa kulloinenkin dilemma ratkeaa sormia napsauttamalla. Onhan siinä sit se, että jotenkin tuntuu, että niillä tunneilla joilla olen käynyt, on jossain määrin hoputtamisen meininki ja se luo ainakin mulle kireän fiiliksen ja se ei taaskaan johda mihinkään hedelmälliseen lopputulokseen. Sitä vaan on joidenkin asioiden suhteen hieman mohelo ja jos osaisin soittaa fraasit ihan tuosta vaan, tekisin niin.

Päätin muuten edellisen kerran jälkeen, että tulevilla kerroilla meitsiltä löytyy kamera. On meinaan kätevä kuvata lyhyt opettavainen klippi jostain hankalasta fraasista ja sitä voi sitten käyttää tukena kotioloissa treenatessa.

Hauskaahan tunneilla käyminen kuitenkin on ja kyllä mä olen soittoteknisesti hyötynyt jo pelkästään näistä kolmesta kerrasta paljonkin.
Renki
27.09.2007 17:08:00

Meinaatko Solmo mennä lauantaina kulttuuriareena Gloriaan? Mä ajattelin mennä sinne jo ihan vaan Mama African takia. En oo ikinä nähny livenä!!!
Kovasti kiinnostaa nähdä miten ne sen homman tekee...
Clap the barber...
Renki
27.09.2007 17:15:13

Meinaatko Solmo mennä lauantaina kulttuuriareena Gloriaan? Mä ajattelin mennä sinne jo ihan vaan Mama African takia. En oo ikinä nähny livenä!!!
Kovasti kiinnostaa nähdä miten ne sen homman tekee...

EDIT:

Sobonincun on kuulemma hirveän hankala rytmi. Luulen, että sitä ei ainakaan Suomessa kovin moni "bändi" osaa soittaa kaikilla mausteilla, eikä varmaan pohjoismaissakaan. Tämä Länsi-Afrikkalainen musa on mielenkiintoinen harrastus, pieni ala sanoisin. Mutta näyttäis olevan hyvään suuntaan menossa, kun näyttäis kurssit menevän taas kasvavaan suuntaan. Toivottavasti jatkuu näin.
Clap the barber...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)