Aihe: tällainen nuppi-kaappi -kasa?
1 2
jounihynynen
07.09.2007 18:51:42
Noniin tarkoitus olis pistää tilausta T-kauppaan. Tällaista kasaa olen suunnitellut:

http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_backline_600.htm
http://www.thomann.de/fi/hartke_vx115_bass_box.htm
http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_210blx_backline_bassbox.htm

haluaisin vielä ennen tilausta varmistaa osaavammilta ja viisaammilta basson rankaisijoilta että onko tällainen yhdistelmä ok vai teenkö suuren virheen jos nämä tilaan.

Kaapeista löytyisi siis yhteensä 500W tehonkestoa ja vahvistin antaa 300W. Onko suhde sopiva? siis ettei mitään hajoaisi ja ääni olisi jopa siedettävä.. Ja sillä että toi 1x15 -kaappi on eri merkkiä kuin nuppi ja toinen kaappi ei liene merkitystä? eli kytkentätapa lienee samanlainen merkistä riippumatta? Kertokaas siis jos mielestänne tässä kasassa olisi jotain vikaa ja parempia ehdotuksia saa antaa. Kuitenkin hintaluokka saisi pysyä samana eli koko kasa yhteensä n. 750€
Kallekorvola
07.09.2007 19:05:25 (muokattu 07.09.2007 19:05:47)
Kaapeista löytyisi siis yhteensä 500W tehonkestoa ja vahvistin antaa 300W. Onko suhde sopiva? siis ettei mitään hajoaisi ja ääni olisi jopa siedettävä.. Ja sillä että toi 1x15 -kaappi on eri merkkiä kuin nuppi ja toinen kaappi ei liene merkitystä?

sikäli suhde on huono, että jos ajat vahvistinta liian lujaa (eli selkeästi säröllä), se rikkoo kaapit vaikka niissä olisi 100 kertaa enemmän tehonkestoa...

itse hommaisin samanmerkkiset kaapit jo senkin takia, että suunnitellessa niiden soundimaailma on pyritty pitämään keskenään "kimpassa"... makuasia, mut silti...
jounihynynen
07.09.2007 19:38:39
itse hommaisin samanmerkkiset kaapit jo senkin takia, että suunnitellessa niiden soundimaailma on pyritty pitämään keskenään "kimpassa"... makuasia, mut silti...

no joo, varsin mahdollista että näin on. Erään musiikkikaupan sedän mukaan 400W tehonkesto ei ehkä riittäisi 300W nupille, siksi vaihdoin 200W G&K -kaapin hartken 300W:hen. Oliko myyjä oikeassa? Jos uskotte 400W:n tehonkeston riittävän niin varsin mieluusti vaihdan ton hartken kaapin takaisin G&K:hon. Ja luukuttaa ei ole tarkoitus, siitä ei siis oo pelkoa..
IJarro
07.09.2007 22:22:06
Ja toi vahvarin 300 wattia on neljään ohmiin. Eli 8ohmiin se antaa suunnilleen sen 200wattia.

2x10" kruegerin tehonkesto on 200watti 8ohmiin joten se on yksinäänki jo suunnillee sopiva. kunhan nyt ei ihan täysillä luukuta, ja harvemmin tommosia tarviikaan...
Let's do some living after we die...
kondensaattori
07.09.2007 22:32:42
Ja toi vahvarin 300 wattia on neljään ohmiin. Eli 8ohmiin se antaa suunnilleen sen 200wattia.

2x10" kruegerin tehonkesto on 200watti 8ohmiin joten se on yksinäänki jo suunnillee sopiva. kunhan nyt ei ihan täysillä luukuta, ja harvemmin tommosia tarviikaan...

Noista tulee rinnan kytkettynä 4 ohm kuorma. Koska puolet tehosta menee 2x 10 kappiin on myös puolet tehonkestosta yhtä kuin 2x10 tehon kesto eli yhdistelmän tehonkesto on 400 wattia. Jotta saat täyden tehon nupista käyttöön pitää kuorman olla 4 oomia.
jounihynynen
07.09.2007 23:09:30 (muokattu 07.09.2007 23:09:57)
Noista tulee rinnan kytkettynä 4 ohm kuorma. Koska puolet tehosta menee 2x 10 kappiin on myös puolet tehonkestosta yhtä kuin 2x10 tehon kesto eli yhdistelmän tehonkesto on 400 wattia. Jotta saat täyden tehon nupista käyttöön pitää kuorman olla 4 oomia.

Jeps, näin oon asian ajatellut. Eli kaappien ollessa rinnan kytkettynä nupista tulee täydet 300W. Mutta miten on, onko tämä 400W tehonkesto riittävä tuolle 300W nupille?
kondensaattori
07.09.2007 23:14:33
Jeps, näin oon asian ajatellut. Eli kaappien ollessa rinnan kytkettynä nupista tulee täydet 300W. Mutta miten on, onko tämä 400W tehonkesto riittävä tuolle 300W nupille?

Kyllä se varmaan on (viisaammat saa varmistaa) kun et tuu koskaan sitä nuppia läheskään täydellä teholla luukuttaan.
jounihynynen
07.09.2007 23:15:56
Kyllä se varmaan on (viisaammat saa varmistaa) kun et tuu koskaan sitä nuppia läheskään täydellä teholla luukuttaan.

Niinpä, nykyisen 120W combonkaan volyme-nuppia ei oo koskaan tarvinnu yli puolen välin laittaa. Tuskin siis tämänkään vahvarin.
nro5
08.09.2007 01:24:27
sikäli suhde on huono, että jos ajat vahvistinta liian lujaa (eli selkeästi säröllä), se rikkoo kaapit vaikka niissä olisi 100 kertaa enemmän tehonkestoa...

Samoilla linjoilla. Enemmän olisin huolissani siitä, että nupista loppuu joku kerta teho ja säröytyessään sitten rikkoo sun kaapit. Itse olen kokenut turvallisemmaksi sen että trankkunupissa on enemmän tehoa kuin kaap(e)issa tehon kestoa, eikä toisinpäin. Täysputkipelit on sitten luku erikseen, niiden kuuluukin mennä särölle:-)
pardy
08.09.2007 02:03:55

Jep, näin. Kyllä se on. Mulla on 1000w tehonkestolla oleva 4 ohmin 2x12" kaappi ja juurikin tuo Backline 600 nuppi eikä ikinä ole ko. yhdistelmällä tarvinnut raottaa volumea yli kello 10:n bändin kanssa vetäessä, niin treeneissä kuin keikallakaan.

Noin kello 13 asti olen itse kokeilumielessä volyymiä ruuvannut ja silloin näytti että ennemmin kaappi kyykkää. Tai siis että kartion liikerata loppuu.
jounihynynen
08.09.2007 12:01:21
Jep, näin. Kyllä se on. Mulla on 1000w tehonkestolla oleva 4 ohmin 2x12" kaappi ja juurikin tuo Backline 600 nuppi eikä ikinä ole ko. yhdistelmällä tarvinnut raottaa volumea yli kello 10:n bändin kanssa vetäessä, niin treeneissä kuin keikallakaan.

Noin kello 13 asti olen itse kokeilumielessä volyymiä ruuvannut ja silloin näytti että ennemmin kaappi kyykkää. Tai siis että kartion liikerata loppuu.

Asia selvä. Toi G&K:n backline -sarja 2x10 ja 1x15 kaapeilla lähtenee piankin tilaukseen t-kaupasta, ellei kenelläkään tosiaan ole eriäviä mielipiteitä tästä tehonkestoasiasta.
kondensaattori
08.09.2007 13:53:06
Vahvarissa vähemmän tehoa kuin kaapeissa tehonkestoa + mennään kaluston tehojen ylärajoilla = vahvistin tuottaa päätesäröä jota on vaikea kuulla mutta joka helposti rikkoo kaiuttimet, etenkin diskantit jos niitä on.

Kaiuttimessa vähemmän tehonkestoa kuin vahvarissa tehoa + mennään kaluston tehojen ylärajoilla = kajarin elementit "pohjaavat" mikä on helppo kuulla ja jos on aivosolun puolikaskin vielä toiminnassa laskea volyymiä niinpaljon että kaiutin ei enää pohjaa. Mikäli sitä aivosolunpuolikastakaan ei ole enää toiminnassa, niin näin luukuttamalla saa myös elementin rikki ja tulee kivoja kesähattuja.

Nämä siis vain transistoripäätteisillä vahvareilla. Putkivahvarin päätteen tuottama särö ei riko elementtiä, vaan päinvastoin kuulostaa oikein kivalta.

Tässä ei ilmeisesti ollutkaan tarkoitus luukuttaa hirveästi. Ja tehotkin suunnilleen natsaa.
Teijo K.
08.09.2007 14:06:38

Tässä ei ilmeisesti ollutkaan tarkoitus luukuttaa hirveästi. Ja tehotkin suunnilleen natsaa.

Tuon ei ollutkaan tarkoitus olla eriävä mielipide, vaan pikemminkin selventävä. Taisi mennä pieleen kun siekään et näemmä tajunnut.

:(
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend.
jounihynynen
08.09.2007 14:07:27

Jep, luukuttaa en aio. Ja voisi kuvitella, että tämä nuppi + kaappi + kaappi on jossain määrin tarkoitettu toimimaan yhdessä kun kaikki kuuluvat G&K:n backline -sarjaan, vai olenko pahasti väärässä?
Teijo K.
08.09.2007 14:08:56

Jep, luukuttaa en aio. Ja voisi kuvitella, että tämä nuppi + kaappi + kaappi on jossain määrin tarkoitettu toimimaan yhdessä kun kaikki kuuluvat G&K:n backline -sarjaan, vai olenko pahasti väärässä?

Eikun olet ihan oikeassa.

Kun tuo nuppi tarjoilee 300w @ 4ohm ja meinaat käyttää sitä kahden 8 ohm kaapin kanssa, niin se tehohan sitten myös jakaantuu, eli sitä tulee noin 150w / kaappi.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend.
jounihynynen
08.09.2007 14:12:37 (muokattu 08.09.2007 14:12:57)
Eikun olet ihan oikeassa.

Kun tuo nuppi tarjoilee 300w @ 4ohm ja meinaat käyttää sitä kahden 8 ohm kaapin kanssa, niin se tehohan sitten myös jakaantuu, eli sitä tulee noin 150w / kaappi.

Selvä, kiitos paljon tiedoista. Eiköhän tästä pian tilausta pistetä liikkeelle.
jounihynynen
08.09.2007 20:01:18
Tällainen villi ajatus pälkähti päähän vielä: tuohon G&K -kasan hintaan ei enää tarttisi paljo lisää rahaa laittaa että saisi Warwickin 500W nupin ja saman firman 4x10 kaapin, eli seuraavanlaiset tuotteet:

http://www.thomann.de/fi/warwick_profet_51.htm
http://www.thomann.de/fi/warwick_w411pro4_ohm.htm

tämä muutos toisi 200W lisätehoa G&K -kasaan verrattuna, mutta käsitykseni mukaan noissa lukemissa tuollainen muutos ei juuri kuulu. Vai miten on? Lisäksi warwickin nuppi antaa 500W 4 ohmiin ja kaappi on myös 4 ohminen. Eikös tässä tulisi ongelmia jos haluaisi tulevaisuudessa laajentaa kaappiarsenaalia? Sopiiko 4 ohmin nuppiin 4 ohmin kaapin kaveriksi enää mikään muu kaappi? Tähän vielä pikaisia milipiteitä, kumpi on mielestänne kannattavampi sijoitus, G&K:n vai Warwickin läjä?
kondensaattori
08.09.2007 20:42:01
Tällainen villi ajatus pälkähti päähän vielä: tuohon G&K -kasan hintaan ei enää tarttisi paljo lisää rahaa laittaa että saisi Warwickin 500W nupin ja saman firman 4x10 kaapin, eli seuraavanlaiset tuotteet:

http://www.thomann.de/fi/warwick_profet_51.htm
http://www.thomann.de/fi/warwick_w411pro4_ohm.htm

tämä muutos toisi 200W lisätehoa G&K -kasaan verrattuna, mutta käsitykseni mukaan noissa lukemissa tuollainen muutos ei juuri kuulu. Vai miten on? Lisäksi warwickin nuppi antaa 500W 4 ohmiin ja kaappi on myös 4 ohminen. Eikös tässä tulisi ongelmia jos haluaisi tulevaisuudessa laajentaa kaappiarsenaalia? Sopiiko 4 ohmin nuppiin 4 ohmin kaapin kaveriksi enää mikään muu kaappi? Tähän vielä pikaisia milipiteitä, kumpi on mielestänne kannattavampi sijoitus, G&K:n vai Warwickin läjä?

Volumea tulee pari desibeliä lisää. 4ohm kaapin kanssa lisäkaappi pitää kytkeä sarjaan, jolloin impedanssi nousee ja tehot tippuu.
poppamies
08.09.2007 21:36:18

Mulla oli Backline 600 nuppi ja edelleen on tuo mainitsemasi Backline 2x10" kaappi ja toisenmerkkinen 1x15". Ihan sopiva kaappiyhdistelmä Backline nupille.
G strings are for strippers!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)