Aihe: Löytyykö Suomesta musiikki-pc:n kokoajaa?
1
WBrisk
06.09.2007 22:48:45
Hei,

Tällaista kyselin toisessa aiheessa, mutta kun kukaan ei vastannut, toistan kysymyksen omana aiheenaan:

Löytyykö Suomesta nimenomaan musiikin tuotantoon erikostuneen PC:n (DAW) valmistajaa/kokoajaa? Siis tämän tyyppistä:

http://www.adkproaudio.com/

Eli kun ei itse tiedä pitääkö kovon olla IDE vai SATA vai SATA II ja onko FireWire tärkeä vaiko pikemminkin USB ja onko Quadcoreen satsattava ja mikä Asusin P5B emoversio on paras vai pitikö sen sittenkin olla Intel ja miten tärkeä se väylänopeus on ja onko 2 gigaa riittävä muisti vai pitääkö jo olla 4 ja saako koneesta hiljaisen muulla kuin vesijäähdytyksellä ja.. ja.. ja..

Huh, olen valmis maksamaan kohtuullisen hinnan siitä että joku osaavainen kokoaa hyvän, hiljaisen koneen varta vasten musiikintekoon, jotta itse voisin keskittyä.. niin, juuri siihen musiikintekoon.

Ihmetteleepi
wb
Aazi
07.09.2007 02:10:38
Kyllähän asiantunteva tietokonemyyjä osaa ehdottaa sulle oikeat komponentit käyttötarkoituksen mukaan. itse istuin pc-kaupan tiskille ja ilmoitin tarvitsevani tietokoneen äänityshommiin, toki mulla oli fundamentaaliset asiat selvillä itselläniki, nopeus, hiljaisuus, vakaus..

Joten siltä pohjalta kokenut myyjä osas ehdottaa hyväksi todettua vakaata emolevyä, siihen tehokas intelin dualcore prosessori, ja 4gb nopeaväyläistä ja hyvälaatuista muistia (huom. win XP ei tue kuin 3gb(?) asti muistia, vista sitten ton 4gb, mut aika vähässä on vielä ohjelmistot 64bittisenä)
Kovalevyissä toi sata II -väylä lienee nopein tällähetkellä, sellaisethan itsellenikin tuli, oma levy ohjelmille, oma levy pelkälle audiomateriaalille + toinen levy backupiksi raid järjestelmällä joka peilaten kirjoittaa kaiken datan molemmille levyille.
Firewire oli aika ehdoton koska FW liitännäinen audiointerface itseltäni löytyi. emolevyssä olikin itsessään FW paikka, kuten useimmissa nykyaikaisissa emoissa on. usbeja nyt löytynee jokaisesta.

Hiljaisuuteen kiinnitettiin huomiota asianmukaisella vaimennetulla kotelolla, sekä hiljaisemmalla prosessorituulettimella, sekä hiljaisella virtalähteellä. hurinaahan se silti vähän pitää.
Vesijäähdytykseen en nähnyt tarvetta ryhtyä. Hyvin sijoitettu ja eristetty keskuyksikkö ei varmasti tule äänensä puolesta ongelmaksi. tarkkaamossahan se ei niin kriittistä ole.

eiköhän noissa väylänopeuksissa ja muistien määrässä aina päde se "enempi parempi" -sääntö.. toisaalta missä menee se raja jolloin maksaa jo "tyhjästä" , sitä on paha sanoa.. itse maksoin keskusyksiköstä n.1400e , ja teho ei vielä ole loppunut kesken vaikka useampia kymmeniä raitoja pyörii miksauksessa samanaikaisesti efekteineen.
Softana cubase SX3
jannu
07.09.2007 02:36:40
Olisko Carillon mitään?

http://www.carillondirect.com/
"Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer."
-Kurt Cobain
Kain
sami_sumea
07.09.2007 15:20:57 (muokattu 07.09.2007 16:09:02)

Löytyykö Suomesta nimenomaan musiikin tuotantoon erikostuneen PC:n (DAW) valmistajaa/kokoajaa? Siis tämän tyyppistä:

Pistin sulle pikaviestiä, mulla on tuttu joka osaa nuo hommat.. Kasannut + optimointu mm. meidän studion koneet.

...

Mod. huom: Seuraavat tähän ketjuun ilmestyvät "Osta Mac!"-viestit poikivat kirjoittajilleen kuukauden jäähyn. Teitä on varoitettu.
Ja huom, tämä varoitus ei liity millään tavalla sami_sumean viestiin.
http://www.adamantiumstudios.com
Thyvon
07.09.2007 21:35:46 (muokattu 08.09.2007 05:29:06)
omalla tavallaan juuri sitä mitä kyselin.

...ja olet ketjun aloittaja ja pidit myös potentiaalisena vaihtoehtona eräässä poistetussa viestissä ja siksi minäkin erehdyin puhumaan kielletystä hedelmästä...

Tsori off topic, mutta meni vaan nyt aika rajusti multa ohi tämä modeeraus ja jäähyuhkailu. Tai sit mää vaan missasin jonkun ankaran sodan lietsonnan jo tässä välissä...

Mod. huom: Kyse ei ole siitä kenen isi on vahvin. Otsikko ja aloitusviesti ovat selkeitä, kysytään PC:stä. Joten miksi vastataan asenteellisesti tarjoten Mac:ia?
kjh
08.09.2007 09:09:04 (muokattu 08.09.2007 09:20:54)
En minä sitä "osta mac!" -viestiä minään provokaationa pitänyt, onhan mac itse asiassa valmis musiikkikone, eli omalla tavallaan juuri sitä mitä kyselin.

Hmm, entäs jos suositus kysymykseen olisi ollut 'osta pc'? Piti oikein katsoa Applen webbisivuilta, mutta ei siellä kyllä ollut muuta työasemaa kuin MacPro, joka on kaikkea kaikille, myös musiikkiin... Olihan siellä kyllä tämmöinen maininta: 'Apple brings the digital music revolution to your guitar. All you need is a Mac with an audio-in port to create a superior sound.' Tästä sitten vaan studio pystyyn, tarvitaan vain se mac. VAROITUS: edella oleva lause on ironiaa, ei totta.
Kalmo
08.09.2007 11:42:16
Luulenpa, että keskiverto tietokonekaupan myyjä ei välttämättä ole ekspertti kasaamaan audiokonetta. Vähänkin tasokkaammissa sekvensserisofta/hardware
kokoonpanoissa voi olla aika monenlaisia salakuoppia riippuen käytetyistä ohjelmista ja laitteista. Paljon varmemmalla pohjalla on, jos löytää nimenomaan musakoneita kasanneen ammattilaisen. Itse etsisin sellaista myös isommista musiikkiliikkeistä, enkä vain tietokoneliikkeistä. Musaliikkeiden porukka on miltei aina jonkun tason muusikoita, ja nykyään kai suunnilleen joka toinen muusikko väsäilee myös tietokonemusaa.
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Thyvon
08.09.2007 13:42:18
Isiemme keskinäiset voimasuhteet ei kiinnosta liialti, enkä tiedä miten ne tähän liittyy. Otsikko on selvä, kieltämättä pidin itsekin ekaa "osta mac!" viestiä turhana, mutta kun ketjun aloittaja ilmoitteli potentiaalisena vaihtoehtona ompunkin, niin macit muuttuivat yllättävän relevantiksi tähän keskusteluun.

Tilannehan nyt kuitenkin on se, että samaa rautaa niissä maceissa on sisällä, kuin näissä varta vasten musan tekoa varten kootuissa PC-koneissa ja mitä sieltä kaupasta saa ostettua komponentteina. Lisäksi Windows toimii, joten ihan hirveän kaukana otsikosta ei olla. Kun katsoo esim. http://www.slsx.com -sivustolta Carillon -koneiden hintoja, niin ei se MacPro enää niiiiiin kalliilta tunnukaan.

Kalmon kanssa olen samaa mieltä, että se keskiverto tietokonekaupan myyjä ei tod. ole mikään DAW:n kasaaja. Pitää tietää vähän muutakin kuin että nopea pitää olla ja iso kovalevy ja hiljainen ois kiva. Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että osaava kasaaja kokoaa hinta/laatu-suhteeltaan paremman myllyn osista, kuin mitä saa hakemalla vaikka omppukaupasta. Pitää vaan tietää mitä tekee ja ei haittaa yhtään, jos hieman vielä päälle rukoilee tietokonejumalia ;) Jos taas ei jaksa kiinnostua emolevyjen eri piirisarjojen toiminnasta, niin on tässä keskustelussa mainittu ainakin pari musakäyttöön sopivia koneita kasaavaa tahoa, joiden tuotteita saa Suomesta. Aakkosjärjestyksessä: Apple, Carillon.

Itselläni on kotona musakäytössä PC.
zekeode
08.09.2007 13:50:56 (muokattu 08.09.2007 13:51:56)

Harmi että Suomessa ei ole markkinoita liikkeelle, joka olisi erikoistunut musakoiden tekemiseen. Itselläni olisi tietoa ja taitoa, mutta valitettavasti Suomessa ei olla valmiita maksamaan palvelusta ja laadusta.
CryptoFib
08.09.2007 15:16:18 (muokattu 08.09.2007 15:27:40)
No ymmärrän kyllä ketjunaloittajan yskän. MUTTA en kyllä tajua kovin helposti, miksi haaskata rahaa räätälöidystä audioasemasta niin käsittämättömiä summia.

Esimerkiksi jos vilkaset ruottalaisfirman superaudiotyöasemaa: http://www.frostacm.com/products2.php?prodid=80 Hintaa 30 000 ruottin kruunua!

Nuo komponentit pikaseen verkkokauppa.comista, sain yhteishinnaksi 1169e. lisäportteja usblle ja fw:lle. päästään postikuluineen about 1250 euroon. Eli tuommonen räätälöity kone on yli puolet kalliimpi. Ei sisällä DAW:ia tms. Ei edes sitä audiointerfacea.

Vaikka prossu ja muistiväylät ois kellotettu optimaalisesti ja xp-prosta -ois kytkettynä audiokoneille epäkäytännölliset prosessit käytöstä (säästetään 4gb:n muistin käytöstä paut 20mb), niin en menis niistä parin tunnin tviikkailuista maksamaan 1750 euroa. Mutta 'if money is not an issue', niin siitä vaan. :)

E: 2500e tähän kouraan, niin mie väännän sulle samanlaisen koneen kasaan, kellotettuna.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
LaXu
09.09.2007 12:33:04
Sinänsähän tuo audiointerfacen valinta vaikuttaa aika paljon siihen mitä koneelta vaaditaan. Noitahan kun löytyy PCI-väylään menevän kortin (jossa AD/DA-muuntimet kenties ulkoisena boksina) ja USB sekä Firewire malleina. Firewire on käsittääkseni parempi vaihtoehto jos tarvii äänitellä useaa lähdettä samaan aikaan. Firewire-liitäntöjä valitettavasti tuntuu löytyvän emoista vähän kehnonlaisesti ja hieman mietityttää jäävätkö hyödyt vs USB vähäisemmiksi jos koneeseen pitää laittaa joku PCI-väyläinen Firewire-kortti.

Muutenhan rauta on pitkälti samaa kuin peli- tai toimistokoneissa, mitä nyt voi säästää näytönohjaimessa kun ei tarvitse 3D:ta pyöritellä. Tärkeintä lienee, että käyttikselle löytyy ajurit audiointerfacelle ja DAW:t pyörii kiltisti. Mielestäni käyttiksen asetuksia tuunaamalle ei saavuteta mitään kovin oleellisia muistisäästöjä tai nopeushyötyjä.
Jaava
13.09.2007 19:45:41
No ymmärrän kyllä ketjunaloittajan yskän. MUTTA en kyllä tajua kovin helposti, miksi haaskata rahaa räätälöidystä audioasemasta niin käsittämättömiä summia.

Esimerkiksi jos vilkaset ruottalaisfirman superaudiotyöasemaa: http://www.frostacm.com/products2.php?prodid=80 Hintaa 30 000 ruottin kruunua!

Nuo komponentit pikaseen verkkokauppa.comista, sain yhteishinnaksi 1169e. lisäportteja usblle ja fw:lle. päästään postikuluineen about 1250 euroon. Eli tuommonen räätälöity kone on yli puolet kalliimpi. Ei sisällä DAW:ia tms. Ei edes sitä audiointerfacea.

Vaikka prossu ja muistiväylät ois kellotettu optimaalisesti ja xp-prosta -ois kytkettynä audiokoneille epäkäytännölliset prosessit käytöstä (säästetään 4gb:n muistin käytöstä paut 20mb), niin en menis niistä parin tunnin tviikkailuista maksamaan 1750 euroa. Mutta 'if money is not an issue', niin siitä vaan. :)

E: 2500e tähän kouraan, niin mie väännän sulle samanlaisen koneen kasaan, kellotettuna.

Aika iso hinta siitä, että kokoavat koneen.
Mutta mä luulen, ettei toi ole välttämättä tarkoitettu kotiäänittelijöille. Kyllä sitä prosessoritehoa ja muistia aletaan kaivata, kun studiossa on vietetty kuukausi saman biisin parissa ja raitoja alkaa olla niin paljon ettei edes osaa laskea sinne asti.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)