Aihe: Voiko floikasta olla haittaa?
1 2 3 4
Fender Stratocaster
06.09.2007 14:46:47
Yksinkertaisesti:
Jos tarvitset floikkaa, niin osta floikallinen kitara.
Jos et tarvitse floikkaa, älä osta floikallista kitaraa.
Orange amplifiers - Voice of the world
pekurides
06.09.2007 14:49:03

On se tietysti nopeampaa mutta kertokaahan, miten usein oikeasti teette tuota? Kaksi vai kolme kertaa vuodessa? Minulle mokomalla nyt ei ole muutenkaan kovin paljon väliä koska käytän kitarani soitinrakentajalla huollettavana ainakin kerran vuodessa...

Suurempi huolenaihe voisi ehkä olla se, että vire menee floikallisessa (ja myös vintage-tremoloilla) keturalleen jos yksi kieli menee poikki ellei tallaan ole asennettu tremsetteriä. Mutta se viekö se kielien vaihtaminen vartin vai puolituntia on täysin yhdentekevä asia.

Tarkoititko kielten vaihtoa? Kyllä mä vaihdan about kerran kuussa uusiin ja oikeastaan tekisi mieli soittaa joka päivä uudella DR setillä vaikka nuo pysyykin aika pitkään kirkkaina jokin niissä uusissa kielissä vaan potkii!

Ihme homma, lespassa taas DR kuulosti värittömältä ja Elixir sekä Rotosound hyviltä
Sekä taasen Floikallisessa Jaskan Reiskassa DR tykimmältä?
Tosin oli paksuuksisakin eroja ja vireessä....
Tunteella päin vittua.
LesPaul70
06.09.2007 15:10:36
On se tietysti nopeampaa mutta kertokaahan, miten usein oikeasti teette tuota? Kaksi vai kolme kertaa vuodessa? Minulle mokomalla nyt ei ole muutenkaan kovin paljon väliä koska käytän kitarani soitinrakentajalla huollettavana ainakin kerran vuodessa...

Suurempi huolenaihe voisi ehkä olla se, että vire menee floikallisessa (ja myös vintage-tremoloilla) keturalleen jos yksi kieli menee poikki ellei tallaan ole asennettu tremsetteriä.

Tota, jos ne kielet vaihtaa vähän useammin, ei mene niin helposti yllättäen poikki kesken soiton. :)

Soundaakin paremmalta vähän tuoreemmat kielet. Trust me on this.
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
hq
06.09.2007 15:26:37
Ja intonaatio asettuu uusilla kielillä helposti kohdilleen, vanhoilla ja kuraisilla se soutelee vähän miten sattuu. Elixirit tuntuvat säilyttävän soundinsa todella hyvin, mutta tuosta intonaatiosta sitten viimeistään huomaa että on tullut aika vaihtaa.
ravensoul
06.09.2007 16:45:55 (muokattu 07.09.2007 14:56:41)
No on se normaali Fender-tyylinen vibratallakin suunniteltu kelluvaksi, mutta sen voi säätää myös kanteen kiinni jos sitä ei halua käyttää.

Kyllä mä ainakin kuikan vintage-tremolon säädän kanteen kiinni vaikka sitä käytänki. Ei mitään toivoa että kelluvana pitäisi virettä niin hyvin, että viitsisi soitellakin.

Ihmeellisiä käsityksiä näkyy täällä vilisevän. Onhan se nyt vissi, että halpa (jos kalliimpikaan) stratotalla kohtalaisellakaan satulalla, ilman muita toimenpiteitä (lukkovirit, ohjurit pois), ei virettään kelluvana pidä häävisti. Mutta se, että se säädetään kanteen vireenpidon takia ei tarkoita sitä etteikö sitä voisi käyttää. Ja säädetään vielä hivenen verran kireälle, niin ei haittaa bendikikkailuakaan.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
mhaarala
06.09.2007 17:05:48 (muokattu 06.09.2007 17:07:05)
Tarkoititko kielten vaihtoa? Kyllä mä vaihdan about kerran kuussa uusiin ja oikeastaan tekisi mieli soittaa joka päivä uudella DR setillä vaikka nuo pysyykin aika pitkään kirkkaina jokin niissä uusissa kielissä vaan potkii!

---

Tota, jos ne kielet vaihtaa vähän useammin, ei mene niin helposti yllättäen poikki kesken soiton. :)

Soundaakin paremmalta vähän tuoreemmat kielet. Trust me on this.

Tarkoitin sitä, että kaikki kielet otetaan irti ja otelauta puhdistetaan/säädetään. Sitä tuskin tehdään kovin usein. Yksi kerrallaan kieliä vaihdettaessa floikan kanssa pelaaminen ei ole minusta juuri sen ihmeellisempää kuin tavallisilla kampitalloilla, joten sitä ei mielestäni oikein voi pitää minään erityisen suurena haittana. :)
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
pekurides
06.09.2007 22:33:09

---

Tarkoitin sitä, että kaikki kielet otetaan irti ja otelauta puhdistetaan/säädetään. Sitä tuskin tehdään kovin usein. Yksi kerrallaan kieliä vaihdettaessa floikan kanssa pelaaminen ei ole minusta juuri sen ihmeellisempää kuin tavallisilla kampitalloilla, joten sitä ei mielestäni oikein voi pitää minään erityisen suurena haittana. :)

öööh! Tattaraa!
Oikeastaan tuo otelaudan hoito on floikalla oikeasti tosi helppoa:)

Ei tarvi muutakun kampeaa jouset irti ja nostaa tallan sivuun, kielille ei tarvitse tehdä mitään antaa olla vaan kiinni tallassa ja sama hommeli myös mikinvaihdon yhteydessä.

Mulla aika hyvin orkkisfloikka pitää vireen vielä kun laittaa tallan takasin paikoilleen ni ei ole edes juuri tarvinnut viritellä!!!

(eipä tuota kyllä hirveästi tule harrastettua, enimmäkseen mikin vaihdon yhteydessä tai jos on tosi paskanen...)
Tunteella päin vittua.
Jäärä
07.09.2007 08:53:10
Pikkasen ihmettelen kun jotain hirvittää kielien vaihto floikalliseen kitaraan, ei se mitään vaikeaa/hankalaa/aikaavievää touhua ole. Itse vaihdan kielet nopeammin mun floikallisiin kun stratoon.

1. Otetaan riuskalla otteella kammesta kiinni ja taivutetaan floikka etukenoon.
2. Avataan kaikki kielten kiristysruuvit tallasta ja repästään kaikki kielet yhtäaikaa irti.
3. Kielten irroittaminen/paikalleen asentaminen on helppoa, jos pistää sen "ball-endin" sinne virityskoneiston päähän. Oisko tässä tähänasti aikaa mennyt n. minuutti.

Tässä välissä voi nysvätä otelaudan kimpussa, sen voi sitten puhdistaa jne.

4. Pujotetaan uudet kielet virityskoneistoihin siten, että se "Ball-end" jää sinne virityskoneiston päähän.
5. Oikaistaan kieli ja katkaistaan se suurinpiirtein tallan hienosäätöruuvien kohdalta ja kiinnitetään tallaan. Toistetaan jokaiselle kielelle. Niitä jo kiinnitettyjä kieliä voi "esikiristellä", sen oikean jännityksen tuntee sormissä, mitään viritintä ei vielä tarvita.
6. Viritetään... viritetään...viritetään. Hoplaa!
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
JuSu
07.09.2007 10:13:29 (muokattu 07.09.2007 10:16:59)
Pikkasen ihmettelen kun jotain hirvittää kielien vaihto floikalliseen kitaraan, ei se mitään vaikeaa/hankalaa/aikaavievää touhua ole. Itse vaihdan kielet nopeammin mun floikallisiin kun stratoon.

Kato kaikki on helppoo kun sen osaa. =)

Jos kellotetaan aloittelijaa vaihtamassa kieliä stratoon ja vaihtoehtoisesti floikalliseen, niin kumpihan vie kauemmin? Vielä vuodenkin päästä?

Mutta kunhan oppii, niin sitten.

Tuosta kielten 'väärinpäin' laittamisesta... Mua joskus varoiteltiin laittamasta punottuja siten, että pallopää oon virikoneiston puolella. Niissä on joku ankkurointi siellä pallopäässä, joka estää punoksen purkautumista. Pallo piti leikata pois, muttei saanut leikata liikaa, ettei leikannut sitä ankkuriakin.

Ym. saattoi kyllä olla merkkikohtainen ohje, mutta kun en muista, millä kielillä tuli tuolloin soiteltua. D'addario ehkä?

Ja pitäähän punotuista leikata pää pois, laittoi ne kummin päin vaan. Toisaalta, jos kokemus on osoittanut, että hyvin toimii, niin mikäs siinä sitten.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
rock-kukko
07.09.2007 10:40:11
Kaveri kun osi floikallisen ibanezin. Muistaakseni siitä helsinkiläisesä musakaupasta joka on niitä ibanezeja täynnä. Niin häntä neuvottiin muistaakseni laittamaan sen pallopään sinne virityskoneisiin. Kuulostaa ihan kätevältä
Jäärä
07.09.2007 10:41:40
Jos kellotetaan aloittelijaa vaihtamassa kieliä stratoon ja vaihtoehtoisesti floikalliseen, niin kumpihan vie kauemmin? Vielä vuodenkin päästä?

Lähinnä sitä vaan, ettei sitä kielenvaihtoa/säätöä tartte pelätä, ei se mitään tähtitiedettä ole. Hauskaa puuhastelua lähinnä.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
JuSu
07.09.2007 10:43:25
Lähinnä sitä vaan, ettei sitä kielenvaihtoa/säätöä tartte pelätä, ei se mitään tähtitiedettä ole. Hauskaa puuhastelua lähinnä.

Juuri näin. Kivaa hommaa, ja kun oppii ja kehittyy, voikin pian tehdä kaikki säädöt itse.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
atimoc
07.09.2007 12:30:43

Blokattu Edge/Lo-pro on omasta mielestäni tosi ergonominen ja miellyttävä ratkaisu, jos tykkää tukea pikkauskättä reilusti tallaan. Eipä pelkästään tuon perusteella varmaan kannata kelluvatallaista keppiä hommata, mutta kuitenkin. Tuo sustainin häviäminenkin on vähän liioiteltua, ei se ole ainakaan tähän mennessä koskaan loppunut ennen aikojaan.
Tomtom
07.09.2007 12:48:57
..Ihmeellisiä käsityksiä näkyy täällä vilisevän. Onhan se nyt vissi, että halpa (jos kalliimpikaan) stratotalla kohtalaisellakaan satulalla, ilman muita toimenpiteitä (lukkovirit, ohjurit pois), ei virettään kelluvana pidä....

Pakko korjata pois asiattomuuksia. Tähänhän ei kannata uskoa- ei pidä paikkaansa.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
duc
07.09.2007 12:54:04
Väittäisin kyllä että kelluva pitää vireen paremmin kuin kannessa kiinni oleva, jos kampea käytetään. Koska kelluvalla vireen saa usein takaisin kohdilleen näpäyttämällä kampea ylöspäin, ja kannessa kiinni olevallahan tämä ei onnistu.
ravensoul
07.09.2007 14:56:07 (muokattu 07.09.2007 14:58:05)
Pakko korjata pois asiattomuuksia. Tähänhän ei kannata uskoa- ei pidä paikkaansa.

Juu, vähän kärkäs tuo lause kun jäi tähdellinen adverbi pois. Korjataan. Tuolla aiemmin vaan joku meinas, että kelluva stratotalla kun pitää vireen paremmin mitä kannessa oleileva, ni siihen oli pakko tarttua. Haluaisin kyllä nähdä sen velhon, joka säätää tuon mun skujun tallan kelluvana pitämään virettä. Kyseessä vieläpä twin pivot, tosin tietysti halpa sellainen. Kanteen väännettynä kyllä pystyy käyttämään. Lisätään nyt vielä se, että mun kirjoissa talla ei pidä virettä häävisti jos se pitää jokaisen diven jälkeen palauttaa liikkeellä yläsuuntaan.

E: Ja lisättäköön vielä se, että tämä siis mun vaatimaton mielipiteeni asiasta, jos joku ei vielä tiedä ettei täällä mitään absoluuttisia totuuksia kukaan lauo.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
petty92
09.09.2007 18:20:38
Saako tosta kitarasta tuon tremolosysteemin otettua pois?
Ziggy Bubba
09.09.2007 18:24:41 (muokattu 09.09.2007 18:25:14)

Saako tosta kitarasta tuon tremolosysteemin otettua pois?

Siis mistä kitarasta? Jos kyseessä on tuommonen perus "vintage" -talla, niin ei sitä tarvitse ottaa pois, usko jo :)

E: Sen vibrakammen voi toki ruuvata irti
You said a' what now?
petty92
09.09.2007 18:35:02
Niin siis tarkoitin tuota kampea =) Aattelin vaan kun näin jossain tollasen samallaisen missä ei sitä kampea ollut. Jees.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)