pekurides 06.09.2007 22:23:00 | |
---|
Olen tässä vuosien varrella monesti ihmetellyt semmosia kitaran myynti-ilmoja missä kerrotaan että "kitara käytetty säännöllisesti vuosittain ammattilaisen tekemässä perushuollossa" Autossa tuo yleensä tarkoittaa öljynvaihtoa mutta mitä se kitarassa tarkoittaa? Ei tule heti mieleen muutakun nauhojen hionta, mutta onko se jo ylimääräinen erikoistyö vai kuuluuko perushuollon piirin niin silloin kyllä jo ymmärrän? (kyllähän jokaisen muusikon pitää oma soittimensa itselle säätää/virittää eikä nuo säädöt itsekseen mihinkään muutu!) NM.aina itse virittänyt:) Tunteella päin vittua. |
Sensonic 06.09.2007 22:43:48 | |
---|
Olen tässä vuosien varrella monesti ihmetellyt semmosia kitaran myynti-ilmoja missä kerrotaan että "kitara käytetty säännöllisesti vuosittain ammattilaisen tekemässä perushuollossa" Autossa tuo yleensä tarkoittaa öljynvaihtoa mutta mitä se kitarassa tarkoittaa? Ei tule heti mieleen muutakun nauhojen hionta, mutta onko se jo ylimääräinen erikoistyö vai kuuluuko perushuollon piirin niin silloin kyllä jo ymmärrän? (kyllähän jokaisen muusikon pitää oma soittimensa itselle säätää/virittää eikä nuo säädöt itsekseen mihinkään muutu!) NM.aina itse virittänyt:) Luulisin, että se sisältäisi "fretwork":in, intonaation ja "truss rod":in säätämiset, sekä kitaran otelaudan puhdistamisen ja kitaran puunaamisen. Ei kai tuossa muita toimenpiteitä tarvita. Sähkikset (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550
Ibanez PF-250
Charvel 3
Legend Custom PRS -kopio (tulossa)
Akustinen (vasuri)
Landola F6/Cut
Muut vehkeet:
ADA MP-1
Digitech DSP-2101 Artist
Rocktron Velocity 300W
Marshall JCM900 4x12"
Music Ma |
rakula 06.09.2007 22:47:25 | |
---|
Olen tässä vuosien varrella monesti ihmetellyt semmosia kitaran myynti-ilmoja missä kerrotaan että "kitara käytetty säännöllisesti vuosittain ammattilaisen tekemässä perushuollossa" Autossa tuo yleensä tarkoittaa öljynvaihtoa mutta mitä se kitarassa tarkoittaa? Ei tule heti mieleen muutakun nauhojen hionta, mutta onko se jo ylimääräinen erikoistyö vai kuuluuko perushuollon piirin niin silloin kyllä jo ymmärrän? (kyllähän jokaisen muusikon pitää oma soittimensa itselle säätää/virittää eikä nuo säädöt itsekseen mihinkään muutu!) NM.aina itse virittänyt:) tietysti nauhojen hiontaa tai nauhojen vaihtoa kitara aina välillä kaipaa... ja kaulakin voi lipsahtaa välillä kuivaksi joten öljytään se! Ei voi lähtee jos on tullu |
Rämppy 06.09.2007 23:00:12 (muokattu 06.09.2007 23:04:32) | |
---|
(kyllähän jokaisen muusikon pitää oma soittimensa itselle säätää/virittää eikä nuo säädöt itsekseen mihinkään muutu!) Kaula elää monissa kitaroissa vuodenaikojen eli lämpö- ja ilmankosteusvaihtelujen mukaan. Silloin muuttuu action, intonaatio ja soundikin - ja saattaa tulla särinöitä sekä vireyspulmia. Se, mitä soitinkorjaajalla teetetty perushuolto kattaa, vaihtelee tapauksesta riippuen. Yleensä se sisältää kaularaudan ja tallan säädöt (korkeus ja intonaatio) sekä mikkien korkeussäädöt, jos kielten korkeus muuttuu kovasti. Myös nauhoja saatetaan tarvittaessa hieman plaanata. Sähköpuoli usein tsekataan ja tarvittaessa korjataan tai ruiskaistaan kontaktisprayta. Jotkut myös putsaa ja tarvittaessa öljyää / vahaa (ruusupuisen) otelaudan. En sitten malttanut olla sanomatta. |
Velli 06.09.2007 23:12:26 | |
---|
Perushuolto: Sähkö ja akustiset kitarat Otelaudan puhdistus ja öljyäminen / nauhojen kiilloitus (pienimmät kulumat häviävät) / elektroniikojen puhdistus ja voitelu / satulan trimmaus / intonaation säätö / kielten korkeuden säätö / tallan säätö (vibratallat) / kaularaudan säätö / kielten vaihto (kielet eivät sisälly hintaan) Noin Amfisoundilla |
pekurides 07.09.2007 01:15:34 | |
---|
nii.... nuo nauhahommelit ja satulaurien duunaamiset kyllä ammattilaiselle joka oikeilla työkaluilla suosiolla itsekin jättäisin mutta mistä se ammattilainen tietää millä korkeudella sinä haluat kielesi ja mikkisi pitää? No pointtina lähinnä että minkätakia jengi vie pajalle ja maksaa rahaa semmoisista perushommista minkä voi itsekin hyvin tehdä? intonaatio,kaularaudan säätö,kielten vaihto! otelaudan puhdistus ihan joka kitaristin perusjuttuja! hmm.kenties Ei ole aikaa (mutta kuitenkin aikaa kiikuttaa pajalle ja odotella 2viikkoa että saa takaisin) tai pelkää että itse kuitenkin jotenkin sössisi koko kepukan vai liikaa rahaa ja ei oikein ite jaksa.... en minä tiedä siksi avauduin.. no, itse olen varmaan hiukan pihi että koittakaa ymmärtää.peace:) Tunteella päin vittua. |
nii.... nuo nauhahommelit ja satulaurien duunaamiset kyllä ammattilaiselle joka oikeilla työkaluilla suosiolla itsekin jättäisin mutta mistä se ammattilainen tietää millä korkeudella sinä haluat kielesi ja mikkisi pitää? No pointtina lähinnä että minkätakia jengi vie pajalle ja maksaa rahaa semmoisista perushommista minkä voi itsekin hyvin tehdä? intonaatio,kaularaudan säätö,kielten vaihto! otelaudan puhdistus ihan joka kitaristin perusjuttuja! hmm.kenties Ei ole aikaa (mutta kuitenkin aikaa kiikuttaa pajalle ja odotella 2viikkoa että saa takaisin) tai pelkää että itse kuitenkin jotenkin sössisi koko kepukan vai liikaa rahaa ja ei oikein ite jaksa.... en minä tiedä siksi avauduin.. no, itse olen varmaan hiukan pihi että koittakaa ymmärtää.peace:) Miks mä muistelisin että sä oot jauhanut tästä aiemminkin jossain ketjussa? Vai oliko se joku muu? Ja sitte tuli mieleen. Että Ruokangas jollain perkeleellisellä tavalla osaa säätää mulle ritsat paremmin kuin minä itse. Siis niinkun tatsin ja muiden puolesta. En ikinä onnistu saamaan sitä tatsia noihin mun kepakoihin minkä ne siellä taikoo, hoho. Mut kyllä mä riittävän lähelle pääsen. Olin vaihdattanut nauhat teleen siellä ja sitte olivat tottakai säätäneet ritsan siinä samalla. Kävin noutamassa sitä ja kysyivät jotta tarviiko sitä säätää jotenkin. Totesin vaan jotta tää on just tässä. Sama homma tuon customin kanssa kun nauharemontissa oli. Perkuleen siat ;-D Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
mhaarala 07.09.2007 02:09:14 (muokattu 07.09.2007 02:10:42) | |
---|
nii.... nuo nauhahommelit ja satulaurien duunaamiset kyllä ammattilaiselle joka oikeilla työkaluilla suosiolla itsekin jättäisin mutta mistä se ammattilainen tietää millä korkeudella sinä haluat kielesi ja mikkisi pitää? No pointtina lähinnä että minkätakia jengi vie pajalle ja maksaa rahaa semmoisista perushommista minkä voi itsekin hyvin tehdä? intonaatio,kaularaudan säätö,kielten vaihto! otelaudan puhdistus ihan joka kitaristin perusjuttuja! Miksi vein pajalle? Siksi koska: - Tarvitsin varaosia, ts. tallapalojen kiinnitysruuvien kannat olivat niin pyöreitä ettei niitä saanut kiristettyä kunnolla, jonka takia yksi tallapaloista pamahti "eteen" ja intonaatio tietysti päin seiniä sillä kielellä. Samoin kampi oli keturalleen, joten uutta tilalle. - Millä korkeudella haluan kielet ja mikit pitää, tähän asti ainakin sillä korkeudella millä ne tulivat samasta pajasta kun kitara peruskorjattiin, maalattiin ja kasattiin. Todella hyvää työtä. Totta kai olisin voinut hakea pelkät varaosat ja laittaa ne itsekin paikoilleen. Olisin varmasti pystynyt säätämäänkin kitaran kun olisin käyttänyt siihen riittävän määrän aikaa. Mutta teetän sen mieluummin ammattilaisella, koska silloin voin luottaa siihen että homma tulee kunnolla tehdyksi eikä minun tarvitse itse ottaa stressiä asian takia. Ammattilainen osaa homman joka tapauksessa paremmin kuin minä. Samalla soitin tulee käytyä läpi siinä määrin että mahdolliset muut asiat mitkä itseltä jäisivät ehkä huomaamatta tulevat kuntoon tai ainakin tietoon. Olen pihi ja ahne, mutta soittimeni on minulle sen verran arvokas että en säästä sen kunnossapidossa ja huollossa vaikka tavallaan saatan joskus maksaa "turhaankin." Hyvästä työstä ja palvelusta olen valmis maksamaan, varsinkin kun kyse ei ole mistään järjettömän suurista summista. Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen |
Lennu 07.09.2007 02:25:09 | |
---|
Miksi viedä pajalle? Siksi että voi. Enhän mä ite vaihda autoon talvirenkaitakaan. "Siirryn digihanuriin sinä päivänä, kun analogiset hanurilähetykset lopetetaan." -Qsine |
Sensonic 07.09.2007 06:26:47 | |
---|
nii.... nuo nauhahommelit ja satulaurien duunaamiset kyllä ammattilaiselle joka oikeilla työkaluilla suosiolla itsekin jättäisin mutta mistä se ammattilainen tietää millä korkeudella sinä haluat kielesi ja mikkisi pitää? No pointtina lähinnä että minkätakia jengi vie pajalle ja maksaa rahaa semmoisista perushommista minkä voi itsekin hyvin tehdä? intonaatio,kaularaudan säätö,kielten vaihto! otelaudan puhdistus ihan joka kitaristin perusjuttuja! Mä olen ihan samoilla linjoilla sun kanssasi. Jos osaa em. hommat, niin miksi viedä säädettäväksi liikkeeseen? Mä olen ainakin sitä mieltä, että kukaan muu kuin minä ei osaa säätää kitaroitani sellaiseksi kuin itse haluan. Tietysti tuo nauhojen vaihtaminen kannattaa jättää ammattilaiselle. Itse asiassa mun vm. 1979 Ibanez PF-250 tarvitsisi nauhojen vaihtoa. Mitäs sellainen yleensä maksaa? Mulla on joitain kavereita, jotka ovat ihan hyviäkin soittamaan, mutta vievät silti kitaran liikkeeseen kielenvaihtojakin varten. Eivät kai sitten halua "leikkiä" floikan kanssa kieliä vaihdettaessa ja ovat tyytyväisiä, että saavat kitaransa takaisin "muiden säädöissä". Itse taas haluan tehdä kitaroilleni just sellaiset säädöt mitkä sopivat juuri mulle. Sähkikset (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550
Ibanez PF-250
Charvel 3
Akustinen (vasuri)
Landola F6/Cut
Muut vehkeet:
ADA MP-1
Digitech DSP-2101 Artist
Rocktron Velocity 300W
Marshall JCM900 4x12"
Music Ma |
Tympee Huttunen 07.09.2007 06:48:00 (muokattu 07.09.2007 07:27:07) | |
---|
Mulla on joitain kavereita, jotka ovat ihan hyviäkin soittamaan, mutta vievät silti kitaran liikkeeseen kielenvaihtojakin varten. Eivät kai sitten halua "leikkiä" floikan kanssa kieliä vaihdettaessa ja ovat tyytyväisiä, että saavat kitaransa takaisin "muiden säädöissä". Multakin löytyy samanlaisia tuttavapiiristä. Siinä maksaa jo kielisetti aika paljon. Tälläisten ihmisten kannattaisi opetella kitaran perussäädöt. Siinä menee ennen keikkaa (tai keikalla) sormi suuhun, kun kieli päättää sanoa sopimuksensa irti, Floyd on takakenossa ja vire päin honkia. Nauharempat yms. jätän kyllä ammattitaitoisille henkilöille. e: Lisäsin sanan |
Sensonic 07.09.2007 07:20:03 | |
---|
Multakin löytyy samanlaisia tuttavapiiristä. Siinä maksaa jo kielisetti aika paljon. Tälläisten ihmisten kannattaisi opetella kitaran perussäädöt. Siinä menee ennen keikkaa (tai keikalla) sormi, kun kieli päättää sanoa sopimuksensa irti, Floyd on takakenossa ja vire päin honkia. Nauharempat yms. jätän kyllä ammattitaitoisille henkilöille. Jep, kannattaisi hommata vielet vaikka täältä: www.lordofthestrings.com ja heittää itse kiinni säätöineen. Sähkikset (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550
Ibanez PF-250
Charvel 3
Akustinen (vasuri)
Landola F6/Cut
Muut vehkeet:
ADA MP-1
Digitech DSP-2101 Artist
Rocktron Velocity 300W
Marshall JCM900 4x12"
Music Ma |
Artist 07.09.2007 09:29:37 | |
---|
Itse en ole perushuoltoon keppiä vienyt sen jälkeen kun ostin Dan Erlewinen opuksen "How To Make Your Electric Guitar Play Great". No, en erityisen hyvin kyllä vieläkään osaa säätöjä tehdä, mutta kyllä ne menettelevät, eikä tarvitse kallisiin ja ruuhakisiin huoltoihin viedä pikkusäätöjen vuoksi. "I wish life could be Swedish magazines." |
Pete05 07.09.2007 09:37:38 | |
---|
Kaula elää monissa kitaroissa vuodenaikojen eli lämpö- ja ilmankosteusvaihtelujen mukaan. Silloin muuttuu action, intonaatio ja soundikin - ja saattaa tulla särinöitä sekä vireyspulmia. Se, mitä soitinkorjaajalla teetetty perushuolto kattaa, vaihtelee tapauksesta riippuen. Yleensä se sisältää kaularaudan ja tallan säädöt (korkeus ja intonaatio) sekä mikkien korkeussäädöt, jos kielten korkeus muuttuu kovasti. Myös nauhoja saatetaan tarvittaessa hieman plaanata. Sähköpuoli usein tsekataan ja tarvittaessa korjataan tai ruiskaistaan kontaktisprayta. Jotkut myös putsaa ja tarvittaessa öljyää / vahaa (ruusupuisen) otelaudan. Mitähän öljyä tuohon kaulaan ja otelautaan kannattaa laittaa? Itselläni on kuitenkin kaksikin ketaraa joissa on lakkaamaton vaahtera-kaula ebony otelaudalla. Olen ymmärtänyt että varsinkin tuo ebony otelauta kutistuu helposti kuivuessaan. No Bingo... |
pekurides 07.09.2007 10:16:38 | |
---|
Mitähän öljyä tuohon kaulaan ja otelautaan kannattaa laittaa? Itselläni on kuitenkin kaksikin ketaraa joissa on lakkaamaton vaahtera-kaula ebony otelaudalla. Olen ymmärtänyt että varsinkin tuo ebony otelauta kutistuu helposti kuivuessaan. Mulla on semmonen DR.Stringfellow suihkepurkki missä lukee LEM-OIL fret board conditioner. Musaliikkeissä myyvät ja oliko joku jostain apteekistakin litrakaupalla hakenut? onkohan tuo nyt sitä sitruunaöljyä mistä täällä puhuttu aiemminkin?. Sitä en tiedä pitääkä tietty otelaitatyyppi jollain tietyllä aineella käsitellä... itse olen tuota hinkannu sekä eeben ja ruusupuulle ja kaipa se ihan ok ollu. Haulla varmaan löytyy parempaa infoa... PS. Tämä ei ollut tarkoitus olla mikään "dissausketju" enemmin kiinnosti mitä siellä huollossa oikeasti tehdään... Kyllä pari kertaa itselläkin ollut lähellä ettei tarvinnut säädettäväksi viedä kun joku kepukka sitten ei millään ole löytänyt hyvää tatsia ja usko ollut jo lopussa... Sitten kun saanut jonkun kepin ihan M-netin ohjeiden avulla oikeasti säätöihin niin sitä kummasti itseluottamus kohisee ja ollaan jo säätöverstasta perustamassa:) Kahdesta kitarasta nauhat myös kotona hionu ja oli kyllä viimenen kerta, varsinkin ilman oikeita työkaluja vie ihan törkeesti aikaa ja turhauttavaa nyhräämistä. Suosiolla vaan pajalle ens kerta! Tunteella päin vittua. |
Sensonic 07.09.2007 10:24:48 (muokattu 07.09.2007 10:29:36) | |
---|
Mitähän öljyä tuohon kaulaan ja otelautaan kannattaa laittaa? Itselläni on kuitenkin kaksikin ketaraa joissa on lakkaamaton vaahtera-kaula ebony otelaudalla. Olen ymmärtänyt että varsinkin tuo ebony otelauta kutistuu helposti kuivuessaan. Mulle alan ammattilainen suositteli kerran manteliöljyä. No sitä tuli joskus kokeiltua, mutta enpä huomannut siitä olevan hirveästi hyötyä. Tuosta kitaran säätämisestä itse: jos on säätämässä kitaran intonaatiota, niin kannattaa ostaa itselleen hyvälaatuinen viritysmittari. Eddie Van Halen sanoi eräässä haastattelussa säätävänsä kitaran intonaation vain siten, että soittaa nuotin 12. nauhasta ja luonnollisen huiluäänen 12. nauhan päältä. Jos ne "matchaavat", niin homma on OK. No tuo juttu ei mulle riitä. Mä tsekkaan intonaatiota säätäessäni 12. nauhan kuten EVH, mutta samalla tavalla myös 24. nauhan, mikäli kitarassa on 24 nauhaa. Jos ei ole, otan äänen kitaran kielen korkeimmasta mahdollisesta äänestä, eli yleensä 22. nauhasta. Luonnollista huiluääntä tuon nauhan päältä ei pysty kunnolla ottamaan, joten täytyy vain tsekata, että 22. nauhan ääni on vireessä. On muuten aika mielenkiintoista, kuinka kitaran intonaatiota säätäessä huomaa melko helposti, jos kaulassa/nauhoissa on jotain feelua. Edit: täytyy taas todeta tähän se "usein" mainittu asia, että vaikka Floyd Rosen tallalla on kiva "leikkiä", niin säätöhommat sen kanssa on ihan hanurista (lue: vaivalloista). Kaikista helpointa on säätää kiinteätallaista sähkistä. Sähkikset (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550
Ibanez PF-250
Charvel 3
Akustinen (vasuri)
Landola F6/Cut
Muut vehkeet:
ADA MP-1
Digitech DSP-2101 Artist
Rocktron Velocity 300W
Marshall JCM900 4x12"
Music Ma |
fox 07.09.2007 10:38:17 | |
---|
Mulle alan ammattilainen suositteli kerran manteliöljyä. No sitä tuli joskus kokeiltua, mutta enpä huomannut siitä olevan hirveästi hyötyä. Miltei mikä hyvänsä öljyhän siihen käy, sellainen juttu vaan, ettei se saa (saisi) olla härskiintyvää, ja että se olisi hyvin imeytyvää. Sitruunaöljyä olen aina itse omissa ja noissa laitettavissa käyttänyt.. Yhden kaverin tiedän, joka nuukana miehenä laitto rypsiöljyä (kun sitä kotona oli). Se härskiintyy kyllä aikaa myöten kivasti, kitarakeississä jännä odööri. Performerin nauharempan hinnan saat kyl kaikki tarkimmin, kun kysyt remonttimieheltä. Samalla voit kysyä onko niillä vastaavaa nauhamatskua. |
Jäärä 07.09.2007 10:45:18 | |
---|
Joskus apteekista hain pähkinäöljyä, kun oli mustaakseni halvempaa. Semmonen ihan älyttömän pieni puteli riitti todella kauan. Toimi ihan hyvin. Jotain ongelmaa oli niillä apteekin tädeillä kun eivät ensin meinanneet millään myydä, kyselivät tiukkana, mihin tarkoitukseen tulee jne. Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
Pete05 07.09.2007 10:50:43 | |
---|
PS. Tämä ei ollut tarkoitus olla mikään "dissausketju" enemmin kiinnosti mitä siellä huollossa oikeasti tehdään... Kyllä pari kertaa itselläkin ollut lähellä ettei tarvinnut säädettäväksi viedä kun joku kepukka sitten ei millään ole löytänyt hyvää tatsia ja usko ollut jo lopussa... Kyllä se oman kitaran säätäminen ainakin kannattaa opetella. Joka kerta kun olen käyttänyt nauhojen hionnassa kitaran (Jota en kyllä varmasti tee itse) niin sen on saanut laittaa takaisin omiin säätöihin. Jacksonin kanssa kävi vielä niin että säädin kitaran kuntoon ennekuin vein pajalle. Sitten vielä puhuin puhelimessa sen kaverin kanssa joka sen nauhojen hionnan teki, ja sanoin varta vasten että älä sitten nosta niitä kieliä ylemmäs, säädöt on siinä missä pitääkin. No kuinkas kävi...Kitara kotiin ja taas säätämään. Tuota kaulan öljy-käsittelyä aloinkin pohtimaan että pitäisikö se teettää jollain pajalla, mutta lienee kuitenkin varsin yksinkertainen toimenpide kunhan aineet on oikeat. Noiden floikkakitaroiden säätämiseenkin tottuu, ja vaikka siinä on puuhaa yhdellä kerralla niin ne on sitten säädöissä ja pysyy. Ei tarvi edes hienovirittimiin koskea, kuukausiin :) No Bingo... |
Umas 07.09.2007 11:06:59 | |
---|
Mikäs siinä jos on varaa viedä kitaraa pajalle. Tai jos ei aika riitä, tahi kiinnostus. Mulla ei ollut aluksi varaa, joten opettelin itse ja nyt vaikka oliskin niin ole liian pihi, enkä halua että kukaan muu niitä hommia tekee. Onhan se hauskaakin nyhvätä kitaran parissa. Nauharemppaa tosin en välttämättä lähtisi tekemään.... ...vielä. http://www.addictinggames.com/bonelessgirl.html |