Aihe: Asiantuntevaa apua kaivataan
1 2
Akkaset
04.09.2007 16:20:48
Paskoja halpiskepukoita on maailma pullollaan, mutta tuota GRG:tä en niihin kuitenkaan laskis. Kyllä tuon tallan blokkauksen ja kielten vaihdon jälkeen pitäs olla ihan soittokelpoinen keppi. Näin ainaki tuo mun yksilöni.

Itsekin aloitin soittoharrastukseni samaisella kitaralla(tosin vanhempi malli) ja soittelen kyseisellä kepillä silloin tällöin edelleen. Tallan olen blokannut ja kielet on Elixirin 10 - 52 - setti E - vireessä. Vähän aikaa sitten löysin vielä nurkista pyörimästä parin Ameriikasta tilattuja humppareita ja laitoin ne kiinni.

Soittaessa sitä saa virittää suurinpiirtein 10 minuutin välein. Kampeakaan ei ole mitään järkeä käyttää, kun keppi menee epävireeseen jo pienestäkin käytöstä.

Omaa GRG:tä ei kyllä tarvitse virittää 10 min välein, tosin kampeakaan en käytä. Johtuu varmaan kielistä niin kuin tuossa edelläkin mainittiin.
Kun illalla juodaan hilpeenä kaljaa niin aamulla ollaan kalpeena hiljaa.
pekurides
04.09.2007 16:35:52

HEI! haloo! meinaatte sitten viedä 199€ kitaran kitarakorjaajalle uudet kielet laitettavaksi...... ammattimiesten tuntiveloitus on n.40-60€.

Sitä blokkipalaa kun siinä aikansa veistelee ,kielet vaihtaa ja perussäädöt tekee niin kyllä siinä helposti toista tuntia vierähtää...... onko järkeä kun samat voit tehdä itse kun hiukan täältä ohjeita etsit!

PS.todennäköisesti tuo vireongelmaa helpottuu ihan uuden kielisetin jälkeen.
(muista sitten hiukan esikiristellä niitä uusia kieliä niin asettuvat)

Ja jos säädöt ei ihan täydellisesti kohdillaan olekaan ei se kuule tuossa vaiheessa soittoharrastusta haittaa pätkääkään:)
Tunteella päin vittua.
Juntunen
04.09.2007 18:17:13 (muokattu 04.09.2007 18:19:10)

HEI! haloo! meinaatte sitten viedä 199€ kitaran kitarakorjaajalle uudet kielet laitettavaksi...... ammattimiesten tuntiveloitus on n.40-60€.

Sitä blokkipalaa kun siinä aikansa veistelee ,kielet vaihtaa ja perussäädöt tekee niin kyllä siinä helposti toista tuntia vierähtää...... onko järkeä kun samat voit tehdä itse kun hiukan täältä ohjeita etsit!

PS.todennäköisesti tuo vireongelmaa helpottuu ihan uuden kielisetin jälkeen.
(muista sitten hiukan esikiristellä niitä uusia kieliä niin asettuvat)

Ja jos säädöt ei ihan täydellisesti kohdillaan olekaan ei se kuule tuossa vaiheessa soittoharrastusta haittaa pätkääkään:)

Jos aloittaja osti keppinsä Oulun Soitin&Tarvikkeesta, niin ei muuta kun sinne vaan säädätyttämään. Nykäiset vaan sitä nuorempaa jamppaa hihasta ja esität ongelmasi. Hän kyllä auttaa.
Dian on bändini, täältä löytyy blogini.
Lilli
04.09.2007 20:47:21
Jos aloittaja osti keppinsä Oulun Soitin&Tarvikkeesta, niin ei muuta kun sinne vaan säädätyttämään. Nykäiset vaan sitä nuorempaa jamppaa hihasta ja esität ongelmasi. Hän kyllä auttaa.

Tai josko joku saman paikkakunnan kokeneemmista M.nettiläisistä viitsisi uhrata kallista aikaansa hyvän harrastuksen alkutaivaltajalle :-) Nimim. Näin mää teen
"Hallittu humala... sen verran vaa otetaan, että sosiaaliset esteet poistuu. Kuten tajunta ja puhekyky."
jukiw
05.09.2007 21:07:08
Jos uusi kitara ei pysy vireessä, niin siinä on jotakin vikaa. Siinä on ainakin puolen vuoden takuu, joten vie se takaisin liikkeeseen. Joko he laittavat kitaran kuntoon tai se lähetetään maahantuojalle laitettavaksi. Siinä voi tietysti mennä vähän aikaa, mutta ainakin kitara tulee kuntoon.
DZN
06.09.2007 11:56:49
Totta Lili puhuu vakaata asiaa...

Kannatetaan myös täällä. Kaikein parasta olisi, jos joku voisi samalla näyttää miten perussäädöt tehdään ja mitä niillä tarkoitettaan. Ei se ole mitään rakettitiedettä ja tämän jälkeen saa harrastauksesta aika paljon enemmän irti. Luulisin, että Pizzan ja kaljan hinnalla meistä itse jokainen olisi valmis uhraamaan tunnin tuohon.
Aka. Dino and 6077dino
JMP71
06.09.2007 12:31:44 (muokattu 06.09.2007 12:33:50)
Se virittimien säätöruuvi (siellä virittimen päällä/päässä) ei vaikuta vireen pysymiseen, ainoastaan viritystuntumaan.

Menet sinne soitin&tarvikkeeseen ja pyydät että josko tekisivät perus-säädöt samaan osto-hintaan tai nimellistä korvausta vastaan (uudet kielet + mahd. jouset pitää toki maksaa). Fiksu kauppias tekee.. tai olisi jo tehnyt ennenkuin pistää kitaran hyllyyn. Pienellä fiksauksella noistakin saa paljon parempia ja myyvempiä pelejä.

Kannatetaan myös täällä. Kaikein parasta olisi, jos joku voisi samalla näyttää miten perussäädöt tehdään ja mitä niillä tarkoitettaan. Ei se ole mitään rakettitiedettä ja tämän jälkeen saa harrastauksesta aika paljon enemmän irti. Luulisin, että Pizzan ja kaljan hinnalla meistä itse jokainen olisi valmis uhraamaan tunnin tuohon.

Totta tämäkin. Aina parempi kuin opettelee itse, täältä löytyvillä ohjeilla et saa kitaraasi rikottua. Luet tuon ylläolevan FAQ kitaran säätämisestä.
Hanki parempaa luettavaa
Krice
06.09.2007 14:07:14

Jos uusi kitara ei pysy vireessä, niin siinä on jotakin vikaa.

GRG:ssä on "vintage"-talla ja ainakaan halvemmissa kitaroissa sellainen ei vain pysy kovin hyvin vireessä (ei vähän kalliimmissakaan tosin). Nihkeä muovisatula voi olla yksi osatekijä tietysti. Huomasin tuossa itse, että kun laitoin kitaraan paksummat (10-setti) kielet ja kolme jousta joista 2 ylös punotuille kielille ja 1 vinoon alas (tämä vinkkihän oli täällä), niin vireen pitävyys parani huomattavasti. Kampea voi jopa käyttää melko mukavasti, tosin bendaaminen vetää helposti epävireeseen, mutta kampea alas vääntämällä vire palautuu melkein ennalleen.
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
Spiral
06.09.2007 14:18:38

Se virittimien säätöruuvi (siellä virittimen päällä/päässä) ei vaikuta vireen pysymiseen, ainoastaan viritystuntumaan.

Tämä riippuu jonkin verran kitarasta. Kun koko koneistoa kiristetään, niin se ei ainakaan anna periksi niin helposti kuin muuten. Toimii ainakin yksikertaisissa virittimissä. Jos se ruuvi olisi pelkästää tuntuman kannalta merkityksellinen, kaikki pistäisivät sen mahd. löysälle, jotta saisivat kevyen ja tarkan viritystuntuman, eikö?

Voin olla myös väärässä, tai oikeassa, tai osittain oikeassa ja jonkin verran pielessä.
InYourFace90
06.09.2007 14:26:32
GRG:ssä on "vintage"-talla ja ainakaan halvemmissa kitaroissa sellainen ei vain pysy kovin hyvin vireessä (ei vähän kalliimmissakaan tosin). Nihkeä muovisatula voi olla yksi osatekijä tietysti. Huomasin tuossa itse, että kun laitoin kitaraan paksummat (10-setti) kielet ja kolme jousta joista 2 ylös punotuille kielille ja 1 vinoon alas (tämä vinkkihän oli täällä), niin vireen pitävyys parani huomattavasti. Kampea voi jopa käyttää melko mukavasti, tosin bendaaminen vetää helposti epävireeseen, mutta kampea alas vääntämällä vire palautuu melkein ennalleen.

Mullakin oli sama ongelma stratossa. Lyijykynää satulaan ja kyllä toimii.
Up The Irons!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)