Aihe: Laney VH100R etuasteputket
1 2 3 4
Buffa D
24.08.2007 14:36:10
Olisko Tungsolit hyvä idea siis jos haluu tota alakertaa vähän korostaa lisää?
persemoi.
Sotaratsu
24.08.2007 21:12:45 (muokattu 28.08.2007 20:00:01)
Njaa, en osaa sanoa kun ei oikeen muista nyt kokemusta ole. Lukuunottamatta tota hurinaa soi tuo peli hiton hyvin. Ja siis ilman neljättäkin tungsolia, niin soi aivan hiton kivasti. En tiedä kuinka raiskatut ne alkuperäiset putket tuossa vahvarissa olivat, kun juuri sen ostin, mutta putkienvaihdon jälkeen nousi soundit ihan uuteen potenssiin. Ainakin tolla Laneyn omalla kaapilla on alapäätäkin tosi näppärästi, vaikkei sitä eq:sta sinne hirveästi törkkääkkään. Tosi murea soundi kaikin puolin. Tykkään...

Prkl kun syö nyt tuo ylimääränen ääni. Pahimmat pörinät tosin sai siivottua kun löytyi kuitenkin hajalla oleva tungsoli sieltä ketjusta. Edelleen surinaa kuuluu kun on gainia yhtään enemmän, sen luonne ei ole vain niin häiritsevä (eikä volyymi yhtä kova). Ja tuo ääni siis kuuluu vaikka kitaran volat on pois, eikä reagoi johtojen ränkkäilyyn. Pitempään soittaessa ääni muuttuu hiukan. Voiko tuo olla joku kylmäjuotos/rikkinäinen konkka/joku muu, mikä , kun tuohon ei enää etuasteputkien vaihtokaan auta. clean kanava soi ihan täydellisesti eikä mitään ylimääräisiä suhinoita/pihinöitä ole, niin päätteissä vika tuskin on.

Surina on aika selvästi taajuudeltaan tuon normiverkkovirran luokkaa, joten kusiskohan joku nappula tuonne tuota ääntä. prkl. tonhan joutuu kohta johkuu huoltoon viemään...
Hevarit ne kirkuu. Mihin niitä sattuu?
Sotaratsu
04.09.2007 19:59:14
noniin jatkampa tähän topicciin kun ei viitti uuttakaan avata tätä varten.

Avasin tossa vahvarin, kun aattelin että kattelen mitä se on niellyt, ja putsailen samalla contact cleanerillä kaikki potikat jne. Huomasin että kun piirilevyille on merkkailtu kaikki komponentit, niin yhdeltä paikalta puuttuu konkka. Tuossa ei muita tyhjiä paikkoja ole, ja selvästi näkyy, ettei tuossa konkkaa ole koskaan ollutkaan, mutta merkattu paikka siis on.

Onko näin kaikkien vahvareiden kanssa, vai onko tästä yksilöstä unohtunut... Sattuisiko kenelläkään olemaan kytkentäkarttaa VH100R:aan. Kyseinen konkka on merkattuna levyllä 9079_3 nimellä C29.
janik
04.09.2007 21:12:02
C29 15u, tommonen olis kytkentäkaaviossa.
Sotaratsu
04.09.2007 21:18:06
Eli siis siihen jotain kuuluu. Mitähän tuon konkan puuttuminen aiheuttaa :D Aika outo juttu. Ois pitäny kyllä syynätä vielä tarkemmin ettei sitä ole kytketty jollain hyppylangoilla tms jonnekin, mutta minusta siinä oli kyllä ihan puhtaat ne reiätkin mistä se pitäis vetää läpi.
Tympee Huttunen
04.09.2007 21:26:23
Eli siis siihen jotain kuuluu. Mitähän tuon konkan puuttuminen aiheuttaa :D Aika outo juttu. Ois pitäny kyllä syynätä vielä tarkemmin ettei sitä ole kytketty jollain hyppylangoilla tms jonnekin, mutta minusta siinä oli kyllä ihan puhtaat ne reiätkin mistä se pitäis vetää läpi.

Outo homma kyllä, varsinkin jos se niillä orkkisputkilla oli hiljainen. Hyvä uutinen kyllä on ettei, huhupuheista huolimatta, vahvistinta ole (ilmeisesti?) rakennettu pintaliitoskomponenteilla.
Minä Rakenna itse pedaalisi As drunk as a cuckoo.
Sotaratsu
04.09.2007 21:36:42 (muokattu 05.09.2007 17:42:55)
Kyllä nuo komponentit on mielestäni kaikki liitetty levyn läpi (jos siis pintaliitos tarkoittaa sitä ettei ne olisi). Oli muutenkin mielestäni tosi siistin näkönen sisältä ja ei ainakaan omaan silmään osunu kylmiä juotoksia tms.

Vaikutti että on käsin ladotut noi komponentit, kun oli latojien nimetkin kirjoitettu levyihin.

korjaus: muuten onkin pintaliitoksilla osa komponenteista. voihan pasha.
janik
04.09.2007 21:38:11

Ei siihen välttämättä kuulu mitään pistää, aika usein näkee piirilevyissä tyhjiä paikkoja.

Voin tietty joku päivä putsata omasta Laneysta pölyt sisältä ja kattoa miten siällä on:)
Sotaratsu
04.09.2007 21:42:56 (muokattu 04.09.2007 21:44:25)
Se ois aika jees. Eniten siinä pisti silmään se ettei noilla levyillä ollut yhtään muuta tyhjää paikkaa. Muuten, mistä sait hommattua ton kytkentäkaavion?
kartar
05.09.2007 07:51:35
Tuossa osoitteessa on melkoisen hyvät.

http://tremolo.elektroda.net/Firmowe/LANEY/VH100R.pdf
Tubeman
05.09.2007 08:59:42
Se ois aika jees. Eniten siinä pisti silmään se ettei noilla levyillä ollut yhtään muuta tyhjää paikkaa. Muuten, mistä sait hommattua ton kytkentäkaavion?

Konkan puuttuminen lienee tuotannossa tehty muutos,ei se välttämättä sitä tarvitse,tosin sen lisääminenkään ei haitanne,kyseinen elko tulee toisen verkkoelkon rinnalle.Jännite kestoa kannattaa ottaa sille 400VDC.

Ehkä tuo on lisätty tarvittaessa lopputarkastuksessa,jos hurinajännitteet on olleet yli
speksin.
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
losli
05.09.2007 09:55:36 (muokattu 05.09.2007 21:56:49)
Kuuluisa sulakkeiden poksahteluun liittyä ongelma on näemmä korjattu joskus 2001-2002 taitteessa.

Tuossa nelos-sheetillä näkyy että 21.11.2001 on kaavioon lisätty "Surge Guard". Tietääkseni tämä mokkula on aikanaan lisätty suojaamaan sulaketta päävirran aiheuttamilta piikeiltä. Sulakkeiden poksahtelu oli VH100R:n ongelma aikanaan. Eli ilmeisesti 2002 ja uudemmissa VH100R:ssä tuo suojaus on vakiona. Ei pitäisi sulakkeiden napsua enää turhaan.

Jos on vanhemman Laneyn omistaja ja sulakkeet paukkuu, niin tämän komponentin ja asennusohjeet saa kun vinkkaa Laneyn supporttia sähköpostilla. Tällaisia kaikuja olen kuullut.
losli
05.09.2007 10:03:28 (muokattu 05.09.2007 10:04:23)
Te jotka olette VH100R:n avanneet, sanokaapa miten saitte vahvistinosan irti kotelostaan. Ajattelin itsekin kurkata sisään, mutta kiinnitysruuvit poistettuani totesin että vahvistin ei inahdakaan kuorestaan. Kiilautunut kiinni tai joitain.
Sotaratsu
05.09.2007 13:06:53 (muokattu 05.09.2007 14:07:58)
Kyllä se sillai lähtee että irrotat ruuvit ja vedät vaffarin ulos. Siinä on 4 ruuvia pohjassa ja 2 kummallakin kyljellä.

Onko tuon FS4:sen kytkimet mallia ON - ON , kun ois yks semmonen rikki. Eli siis käykö http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=519 tuo päikseen siihen?

Niin ja jos Losli saat vaffaris auki tässä niin kerropa oliko sulla tuo konkka paikoillaan.
losli
05.09.2007 21:54:35 (muokattu 05.09.2007 21:58:29)
Outo homma kyllä, varsinkin jos se niillä orkkisputkilla oli hiljainen. Hyvä uutinen kyllä on ettei, huhupuheista huolimatta, vahvistinta ole (ilmeisesti?) rakennettu pintaliitoskomponenteilla.

Katkaistaan tässäkin ketjussa huhuilta siivet ja todetaan, että ei ole pintaliitoskomponentteja. Ihan tavallista piirilevykamaa kuten kaikilla muillakin valmistajilla.

Kyllä se sillai lähtee että irrotat ruuvit ja vedät vaffarin ulos. Siinä on 4 ruuvia pohjassa ja 2 kummallakin kyljellä.

Onko tuon FS4:sen kytkimet mallia ON - ON , kun ois yks semmonen rikki. Eli siis käykö http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=519 tuo päikseen siihen?

Niin ja jos Losli saat vaffaris auki tässä niin kerropa oliko sulla tuo konkka paikoillaan.

No irtosihan se. Pintamateriaali vain vähän ahdisti.

Mitä tulee tuohon konkkaan niin eipä sitä minullakaan siellä näkynyt. Ei näkynyt edes reikiä eli tyhjää konkan paikkaa tai merkintöjä.

Minulla tuo piirilevy oli numeroitu 9079_4. Eli tuo 4 lienee versionumero. Minulla on siis uudempi versio levystä ja reiät ja merkinnät on ilmeisesti poistettu. Harmi etten itsekkään huomannut katsoa onko konkka siirretty johonkin muualle.

Yleisesti ottaen ihan positiiviselta tuo näytti sisältä.
Nippusiteitä ei ollut säästelty, johtimet olivat siistessä ja selkeissä nipuissa. Kaikki suurimmat komponentit konkat yms., oli vedetty kuumaliimalla kiinni, etteivät kuljetuksessa tärise ja riko juotoksiaan. Sama temppu oli tehty myös isojen ja mitä ilmeisimmin suurijännitteisten johtimien päille. Ne oli myös liimattu tyvestään juotoksen vierestä.
Johtimina oli käytetty "lötköjä" johtimia joita monet huoltomiehet ovat kehuneet paremmiksi kuin jäykkiä. Eivät roudauksen rytinässä murra itseään ja juotoksiaan.
Pääpiirilevy oli asiallisesti pultattu kannattimilla runkoon kiinni. Tämä onkin tärkeää varsinkin kun käytössä on piirilevylle juotetut potikat. Ilman asiallista kiinnitystä piirilevyn koko paino jää potikoiden ja johtimien juotosten varaan. Jokainen voi kuvitella mitä juotoksille tapahtuu kun keikkabussi pamauttaa kahdeksaa kymppiä nimismiehen kiharaan, eikä valmistaja ole malttanut pultata piirilevyjään kiinni.

Eräs toinen nimeltämainitsematon brittivalmistaja oli jättänyt kaiken edellä mainitun tekemättä - ainakin niissä tuotteissaan jotka minulla on ollut kunnia omistaa. Kyllä niitä sitten toisaalta huolletiinkin.

Saa nähdä miten Laneyn kanssa pärjätään. Toistaiseksi on mennyt hyvin.
Koputetaan puuta...
HeavyMachinery
06.09.2007 00:02:36

Aattelin tähän laittaa kun omaa topiccia asialle viitsi tehdä.

Ihastuin tuohon VH100R soundiin kun sitä testailin mutta ereäs asia esti minua ostamasta sitä: nimittäin jalka kytkimen rakenne.

Onko kellään hajua sen kytkennästää tai lähinnä siitä kun minulla on toi midi rele pakki jolla ohjaan vahvistan niin saako tuohon rakennetua sellaisen kaapelin jolla voisin edelleen vaihdella kanavia midillä ?
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Sotaratsu
06.09.2007 00:06:24 (muokattu 06.09.2007 00:35:54)
Kyllä tossa mulla oli pintaliitoskomponenttejakin. Ainakin osa diodeista ja vastuksista oli pintaliitoksella kiinni, konkat sunmuut taisikin sitten olla kaikki vedettynä läpi. Laitoin tonne omiin kuviini sisältökuvan. Ainakin kaikki suuremmat komponentit oli siis kyllä vedetty läpi ja minun mielestäni ihan asiallisesti kiinni. Johdot vedetty kuumaliimalla kiinni juotoksen jälkeen. Minulla oli käytetty jäykkää johtoa, paitsi paksummat vedot oli tehty lötköllä kaapelilla.

Niin ja tossa kuvassa sen konkan paikka on oikeanpuolimmaisen leveän harmaan johdon oikealla puolella levyssä 9079_3. Juuri siinä kohtaa mikä on pahasti valottunu :D . Tuo on vissiin joo joku versionumero tuo viimenen. Tuosta oli ihan tuon kytkentäkaavion mukaan (kun siinä niitä modauksia lukee alhaalla) poistettu ainakin yksi muukin konkka kun oikeen rupesin kahteleen. Tämä meikäläisen yksilö on siis varmaan jotain välimallin meininkejä :D . Oisko piirilevy vaihdettu sitten siinä välissä kun tuo "surge guard" on tuonne liitetty, kun mulla ei sitä tuossa yksilössä ole.

Kassos tosta kytkentäkaaviosta FS4, siinä on sen jalkakytkimen kytkentäkaavio. Tuola oli jossain toisessa topicissa niksit piuhan tekoon millä tätä sai ohjattua vissiin ihan normimidillä.
kimurantti1
06.09.2007 00:31:10 (muokattu 06.09.2007 00:31:43)
Aattelin tähän laittaa kun omaa topiccia asialle viitsi tehdä.

Ihastuin tuohon VH100R soundiin kun sitä testailin mutta ereäs asia esti minua ostamasta sitä: nimittäin jalka kytkimen rakenne.

Onko kellään hajua sen kytkennästää tai lähinnä siitä kun minulla on toi midi rele pakki jolla ohjaan vahvistan niin saako tuohon rakennetua sellaisen kaapelin jolla voisin edelleen vaihdella kanavia midillä ?

On hajua, ja kyllä voi. Tuolla toisessa ketjussa tästä selitinkin. TC Electronicin omilta sivuilta löytyy tällainen: http://training.tcelectronic.tc/Fil … images/answers/891/Laney_GMajor.pdf

Tuohan on G-Majorille, mutta toimii tietysti muillakin relekytkimillä.
losli
06.09.2007 14:30:08 (muokattu 06.09.2007 14:35:35)
Kyllä tossa mulla oli pintaliitoskomponenttejakin. Ainakin osa diodeista ja vastuksista oli pintaliitoksella kiinni, konkat sunmuut taisikin sitten olla kaikki vedettynä läpi. Laitoin tonne omiin kuviini sisältökuvan. Ainakin kaikki suuremmat komponentit oli siis kyllä vedetty läpi ja minun mielestäni ihan asiallisesti kiinni. Johdot vedetty kuumaliimalla kiinni juotoksen jälkeen. Minulla oli käytetty jäykkää johtoa, paitsi paksummat vedot oli tehty lötköllä kaapelilla.

Niin ja tossa kuvassa sen konkan paikka on oikeanpuolimmaisen leveän harmaan johdon oikealla puolella levyssä 9079_3. Juuri siinä kohtaa mikä on pahasti valottunu :D . Tuo on vissiin joo joku versionumero tuo viimenen. Tuosta oli ihan tuon kytkentäkaavion mukaan (kun siinä niitä modauksia lukee alhaalla) poistettu ainakin yksi muukin konkka kun oikeen rupesin kahteleen. Tämä meikäläisen yksilö on siis varmaan jotain välimallin meininkejä :D . Oisko piirilevy vaihdettu sitten siinä välissä kun tuo "surge guard" on tuonne liitetty, kun mulla ei sitä tuossa yksilössä ole.

Kassos tosta kytkentäkaaviosta FS4, siinä on sen jalkakytkimen kytkentäkaavio. Tuola oli jossain toisessa topicissa niksit piuhan tekoon millä tätä sai ohjattua vissiin ihan normimidillä.

Eipä vaan ole pintaliitoskomponentteja minun koneessani. Ilmeisesti niistä on jossain vaiheessa luovuttu.
Tuo on kyllä muuten samanlainen kuin mun vahvistin, mutta sun kuvassa on näkyvillä vain murto-osa kaikista komponenteista. Oletan että sulla onkin kaikki loput osat pintaliitoksella levyjen alapinnassa. Mulla ei ole siellä puolella yhtään mitään, vaan kaikki on heti tässä päällä ihan normaaleina komponentteina.
Ero on kyllä huomattava. Sulla noi levyt on melkein tyhjät verrattuna mun laitteeseen.
Myös piirilevymateriaali on ilmeisesti vaihtunut. Sulla on tuollaista ruohon vihreää tavaraa ja mulla on sellaista kiiltävää ja hiukan sinertävää levyä.

Eipä näy myöskään "surge guardia" tuossa sinun laitteessasi. Kannattaa varmaan hommata. Mulla se on jo tehtaalla juotettu suoraan tuonne päävirtajohtimen ja sulakkeen kannan väliin. Sellainen konkan näköinen mokkula. Todella simppeli juttu laittaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)