Aihe: Drumagog ei pysy perässä!?!
1
ronkainen_ron
04.09.2007 20:16:30

Eli n. about vuoden verran Drumagogia käytelly ja oikeastaan jo pidemmän aikaa on ollu ongelmana että plugari ei toista kaikkia alkuperäisessä raidassa olevia ääniä.
Tulee eritoten esiin kun nopeita tuplabasari ja virveli kuvioita trigatessa.

Olen koittanu säätää herkkyyttä maksimille ja silloin alkaa tulla vaan ylimääräisiä iskuja muttei siltikään kaikkia haluttuja iskuja. Sekä myöskin kokeilin säätöjä Live Tracking moodilla jolloin iskujen tunnistaminen & prosessointi pitäis olla nopeampaa?

Käytössä on HP Thinkpad 1,5Ghz, 1Gt RAM ja äänikortti on joku, korkeintaan 16bittinen. Tarvisko lisää vääntöä koneelta vai piileekö vika äänikortin huonoudessa?
Antti1
04.09.2007 20:56:32
Sä triggaat siis audiosta? Eipä tohon oikein mitään kovin helppoa konstia ole. Sun vaan täytyy hakea niitä arvoja kohdilleen mahdollisimman pitkälle ja korjata loput käsin.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
PwrChordAccent
04.09.2007 22:04:57

Tässä ei nyt kyllä bitit ja äänikortit auta...

Sulla on paskasti soitetut rummut. Vaihda mieluummin rumpali, kuin äänikortti.
Ja tähdennä sille lyöntivoimakkuuden merkitystä hevimusiikissa.
Ei se haittaa, setä korjaa...
Antti1
04.09.2007 22:07:22 (muokattu 04.09.2007 22:09:08)
Yksi harkitsemisen arvoinen juttu on triggereiden ja mesh kalvojen käyttö. Siinä on parikin pointtia: erottelu ja vuodot kasvavat molempiin suuntiin --> peltimikkeihin vähemmän väärää tomilätinää ja trigatut raidat ovat lähestulkoon täydellisesti eristettyjä muista paukkeesta. Lähestulkoon... Dynamiikkaongelmat yms. on sitten toinen juttu.

EDIT: Triggereiden käyttö ei siis edellytä mitään rumpuaivoa, vaan voit käyttää Drumagogia edelleen.
Timo JM
04.09.2007 22:39:15 (muokattu 04.09.2007 22:45:00)

Dynamiikkaongelmat yms. on sitten toinen juttu.

Niin ja jos triggerit ei ole kovin hyvät tai niiden kiinnityskohdat ei ole parhaat mahdolliset niin velocityt joutuu editoimaan jälkeenpäin.

Triggaaminen helpottaa kyllä rumpusoundien hakemista mutta kunnolla toteutettuna kaikkea ylimääräistä nysväämistä joutuu harrastamaan niin paljon, että jossain vaiheessa tekee mieli panostaa mielummin äänityksen ja miksauksen kehittämiseen. Oikeastaan se on valintakysymys. Miksauksessa luomurumpua joutuu säätämään enemmän ja triggausta taas editoimaan.

Triggereiden käyttö ei siis edellytä mitään rumpuaivoa, vaan voit käyttää Drumagogia edelleen.

Hmm, täytyyhän se mididata jonkun vehkeen kautta saada tallennettua livesoitosta sekvensserille. Vai mitähän mahdoit tarkoittaa?
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
lindo
04.09.2007 23:32:28
Eli n. about vuoden verran Drumagogia käytelly ja oikeastaan jo pidemmän aikaa on ollu ongelmana että plugari ei toista kaikkia alkuperäisessä raidassa olevia ääniä.
Tulee eritoten esiin kun nopeita tuplabasari ja virveli kuvioita trigatessa.

Olen koittanu säätää herkkyyttä maksimille ja silloin alkaa tulla vaan ylimääräisiä iskuja muttei siltikään kaikkia haluttuja iskuja. Sekä myöskin kokeilin säätöjä Live Tracking moodilla jolloin iskujen tunnistaminen & prosessointi pitäis olla nopeampaa?

Kokeile EQlla ekaksi nuo BD raidat mahdollisimman vähän soivaksi, ja sitten koitat uudelleen säädellä. Itse olen kyllä saanut todellakin nopeeta soittoa Drumagogilla väännettyä. Kokemusta tietenkin himeman enemmän kuin sulla.
Paras ois tietenkin jos nuo tupla BDt ois eri raidoilla. Koita kuitenkin saada alkuperäisestä soundista ekaksi sellanen "tik" soundi, joka ei soi yhtään!
Koita myös saada selville miten nopea tuo poljento biisissä on millisekunteina, sitten säädä se millisekunti siihen lukemaan. (mulla on muuten versio 3, nelosesta en tiedä)

Käytössä on HP Thinkpad 1,5Ghz, 1Gt RAM ja äänikortti on joku, korkeintaan 16bittinen. Tarvisko lisää vääntöä koneelta vai piileekö vika äänikortin huonoudessa?

Koneella ei ole kyllä mitään merkitystä, jos et real time efektinä käytä. Itse aloittelin vanhalla Compaqilla 550Mzh ja 64 SDRAM pohjalta ja hyvin toimi.
Rok rok
Soolokitaristi
05.09.2007 03:19:12
Jos noi virheet ei oo hirveen yleisiä kannattaa äänittää se triggerin tuottama mididata midi-raidalle, editoida midinä ja sitten ajaa jollekkin rumpusamplerille (tai vaikka sille drumagogille, jos se syö myös mididataa). Itse käytän KTDrum Triggeriä, missä ei ole sampleja mukana vaan se nimenomaan tuottaa pelkästään mididataa, jota voi sitten käyttää haluamallaan tavalla.
Antti1
05.09.2007 14:54:35
Hmm, täytyyhän se mididata jonkun vehkeen kautta saada tallennettua livesoitosta sekvensserille. Vai mitähän mahdoit tarkoittaa?

Katsoskun triggeri ei todellakaan tuota minkäänlaista mididataa. Sen voi kytkeä suoraan vaikka etuasteeseen, jolloin koneelle tallentuu eri voimakkuudella tulevia napsahduksia. Näitä voi sitten drumagogilla käyttää ihan perus audion tapaan, jolloin toi softa itsessään toimii eräänlaisena rumpuaivona.
ronkainen_ron
05.09.2007 19:57:46

Kiitoksia näistä vinkeistä! Tosiaan ite en oo mikään mestari nopeiden tuplien kanssa, et se vika varmaan piilee iskujen voimakkuudessa. Kokeilenpa erotella noi basari raidat erillee ja sitten kokeilla drumagogin kanssa. Kiitokset!
Timo JM
05.09.2007 21:01:25

Katsoskun triggeri ei todellakaan tuota minkäänlaista mididataa. Sen voi kytkeä suoraan vaikka etuasteeseen, jolloin koneelle tallentuu eri voimakkuudella tulevia napsahduksia. Näitä voi sitten drumagogilla käyttää ihan perus audion tapaan, jolloin toi softa itsessään toimii eräänlaisena rumpuaivona.

Jaa, tarkoitit siis triggerin käyttöä mikkinä, mikä se todellisuudessa tietysti onkin. Vaan koko setin triggaaminen siten vaatii tietysti äänikortilta monta sisäänmenoa. Musta moinen työtapa tuntuu kuitenkin vähän kummalliselta mutta mikä ettei niinkin.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
myslique
10.09.2007 02:05:52

Kysyjä on äänittänyt stereoraidalle koko rumpusetin ja yrittää sen seasta kaivaa trigattavaa materiaalia? Ei kuule onnistu, hyvä kun erillisillä raidoilla edes onnistuu, jos vuotoa on liikaa.

Onnistuu, jos oikein yrittää. Oleteteaan vaikka, että esim. virveli pitäisi trigata stereoksi miksatuista rummuista. Ensin vaikka lievä expander, että iskut tulevat selkeämmin esille. Sitten kaivetaan virvelin perustaajuus, esim. 200 Hz. Leikataan erittäin jyrkästi kaikki 180-220 Hz ulkopuolelta pois. Perään jyrkkä gate, jotta vuodot ja huminatkin vähenevät. Jos jäljelle jäävästä tavarasta ei irtoa terävää attackia, niin perään vaikkapa sound shifter, putkilimitteri, exciter jne, jolla tumpsahduksesta saa terävämmän. Tämän jäljeen signaali triggerille.
Antti1
10.09.2007 02:24:27
Onnistuu, jos oikein yrittää.

Mä luulen ja epäilen, että tuossa samassa ajassa olisi jo sitten moneen kertaan vaikka käsipelillä lätkinyt raidallisen sampleja, midinuottia tai mitä vaan ja lopputulos olisi varmaankin tarkempi. Vaikka noita kuinka expandoi, filtteröi ja geittaa, niin melkeinpä 99% varmuudella sinne eksyy yksittäisiä virhetriggauksia, tai jotain jää triggaamatta. Kenties jos tosta ottaa mididataa ulos ja sitten vielä korjaa sen käsipelillä, niin homma pelittää ihan jees. Kotiäänittelyä varten vaan en ihan heti jaksaisi sellaista urakkaa tehdä, kun pienemmällä vaivalla asettelee ja säätää kamat paremmin.

Vaan saahan tuotakin tehdä, jos harrastamisesta tykkää. Mä lopetin tuon Drumagogin kanssa pelleilemisen aikanaan, kun huomasin että asioita voi äänittää myös hyvillä lähtösoundeilla.
Torniojaws
10.09.2007 09:52:01 (muokattu 10.09.2007 09:53:52)

Vaan saahan tuotakin tehdä, jos harrastamisesta tykkää. Mä lopetin tuon Drumagogin kanssa pelleilemisen aikanaan, kun huomasin että asioita voi äänittää myös hyvillä lähtösoundeilla.

Tai käyttämällä APTriggaa. Huomattavasti tarkempi, kevyempi ja nopeampi kuin Drumagog. Toiminnoista löytyy myös piikkigeneraattori.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
krushing
10.09.2007 11:47:32

Tai käyttämällä APTriggaa. Huomattavasti tarkempi, kevyempi ja nopeampi kuin Drumagog. Toiminnoista löytyy myös piikkigeneraattori.

Ja paljon halvempi ja miellyttävämpi käyttis...
jonza
19.09.2007 20:57:09
Joskus hetken leikin drumagogin demon kanssa, ja sain kyllä ihan aloittelijan tuurilla tehtyä pelkkien OH-raitojen kaveriksi trigatut basasari ja virveliraidat. Vedin ensin aika lonkalta, ja sit tarkensin aina pelkästään niiltä kohdilta missää mentiin metsään. Ongelma muistaakseni oli että jossain fillien kohdalla tykkäs yms tykkäs tunkea sinne enemmän iskuja kuin niitä todellisuudessa olikaan, mutta sitten vaan menin ne kohdat läpi missä niitä virheitä oli. Muutaman ylimääräisen iskun poistin käsin, mutta tuskin hirveän montaa minuuttia olis tarvinnut säätää et ois sen automatiikan saanut ne oikein löytämään. En tainnut tehdä niille overiraidoille mitään ennen triggaamista, vaan ihan pelkästään sen drumagogin omilla säädöillä.

Varmaan on todella paljon kiinni siitä raidasta mistä ne iskut täytyy löytää. Luulis että ei olis edes automaattisesti vaikeaa saada trigattua snare, basari, ja jopa tomi tai pari ihan oh-raidoista... Tomit oli vaikea saada pelittämään, mut joissain filleissä sekin onnistui yllättävän helposti. Ehkäpä toi trigaaminen vois onnistua helposti jos esim övereiden lisäksi uhrais vähän aikaa sellaisiin säätöihin mistä eri rummut saa helposti erikseen trigattua, esimerkiksi basarin kohdalla leikkaamalla vaikka alapäätä tarpeeksy jyrkästi pois muista rummuista, ja käyttämällä selkeästi vitun kirkasta pikkutomia, yms. Basarin sais ehkä erottumaan hyvin myös käyttämällä jotain kajaria mikkinä, ja sitten korostamalla jo äänitysvaiheessa sen resonanssitaajuutta tarpeeksi että muissa rummuissa ei olis sitä taajuutta läheskään niin paljon. Jos kerran beatboxingia ja kotitalousesineistä koostuvaa settiä on onnistuttu triggaamaan, niin eiköhän toikin jotenkin onnistuisi.

Ite en kyllä viitsisi. Varmaan tekisin sit suoraan vaan konerummut jos tuntuis siltä että pitäis trigata basari tai virppa. Varmaan silleen jotain paskaa saa pelastettua, mut luulen et saisin ainakin ton meidän rumpalin helpommin tykittämään ne raidat vielä kerran. Mieluummin vaikka vähän kone-percussioita taustalle, kuin vähänkään välttävien rumpuraitojen korvaaminen.. Mua ei ainakaan haittaa jos projekti lähtee jonnekkin ihan eri sfääreihin kuin olin alunperin suunnitellut. Tosin oon kyllä efektinä joskus tykännyt tietynlaisista ihan överiksi vedetyistä trigatuista tomeista. Esim joku ihan käppäsen kuuloinen yksittäinen tomi-isku keskellä biisiä voi kuulostaa ihan saatanan hienolta kun siihen lykkääkin sellasen kaiken muun yli huutavan paskan konetomi-iskun.

Tai sit mä oon vaan pihalla...
-------------- http://pohjalla.net/music/hetki.mp3
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)