Aihe: djemben soittamisesta
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Renki
27.08.2007 13:47:21

Sattuuko kenelläkään olemaan nuotinnettuna Mamady keitan Nankama-levyltä Diansan breikkejä? Tai muuten vaan näin äkkiseltään hajua miten ne oikein menikään.
You never cannot be good djembe player becose you are White -Savolainen neekeri-
solmo
27.08.2007 17:19:26

Sattuuko kenelläkään olemaan nuotinnettuna Mamady keitan Nankama-levyltä Diansan breikkejä? Tai muuten vaan näin äkkiseltään hajua miten ne oikein menikään.

Ei ainakaan mulla, koska minä en hirveästi nuotteja noudata :)
EADG
30.08.2007 09:05:39
Olen tässä juuri ostamassa ensimmäistä Djembeäni ja alkaa hommat olemaan rummun osalta melkein selvät.

Nyt tarvitsisin lähinnä vinkkejä siitä, että mitä oikein harjoittelen. Kannattaisi varmaan kysyä joltain kuka tämän soittimen hallitsee, mutta ei ole vielä tullut vastaan. Helsingissä järjestettäville kursseille ei minulla ole varaa eikä aikaa lähteä. Asun siis itse Lahdessa, täältäpäin ei taida hirveästi mitään opetusta löytyä?

Toiseksi kaipaisin jotain "THE Djembe"-levyjä. Jotain missä olisi näitä perusrytmejä ja sooloja ym. Olen huomannut parhaiten oppivani "kuuntele ja imitoi" tyylillä.

Jos joku ystävällinen puistoperkussionisti viitsisi autella vähän :) Jotkut osviittaa antavat nettisivutkin ovat tervetulleita.
solmo
30.08.2007 14:08:29

Olen tässä juuri ostamassa ensimmäistä Djembeäni ja alkaa hommat olemaan rummun osalta melkein selvät.

Nyt tarvitsisin lähinnä vinkkejä siitä, että mitä oikein harjoittelen. Kannattaisi varmaan kysyä joltain kuka tämän soittimen hallitsee, mutta ei ole vielä tullut vastaan. Helsingissä järjestettäville kursseille ei minulla ole varaa eikä aikaa lähteä. Asun siis itse Lahdessa, täältäpäin ei taida hirveästi mitään opetusta löytyä?

Toiseksi kaipaisin jotain "THE Djembe"-levyjä. Jotain missä olisi näitä perusrytmejä ja sooloja ym. Olen huomannut parhaiten oppivani "kuuntele ja imitoi" tyylillä.

Jos joku ystävällinen puistoperkussionisti viitsisi autella vähän :) Jotkut osviittaa antavat nettisivutkin ovat tervetulleita.

Tsekkaapa tämän aiheen alussa Rengin laittamat linkit. Niistä on ollut paljon apua minulle itselleni. Suosittelisin alkeiskurssille hakeutumista (jos vaan suinkin mahdollista), koska siten saat treenattua ohjatusti näiden kolmen peruslyönnin lyömistä (Tonic, clac, basso). Clac tai slap, kuten sitä haluaa kutsua on hieman kinkkinen ainakin aluksi. Mulle tosin nykyisin on melkein tonicin (open tone) puhdas lyöminen hankalampaa :)

Kirjastosta lainasin juuri kirjasen "The latest djembe rhythms", eipä siinä ole paljoa rytmejä ja ei ehkä paras mahdollinen kirja, mut mukana tulleella cd:ltä kuulee miltä rytmit kuulostaa soitettuna. Paulnasin sivulla on myös äänitiedostoja useimmista sivuston rytmeistä.

Levyistä en osaa kertoa juuri mitään. Olen kyllä lainannut kirjastosta muutamia levyjä, mutta niissä on ollut äänen laatu aika heikko ja itse en ainakaan kyennyt opettelemaan niistä mitään sen kummempaa kuin lähinnä hakemaan virikkeitä ja fiilistelemään.

Youtubestakin löytyy joitain opettavaisia klippejä. Itse olen katselen/kuuntelen/imitoin metodilla opetellut Tunsolé-rytmiä youtubesta. Nyt se alkaa olemaan suht hyvin hanskassa. Ehkä joissakin kohtaa soitan klipistä poiketen, mut olen tyytyväinen lopputulokseen.
Renki
01.09.2007 14:57:49 (muokattu 01.09.2007 14:58:23)

Mamady keitalla on hyvää oppimateriaalia:

A Life for the Djembe:ssä on 60 perinteistä rytmiä. Varsin hyodyllinen kirja, mukana myökin CD (muistaakseni). Tämä löytyy kirjastosta, ainakin pääkaupunkiseudulta.

Sitten Mamadyltä löytyy myöskin DVD-setti Guinée: Les Rythmes Du Mandeng - Vol 1-3. Hintaa tulee yhteensä. n. 100 € näistä levyistä, mutta kannattaa hommata kaikki. Yhteensä 21 rytmiä esitettynä täydellä kokoonpanolla ja sitten vielä jokaisesta soittimesta klippi erikseen. Aivan mahtava paketti!

Jos haluaa laittaa 50 euroa varsin hyödylliseen djembeohjelmaan, joka sisältää 330 DJEMBERYTMIÄ niin se on nimeltään Jaliya. Demo löytyy täältä http://www.kora-music.com/jaliya/jaliyadownload.htm
100 eurolla saa täyden paketin jossa on lisäksi monia korakappaleita ja muutama Balofonbiisikin.

Sitten itselle aika uusi tuttavuus on sivut nimeltään http://www.dancing-hands.de
Hyvät sivut, ryhmä näyttäisi olleen huippumuusikoiden opissa. Löytyy paljon rytmejä percussion studio fileinä, niihin myöskin PERINTEISIÄ sooloja ja BREIKKEJÄ!

---------------------------

Mutta mikään näistä ei korvaa kyllä sitä opettajaa. Lisäksi djembe on ryhmäsoitin. Voi sitä yksinkin soitella, mutta oikeuksiinsa se pääsee mun mielestä vasta bändissä ja tarkoitan nyt sellaista perinteistä länsi-afrikkalaista bändiä jossa on ainakin pari djembeä ja dundunia.

Sitä bändiä kyllä voi korvata jonkun verran koneilla tai taustanauhoilla jos tahtoo ja silleen pystyy jonkun verran treenaamaankin, mutta kyllä se pitemmän päälle on aika puun syömistä. Musa on nimittäin vasta sitten elossa kun sitä soittaa elävät olennot , ei mitkään koneet.

---------------------------------

Tässä olisi vielä pari komppia jotka kannattaa opetella kunnolla, koska näillä pärjää ihan hemmetin pitkälle:

3/4 tahtiin:

S-TS--
r l r
----------------

4/4 tahtiin:

S--SS-TT
r lr rl

Näyttävät varmaan helpoilta, mutta lupaan, että ei ne sitä ainakaan alussa ole.
Siis se on Bum, pe, pa EI bla, pla, pla.
Renki
01.09.2007 15:44:02

Djembelevyistä tuli vielä mieleen, että yleensäkin Mamady Keitan ja Famoudou Konaten koko tuotanto ja myöskin Soungalo Coulibaly levyt.
Yksittäisistä levyistä tulee mieleen "hehkutettu" Africa Djole ja Essemble de Guinee vol 1&2
Mamady Keitan Wassolon ja Nankama on ihan huippulevyjä. Nankamalla on hemmetin kova Diansa. Nuotittelen tässä just sen breikkejä. Näyttää jo paperilla ihan hyvältä, ehkä!?

Diansa, Djansa, Danza etc. on muuten sellainen rytmi mikä kannattaa opetella aika alussa. Siinä rytmissä on monta sellaista perusjippoa, joiden oppiminen helpottaa sitten jatkoa ajatellen. Ja sitä paitsi tuntuu olevan kovin suosittu rytmi maailmalla ja myöskin täällä meillä päin. Joka paikassa tuntuvat sitä soittavan ja tanssivan. Kolmijakoisista vastaavanlainen voisi ollla Soli-rapid. Vaikea kappale, löytyy off-beatti kenkeniä ja takkutaata, mutta voi hengari miten hieno rytmi se on kun saapi vaan pelaamaan. Siinä jo mummotkin pissaa housuun...

Famoudou tekee musiikkia hieman eritavalla kuin Mamady, jotkut sanovat, että tekisi paremmin, mutta itse en osaa päättää. Sen tiedä kuitenkin, että Famoudou (joka muuten tulee tässä kuussa Suomeen vetämään työpajan, ainoan pohjoismaissa koko vuonna, ÖHÖM) on Dundunien mestari. Voi hitto kuunnelkaapa joskus FK:n Dunumba tai Konkoba tai mikä tahansa Dunumba-rytmi niin hiljaseksi vetää...

Nämä FK: levyt on ainakin todella hyviä. Toinen näistä on muistaakseni konserttilevy. Se on ekhä hieman raskas kuunneltava, mutta todella HIENO!

Famoudou Konaté
Maître-Djembé
& l'Ensemble Hamana Dan Ba

Famoudou Konaté
Maître-djembé

Hamana Föli Kan
Renki
02.09.2007 10:15:21

Nyt hieman korjailen siis Jaliyassa on vain 313 rytmiä.
EADG
03.09.2007 10:45:34
Kiitos herrat Solmo & Renki. Onpahan nyt ainakin tekemistä syys-iltojen ratoksi :) Eiköhän nuo rytmit lähde jotenkin taittumaan.
Renki
03.09.2007 18:43:46

Kyllä ne siitä lähtee ja on se loputon suo. Mistä on hiton vaikea nousta kun saa jalkansa uppoomaan.
solmo
04.09.2007 16:07:31

Kyllä ne siitä lähtee ja on se loputon suo. Mistä on hiton vaikea nousta kun saa jalkansa uppoomaan.

Ostin mikin viime viikolla. Mikin ja audacityn avulla olen soittanut muutamia eri rytmien osia "nauhalle" ja sitä kautta olen lähtenyt lähestymään yhteen soittamista. Hemmetin hankalaahan se on. Voi pidemmän päälle olla puun syömistä, mutta ainakin vielä näin aluksi se tuntuu pirun hauskalta ja kehittävältä.

Totta varmasti on, että ryhmässä vasta kokee soittamisen ilon. Sen takia ilmoittauduin wonuwalin su 9.9. alkavalle 10 opetuskerran kurssille. Mun ryhmässä soittamisen taidot ovat hyvin minimaaliset ja koen kyseisen kurssin itselleni ja taidoilleni sopivammaksi kuin Konaten workshopin.

Täytyy myöntää, että rengin puheista käy ilmi djemben soiton hehkutus, josta kirjoitit toisessa aloittamassani topicissa. Hyvä juttu. Tuosta oman soittamisen nauhoittamisesta sen verran, että sen myötä olen todella huomannut kuinka hienoa on soittaa, kun äänessä on useampi soitin, vaikka dundunit puuttuu, mut kun soittaa eri korkeudelta soivilla djembeillä valitut osaset. Lopputulos on aivan erilainen kuin yhden osan loputon nylkyttäminen ja nykyisin on hankala hinkuttaa jotain jo opettelemaani osasta. On eri asia, jos opettelen uutta.

Tällä hetkellä mieltäni jäytää taas hyvässä mielessä djemben soittaminen ja uuden oppiminen. Odotankin innolla sekä ensi sunnuntaina alkavaa kurssia, että Dakarin workshoppia.

Joo-o, jos budjetti ei olisi niin tiukalla ja jos ei olisi suuria investointeja matkaan liittyen, ostaisin kyllä Mamady Keitan levyjä ja satsaisin rengin mainitsemiin ohjelmiin.

Tunsolé alkaa muuten olla aika hyvissä kantimissa ja naapureilla on suuri ilo tai sitten suru kuulla vähintään kerran päivässä Tunsoléa :)
solmo
04.09.2007 16:56:06

Tuosta djemben soittamisesta vielä sen verran, että meikäläisellä on tällä hetkellä sen verran pakottava tarve soittaa vähintään päivittäin ja koko ajan kehittyä eri osa-alueilla, että mikäli asia olisi vain minusta kiinni, en muuta tekisikään :) Aiemmin mainitsemani kirjastosta lainaamani kirja on muuten köyhä, mutta siinä on hyviä käsien nopeutta kehittäviä harjoituksia. Samalla hioutuu koordinaatiokyky ja jos ei muuten, toimii harjoitukset loistavasti lämmittelyharjoituksina.

Välillä tulee sellanen fiilis, että olo on kuin pikkupojalla karkkikaupassa. Ei voi tyytyä vain yhteen karkkiin vaan haluaa maistella ja nauttia useita karkkeja. Tällä köykäisellä vertauskuvalla kuvaan janoa eri rytmien osasten opetteluun. Olen kuitenkin huomannut, että rinnakkain opettelu on toiminut huomaamattani hyvin. Olen lyhyt jänteisesti treenaillut jotain rytmikuviota, välillä poikennut toisen kuvion parissa ja taas palautellut mieleeni aiemmin opettelemiani kuvioita. Toimii mulla hyvin tiettyyn rajaan saakka. Pikku hiljaa eri kuviot tulee sitten automaattisesti mieleen. Tokihan opeteltavaa riittää ja ei sovi alkaa ahnehtimaan.

Youtubesta löytyy aina aika ajoin hauskoja klippejä ja ohessa jälleen yksi. Klipin loppupuolella on meikäläiseen uppoava rytmi, jota olen alkanut orastavasti treenailemaan. Sitä on hauska soitella yksikseen ja lisätä omia fillejä, sikäli kuin se nyt yleensä onnistuu. Tuon tyyliset klipit inspiroivat meikäläistä paljon ja lisäävät halua oppia koko ajan soittamaan paremmin ja paremmin. Se mikä houkuttelee meikäläistä paljonkin on valmius lähteä soittamaan improvisointi pohjalta siten, että osaa soiton edetessä jalostaa soittamaansa juttua, osaa kuunnella musiikkia siten, että tietää mitkä lyönnit vois sopia seuraavaksi, jos ei soita jotain tiettyä jo opeteltua kokonaisuutta ja että soittamassa kokonaisuudessa on kuitenkin jokin juju.

http://www.youtube.com/watch?v=kYEDEVw2Cm8

Ja alla on mielestäni varsin miellyttävää katsottavaa Mamady Keitalta, joka kannustaa myös treenaamaan.

http://www.youtube.com/watch?v=HNBda5lfyVo
Renki
04.09.2007 20:30:44

Harjun nuorisotalo

Djembe-ryhmät (länsi-afrikkalaista rummutusta) alkeis- että jatkoryhmät:

- lapset (8-12v.) alkeet: tiistaisin klo 14-15.30, jäsenkortti 5€.

- nuoret (13-15v.) alkeet: tiistaisin klo 15.30-17, jäsenkortti 5€.

- aikuiset (16v.-) alkeet: ti klo 17-18.30, jatko: ma klo 17-18.30, hinta: 50€ + jäsenkortti 5€

Balafoni-tunnit (afrikkalainen ksylofoni)

- ajat sovittavissa, hinta jäsenkortti 5€.

Tämä ei ole mikään hirveän kallis kurssi ja opettajakin on hyvä. Itse en ole vielä tämän Issan tunneilla käynyt, mutta kaverit ovat ja täytyy sanoa, että todella mielenkiintoista materiaalia opettaa. Ensi Tiistaina ajattelin alkeistunnille mennä.

Itsekkään en ole Konaten kurssille menossa, koska mulla ei riitä rahat ja sitä paitsi mä vähän pelkään tuota off-beatti ehtoa, koska en osaa niitä välttämättä ihan tuosta noin vaan soittaa.

Tuo ensimmäinen klippi oli muuten aivan loistava, mahtavat saundit nuorella pojalla, huh, huh. Milloinhan sitä itsekkin tuohon pääsisi?
Kiitos klipistä, toi oli mennyt multa jotenkin ohi, vaikka yritänkin tsekata youtuben pätkät joka päivä. Toisaalta oon tullut nykyään hieman ronkeliksi ja en suostu edes kaikkia klippejä avaamaan, jos ei näytä lupaavalta. Youtubesta kannattaa tsekata nimimerkki chicagodjembeprojekt, siinä neiti tekee mahtavaa ja tärkeää työtä...
solmo
04.09.2007 21:41:23

Harjun nuorisotalo

Djembe-ryhmät (länsi-afrikkalaista rummutusta) alkeis- että jatkoryhmät:

- lapset (8-12v.) alkeet: tiistaisin klo 14-15.30, jäsenkortti 5€.

- nuoret (13-15v.) alkeet: tiistaisin klo 15.30-17, jäsenkortti 5€.

- aikuiset (16v.-) alkeet: ti klo 17-18.30, jatko: ma klo 17-18.30, hinta: 50€ + jäsenkortti 5€

Balafoni-tunnit (afrikkalainen ksylofoni)

- ajat sovittavissa, hinta jäsenkortti 5€.

Tämä ei ole mikään hirveän kallis kurssi ja opettajakin on hyvä. Itse en ole vielä tämän Issan tunneilla käynyt, mutta kaverit ovat ja täytyy sanoa, että todella mielenkiintoista materiaalia opettaa. Ensi Tiistaina ajattelin alkeistunnille mennä.

Itsekkään en ole Konaten kurssille menossa, koska mulla ei riitä rahat ja sitä paitsi mä vähän pelkään tuota off-beatti ehtoa, koska en osaa niitä välttämättä ihan tuosta noin vaan soittaa.

Tuo ensimmäinen klippi oli muuten aivan loistava, mahtavat saundit nuorella pojalla, huh, huh. Milloinhan sitä itsekkin tuohon pääsisi?
Kiitos klipistä, toi oli mennyt multa jotenkin ohi, vaikka yritänkin tsekata youtuben pätkät joka päivä. Toisaalta oon tullut nykyään hieman ronkeliksi ja en suostu edes kaikkia klippejä avaamaan, jos ei näytä lupaavalta. Youtubesta kannattaa tsekata nimimerkki chicagodjembeprojekt, siinä neiti tekee mahtavaa ja tärkeää työtä...

Valintoja täytyy tehdä ja olen ilmoittautunut Wonuwalin kurssille. Kuinka monta kertaa Issan kurssiin sisältyy, halvaltahan se vaikuttaa? Wonuwalin kurssilla on jopa 2h opetusta kerrallaan 10 krt 120e. Kansanopistoissa, kuten täällä Käpylässä on vain 45 min. tunteja ja siinä ajassa ei mun mielestä ehdi muuta kuin sanoa heippa.

Koska olen pystymetsästä temmattu soittaja, kerropa renki tuosta off-beatistä. Mietin sitä paljonkin, kun luin kurssi-ilmoituksesta. Pahoittelen tietämättömyyttäni :)
Ajattelin, että minun ei ole ehkä vielä aika mennä Konaten opetukseen.

Dakarin matkalla ajattelin vierailla Tampacoundassa, lähellä Malin rajaa, rootsyrecordin sivujen mukaan Tampalla on ollut yksi keskeisimmistä rooleista djemben soiton suhteen kauan kauan sitten, jolloin alue oli osa Malin kuningaskuntaa. Lännessä hieman etelämpänä olisi pieni kylä, jonne monet eurooppalaiset ammattimuusikot, kuten myös amatöörit tulevat soittamaan, jos tulevat Senegaliin. LonelyPlanetin mukaan kylä on otollinen käyntikohde, jos mieli tekee soittamaan, koska siellä jos missä rummut laulaa. Katsoo nyt missä kaikkialla ehtii käymään 1.5kk aikana.

Tuota ensimmäistä klippiä olen katsonut useasti, mutta vasta viime päivinä kiinnostuin siitä todenteolla ja nimenomaan tuosta rytmistä, joka putkahtaa klipin keskivaiheilla esiin. Tuollaiset uppoaa meikäläiseen todella hyvin. En itsekään jaksa availla kuin harvoja klippejä. Chicagodjembeprojektin klipit ovat kyllä hyviä. Siellä on sit tunsolé-klipin kaltaisia klippejä, joista on hauska katselemalla ja kuuntelemalla opetella.
Renki
04.09.2007 23:50:47

Harjulle maksetaan Syyslukukausi, eli oisko se nyt ainakin sitten Marraskuun loppuun, tai ehpä jopa Joulukuun puolelle?

En tiedä osaanko mä selittää tuota OFF-beat juttua, mutta yritetään.

Esim. Off-beat kenkeni menee näin: -xo-oo/-xo-oo/ x=kello ja o=kello sekä basso (eli tidundudun) Idea on se, että ekat iskut ei osu beatille vaan fraasi alkaa OFFista.
Ei ole mikään helppo juttu, kun iskut meinaa mennä väkisillä beatille...
Jazzmies tai joku muu osaa varmaan selittää tän paremmin.
solmo
05.09.2007 10:05:52

Harjulle maksetaan Syyslukukausi, eli oisko se nyt ainakin sitten Marraskuun loppuun, tai ehpä jopa Joulukuun puolelle?

En tiedä osaanko mä selittää tuota OFF-beat juttua, mutta yritetään.

Esim. Off-beat kenkeni menee näin: -xo-oo/-xo-oo/ x=kello ja o=kello sekä basso (eli tidundudun) Idea on se, että ekat iskut ei osu beatille vaan fraasi alkaa OFFista.
Ei ole mikään helppo juttu, kun iskut meinaa mennä väkisillä beatille...
Jazzmies tai joku muu osaa varmaan selittää tän paremmin.

Eli meneekö se niin, että off-beat on ikään kuin haamulyönti? Haamulyöntiin olen törmännyt Tomás Cruzin conga-rumpuoppaiden yhteydessä.

Aikalailla edullinen kurssi tuo mainitsemasi kurssi. Kyllähän 1.5h ehtii jo jotain.
Renki
05.09.2007 13:00:41

Ei se mun mielestä kyllä haamulyönti ole. Eikös haamunuotti ole ns. vapaaehtoinen lyönti vai oonko mää ihan väärässä? Mä oon ihan hemmetin huono teoriassa. Oikeastaan jos joku kehtaisi, niin saisi selittää tän jutun juurta jaksaen. Olisi sitten taas vähän viisaampi.

Tässä vielä toinen esim. jos siitä olisi hyötyä.

Kakilambe

Djembe 1

B-TTS-/BT-TTS-

Djembe 2

S-TT-S/S-TT-S

Tässäkin puhutaan djembe 2 osalta off-beatistä vaikka fraasi alkaakin biitiltä, mutta muuten sen fiilis on aika offia ja se meinaavasta alkajalla kääntyä ihan väkisin niin, että ikään kuin fraasin ensimmäinen pa (s) muuttuu ykköseksi.

No hei! Nyt alkaa häiritä, kertokaas viisaat mikä on off-biitin määre teoreettisesti?
Renki
05.09.2007 13:02:08

solmo
05.09.2007 15:27:09

Täytyy myöntää, että itseänikin alkoi häiritsemään off-beat. Hyvä kuitenkin, että otin asian esille. Luulen kuitenkin tietävän idean. Alla esim.3 Sofasta, josta muuten pidän hyvinkin paljon. Jos olen ymmärtänyt oikein fraasi alkaa off-beatilla. Jotakuta asian varsin hyvin tietävää voi hymyilyttää meikäläisen säätäminen, mutta pystymetsäläiselle asia on väännettävä rautalangasta.

S - S S T T - B S - - S T T - B

Ajattelin tuon esim. 3 siten, että mun mielestä tuo fraasi päättyy pa:han eli ... B S/S S T T

Ehkä se ei mene kuitenkaan niin yksinkertaisesti. Löysin eräältä sivulta tällasen jutun...

"the downbeat and the "+" beat (if you count 1 e + a 2 e + a etc.) are played with the right hand (if you are right-handed), while the offbeats (the e's and a's) are played with the left hand."
solmo
05.09.2007 16:13:26

Ajattelin tuon esim. 3 siten, että mun mielestä tuo fraasi päättyy pa:han eli ... B S/S S T T

Ehkä se ei mene kuitenkaan niin yksinkertaisesti. Löysin eräältä sivulta tällasen jutun...

"the downbeat and the "+" beat (if you count 1 e + a 2 e + a etc.) are played with the right hand (if you are right-handed), while the offbeats (the e's and a's) are played with the left hand."

Teoria nro.2: S- SSTt- BS -- STt- B

yllä olevassa fraasissa pienet t:eet ovat off-beatteja. Ne soitetaan vasemmalla handulla ja mun nähdäkseni B aloittaa aina alusta kierroksen. En minä tiedä. Parasta tosiaan, että joku nerokkaampi selittää asian. Aloitin jo keskustelun off-beateista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)