Aihe: Surkea TV miksaus
1 2
AH3
04.09.2007 12:34:30 (muokattu 04.09.2007 12:51:59)
Piti tosiaan eilen nauhoittaa Lauri Tähkän konsertti Yle Extra kanavalta, mutta lopetin tallennuksen kesken. Oli meinaan mielestäni käsittämättömän surkeat saundit!
Itse kyllä veikkaan, että vika oli jossain muualla, kuin bändissä. Viulu ei kuullostanut viululta sitten alkuunkaan ja sähkökitarakin oli aikamoista piipitystä?
Yleensä tällä bändillä on hyvät saundit, mutta olipa pettymys.
Sattuiko joku muu kuuntelemaan ko. repäisyn? Tai onko kokemuksia heidän live esiintymisistä & saundeista?

edit. kirjoitus virhe
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
jannu
04.09.2007 14:01:55 (muokattu 04.09.2007 14:05:20)
Aihe on vähän semmoinen, että kannanottoa tarttis varmaan miettiä tarkemmin ettei tuu sanottua jotain väärää ja suututettua vääriä tahoja. Mutta...

Mietittiin kaverin kanssa tässä jokunen viikko takaperin tätä YLEn ja muidenkin kanavien meininkiä livemusiikin saralla. Vertailukohtana oli YLE Teemalta tullut musiikkiohjelma 70-luvun lopulta, jossa soundiin oli panostettu huolella ja kuulosti aika pirun hyvältä. Sitten kanava vaihtui ykköselle tai kakkoselle, josta tuli jotain YLEX-pop-liveä ja se kuulosti aivan karmealta. Huonoa soundia ja huonoa miksausta.

Samoin kuin Music Televisionin kaikki livelähetykset ovat lähes poikkeuksetta aivan törkeää kuraa.

Siinä sitten pohdittiin, että missä vika? Tunnetaanko enää käsitettä 'ammattiylpeys'? Se tuntuu nykyisistä television livemusiikkituotannoista puuttuvan. Tuskin nykyiset tiukat aikataulut kuitenkaan näin tiukkoja ovat. Laitteisto ja tekninen tietämys lienevät kehittyneet ja kasvaneet eksponentiaalisesti 20-30 vuodessa, joten missä on vika?
"Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer."
-Kurt Cobain
Kain
TomGoofy
04.09.2007 15:20:24
Yleensä noista telkkarista tulevista musajutuista ei saa muusta kun laulusta selvää. Kaikki muu on hirveetä mössöä.
Tympee Huttunen
04.09.2007 16:21:32
Aihe on vähän semmoinen, että kannanottoa tarttis varmaan miettiä tarkemmin ettei tuu sanottua jotain väärää ja suututettua vääriä tahoja. Mutta...

Mietittiin kaverin kanssa tässä jokunen viikko takaperin tätä YLEn ja muidenkin kanavien meininkiä livemusiikin saralla. Vertailukohtana oli YLE Teemalta tullut musiikkiohjelma 70-luvun lopulta, jossa soundiin oli panostettu huolella ja kuulosti aika pirun hyvältä. Sitten kanava vaihtui ykköselle tai kakkoselle, josta tuli jotain YLEX-pop-liveä ja se kuulosti aivan karmealta. Huonoa soundia ja huonoa miksausta.

Samoin kuin Music Televisionin kaikki livelähetykset ovat lähes poikkeuksetta aivan törkeää kuraa.

Siinä sitten pohdittiin, että missä vika? Tunnetaanko enää käsitettä 'ammattiylpeys'? Se tuntuu nykyisistä television livemusiikkituotannoista puuttuvan. Tuskin nykyiset tiukat aikataulut kuitenkaan näin tiukkoja ovat. Laitteisto ja tekninen tietämys lienevät kehittyneet ja kasvaneet eksponentiaalisesti 20-30 vuodessa, joten missä on vika?

Minä luulen, että yhtenä syynä on se, että nykyajan bändit ei vain soundaa Lynyrd Skynyrdiltä. Laitteistot ovat varmasti kehittyneet, mutta (mielestäni) tekninen tietous on mennyt tietyissä tilanteissa alaspäin. Nyt saadaan bändi kuulostamaan studiossa todella hyvältä, mutta livetilanteessa ei. Yhtenä syynä on varmaan se, että se bändi ei yksinkertaisesti ole niin tiukka eikä pysty livenä tukeutumaan siihen uuden tekniikan tukeen. Myös nykybändien soundi on levyllä täysin keinotekoinen. Soittimet eivät soi levyillä luonnollisesti ja ongelmia tulee kun lavalla pyörii A-vireisiä skeboja ja säröbassoja.
Minä Rakenna itse pedaalisi As drunk as a cuckoo.
duane
04.09.2007 20:37:25
Piti tosiaan eilen nauhoittaa Lauri Tähkän konsertti Yle Extra kanavalta, mutta lopetin tallennuksen kesken. Oli meinaan mielestäni käsittämättömän surkeat saundit!
Itse kyllä veikkaan, että vika oli jossain muualla, kuin bändissä. Viulu ei kuullostanut viululta sitten alkuunkaan ja sähkökitarakin oli aikamoista piipitystä?
Yleensä tällä bändillä on hyvät saundit, mutta olipa pettymys.
Sattuiko joku muu kuuntelemaan ko. repäisyn? Tai onko kokemuksia heidän live esiintymisistä & saundeista?

edit. kirjoitus virhe

njoo.. Valitettavan usein kaikki livemusa Suomi-tv -osastolla joudutaan kustannussyistä tekemään ns livemiksauksena, eikä uusintaottoihinkaan taida olla aikaa. Ja yksi mahdollisuus on tietysti myös se, että miksauksen on tehnyt bändin oma äänihahmo, ja sehän on tv-livessä yksi parhaista tavoista ajaa metsään... Ja viulu kuullostaa viululta jos se saadaan äänittää soolona konkkamikillä hyvässä huoneessa, piezotallamikit on aina kompromisseja.
-röyh-
Roberto
04.09.2007 20:41:34

a) bändit on yleensä soitto- ja laulutaidoiltaan aika huonoja
b) bändi ei livenä tuota lähellekään sellaista ääntä jota levyiltään löytyy
c) festivaalilavat on akustisesti todella hanurista, ja vuotoa on joka suuntaan
d) ylen poijjaat ja vastaavat bbc:t yms. vetää usein aika default-pohjalta koska aikaa mihinkään syvällisempään perehtymiseen ei ole
e) valitaan ne totutut ja yleensä "ihan ok"-toimiviksi havaitut soundintekotavat, sopii ne musaan tai ei
f) budjetti
g) tekniikka kusee
h) liikaa duunia
i) musa on ihan paskaa
j) aivan sama
k) all of the above
mustakaapu_3
04.09.2007 20:41:48
Siinä sitten pohdittiin, että missä vika?

Heitänpä ihan spekulaationa, että osittain on myös kyseessä yritys estää nauhoitusten/livetallenteiden leviämistä bootlegeina. Todennäköisesti, jos tv:ssä näytetystä keikasta löytyy ihan virallinen dvd, on siinä saundit huomattavsti enemmän kohdillaan. Jos televisiosta lähetettäisiin keikkataltiointeja hyvällä äänenlaadulla, söisi se hyvin suurella todennäköisyydellä dvd-levyjen markkinoita tuntuvasti. Ainakin tuntuisi loogiselta, vai?

70-luvun tallenteen paremmuuden voi siis selittää sillä, että se on tehty nimenomaisesti televisiossa näyttämistä varten visuaalisten musiikkituotteiden markkinoiden puuttuessa lähes täysin. Ei siis välttämättä tarvitse puhua suoranaisesta ammattitaidon heikkenemisestä tai katoamisesta. Tokihan tämä on ihan vain arvailua...
Roberto
04.09.2007 20:46:54

Heitänpä ihan spekulaationa, että osittain on myös kyseessä yritys estää nauhoitusten/livetallenteiden leviämistä bootlegeina. Todennäköisesti, jos tv:ssä näytetystä keikasta löytyy ihan virallinen dvd, on siinä saundit huomattavsti enemmän kohdillaan. Jos televisiosta lähetettäisiin keikkataltiointeja hyvällä äänenlaadulla, söisi se hyvin suurella todennäköisyydellä dvd-levyjen markkinoita tuntuvasti. Ainakin tuntuisi loogiselta, vai?

No ei. Dvd:t ja muut miksataan oikeasti ajan kanssa. Suurin osa noista livehommista miksutetaan lennossa masteriksi ja se on sit siinä. Hyvä jos moniraitamatskua edes säästetään.

70-luvun tallenteen paremmuuden voi siis selittää sillä, että se on tehty nimenomaisesti televisiossa näyttämistä varten visuaalisten musiikkituotteiden markkinoiden puuttuessa lähes täysin. Ei siis välttämättä tarvitse puhua suoranaisesta ammattitaidon heikkenemisestä tai katoamisesta. Tokihan tämä on ihan vain arvailua...

Silloin piti oikeesti osaa vetää et pääsi mihinkään. Nykyään on vähä eri kuviot.
Janus
04.09.2007 20:47:03 (muokattu 04.09.2007 20:47:26)

Vai johtuisko siitä, että tv-taltioiden ääni miksataan (samaten kuten kuvakin) useimmiten suoraan linjasplitteristä TransMix-autossa livenä - kontra DVD-taltioiden äänen ja kuvan jälkityöstö ja miksaus...

EDIT: ja myöhässä.
Notefix
04.09.2007 22:48:37

Silloin piti oikeesti osaa vetää et pääsi mihinkään. Nykyään on vähä eri kuviot.

Näin!

Aika harva ymmärtää että soundi lähtee suurimmaksi osaksi soittajasta/laulajasta.
"Layers of layers of shit!"
jannu
04.09.2007 23:16:39
Niin, tää kyseinen nykypäivän vertailukohta oli Von Hertzen Brothersin keikkataltiointi. Kyllä heidän kohdallaan oletan, ettei ollut vika "sormissa". Voin tietysti olettaa väärin.
"Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer."
-Kurt Cobain
Kain
poppamies
04.09.2007 23:42:13 (muokattu 04.09.2007 23:43:02)

Näin!

Aika harva ymmärtää että soundi lähtee suurimmaksi osaksi soittajasta/laulajasta.

Kyllä osaavat ammattilaiset johdon toisessa päässä voi saada ihmeitä aikaan ja jopa keskinkertaisesta hyvänkuuloista. Olen monesti pannut merkille että kaikki "paskakin" kuulostaa hyvältä Jools Holland'in showssa vaikka kaikki on livenä minun ymmärryksen mukaan.
MTV3'ssa oli, on kentis vieläkin, eräs minun mielestä todella pätevä miksaaja. Jari Laasanen. Tein hänen kanssa joitain äänityksiä kauan sitten joten tiedän mistä puhun.
G strings are for strippers!
Mohla
05.09.2007 01:58:14

Pitää tähän sanoa, että vaikken itse mikään Tähkä fani olekaan, niin vaimo tykkää joten sitä on tullut kuultua, ja myös yksi (festari)keikka todistettua. Silloin kyllä orkesteri veti varsin mallikkaasti, eikä soundeissakaan ollut valittamista.

Veikkaan että nykyään vaan ei ole aikaa/resursseja keskittyä miksaamiseen, nuo Roberton listaamat syyt on varmaan aika lähellä totuutta. 70-luvulla sen sijaan noita livejä ei ehkä tullut niin paljon, eikä ohjelmaa muutenkaan (ei ollu tuhatta lisäkanavaa, nykyään on teemat yms.) eli ehkä sitten jaksettiin panostaa siihen hommaan vähän eritavalla.

Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Roberto
05.09.2007 06:01:39

Olen monesti pannut merkille että kaikki "paskakin" kuulostaa hyvältä Jools Holland'in showssa vaikka kaikki on livenä minun ymmärryksen mukaan.

Livenä soitettua joo, mutta tuskin miksattu lennosta samaan aikaan. Ja on sielläkin välillä bändejä joista kuulee et nyt ei ihan lähde. Tosin erittäin harvoin.
Notefix
05.09.2007 10:20:51

Kyllä osaavat ammattilaiset johdon toisessa päässä voi saada ihmeitä aikaan ja jopa keskinkertaisesta hyvänkuuloista..

Höpöhöpö, paska on paskaa ja sillä siisti. En ole äänittäjä tai miksaaja, mutta monta kertaa on tullut todistettua kuinka erilaiselta moni juttu voi kuulostaa täsmälleen samoilla kamoilla ja miksaajilla riippuen soittajista ja sovituksesta. Tottakai äänittäjän pitää olla ammattilainen jne, mutta hirveän usein siellä päässä ei oikeasti hirveästi pysty ihmeitä tekemään.
"Layers of layers of shit!"
Jäärä
05.09.2007 10:46:18
Karmein telkkarilive on, mikä on tullut katottua (tai osaksi katottua) on joku Van Halenin Australian tai Kanadan keikka, mikä tuli suomen telkusta muutamia vuosia sitten. Tasot olivat aivan päin helvettiä, oli tuskaa. VH on mun suurin suosikki, mutta ei vaan pystynyt kuuntelemaan. Biisit olivat hyviä, soitto oli hyvää, mutta se vaan oli miksattu silleen. Kyllä harmitti.

Mun mielestä nää suomalaiset livevedot on miksattu yllättävänkin hyvin.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
JoKo
05.09.2007 11:58:09 (muokattu 05.09.2007 12:12:20)
Dvd:t ja muut miksataan oikeasti ajan kanssa. Suurin osa noista livehommista miksutetaan lennossa masteriksi ja se on sit siinä.

Tässä ollaan asian ytimessä. Harvemmin on aikaa mihinkään hieromiseen.

kaikki "paskakin" kuulostaa hyvältä Jools Holland'in showssa vaikka kaikki on livenä minun ymmärryksen mukaan.

Vertailukohtana oli YLE Teemalta tullut musiikkiohjelma 70-luvun lopulta, jossa soundiin oli panostettu huolella ja kuulosti aika pirun hyvältä. Sitten kanava vaihtui ykköselle tai kakkoselle, josta tuli jotain YLEX-pop-liveä ja se kuulosti aivan karmealta. Huonoa soundia ja huonoa miksausta.

Olisiko Kaisaniemen puiston ja Pasilan studion eroilla jotain tekemistä asian kanssa?

Yksittäisen keikan äänittäminen, oli se sitten TV-studiossa taikka jollain klubilla, on hyvin erilaista verrattuna festivaaleilla äänittämiseen. Studiossa on aikaa oikeaan soundcheckiin, mikrofonien asetteluun ynnä muuhun luksukseen, festareilla voi (hieman kärjistetysti) sanoa että voi olla tyytyväinen että kaikki toimii ja nauhalle tai lähetykseen menee matskua. Tää ei tietenkään ole mikään syy hoitaa hommia huonosti, mutta tekevälle sattuu, varsinkin kiireessä.

En ole kuullut Lauri Tähkän provinssitaltiointia joten siitä tapauksesta en voi sanoa mitään.
Kallekorvola
05.09.2007 17:50:14
no kyllä ne paskat soundit johtuu ihan siitä, että usein sitä lähetysääntä miksaa bändiä tuntematon tyyppi, jolla on 6 sekuntia saada jonkinlainen miksaus aikaan. taitavatkaan äijät eivät lyhyessä ajassa ihmeisiin pysty...

ja kyllä, monesti näitä taltiointeja miksataan jälkeenpäin moniraitakoneelta (siinä kohtaa bändillä/bändin miksaajalla on mahdollisuus puuttua asiaan ja ehdottaa korjauksia). ei kylläkään aina.
Musta Arkipyhä
05.09.2007 18:07:04 (muokattu 05.09.2007 18:08:17)
Itse suhtaudun "soundi lähtee sormista"-ajatteluun kärjistetyn vihamielisesti.Koska se on aivan liian kärjistetty näkemys.Oikeesti.Ihan niin kuin "kolmen soinnun rock".Siitä saa joku akuankkamaisen mielleyhtymän ja kuvittelee ,että kun soita peräkkäin soinnut E,A,H niin soitan "rokkia".Paskaa.Kuten kaikki yleistys.

Inhoan syvästi.

Mitä itse asiaan tulee niin yksi juttu mikä nykyään voi varmaan tehdä soundista melkoista puuroa on tuo matalavireisyys.Eikös siinä mene basso ja kitara päällekkäin jolloin lopputulemana kummastakaan ei saa selvää? Itse ostin juuri Ozzyn uusimman ja kyllä se kitara möyryää niin matalalla ,että alkaa riffistä otteen saaminen olla hankalaa ainakin meikäläiselle.
"I'm a free spirit baby - olen väkevä alkoholijuoma,vauva"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)