Aihe: Asiantuntevaa apua kaivataan
1 2
Cub3
04.09.2007 14:59:12
Ostin tässä kesällä ensimmäisen sähköskittani, Ibanez Grg 170:n (http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=076b46), joka tosin osoittautui jo parin viikon soittelun jälkeenä täydeksi paskaksi. Köyhällä ei ole varaa halpaan.Näinhän se menee. Joo elikkäs kitara ei pysy millään vireessä. Soittaessa sitä saa virittää suurinpiirtein 10 minuutin välein. Kampeakaan ei ole mitään järkeä käyttää, kun keppi menee epävireeseen jo pienestäkin käytöstä. Niin elikkäs kysymykseni kuuluu nyt et mitä voisin tehä jotta saisin tuosta ees jonkulaisen vehkeen? Kenties erilaista tallaa kehiin?
Spiral
04.09.2007 15:09:36

En ole kaipaamasi asiantuntija, mutta kerronpa silti...

Talla kannattaa lukita joko lisäämällä jousia (näitä on myös eri vahvuisia, pistä mahd. jäykät, voi myös pistää vinoon, jotta veto suurempi) tai blokkaamalla jollain palalla. Yleensä jousien lisääminen auttaa.

Satula: Lisää satulan liukkautta hieromalla niitä kielten uria lyijykynän terällä. Tämä Pirkkapatentti toimii yllättävän hyvin.

Virittimet: Katso, että ovat riittävä kireällä, eli jos niissä on joku säätöruuvi, joka vaikuttaa virittimien vaatimaan voimaan. Liikaa ei kannata kiristää, tai virittäminen menee vaikeaksi.

Luultavasti tuo tallan jäykistäminen ja sen vibrakammen vemputtelun jättäminen auttaa jo aika paljon. Toki voit myös ostaa esim. paremmat käytetyt virittimet ja vaihtaa ne tuohon.
Jag
04.09.2007 15:09:37

Ostin tässä kesällä ensimmäisen sähköskittani, Ibanez Grg 170:n (http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=076b46), joka tosin osoittautui jo parin viikon soittelun jälkeenä täydeksi paskaksi. Köyhällä ei ole varaa halpaan.Näinhän se menee. Joo elikkäs kitara ei pysy millään vireessä. Soittaessa sitä saa virittää suurinpiirtein 10 minuutin välein. Kampeakaan ei ole mitään järkeä käyttää, kun keppi menee epävireeseen jo pienestäkin käytöstä. Niin elikkäs kysymykseni kuuluu nyt et mitä voisin tehä jotta saisin tuosta ees jonkulaisen vehkeen? Kenties erilaista tallaa kehiin?

Oletko vaihtanut tehdaskielet pois?
" toinen teoria on se että nykyisen (varmaan tuossa 90 luvun lopulla) tuli studioiden miksaus pöytiin sellainen "radio nova" nappi, jonka kaikkein rahanahnein tuottaja painoin pohjaa aina kun biisit nauhotettiin.. " - Trey
Cub3
04.09.2007 15:30:06
En ole kaipaamasi asiantuntija, mutta kerronpa silti...

Talla kannattaa lukita joko lisäämällä jousia (näitä on myös eri vahvuisia, pistä mahd. jäykät, voi myös pistää vinoon, jotta veto suurempi) tai blokkaamalla jollain palalla. Yleensä jousien lisääminen auttaa.

Satula: Lisää satulan liukkautta hieromalla niitä kielten uria lyijykynän terällä. Tämä Pirkkapatentti toimii yllättävän hyvin.

Virittimet: Katso, että ovat riittävä kireällä, eli jos niissä on joku säätöruuvi, joka vaikuttaa virittimien vaatimaan voimaan. Liikaa ei kannata kiristää, tai virittäminen menee vaikeaksi.

Luultavasti tuo tallan jäykistäminen ja sen vibrakammen vemputtelun jättäminen auttaa jo aika paljon. Toki voit myös ostaa esim. paremmat käytetyt virittimet ja vaihtaa ne tuohon.

Okei, en taida itse uskaltaa rueta säätämään tuota kitaraa ku oon vasta niin aloittelia, saan kummiskin sen vaan hajalle.Jos vien sen sinne liikkeeseen "huollettavaksi" niin mitä mun pitäs niille sanoo?
Cub3
04.09.2007 15:33:33 (muokattu 04.09.2007 15:34:33)
Oletko vaihtanut tehdaskielet pois?

en, yhä ovat paikallaan. Tai no ensimmäinen meni jo poikki ja samalla talla kääntyi jotenkin oudosti ihan kenoon, niinkuin silloin ku kampea nostamaa ylöspäin, eli se jäi siihen asentoon.. liekköhän mennyt rikki vai miksi.. en kyl tiiä.
LamaAjanElvis
04.09.2007 15:33:56
Okei, en taida itse uskaltaa rueta säätämään tuota kitaraa ku oon vasta niin aloittelia, saan kummiskin sen vaan hajalle.Jos vien sen sinne liikkeeseen "huollettavaksi" niin mitä mun pitäs niille sanoo?

Sano että blokkaa tallan ja kiraisee virittimet.
Hikinen_Teltta_Blues Sormet lähtee soundista. Kesä on läskien pahinta aikaa, mutta onneks se on kohta jo ohi.
Cub3
04.09.2007 15:35:05
Sano että blokkaa tallan ja kiraisee virittimet.

Okeips, tuleekohan se maksamaan kauheesti ?
LamaAjanElvis
04.09.2007 15:35:55
en, yhä ovat paikallaan. Tai no ensimmäinen meni jo poikki ja samalla talla kääntyi jotenkin oudosti ihan kenoon, niinkuin silloin ku kampea nostamalla ylöspäin, eli se jäi siihen asentoon.. liekköhän mennyt rikki vai miksi.. en kyl tiiä.

No sehän nyt on selvä että vire menee perseelleen kielen katkettua, jos talla on kelluvaksi säädettynä. Katsos kielet vetää toiseen suuntaan ja tallan jouset toiseen. Jos kieli katkeaa, niin kielten puolen veto heikkenee ja talla hypää toiseen suuntaan vireenkin kustessa samalla.
Hikinen_Teltta_Blues Sormet lähtee soundista. Kesä on läskien pahinta aikaa, mutta onneks se on kohta jo ohi.
LamaAjanElvis
04.09.2007 15:37:04
Okeips, tuleekohan se maksamaan kauheesti ?

No en usko, mut voihan sitä kysäistä ennenkuin jättää sen skeban sinne. Tuskin tuo nyt paria kymppiä enempää + tietenkin uusi kielisetti siihen.
Spiral
04.09.2007 15:41:29

Nuo minun mainitsemani ei ole mitään ihmeellisiä säätöjä.

Lisäät vaan jousia tallaan, sinne taakse (kitaraa tuntematta veikkaisin, että helppo juttu). Tai jos sinulla ei ole ylimääräisiä jousia, voit kokeilla laittaa ne jouset symmetrisesti vinoon (eli vasemmalta reunalta yksi pykälä enemmän oikealle jne.).
Lisäjousia saat vaikka täältä:
http://www.beatman.fi/product_details.php?p=748
http://www.beatman.fi/product_details.php?p=684

Katso sinne taakse, huomaat että se on tosi yksinkertainen systeemi.

Lyijykynäjippoa voi testata kans, löysäät vaikka yhtä kieltä kerrallaan niin että saat sen urasta pois, ja "voitelet" kynän kärjellä uran.

Virittimet voit myös säätää itse (jos niissä on semmoset kiristysruuvit), kiristät ensin vaikka 1/4 kierrosta jokaista, katsot, vaikuttaako jne.

Jos viet kitaran ammattilaiselle säätöön, samalla tulee säädettyä intonaatio, kaularauta ja kielten korkeus yms. Voivat helpottaa paljonkin, ja tuo intonaatio on vireen kannalta hyvä katsoa, kielet soi vireisemmin koko matkalta.
Kerrot vain mikä on ongelma, ja sanot samalla, että keppi pitäisi saada mahd. hyvään kuntoon. Sinuna kokeilisin kuitenkin ensin voita mainitsemiani kotikonsteja.

Ja vaihda tosiaan kielet (jos vanhat), ja katso jostain oppaasta tai netistä kielten oikeanlainen kiinnittäminen virittimiin.

En usko että tuo kitara on toivoton tapaus, ja itsekin sitä säätämällä saa varmasti paljon aikaan, samalla oppii kitarasta ja sen toiminnasta.
Cub3
04.09.2007 15:43:06
No sehän nyt on selvä että vire menee perseelleen kielen katkettua, jos talla on kelluvaksi säädettynä. Katsos kielet vetää toiseen suuntaan ja tallan jouset toiseen. Jos kieli katkeaa, niin kielten puolen veto heikkenee ja talla hypää toiseen suuntaan vireenkin kustessa samalla.

Juu, okei.
Cub3
04.09.2007 15:43:47
No en usko, mut voihan sitä kysäistä ennenkuin jättää sen skeban sinne. Tuskin tuo nyt paria kymppiä enempää + tietenkin uusi kielisetti siihen.

Juu elikkä tallan blokkaus + uus kielisetti. Onkos muuten kielten paksuudella väliä?
Spiral
04.09.2007 15:45:18

en, yhä ovat paikallaan. Tai no ensimmäinen meni jo poikki ja samalla talla kääntyi jotenkin oudosti ihan kenoon, niinkuin silloin ku kampea nostamaa ylöspäin, eli se jäi siihen asentoon.. liekköhän mennyt rikki vai miksi.. en kyl tiiä.

Ok, ei millään pahalla, mutta jos tietosi kitarasta ovat tällä tasolla (minunkin on ollut aikanaan, eikä se kovin paljon ole edes kohonnnut!), kannattaa viedä kitara ammattilaiselle, käsket vaihtaa kielet ja säätää kitara (kaularauta, intonaatio ja mainitse vireongelmista).

Ei siinä mitään rikki ole, keppi kuntoon ja tiluttelemaan!
Spiral
04.09.2007 15:47:45

Onkos muuten kielten paksuudella väliä?

Pyydä jotain perussettiä, esim. 09-42.
ravensoul
04.09.2007 15:48:58
Paskoja halpiskepukoita on maailma pullollaan, mutta tuota GRG:tä en niihin kuitenkaan laskis. Kyllä tuon tallan blokkauksen ja kielten vaihdon jälkeen pitäs olla ihan soittokelpoinen keppi. Näin ainaki tuo mun yksilöni. Vink: sitte joskus kun jaksat ni metsästät siihen torilta paremmat mikit (vaikka edes Ibanezin V:t, pykälää paremmat ja irtoaa halvalla) ni parantuu vielä vähän.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Cub3
04.09.2007 15:51:25
Ok, ei millään pahalla, mutta jos tietosi kitarasta ovat tällä tasolla (minunkin on ollut aikanaan, eikä se kovin paljon ole edes kohonnnut!), kannattaa viedä kitara ammattilaiselle, käsket vaihtaa kielet ja säätää kitara (kaularauta, intonaatio ja mainitse vireongelmista).

Ei siinä mitään rikki ole, keppi kuntoon ja tiluttelemaan!

Okei.Kiva kun haluatte kaikki auttaa =)
Cub3
04.09.2007 15:52:50
Paskoja halpiskepukoita on maailma pullollaan, mutta tuota GRG:tä en niihin kuitenkaan laskis. Kyllä tuon tallan blokkauksen ja kielten vaihdon jälkeen pitäs olla ihan soittokelpoinen keppi. Näin ainaki tuo mun yksilöni. Vink: sitte joskus kun jaksat ni metsästät siihen torilta paremmat mikit (vaikka edes Ibanezin V:t, pykälää paremmat ja irtoaa halvalla) ni parantuu vielä vähän.

Selvä! Kiitos vielä sinullekkin avusta ja vinkistä :)
Spiral
04.09.2007 15:54:31

Paskoja halpiskepukoita on maailma pullollaan, mutta tuota GRG:tä en niihin kuitenkaan laskis. Kyllä tuon tallan blokkauksen ja kielten vaihdon jälkeen pitäs olla ihan soittokelpoinen keppi. Näin ainaki tuo mun yksilöni.

Kyseisestä kitarasta ei ole kokemusta, mutta yhdestä Ibanezin halpisbassosta on. Oli kyllä erittäin hyvä hintaisekseen, ehkä jopa hieman harmittaa, että tuli myytyä pois.

Joten kyllä tuosta aloittajan kepistäkin soitin tulee, kunhan säädöt saadaan kuntoon.
Cub3
04.09.2007 16:00:39
Tuota kitaraa tosiaan ei ilmeisesti ole paljon säädeltykkään tehtaalta tulon jälkeen, kun mää sinne kauppaan menin ja kerroin myyjälle et minkälaista settiä olin ajatellu ostaa nii se vaan kasas sen setin siihen ja sitte vaan sano et sen ja sen verran kiitos niin en mää ujona enää saanu suutani aukaistua minkään "käyttöönottosäätöjen" suhteen :|
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)