Aihe: Ongelma kierron kanssa
1
tonhat
01.09.2007 09:46:30 (muokattu 01.09.2007 09:51:42)
Hei,

Olen käyttänyt nuppi/kaappi-yhdistelmän perässä Bossin ns-2 pedaalia ja se on hoitanut tehtävänsä hyvin.

Mutta nyt innostuin vielä lisäksi kokeilemaan särkijää(metal muhvi), jotta saisi sitä puolta parannnettu.

Mutta kuinkas ollakkaan ns-2 ei enää poistakaan häiriöitä, vaan kamat kiertää oikein kunnolla. Vaihdoin sen paikkaa sekä ennen että jälkeen muhvin, mutta ei auttanut. Ja jostain syystä ei ns-2 noise reduction-valo edes syty muulloin kun kitarasta on volyymit pois?

Olen vähemmän noiden pedaalien kanssa pelannut ja suuresti kiitollinen jos joltain löytyy apua ongelmaan!
mhaarala
01.09.2007 10:10:41
Ei kai sen noise gaten tarkoitus ole poistaa kiertoa vaan häiritsevä hurina. Ei tuohon oikein ole muuta konstia kuin säätäminen jos haluaa kierron kuriin, olettaen että kitarassa on kunnolliset mikit. Vähemmän gainia/säröä niin se yleensä auttaa ainakin jossain määrin.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
tonhat
01.09.2007 12:58:30
Ok,

Kiitokset avusta!
bfoc
01.09.2007 13:59:25
Ei kai sen noise gaten tarkoitus ole poistaa kiertoa vaan häiritsevä hurina. Ei tuohon oikein ole muuta konstia kuin säätäminen jos haluaa kierron kuriin, olettaen että kitarassa on kunnolliset mikit. Vähemmän gainia/säröä niin se yleensä auttaa ainakin jossain määrin.

Jes. Eikös limitteri ole sit tarkoitettu siihen liian ison signaalin suitsintaan...
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
LaXu
01.09.2007 14:08:16
Jes. Eikös limitteri ole sit tarkoitettu siihen liian ison signaalin suitsintaan...

Kyllä, mutta ei sekään välttämättä feedbackiin vaikuta. Esim. elektroakustisissa on feedbackin torjuntaan yleensä EQ joka vaimentaa tiettyjä taajuuksia. Noise gaten on tarkoitus vain sammuttaa signaali kun kitaraa ei soiteta, eli ei pääse tulemaan kiertoa tai hurinaa.

Gainin vääntäminen pienemmälle auttaa yleensä jo paljon, sen jälkeen kannattaa lähteä hakemaan ongelmaa esim. mikrofonisista putkista (jos käytössä on putkivahvari), kitaran mikeistä tai siirtyä kauemmas vahvarista.
zepeteus
01.09.2007 14:32:22
Joo, ne kierrontappajat ovat ihan omia laitteitaan. Säädetään ongelmataajuuksille ja sitten haistelevat signaalia jotta milloinka lähtee pahasti.

Esimerkiksi yksi alan uranuurtajista, Sabine:
http://www.sabine.com/sabine-professional-audio/FBX-1200-2400.htm

Mutta varmasti ennen lähinnä PA-räkkeihin kuuluvia väpöttimiä huolehditaan peruskaura kuntoon aiemmin esitettyjen mukaan; asennot ja etäisyydet, gain, mikit yms.
Detox
01.09.2007 14:43:06

Mutta huolehditaan peruskaura kuntoon aiemmin esitettyjen mukaan; asennot ja etäisyydet, gain, mikit yms.

Ja sit on tietenkin nämä hieman tehokkaammat noise gatet kuten
Rocktron Hush (http://www.rocktron.com/)
ISP Decimator (http://www.isptechnologies.com/decimatorproducts.htm)

Itsellä molemmat ja kyllähän noi on ihan käteviä jeesaamaan kierron yms. ylimääräisen hurinan kanssa.
Mesa 4 Life!
tonhat
01.09.2007 17:29:21 (muokattu 01.09.2007 18:29:33)
Kiitoksia kaikille vinkeistä,

Täytyy perehtyä asiaan syvemmin.

Ongelmaa pahentaa reenis, on kieltämättä aika pieni huone joten liikkuma tilaa ei ole paljon.

Mutta ongelma esiintyy vain särkijän kanssa, joten täytyy säädellä sitä gain osastoa.
Joees
01.09.2007 18:55:48
Kiitoksia kaikille vinkeistä,

Täytyy perehtyä asiaan syvemmin.

Ongelmaa pahentaa reenis, on kieltämättä aika pieni huone joten liikkuma tilaa ei ole paljon.

Mutta ongelma esiintyy vain särkijän kanssa, joten täytyy säädellä sitä gain osastoa.

Kyllä pienessäkin mestassa voi hyvin välttää kiertoa. Se auttaa jo paljon kun et ole ihan suoraan vahvistimes edessä. Ja aiemmin mainittu asentokin vaikuttaa paljon.
Meilläkään ei oo reenis järin iso ollut. Ja mä seison ihan suoraana vahvistimen edessä. Mutta pystyn kierron eliminoimaan varsin mainiosti kääntymällä sellaset vajaa 90-astetta. Hallitun kierron saa iisisti kun kääntyy vähäsen. Kierto on ihan jees, tulee tekemisen meininki ;-D
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
tonhat
01.09.2007 19:09:55
Juu, kyllä pieni kierto tosiaan on ihan vaan hyvästä :D

Täytyy vielä kans testailla jos vaihtais kamojen paikkoja.
Joees
01.09.2007 19:13:04
Täytyy vielä kans testailla jos vaihtais kamojen paikkoja.

Kannattaa juu. Sillä voi päästä paljon halvemmalla kuin ostamalla jotain rojua sitä varten ;)
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
mungiisi
01.09.2007 19:14:34
Minullakin olisi kysyttävää hieman kierrosta, nimittäin

Mulla on tuolla treeniksellä tosiaan ENGLin Ritchie Blackmore nuppi ja sen kaverina ENGL 4x12" stankku kaappi. Edellisessä kitarassa oli Lundgren M7 passiivimikki ja silloin kiertoa ei juurikaan huomannut, mutta kun vaihdoin kitaraa kiertokin kasvoi. Kitarassani on siis EMG:n aktiivimikit, 81-7:t. Tähän tietysti voisi auttaa mikkien vaihto, mutta olen ajatellut että:

Saattaisiko kierron syynä olla myös meidän treenit jossa kaikuu aivan mahdottoman paljon? Lattialla ei ole kuin muutama matto, kalusteita toki on. Seinillä ei ole mitään, seinät ovat kyprokkia. Voisiko kiertoon auttaa vaikka mm. koko lattian vuoraaminen matoilla ja kaikumisen estäminen?
Stupid Flanders...
LaXu
01.09.2007 20:43:55
Minullakin olisi kysyttävää hieman kierrosta, nimittäin

Mulla on tuolla treeniksellä tosiaan ENGLin Ritchie Blackmore nuppi ja sen kaverina ENGL 4x12" stankku kaappi. Edellisessä kitarassa oli Lundgren M7 passiivimikki ja silloin kiertoa ei juurikaan huomannut, mutta kun vaihdoin kitaraa kiertokin kasvoi. Kitarassani on siis EMG:n aktiivimikit, 81-7:t. Tähän tietysti voisi auttaa mikkien vaihto, mutta olen ajatellut että:

Saattaisiko kierron syynä olla myös meidän treenit jossa kaikuu aivan mahdottoman paljon? Lattialla ei ole kuin muutama matto, kalusteita toki on. Seinillä ei ole mitään, seinät ovat kyprokkia. Voisiko kiertoon auttaa vaikka mm. koko lattian vuoraaminen matoilla ja kaikumisen estäminen?

Oisko mahollista, että tässä on vaan tuon EMG-mikkien teho joka potkii vahvaria särölle sen verta enemmän? No joka tapauksessa nuo kaikumiset on tosi vittumaisia joten kannattaa ihmeessä heittää vaikka joku patja tai matto seinälle.
mungiisi
02.09.2007 21:07:05
Oisko mahollista, että tässä on vaan tuon EMG-mikkien teho joka potkii vahvaria särölle sen verta enemmän? No joka tapauksessa nuo kaikumiset on tosi vittumaisia joten kannattaa ihmeessä heittää vaikka joku patja tai matto seinälle.

Varmaan tuo mikkien teho on ihan totta. Täytyy kerätä yhteisvoimin mattoja ja viedä niitä sinne.
Stupid Flanders...
mungiisi
03.09.2007 22:14:25
Vinkkinä voin sanoa että EMGn 7 mikit ovat herkkiä kierrolle JOS ne on kiristetty ruuveistaan joko liian löysälle taikka liian kireälle. Pitää myös huomioida että jos mikit on asennettu jälkeenpäin pitää "routing" (reikien) olla tarpeeksi isot niille mikeille. Jos mikin reuna (taikka kulma) on vähääkään pinteessä (reikä liian pieni) tulee se kiertämään helposti. Itse huomasin tämän kantapäänkautta kun vaihdoin Ibaneziin EMG 707t, jotka kyllä nyt reikien korjauksen jälkeen saundaa siltä kuin pitää. Huomattavasti paremmat kuin orkkis mikit.

Jahas. Tätä täytyykin kokeilla! Näyttäisi ainakin toisessa mikissä olevan ruuvit jonkin verran löysemmällä kuin toisessa.
Stupid Flanders...
LaXu
03.09.2007 22:47:52
Vinkkinä voin sanoa että EMGn 7 mikit ovat herkkiä kierrolle JOS ne on kiristetty ruuveistaan joko liian löysälle taikka liian kireälle. Pitää myös huomioida että jos mikit on asennettu jälkeenpäin pitää "routing" (reikien) olla tarpeeksi isot niille mikeille. Jos mikin reuna (taikka kulma) on vähääkään pinteessä (reikä liian pieni) tulee se kiertämään helposti. Itse huomasin tämän kantapäänkautta kun vaihdoin Ibaneziin EMG 707t, jotka kyllä nyt reikien korjauksen jälkeen saundaa siltä kuin pitää. Huomattavasti paremmat kuin orkkis mikit.

Onpas mielenkiintoinen ilmiö. Enpä ole ennen moisesta kuullut.
HeavyMachinery
04.09.2007 10:09:17

Onpas mielenkiintoinen ilmiö. Enpä ole ennen moisesta kuullut.

Runko resonoi suorainaa mikkiin = kiertoa ja niin pirusti.

EMG:ssä törmännyt samaan itsekkin...
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)