Aihe: Soundin parantelua pikkurahalla
1 2
Troitek
02.09.2007 22:00:25

Eli mitenkä sais saundiin tiukkuutta/erottelevuutta/tai mitä vaan ominaisuuksia paremmaks mahollisimman pienellä rahalla mut kuitenki rahaan nähen mahd. suurella vaikutuksella.

Kamoina on ESP ak-m2 EMG HZ-H4:silla, Peavey Valveking 112 kahella 6L6GC ja kolmella 12AX7 putkella ja valmistajan omalla kaiuttimella + Bad Monkey.

Eli mikä ois hyvä vaihtoehto: putkien, mikkien, kaiuttimen vaihto? Toinen pedaali lisäks ? Bassot ja treblet on seiskassa ja middlet ysissä (10 on täysi) ja pedaalista aikalailla samat.

Nyt kun sattuu olemaan "ylimääräistä" rahaa nii tuli tällänen ajatus vaikkakin oon saundiin ihan tyytyväinen mut aina voi parantaa.
I feel good.
pekurides
02.09.2007 22:06:11

Etuasteputket, otat ne elektro-harmonixit pois ja tung-sol, JJ tai Svetlanan röörit tilalle.

Seuraavaksi heivaat tuon EMG tallamikin vidduun ja duncania tai dimarziota tilalle.

Pedaalilla et pikkurahalla saa parempaa aikaiseksi kuin apina.

Kyllähän se elementtien vaihto sitten enää jäljellä ennekuin mennään vahvistinkauppaan ostoksille... eminencellä hyviä Hinta/laatu tötteröitä.
tässä nyt alkajaisiksi jotain.
Tunteella päin vittua.
Jucciz
02.09.2007 22:16:36
Etuasteputket, otat ne elektro-harmonixit pois ja tung-sol, Telefunkenin, Mullardin, Philipsin, Sylvanian tai GE:n röörit tilalle.
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
Troitek
02.09.2007 22:22:46

Osaatko suositella jotain tiettyä etuasteputkea? Ja säätääkö ne biasointia kaikissa musiikkiliikkeissä ja paljonko ne ottas putkien vaihosta ja biasoinnin säädöstä suunnilleen?

Kummalla pääsis parempaan tulokseen tallamikin vai etuasteputkien vaiholla?
I feel good.
Joel Harald
02.09.2007 22:22:54
, Telefunkenin, Mullardin, Philipsin, Sylvanian tai GE:n

Kyseessähän oli soundin parantaminen pikkurahalla.
Jormaz
02.09.2007 22:25:21
EQ-pedaalia suosittelen.
Summer is coming, fat boys are happy
cruel_destiny
02.09.2007 22:26:38
Osaatko suositella jotain tiettyä etuasteputkea? Ja säätääkö ne biasointia kaikissa musiikkiliikkeissä ja paljonko ne ottas putkien vaihosta ja biasoinnin säädöstä suunnilleen?

etuaste putkia ei tarvitse biasoida. Ite lähtisin mikkiä kyllä vaihtelemaan, mihinkä, sitä en osaa sanoa kylläkään.

Vähän vaikeaa sanoa mitään kun et oikeen kerro mitä haluat saundistasi lisää.
I eat rice and curry everyday surreal
Iron Horse
02.09.2007 22:37:55
EQ pedaali tai od-pedaali kehiin!
-Kaulamikki, kompura, liikaa säröä ja kaikua -- KYLLÄ LÄHTEE !!
Troitek
02.09.2007 22:42:20 (muokattu 02.09.2007 22:45:59)

Plekut ois kyllä halpa vaihtoehto hehheh :) Steve Claytonin millisiä delrin plekuja oon tottunu käyttämään.

Haluan saundilta lisää sellasta tiukkuutta/jämäkkyyttä/selvyyttä.. kaikkia niitä adjektiivejä mitä kunnon metallisaundissa on. Ei kuitenkaan mitään hirveätä dettissirinäsurinaa. Kattokaa noita bändejä mitä oon kuvaukseen laittanu.

Onnistuukohan mikin vaihto noihin EMG-johtoihin ilman suuria ongelmia. Onko niissä eroja? Ja mites etuasteputkien vaihto.. voiko sen tehdä ite kuinka helposti?

Kannattaako esim noihin duncanin selityksiin mikeistä uskoa 100 %? Niiden perusteella esim invader SH-8 tai distortion SH-6 kuullostas aika hyvälle.
I feel good.
Jazkaa
02.09.2007 22:52:17 (muokattu 02.09.2007 22:52:46)

Etuasteröörien vaihdossa ei tarvitse säätää biasta, eikö? Putkien vaihto itse on helppoa.

Väittäisin tässä tapauksessa putkilla, ei nuo HZ-4:tkään huonoja mikkejä ole.
Jaqqi1991
02.09.2007 22:54:57
Onnistuukohan mikin vaihto noihin EMG-johtoihin ilman suuria ongelmia. Onko niissä eroja? Ja mites etuasteputkien vaihto.. voiko sen tehdä ite kuinka helposti?

Onnistuu jos laitat passiivi mikin myös tilalle, jos vaihdat aktiivit pitää vaihtaa myös potikat ja etsiä paikka patterille.

Etuasteputkien vaihto ei ole mitään muuta kuin vanha pois ja uusi tilalle.
We may be humans, but were still animals
Maiden01
02.09.2007 23:11:01 (muokattu 02.09.2007 23:12:26)
Etuasteputkien vaihto ei ole mitään muuta kuin vanha pois ja uusi tilalle.

Ja tämä sitten aina VIRRATTOMANA, eli annat putkien jäähtyä hieman, virrat pois, uudet putket sisään ja lämmitys.

Edit. Itse pyrin aina nykäisemään vielä virtajohdon kaiken varalta seinästä. Koskaan ei tiedä mitä sattuu jos kiireessä säätää. Tulee joko laitteelle pahaa damagea ja/tai saa itse sätkyn.
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
pekurides
03.09.2007 14:39:59

Kielet vaikuttaa myös jonnin aika paljon verran ja varsinkin tatsiin.
Itse tykkään hiukan jöötimmästä lakusta siitä saa tuhdin ja voimakkaan saundin.
10-52 toimii vielä normi E-vireessä ja myös D putoaa. DR ja Elixir parhaita imo.

Tää käyttää vain Metalliplekuja (hopea) tiukempi/läskimpi saundi ja tarkempi tatsi...makuasioitahan nämäkin.

Ja tosiaan, sitä halvinta vihreätä piuhaa ei kannata käyttää, syö oikeasti saundia.
Tunteella päin vittua.
Miikathebest
03.09.2007 15:11:08 (muokattu 03.09.2007 15:11:22)

Älä tuhri putkia rasvaisilla sormilla. Kun oikeen ajattelee ihan ite... eipä se olemattoman pieni rasvakerros putken pinnalla voi saada juuri mitään aikaan.

Tää käyttää vain Metalliplekuja (hopea) tiukempi/läskimpi saundi ja tarkempi tatsi...makuasioitahan nämäkin.
Mistä saat hopeisia pletkroija?!?!

Täysin ilmna kustannuksiakin pystyy saamaan lisää erottelevuutta ja tiukkuuta soundiin kääntämällä gain-potikkaa vastapäivään :)
Hei sinä!
pekurides
03.09.2007 15:18:46

Mistä saat hopeisia pletkroija?!?!

Kitarapaja. ol siel kultasiikii, mutta en viittinyt edes hintaa kysyä:)
Tunteella päin vittua.
CrowScare
03.09.2007 15:21:03
Ite en noita hopeaplekuja välttämättä suosittele. Aika ikävän kuuloisia.
McNulty
03.09.2007 15:28:55
Paljonko se on se pikkuraha?

3000e Gibson CustomShopin Les Paul
2000e Germino Lead 55
1000e 2x12" tai 4x12" kaappi laadukkailla elementeillä
1500e Erinäisiä purkkeja ja purtiloita muljuttamaan soundia + laadukkaat piuhat ja muut tilpehöörit.

7500e (vieläpä yläkanttiin) = pikkurahalla soundiin ja soittokamoihin parannusta. Pikkuraha kun vertaa ettei tuolla rahalla saa edes kovin kummoista autoa, jonka käyttöikä on lyhyempi + se menettää arvonsa nopeammin (siinä missä soittokamojen arvo vain kasvaa).

No, jos sitten nykyisistä vermeistä haluat loihtia pikkurahalla parempaa, niin tosiaan:
a) vaffarista putkia vaihtamalla,
b) kitaran mikkejä vaihtamalla,
c) kaapin/vaffarin elementtejä vaihtamalla.

Kun mennään high-end kamaan, niin eroja ihan oikeasti löytyy. On ihan eri asia soittaa Fralinin tai Bareknucklen mikeillä kuin EMG HZ-sarjaisella, samoin ne parin euron Sovtekit etuasteessa ja päätteessä kuulostaa erilaiselta mitä Svetlanat/SEDit/TADit jne. Kaikki vaikuttaa kaikkeen... mutta yleensä ihan pikkurahalla ei saa niin suurta parannusta kuin toivoisi. Esim. sitä HZ H4-mikkiä ei ole suurta järkeä vaihtaa esim. Duncanin JB:ksi. Kireyttä saat varmasti soundiin mutta parannus on edelleen varsin pieni.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
pekurides
03.09.2007 15:51:42

Semmonen kepulikonsti vielä että tarkistaaa että biakset säädetty tarpeeksi kuumaksi, yleensähän tehtaan jäljiltä laitetaan mielummin pikkasen kylmiksi.
( ei mitään hajua miten asia noiden VK kanssa)
... niin ja samalla kannattaisi kyllä vaihtaa laadukkaat päättärit ja ei niin taskurahta enään puhuta. mutta näppärä kaveri tuon itsekin mittailee ja laskeskele, en minä:)

lopuksi vielä voisi olla vaikka uraltonen Hotmama keinokuorma millä saat ainakin kotioloissa tai voluumirajoitetussa tilassa aukastua pääteosastoa hiukan pienemmällä volalla,(tosin ei tuo mikään ihmeidentekijä ole mutta pikkusen sekin jeeesaa).

ps. niin eipä tuolla mikin vaihdollakaan ihmeitä saavuteta , enemmän makuasioita nekin toiset tykkää hiukan toisenlaisesta saundista ja eipä tuolle kitaralle juuri muuta voi tehdä... jos mitään nyt tarvisikaan.

EMG:t yleensä hiukan steriilin kuulosia mutta toiset taas tykkää ja heviin varsinkin.
BKP (warpig)on kyllä loistava... ja kallis:)
onko se sitten sen lisähinnan arvoinen? ihan jokaisen itse arvioitavissa... minusta on kun melkein kaikkea muuta jo kokeiltu ja tähän olen tyytyväinen niin.

Jonkun muun mielestä varmaan ihan samanlainen kuin muutkin...
Tunteella päin vittua.
McNulty
03.09.2007 16:19:44
Semmonen kepulikonsti vielä että tarkistaaa että biakset säädetty tarpeeksi kuumaksi, yleensähän tehtaan jäljiltä laitetaan mielummin pikkasen kylmiksi.
( ei mitään hajua miten asia noiden VK kanssa)
... niin ja samalla kannattaisi kyllä vaihtaa laadukkaat päättärit ja ei niin taskurahta enään puhuta. mutta näppärä kaveri tuon itsekin mittailee ja laskeskele, en minä:)

Minä taas veikkaan että tuossa VK:ssa on säästetty monta rahaa päätemuuntajassa ja muutamassa muussa "kriittisessä" komponentissa. Toki biasta voi säätää kuumemmaksi, mutta se syö samalla pääteputkia ja täten saattaapi lyhentää radikaalisti niiden käyttöikää. Joku joskus puhui ettei tuota kuumemmaksi biasointia kannata ohuella lompsalla harjoittaa... eikä etenkään jos on alimitoitetut muuntajat värkissä sisällä. Tiedä sitten... papukaijana toistan sitä mitä kuulen mölistävän. Itse luotan muiden palveluun näissä asioissa ja ikinä ei ole tarvinut pettyä. TAD Premiumit tai Svetlanat (ne "aidot") sisään ja homma on toiminut haluamallani tavalla, normibiasilla.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)