* Laitan tähän, kun en viitsi avata uutta ketjua * Aihe: Laulunuotit versus alkuperäisesitykset Ovatko nämä esimerkiksi kirjastosta löytyvät laulunuotit uusia sovituksia, jotka saattavat poiketa merkittävästi alkuperäisestä - esimerkiksi juuri sävellajin suhteen? Kysyn tätä siksi, että parin päivän päästä pitäisi esittää yhtä työväenopiston yksinlaulukurssia varten koelaulu ja ajattelin laulaa helppona pienen oktaavin hissutteluna Willie Nelsonin "Always on My Mind" -biisin. Ongelma on vain siinä, etteivät kädessäni olevat nuotit ja alkuperäisesitys (tai käyttämäni karaoketausta) oikein sovi yhteen (ero on noin viisi sävelaskelta eli -5). Hätätilassa voin laulaa tuon nuottien mukaan, mutta laulun luonne muuttuu aika tavalla. Ilmeisesti ammattitaitoinen opettaja osaa pyynnöstäni transponoida nämä nuotit lennosta omaa pianosäestystään(?) varten, siis tyyliin e1->h, d1->a, jne. ?? Laula, älä sodi. |
En viitsi aloittaa uutta keskustelua tätä varten. Toivon, että joku vastaa mulle täällä. Pääsin Stadiaan pop/jazzpuolelle lauluun pedioppilaaksi ja me saadaan näköjään tehdä noita teoriakursseja. Nyt minulla on tässä pieni ongelma. Olen käynyt klassisen puolen teorioista teoria I:n ja säveltapailu I:n. Pop/jazzteorioista en tiedä yhtään mitään, koska musiikkiopistoni ei niitä silloin tarjonnut. Eli onko pop/jazzissa omat 1/3-3/3-teoriansa? Jos on niin mistähän minun kannattaisi aloittaa... Olis kuitenkin kiva tajuta jotain tosta pop/jazz-teoriastakin. En aina jaksa olla minä. |
En viitsi aloittaa uutta keskustelua tätä varten. Toivon, että joku vastaa mulle täällä. Pääsin Stadiaan pop/jazzpuolelle lauluun pedioppilaaksi ja me saadaan näköjään tehdä noita teoriakursseja. Nyt minulla on tässä pieni ongelma. Olen käynyt klassisen puolen teorioista teoria I:n ja säveltapailu I:n. Pop/jazzteorioista en tiedä yhtään mitään, koska musiikkiopistoni ei niitä silloin tarjonnut. Eli onko pop/jazzissa omat 1/3-3/3-teoriansa? Jos on niin mistähän minun kannattaisi aloittaa... Olis kuitenkin kiva tajuta jotain tosta pop/jazz-teoriastakin. Varmaan kandee soittaa Stadialle ja kysellä sieltä että mihin kannattaa mennä tuolla pohjalla. [i hear voices but at least they're on tune] |