Aihe: Hyväksi laulajaksi(ko?)
1
Hotsausage
01.09.2007 22:52:59
Olen siis jo kauan halunnut osata laulaa kunnolla ja tänä kesänä on tullut harjoiteltua aika paljon tuota laulamista. Tunneilla en ole käynyt, mutta jotain paikallista kuoroa on tullut mietittyä. Netistä ja kirjastosta on tullut katseltua tietoa oikeasta hengitystekniikasta ja tuen rakentamisesta. Olen siis 16-vuotias ja en ole ennen oikeastaan opetellut laulamaan, vaikka olenkin lauleskellut noin aina. Täällä vaan on sanottu, että laulaminen kannataisi aloittaa vasta noin 18-vuoden iässä jolloin ei murrosikä (äänenmurros) paina päälle. Joten onko 16-vuotiaana siis melko hyvä aloittaa ensimmäistä kertaa. Itsellä tuo äänenmurros oli mennyt pari vuotta muita aikaisemmin. Ja jotain juttua oli myös keuhkojen tilavuudesta ja hyvästä fyysisestä kunnosta. Itsellä keuhkojen tilavuus oli noin 5,5 litraa ja fyysinen kunto ihan hyvä. Onko tästä hyötyä? En tuosta äänialastani ja noista ala-, keski- ja ylä-äänistä tiedä, mutta yli oktaavin ääniala kuitenkin on. Mulla on vissiinkin aika matala ääni, matalin ääni menee kitaran alimman alle ja ylin noin A-kielen 13 nauhalle jos se kertoo yhtään tuosta äänialasta. Kysymys kuuluukin: Miten saan äänen kuulostamaan mahdollisimman vireiseltä ja tasaiselta? Ja onko neuvoa jotain perus lauluharjotteita? Olen nuotteja tuon kitaran kanssa tapaillut usein ylös alas ja ääni tuntuu hivenen vahvemmalta kuin harjoittelun alussa.

Tulipas pitkä. No jään odottelemaan vastauksia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)