Aihe: Pod Xt Live - Soundien ruuvaus
1 2 3 4 5 6 7 8 9
jussimus
31.08.2007 12:56:40
Kitaristit ovat umpimielisyyteen asti perinnehenkistä sakkia. Joku noissa mallintavissa tökkii, kun yhä mieluummin kanniskellaan painavia, äänekkäitä ja vika- sekä häiriöherkkiä ikivanhaan putkitekniikkaan perustuvia vahvistimia.

JuSu

Perinnehenkisyys ja mojo ovat yllättävän tärkeitä asioita ihmisille. Itse en esimerkiksi tykkää lainkaan juoda siideriä muovipullosta, koska se maistuu jotenkin keinotekoiselta. Lasipullosta juotuna siideri vaan maistuu paremmalta ja siinä on mojoa ja spirittiä. Miettikää nyt jos olutkin laitettaisiin muovipulloihin...

Just ton mojo-aspektin takia en missään tapauksessa voisi koskaan soittaa Ibanezin skitalla, vaikka se olisikin paperilla täydellinen kitara. Ja samasta syystä en myöskään halua soittaa mallintavalla, vaikka se olisikin keikkatilanteessa kuinka helppo ja toimiva ratkaisu tahansa. Onneksi vielä löytyy sen verran ruista ranteesta että jaksaa kantaa ite painavat mölytoosansa :)
LesPaul70
31.08.2007 13:59:16
Tarkoitus olisi saada vanhan liiton hard rock -menoon sopiva Rainbow-tyylinen rokkisärö ja hevimpään kamaan jotain Iron Maidenin kaltaista. Tiluspedeilyyn sopiva soundi jo löytyykin, vaikka em. tehdasmainen soundi vähän korvaan sattuukin.

Vai hankinko Bossin GT-8:n?

Älä. Jos hankit uuden laitteen, hanki mieluummin VOX Tonelab. Nimen omaan tuon mainitsemasi ajanjakson & bändien soundeihin paljon parempi kuin Bossit tai PODit. Puhun kokemuksesta, itsellä ollut kaikkia.
Katso http://lespaul70.f2g.net/text/tonelab.html
(Jos ei avaudu, lähetä yksityisviesti niin pistän kopion siitä sinulle postissa. Tuon saitin toiminta sukkaa joskus aika pahasti.)

Kyllä PODistakin ihan hyviä soundeja saa, mutta oppimisen avuksi kannattaa todellakin ainakin alkuvaiheessa downloadata muiden tekemiä patcheja netistä ja kun löytää jonkin joka on aika lähellä sitä mitä hakee, käyttää sitä pohjana ja lähtee siitä ruuvaamaan omaa versiota. Mutta voi käydä niinkin, että sen riivatun digitaalisirinän kuulee sittenkin aina ja se rupeaa vain ajan mittaan haittaamaan enemmän ja enemmän. Minulle kävi juuri näin (nimen omaan PODxt:n kanssa, POD2:ssa en sitä niin pahasti edes havainnutkaan).

Toisaalta, ettei menisi ihan PODin parjaamiseksi: pari vuotta sitten olin kuuntelemassa blues-bändiä, jonka kitaristin vahvarin päällä möllötti punainen papu (en erottanut niin kaukaa oliko kakkonen vai XT), ja oikein makealta soundasi. Osaavissa käsissä ihan hyvä laite selvästikin.
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
Metal Mafia
31.08.2007 19:05:02 (muokattu 31.08.2007 19:05:53)
PODxt on parhainmillaa päätteenkanssa. Kokeilin POD XT useisiin eri rankku ja putki peleleihin. Kaikissa POD XT kuulosti kamalalta. Nuppia kun käytti päätteenä kuulosti jo lupaavalta mutta jotain oli pielessä vielä.

Laitoin ton ROCKTRON VELOCITY 100 eteen ja kaappi on modattu Harley Benton G212 :) johan alkoi kuulostamaan hyvälle :D. Menihän tohonkin useampi vuosi ennen kuin PODista alkoi löytyä kunnollista ääntä.
Pitää muistaa että noi on etuvahvistimia.

Osaavissa käsissä ihan hyvä laite selvästikin.
Noihan se on. Sama koskee muitakin hilavitkuttimia.
Torspo83
31.08.2007 19:32:44
Kyllähän ne ensimmäiset soundit mitä tuli podista ruuvailtua, oli aika huonoja itsellänikin. Pod xt on nyt ollu talossa n. 2 vuotta ja jo tovin olen ollut soundeihin tyytyväinen. Se vaan vie oman aikansa ennenkun hommaan saa jonkunlaisen otteen. Omaa hommaa helpotti se, että ei edes yrittänyt laittaa asetuksia niinkuin ne olisi oikeissa vahvistimissa. Bad monkey toimii myös todella hyvin podin kanssa. Tällä saa sitten sen soundin ohentajan "screamerin" korvattua :).

Tuolta löytyy biisejä joissa kaikki skitat (ja joissain jopa bassotki) on vedetty podxt:n läpi -> www.mikseri.net/torspo (aika häpeilemätön mainos :))
Ukko
31.08.2007 19:42:31

Mutta voi käydä niinkin, että sen riivatun digitaalisirinän kuulee sittenkin aina ja se rupeaa vain ajan mittaan haittaamaan enemmän ja enemmän. Minulle kävi juuri näin (nimen omaan PODxt:n kanssa, POD2:ssa en sitä niin pahasti edes havainnutkaan)..

Niin mikä digitaalisirinä ? Ettei vaan sirise ennakkokuvitelmat korvissasi.
LesPaul70
31.08.2007 21:22:03 (muokattu 31.08.2007 21:26:11)
Niin mikä digitaalisirinä ? Ettei vaan sirise ennakkokuvitelmat korvissasi.

Joo, ja samat "ennakkokuvitelmat" sirisseet yhtä kuin olen PODin omistanut eli jo vuosikaudet. Tämänkin olisit voinut oivaltaa jos olisit edes lukenut sen linkittämäni artikkelin. (E: tai oikeastaan sen olisi kyllä voinut oivaltaa jo yllä olevasta tekstistänikin)

Olisiko fixiä jolla saan poistettua nuo ennakkokuvitelmat PODxt:stäni?
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
Pehvanssi
31.08.2007 22:24:55
Kyl mullakin on mennyt ainakin muutama kuukausi siinä et sain oikeasti hyvää soundia Podista ulos. Paska vempele se ei ole, mutta opettelua vaatii.
Kitarmän
31.08.2007 22:46:47
Eiköhän sitä Rainbowia pitäis pukata jos jättäsit ton podin johonkin ja tökkäisit kitaran kiinni H&K:iin ja alat sen kanssa säätelemään.
"Life is life, come on stand up and dance" - Opus
Ziggy Bubba
31.08.2007 23:02:39 (muokattu 31.08.2007 23:11:11)

Tuommonen:
http://reviews.harmony-central.com/ … uct/RadTone/Harmonic+Converger/10/1

En kyllä tiedä mistä noita saa tai vaikuttavatko ne itse soundiin vai vain ennakkokuvitelmiisi :)

E: Kyllä sitä sirinää (googleen hakusanaksi vaikkapa "fizz" ja laitteen nimi) löytyy myös Bossin GT-8:sta, omaan korvaan jopa huomattavasti enemmän kuin XT:stä... Tästä syystä en Bossin kanssa kauaa viihtynytkään. Pääsyy on kuitenkin se, että Line 6 vaan osaa mun nähdäkseni tuon vahvistinten digitaalisen mallinnuksen huomattavasti Bossia paremmin. Ite käytän laitetta siis pääasiassa kotistudiomasiinana, jos puhdasta efektivehjettä vahvistimen efektilooppiin hakisin, valintani olisi luultavasti GT-8.
You said a' what now?
Ukko
01.09.2007 11:54:23

Joo, ja samat "ennakkokuvitelmat" sirisseet yhtä kuin olen PODin omistanut eli jo vuosikaudet. Tämänkin olisit voinut oivaltaa jos olisit edes lukenut sen linkittämäni artikkelin. (E: tai oikeastaan sen olisi kyllä voinut oivaltaa jo yllä olevasta tekstistänikin)

Oisko sulla viallinen laite kun sirisee ?
Ziggy Bubba
01.09.2007 12:04:43 (muokattu 01.09.2007 12:06:46)

Oisko sulla viallinen laite kun sirisee ?

En tunne kyseisen käyttäjän laitetta, mutta kyllä tuo on ihan yleisesti todettu "ominaisuus" noissa XT:issä, saman olen huomannut omassanikin. Eli isommilla säröasetuksilla tuota sirinää ilmenee ja silloin ruuvataan.

E: Kyllä muuten ne putkivahvaritkin sirisevät välillä ilkeästi, mutta niissä se sirinä ei ole (jos olen oikein ymmärtänyt) samalla tavalla "symmetristä" ja epäaidon kuuloista. Kuten jo aiemmin sanoin, mun korvaan tuo "fizz" oli GT-8:ssa vielä paljon isompi ongelma.
You said a' what now?
Insomnium
01.09.2007 12:11:30
se on aika pitkälti makuasia mitä lootaa haluaa käyttää. paljon hyvää kuullut tuosta gt-8:sta mut taitaapi olla säätäjän unelma... eli jos kärsivällisyyttä, korvaa ja taitoa löytyy niin gt-8 on lattiaefekteistä paras (makuasia, ei ole kokemusta tarkemmin) ...tuo kohina eli ns "fizz" on kaikissa digitaalisissa mallintimissä ja siitä pääsee näppärä jannu suht helposti eroon...

tuota harmonic convergeriä (HC) on ylistetty taivaisiin siitä että se tekee soundista autenttisemman ja poistaa fizzin... itsekkin kun ensimmäisen kerran kuulin A/B vertailut olin sitä mieltä että se parantaa soundia huomattavasti... MUTTA asiasta enemmän luettuani tuli selväksi ettei se mitään magiaa tee. (ketä kiinnostaa lukekoot eteenpäin)

HC on passiivinen filtteri + mikseri... se korostaa hieman 3k aluetta ja suodattaa 4,5k/5k aluetta vahvasti. sen lisäksi se ottaa alkuperäisen signaalin ja miksaa sitä (säädettävässä suhteessa) alkuperäiseen signaaliin. (fractalaudion forumeilta tarkempaa tietoa) ...käytännössä kuka tahansa joka saa kolvin pysymään kädessä pystyy tekeen vastaavan laitteen (10e?).

joku mainitsi että saman kaltaisen efektin saa gt-8:sta asetuksilla...

Low: Cut - Flat; EQ - 0
Low Mid: F - 3.15kHz; Q - 2; EQ - +12
High Mid: F - 6.3kHz; Q - 4; EQ - -16
High: EQ - -17; Cut - flat

...ilmeisesti miksaus puuttuu ja ihan identtinen ei ole... mut jos ei riitä niin kolvi käteen. :)
Invader
01.09.2007 12:17:01
http://philbert.lh.net/FIZZ.mp3

Siinä se XT:n sirinä.

http://philbert.lh.net/FIZZ_NOTES.txt

Tuota lukemalla selviää mitä tuossa clipissä tehdään.
Tai sitten ei..
hq
01.09.2007 12:47:20 (muokattu 01.09.2007 13:01:58)
Kyllä tuo sirinä on ihan todellinen ja olemassaoleva asia mallintavissa. Ilmeisesti kovilla säröillä syntyvät korkeat harmoniset aliasoituvat takaisin alemmille taajuuksille signaaliprosessorissa rajallisesta näytteenottotaajuudesta johtuen (tätä asiaa oli joku tarkemminkin tutkinut). Outoa kyllä etteivät valmistajat ole itse panostaneet enempää tuon poistamiseen, ei kai sielläkään mitään puukorvia olla.

Tutkin kanssa joskus tuota harmonic convergeria, ja tietokoneella kokeilin saada aikaan eq-asetuksia jotka saisivat ennen- samplen kuulostamaan jälkeen-samplelta. Tulin siihen tulokseen että eq:lla tosiaan pääsee niin lähelle ettei ole järkevää maksaa $250 harmonic convergerista, rakentaa sitten ennemmin vaikka oman eq:n tai käyttää gt-8:n sisäistä.

Säätämällä sirinästä on siis mahdollista päästä eroon siinä määrin ettei sen takia putkivahvistinta tarvitse ostaa ;)
Insomnium
01.09.2007 13:14:30
Kyllä tuo sirinä on ihan todellinen ja olemassaoleva asia mallintavissa. Ilmeisesti kovilla säröillä syntyvät korkeat harmoniset aliasoituvat takaisin alemmille taajuuksille signaaliprosessorissa rajallisesta näytteenottotaajuudesta johtuen (tätä asiaa oli joku tarkemminkin tutkinut). Outoa kyllä etteivät valmistajat ole itse panostaneet enempää tuon poistamiseen, ei kai sielläkään mitään puukorvia olla.

Tutkin kanssa joskus tuota harmonic convergeria, ja tietokoneella kokeilin saada aikaan eq-asetuksia jotka saisivat ennen- samplen kuulostamaan jälkeen-samplelta. Tulin siihen tulokseen että eq:lla tosiaan pääsee niin lähelle ettei ole järkevää maksaa $250 harmonic convergerista, rakentaa sitten ennemmin vaikka oman eq:n tai käyttää gt-8:n sisäistä.

Säätämällä sirinästä on siis mahdollista päästä eroon siinä määrin ettei sen takia putkivahvistinta tarvitse ostaa ;)

nimenomaan. ainut mitä tuo HC tekee em. (graaffit fractalaudion forumeilta) taajuuskorjauksen lisäksi on miksaus.

gt-8:n oma equ tosiaan hieman rajallinen mut helvetin pätevän equn saa reippaasti alle 250$...

myös on sanottu että HC luo lisää dynamiikkaa ja se on kuulemma nimenomaan sen miksauksen ansiota...

toinen tapa parantaa digimallinnuksen dynamiikkaa on kuulemma parin millisekunnin delay+mix... en vielä ite kokeillut.
...

hyvällä equlla tekee paljon.
hq
01.09.2007 13:23:43
Just ton mojo-aspektin takia en missään tapauksessa voisi koskaan soittaa Ibanezin skitalla, vaikka se olisikin paperilla täydellinen kitara. Ja samasta syystä en myöskään halua soittaa mallintavalla, vaikka se olisikin keikkatilanteessa kuinka helppo ja toimiva ratkaisu tahansa.

Itselläni on juuri päinvastoin. Perinnehenkisyydellekin on toki paikkansa, mutta ehkä se on tämä insinöörin mieli joka aiheuttaa sen että uusi ja kehittyvä teknologia kiinnostaa aina enemmän kuin vanha ja paikalleen juuttunut. High-techissäkin on mojoa ;)

Näinpä soittelenkin juuri Ibanezin skitalla mallintavan läpi, eikä ole ainakaan toistaiseksi tullut ikävä painavia ja epäkäytännöllisiä vanhan liiton vahvistimia vaikka pari on tullut rakenneltuakin. Mutta toisaalta en olekaan keikkaileva soittaja.
Exhausted
02.09.2007 11:09:27

Kyllähän tuota XT:tä saa ruuvata. Omat patchini löytyvät täältä:

http://www.cs.uta.fi/~al76016/line6 … ti_Loponen_No_Modelpacks_140207.l6b
http://www.cs.uta.fi/~al76016/line6/AnttiLoponen_20_5_2006.l6b

Eka siis ilman modelpackeja (paitsi fx junkie xt liveä varten) ja toinen sitten metal shopin ja collector classicsien kanssa. Perussaundeista avaruusmuljinkiin.
tommiot
02.09.2007 11:28:37
Aikalailla sama kokemus kuin yllä. Mutta mä kyllä saan GT-8:sta mukavampia soundeja etusenakin ja luureihin, kuin PODista.

Makuasioita, epäilemättä...

JuSu

Joo niin itseasiassa minäkin, jäi vaan sanomatta tuossa viestissä. Säätäminen on vaan tuskallisempaa. Ehkä se johtuu siitä että mm. taajuuskorjaimet ovat HUOMATTAVASTI parempia kuin podissa, ja säätömahdollisuuksia riittää muutenkin joka asiassa enemmän :)
LesPaul70
03.09.2007 20:56:06
Kyllä tuo sirinä on ihan todellinen ja olemassaoleva asia mallintavissa.

Jep. Ja kun sen kerran alkaa kuulla, sitä ei voi olla enää kuulematta. PODxt:n tapauksessa, kun nyt tiedän miltä se kuulostaa, kuulen ihan selvästi myös Line 6:n omalla sivulla olevista xt-näytteistä. Niissä se kuuluu eräänlaisena "rakeisuutena". Eli risalla PODilla äänitelty nekin. ;)

Kuten siinä pitkässä Tonelab-artikkelissa kirjoitin, ainoa kohtaamani digi-mallintava josta ei tule korviani raatelevaa sirinää on juuri VOX Tonelab. Ei sekään täydellinen ole, mutta ainakaan sen digitaalisuus ei pompi silmille (korville) toisin kuin PODeissa, Bosseissa, Korgeissa ja muissa.

Yleensähän Tonelabia parjataan siitä, että se ei kelpaa ollenkaan metallikäyttöön. Heitetäänpä vastakkainenkin kokemus kehiin. Itse olen tullut siihen tulokseen, että saan Tonelabista tarkemman & tykimmän scoopatun Justice-Metallica-kitarasoundin kuin mistään muusta mallintavasta (mukaanlukien PODit, joilla olin aikaisemmin päässyt jo hyvin, hyvin lähelle). Sen sijaan jos yrittää sellaista tiukkaa ja terävää metallisoundia, Tonelab ei ole enää paras vaihtoehto.

Mutta tällaisena 1980-luvulla hevibändissä soittaneena minun näkemykseni metallista taitaa olla aika old-oldschoolia. Joka tapauksessa jos soundimieltymykset sattuvat liikkumaan saman aikakauden kamassa (1980-luku & vanhempi), VOX Tonelab on nähdäkseni ehdottomasti paras vaihtoehto kaikista mallintavista. Jos hyvä soundi on pääasia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)