Aihe: Laulamisen terveysvaikutukset?
1
Tricky
25.08.2007 01:28:29
ILTALEHDEN VERKKOSIVU 24.8.2007

"Laulaminen pitää terveenä
24.8.2007 10:21

Tuoreen tutkimuksen mukaan laulamisella on myönteisiä terveysvaikutuksia.
Helsingin Kalliossa sijaitsevan karaokebaarin Populuksen kaiuttimista kajahtaa ilmoille tunnelmallinen Lapin kesä -kappale.
Mikrofonin varressa liikehtii rotevapiirteinen mies Harri Kämäräinen.
- Viime aikoina on tullut laulettua aika paljon. Se vain tuntuu niin hyvälle, hän pohtii.
Ja osuu tietämättään naulan kantaan.
Tuoreen tutkimuksen mukaan laulamisella on nimittäin myönteisiä terveysvaikutuksia. Laulaminen nostaa oksitosiini-nimisen hormonin tasoa, mikä rentouttaa ja rauhoittaa ihmistä.
Samalla stressiä aiheuttavien hormonien taso laskee.
- Voihan se pitää paikkansa. Ei tästä ainakaan haittaa ole, Kämäräinen arvelee.

Tiedot perustuvat Ruotsissa tehtyyn tutkimukseen. Tukholmalaisessa Erstan sairaalassa työskentelevä sairaanhoitaja Christina Grape teki aloitteen, jonka seurauksena syntyi tutkimus laulun vaikutuksesta IBS-potilaisiin. He kärsivät vatsaongelmista.
Idea syntyi, kun Grape huomasi, kuinka hyvin hän itse voi aina laulutuntiensa jälkeen.
- Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että IBS-potilailla on muita alhaisempi oksitosiinitaso. Tässä tutkimuksessa kuitenkin havaittiin, että hormonitaso nousi laulutuntien jälkeen, Grape kertoo.
- Kuorolaulu on lisäksi sosiaalista ja ryhmähenki käynnistää positiivisen kierteen, josta saa energiaa. " (TUUKKA MATILAINEN tuukka.matilainen@iltalehti.fi)

Onko kukaan huomannut vaikutuksia omalla kohdallaan? Itselläni kokemusta ei ole, mutta olen kuullut, että varsinkin astmapotilaille laulamisesta on hyötyä.
zekeode
25.08.2007 03:19:57

Harmi ettei Mark Sandman (Morphine) tiennyt näistä terveysvaikutuksista, vaan otti ja kuoli kesken keikan. :)
Mare552
28.08.2007 18:47:21
Luin samaisen artikkelin ja sain tukea sille mitä jo aiemmin olen tänne laulupalstalle kirjoittanut. Ihmisen omassa äänessä on jotain, tuntuu "suorastaan mystistä".

Tätä mieltä vankasti olen.

Itse kun olen astmaa ja uniapneaa sekä selkävaivoja sairastava henkilö, taitaapa myös kaljun allakin hieman vipeltää, niin laulaminen tuntuu tosi hyvältä tavalta rentoutua sekä pistää palikoita päässä ojennukseen.

Sairaalan fysikaalisessa selkäjumpassa neuvottiin mm. "muminarentoutusta", sekä keväällä kävin harmoonisen laulun ryhmässä muutamia kertoja, nyt en ole sinne harmikseni ehtinyt.

Molemmat ovat hyviä juttuja.

Samoin laulutunnit ovat kivoja ja antoisia, sekä opettavat hallitsemaan kehoa ja hengitystä. Kuten myös jutussa mainittiin, tunnin jälkeen on aina hyvä mieli ja saa uutta intoa laulamiseen.

Tuosta oksitosiinitasosta en osaa sanoa, kun en moista tiedä.

Samaa vaikutusta on myös soittamisella, varsinkin joskus nylonkielikitara soi rentouttavasti yhdessä oman laulun kanssa ja uskon että myös siitä saa positiivista energiaa.

Voipihan kuulostaa höpöukon puheilta tässä markkinataloususkovaisten, sekä kylmien teknoknokraattien hallitsemassa kovassa maailmassa, vaan eipä tuo haittaa... :)
Ai tähänks riville?
jogo3000
30.08.2007 09:54:32

Tuoreen tutkimuksen mukaan laulamisella on nimittäin myönteisiä terveysvaikutuksia. Laulaminen nostaa oksitosiini-nimisen hormonin tasoa, mikä rentouttaa ja rauhoittaa ihmistä.
Samalla stressiä aiheuttavien hormonien taso laskee.

Nyt on sitten tieteellisesti todistettu että laulaminen on hauskaa. Mahtava juttu, kukapa olisi arvannut? ;D
Biisejä tarjolla myspace -sivuilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)