Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Toiminimen perustaminen yleispätevästi
1 2
Daemon
22.08.2007 13:16:53 (muokattu 22.08.2007 13:17:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka realistista ja järkevää on perustaa miltei tyhjältä pöydältä toiminimi, jonka alla pyrkii myymään mainosmusiikkia,omia sävellyksiä levy-yhtiöille,tanssibändille keikkoja,kenties kitaratunteja ja tämän tyyppistä.Itsellä on kokemusta monenmoisesta musiikkialan touhusta,keikkailusta,studiotyöskentelystä,soittotunneista,säveltämisestä/sanoittamisesta
etc, mutta ajatuksena olisi päästä tienaamaan,eikä vain "taidetta taiteen vuoksi".
Onko minkälaisia kokemuksia alalta? Pohdinnan alla on yrittäjäkurssille rynnistäminen, mutta herää vain kysymys, että olisiko se lehdenjakajan homma sitten kuitenkin kannattavamapaa? Kommenttia tulemaan.
 
Kaikki päätyy tritonukseen.
saastara
22.08.2007 17:33:24 (muokattu 22.08.2007 17:35:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin hieman samanlaisessa tilanteessa kamppailen.. Toiminimen perustaminen kiinnostaisi ja kiinnostuksen kohteina löytyy "lähes kaikki musiikkitouhut", näin kliseisesti sanoen.. Pienimuotoista Pa-vuokrausta, keikkabuukkausta, pienjulkaisuja, studiopajan pyöritystä etc. Ruohonjuuritasolla siis mennään.. Itselle tosin ei olisi olennaista rahoiksi lyöminen. Kunhan ei liikaa takkiin tule, jotta toimintaa voi ylläpitääkin.. Elikkäs ikään kuin "taidetta taiteen vuoksi". :p
 
Tuommoista parin viikon maksutonta yrittäjäkurssia olen itsekin katsellut ja syksyn aikana voisi kenties moiseen ryhtyäkin.
 
Ajatuksia vain kehiin siis. :)
 
Lisää middleä.
50000
22.08.2007 18:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle tosin ei olisi olennaista rahoiksi lyöminen.
 
Suosittelen lukemaan erityisesti nimim. Uruttajan ajatuksia musiikkibisnes-palstalta. Tässä maistiainen:
 
"Näitä yrittämis-threadeja lukiessa en voi välttyä ajatukselta, että suuri osa tänne kirjoittajista miettii sitä, miten yhden satunnaisen keikan voi laskuttaa firman kautta tai pystyykö firman tuloksesta vähentämään t-paidan. Tuolla liikeidealla ei ole yhtään mitään järkeä, eikä sillä kannata päätään vaivata."
 
Ei ole tarkoitus tylyttää, vaan tarjota vain ajateltavaa.
 
saastara
22.08.2007 18:53:07 (muokattu 22.08.2007 18:53:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen lukemaan erityisesti nimim. Uruttajan ajatuksia musiikkibisnes-palstalta. Tässä maistiainen:
 
"Näitä yrittämis-threadeja lukiessa en voi välttyä ajatukselta, että suuri osa tänne kirjoittajista miettii sitä, miten yhden satunnaisen keikan voi laskuttaa firman kautta tai pystyykö firman tuloksesta vähentämään t-paidan. Tuolla liikeidealla ei ole yhtään mitään järkeä, eikä sillä kannata päätään vaivata."
 
Ei ole tarkoitus tylyttää, vaan tarjota vain ajateltavaa.

 
Jep.. Tuttua tekstiä. Kuten ovat varmasti tuhannet muut vastaavat kirjoitukset jokaiselle täällä, joka on tätä samaa kysymystä miettinyt.
 
Kova tahtohan porukalla täällä on lyödä maahan (maan tasalle) kun joku yritystoiminnan puheeksi ottaa. Mikä itseäni kummastuttaa melko lailla.. Oma reaktioni olisi / on, että "Hel*tin upea juttu! Jatka rohkeasti vaan eteenpäin". Toki asioissa on aina monia puolia ja seurauksia.. Jos pahasti kämmää voipi omasta pikkumukavasta visiostaan maksaa vielä vuosienkin päästä.
 
Minusta yrittäjyys musiikkialalla on kaikesta huolimatta lähes aina hieno ja rohkaisemisen arvoinen asia (Jepjep.. epämääräiset tulot, huonot työajat, jnejne. Näistä on väännetty niin paljon jo.).. Toki faktoja kannattaa latoa pöytään keskustelussa, ettei kysyjä lähde perse edellä oksaan etc. Miksi minulla on kuitenkin kuva, että aina kun joku ottaa asian esille, ovat kaikki varpaillaan..? Tai sitten ovat jo soihtuja sytyttämässä ja atraimia hakemassa..? ;)
 
Ihan kuin pienyrittäjyys musiikkialalla olisi semmoinen juttu josta ei sovi puhua ja joka pitää jättää alan karuille karhuille koska märkäkorvia ei pidä päästää tähän "paskaan rääkkiin". Jokainen ammattilainen jonka kanssa olen keskustellut asioista haukkuu ensin puoli tuntia työtänsä ja elämäänsä. Ja sitten lopuksi lisää haikean hymyntapaisen ja toteaa, että "on tämä nyt silti vaan niin hienoa..". Miksi tuota viimeistä puolta ei koskaan voi täältä keskusteluista huomata..? :(
 
Minä lajittelen kierrätysjätettä työkseni.. En ole tehnyt sitä kuin vähän aikaa, mutta jo nyt hiipii päässä ajatus, että moista ei todellakaan voi tehdä lopun elämäänsä vaikka siitä kuinka hyvin maksetaankin. Musiikkitouhut kiinnostavat, ja niitä teen mielelläni.. vaikka siitä maksettaisiin monta kertaa vähemmän, jos edes sitäkään. Toki, olen nuori, vasta koulut käynyt, ja varmasti vielä kouluun palaava pojankloppi, eikä minulla ole perhettä elätettävänä.. Mutta silti sitä kuitenkin yrittäisi parhaansa mukaan tehdä elämässään jotakin mitä oikeasti haluaisi tehdä.. Eiköstä vain?
 
Olisi vain mukavaa käydä tästä aiheesta keskustelua ilman sitä perusvirettä mikä täällä aina on.. Toki, kauhutarinat ovat tärkeitä jotta pysyy järki päässä ja jalat maan tasalla.. Mutta kyllä tässä musatouhussa, mitä se sitten onkaan kenellekin, on muitakin tarinoita kuin kauhutarinoita.. Niistäkin olisi mukava kuulla joskus.
 
Pahoittelen avautumista, mutta minustakin oli mukava antaa vain jotakin ajattelemisen aihetta omalta osaltani. ;)
 
Lisää middleä.
50000
22.08.2007 19:07:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, ymmärsit ehkä väärin. Tartuin tuohon kannattavuusjuttuun ja ajoin takaa lannistamisen sijaan päinvastoin sitä, että tavallaan kannattaisi tai pitäisi olla vielä paljon enemmän jipoissaan yrityksen perustamisesta - miettiä sitä siltä pohjalta, että se kannattaisi, firma pyörisi ja saisi itselleen palkkaa.
 
uruttaja
22.08.2007 20:08:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, ymmärsit ehkä väärin. Tartuin tuohon kannattavuusjuttuun ja ajoin takaa lannistamisen sijaan päinvastoin sitä, että tavallaan kannattaisi tai pitäisi olla vielä paljon enemmän jipoissaan yrityksen perustamisesta - miettiä sitä siltä pohjalta, että se kannattaisi, firma pyörisi ja saisi itselleen palkkaa.
 
Minun tarkoitukseni ei tosiaankaan ole lannistaa ketään. Päinvastoin. Yrittäminen ja yrittäjyyshän ovat hienoja asioita. Kokemuksesta tiedän, että yritystoiminta ei ehkä ole niin ruusuista kuin monet kuvittelevat, eikä se vaan ole sitä, että tuosta mä nyt pistän firman pystyyn. Sen takia yritysidea kannattaa testata alan ammattilaisella, siis usemmiten.
 
Olen koettanut varoitella niistä sudenkuopista, joita varsinkin bändifirmoilla on odotettavissa ihan varmasti. Monet muusikot ovat maksaneet kalliisti idealisuudestaan.
 
50000
22.08.2007 20:24:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun tarkoitukseni ei tosiaankaan ole lannistaa ketään. Päinvastoin.
 
Näin olen ymmärtänytkin. Kun kirjoitin "lannistamisen sijaan", niin tarkoitin, ettei oma(kaan) tarkoitukseni ole lannistaa - en suinkaan sitä, että tekstisi, jota lainasin, pyrkisi ketään lannistamaan.
 
saastara
22.08.2007 22:19:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus ei ollut siis tuolla aiemmalla kirjoituksellani hyökätä ketään vastaan.. Kunhan vain avauduin hieman.
 
Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima!
Sertzo S
30.08.2007 15:45:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Olen koettanut varoitella niistä sudenkuopista, joita varsinkin bändifirmoilla on odotettavissa ihan varmasti. Monet muusikot ovat maksaneet kalliisti idealisuudestaan.

 
Karvaasti koettu ja kärsitty stana!
 
Locrian
30.08.2007 20:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No vittu,
 
Mä perustin toiminimen lennosta kun duuneja oli "satunnaisesti" mut kuitenkin niin, että allakassa oli aina joku keikka tulossa. Kelasin, että kun pystyn laskuttamaan niin saan vielä helpommin duuneja koskapa laskutusmahdollisuutta oli kyselty. Lisäksi pähkäilin, että nykyisetkin yhteistyökumppanit maksaisivat "helpommin" kun heittäisin firmakortin kehiin. Psykologista sodankäyntiä. Kontakteja mulla oli jo aikalailla perustamisvaiheessa mutta yksi pääasiakas.
 
Toimialakseni määrittelin äänituotannon AV-median alalla (tätä opiskelen), saliäänen tarkkailun (näitä keikkoja oli paljon- ainakin tulossa) sekä äänityksen ja äänen muokkauksen sekä sävellyksen (koskapa mulla oli pitkäsoiton nauhotus tulossa enkä ollut varma meneekö tää kohtaan yksi). Paperit meni laakista läpi muutaman puhelinsoiton jälkeen. Pahemmat sudenkuopat välttääkseni hommasin vielä tilitoimiston hoitamaan paperihommia ja samalla sain jeesiä sieltäkin erinäisten yhtiöön liittyvien asioiden selvittämiseen (kuten kannattaako ilmoittautua ennakkoverovelvolliseksi jne.). No niin, ei muuta kuin hommiin.
 
Ihan eka rahareikä oli vakuutukset. Onneksi olin venailllut että saan firman pydeen ja laskutin huikean määrän keikkoja samantien kun olin oikeutettu näin tekemään. Maksoin vakuutuslaskut ja käteenki jäi hilusti. Join ne :). Hommasin lisää keikkoja ja laskutin niin maan p..... Sitten tuli eka ALVi maksu. Joutu tekemään lisää keikkaa. Maksoin ALVit. Totesin että ALVit kantsii ennakoida eikä juoda kaikkea ylimäärästä heti. Kun opin tän niin tajusin että aina välillä kantsii ostaa toiminimelle jotain kamaa jotka voi vähentää verotuksesta. Jotain sellasta millä voi laskuttaa lisää. Mä sitten ostin jotain sellasta millä näin olevan lisäarvoa firman kannalta ja homma toimi.... jaadidaadidaa.
 
Eli ei siinä toiminimessa ihan oikeesti oo mitään muuta kummallista ku se, että onko sitä duunia? Onks joku mesta mistä revit ne asiakkaat jos ei just nyt kukaan soita. Saatko rahaa sisään niin paljon että pystyt maksamaan verot ja viivan alle jää se mitä tarviit sinne?
 
Mun tän vuoden liikevaihto on sen verran, että pystyn opintotukia nostaen elämään ihan ok. Ihan jees opiskelijalle. Mut mihinkään bänditouhuihin mä en sotkis näitä juttuja. Kyse on duunista. Ottaisitsä ittes itelles duuniin markkinointipäälliköks ja duunariks?
 
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
50000
30.08.2007 22:02:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasin lisää keikkoja ja laskutin niin maan p..... Sitten tuli eka ALVi maksu. Joutu tekemään lisää keikkaa. Maksoin ALVit. Totesin että ALVit kantsii ennakoida eikä juoda kaikkea ylimäärästä heti. Kun opin tän niin tajusin että aina välillä kantsii ostaa toiminimelle jotain kamaa jotka voi vähentää verotuksesta. Jotain sellasta millä voi laskuttaa lisää. Mä sitten ostin jotain sellasta millä näin olevan lisäarvoa firman kannalta ja homma toimi.... jaadidaadidaa.
 
Hienoa, kun kerroit stoorisi. Alv-kuviota selventäisin ehkä vielä hiukan kansankynttilämäisemmin mahd. kiinnostuneille, ihan vain siksi, kun tosiaan tuntuu, että suunnilleen puolet m.netistä on kiinnostunut yrittämisestä lähinnä saadakseen y-tunnuksen ja sillä Thomannilta alvittoman skeban (joka toivottavasti liittyy jotenkin firman toimialaan...).
 
Eli tavallaan ei ole mitään alv-*maksuja* (siis siinä mielessä, että olisi jotain ylimääräistä maksettavaa), kysehän on vain siitä, että laskutuksensa ohessa kerää itse arvonlisäveroa verottajan puolesta ja puolisentoista kuukautta myöhemmin *tilittää* sen eteenpäin. Ei se ole missään vaiheessa yrittäjän omaa rahaa, mistä pitäisi jotenkin erityisen raskain sydämin luopua, vaikka se siellä tilillä käykin. Tämän kun hahmottaa heti alusta, niin on jo yhden karikon ohittanut. Totta kai sitä voi siinä välissä käyttää, kunhan tsekkaa, että aikanaan on tarpeeksi tilillä eteenpäin laitettavaksi.
 
Ja hankintojen suhteenhan perusidea on, että samassa kuussa firmalle ostamiensa juttujen alv:n voi vähentää siitä alv:sta, jonka itse pistää ko. kuulta eteenpäin. Simppeli esimerkki:
 
- laskuttaa vaikka 1000,- + alv 22 % = 1220,-. Alv:n osuus siis 220,-.
- jos samassa kuussa, kun saa asiakkaalta tuon maksun, onkin ostanut vaikka jotain hintaan 366,-, josta alv on 66,- (eli 300,- + alv 22 % - eri alv-prosenttejakin tietenkin on), tämä vähennetään ja maksettavaksi alv:ksi jääkin 220-66=154.
 
Tästä toivottavasti havainnollistuu, miten pitää itse saada laskutusta aikaan, jotta saa alv:n vähennyshyödyn. Alv-hommista ihan erillinen juttu on sitten hankintojen vähentäminen firman verotuksessa.
 
Locrian
30.08.2007 23:54:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tsori. Ei ne oo maksuja vaan veroja. Mut ne joutuu maksaa ni menee mulla maksuiksi :)
 
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
saastara
31.08.2007 08:55:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun tän vuoden liikevaihto on sen verran, että pystyn opintotukia nostaen elämään ihan ok. Ihan jees opiskelijalle.
 
Siis wtf..? Kuinka voi olla sekä toiminimi, että nostaa opintotukea..? Minulle työkkärissä ja Kelassa sanoivat, että yrittäjyys kaikissa muodoissaan, tuli voittoa tai ei, sulkee yrittäjän Kelan tuen ulkopuolelle..?
 
Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima!
Puavali
31.08.2007 13:41:33 (muokattu 31.08.2007 13:41:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis wtf..? Kuinka voi olla sekä toiminimi, että nostaa opintotukea..? Minulle työkkärissä ja Kelassa sanoivat, että yrittäjyys kaikissa muodoissaan, tuli voittoa tai ei, sulkee yrittäjän Kelan tuen ulkopuolelle..?
 
Ei kai? Kyllä mulle tuli opintotukea aikoinaan, kun yrittäjätulot oli tarpeeksi matalat. Sitten kerran ei ollutkaan, ja maksoin sen vuoden tuet takaisin.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Mazo
01.09.2007 17:01:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis wtf..? Kuinka voi olla sekä toiminimi, että nostaa opintotukea..?
 
Tuossa taitaa jotakin aiheesta lukea: http://www.nuoriyrittaja.fi/ny_tulonhankinta.html
 
Log out with your log out!
waskikaarme
01.09.2007 18:43:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseltäni löytyy yrittäjäkurssin jäljiltä vielä taulukkolaskenta-kaavio (toimii ainakin excelissä ja openofficen calcissa) johon syötellään kiinteitä ja satunnaisia kuluja, myyntibudjetteja etc. ja kone sitten laskee paljonko pitää päivää/kuukautta/vuotta kohden tienata että kulut peittyvät ja yrittäjä pääsisi hieman voitollekin. Laittakaa vaikka pikaviestillä sähköpostiosoitetta niin laitan liitteenä tulemaan, pääsee sitten leikkimään pikku kapitalistin alkua...
 
Does the name Doctor Pavlov ring a bell?
J. Cool
20.09.2007 12:54:58 (muokattu 20.09.2007 12:56:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis wtf..? Kuinka voi olla sekä toiminimi, että nostaa opintotukea..? Minulle työkkärissä ja Kelassa sanoivat, että yrittäjyys kaikissa muodoissaan, tuli voittoa tai ei, sulkee yrittäjän Kelan tuen ulkopuolelle..?
 
bullshittiä. työkkärituet vois kuvitellakin lähtevän (sittenhän on starttiraha, jos haluu yrityksellään täysin elellä), mutta kelan opintotukeen sillä ei ole mitään merkitystä. Sananen opintotuen casesta:
 
ainoa millä on, on että et tienaa tulorajojen yli. eli jos nostat 9 kk tukee vuodessa niin n. 9000 on se raja tällä hetkellä. kohta kai se nousee 30% muuten.
 
kela ei ota mitään kantaa siihen mistä tulot tulee. ensin tulee veropäätös, joka sitten lähetetään kelalle, jonka perusteella kela tekee ratkaisut. Elikkäs: jos sulla on toiminimi tai vaikka osakeyhtiö, niin kaikki sun tulot on laskettu yhdeksi kokonaisuudeksi, ennen kuin kela ne saa. Eli ne ei edes tiedä, et mistä verotettavat tulot on peräisin, onko firmoja tai ei.
 
eli vaikkapa toiminimellä 5000e ja normityöläisenä 3000e --> kela kattoo et tää jäbä on tienannu 8000e ja saa siis viel tukee (olettaen ettei ollu yli 9kk). Verovirastossa mulle vihjattiin, että firmatulot ei ehkä vaikuttais opintotukeen lainkaan, mutta kun menin kelalle niin ne eivät tienneet mitään, et miten se menee ja näyttivät vaan netistä jostain et kaikki pääoma- ja ansiotulot lasketaan yhteen ja sit katotaan se et onko oikeus tukeen vai ei.
 
terv,
 
opiskelija + tmi.
J. Cool
20.09.2007 13:03:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alv-kuviota selventäisin ehkä vielä hiukan kansankynttilämäisemmin mahd. kiinnostuneille, ihan vain siksi, kun tosiaan tuntuu, että suunnilleen puolet m.netistä on kiinnostunut yrittämisestä lähinnä saadakseen y-tunnuksen ja sillä Thomannilta alvittoman skeban (joka toivottavasti liittyy jotenkin firman toimialaan...).
 
Tästä toivottavasti havainnollistuu, miten pitää itse saada laskutusta aikaan, jotta saa alv:n vähennyshyödyn. Alv-hommista ihan erillinen juttu on sitten hankintojen vähentäminen firman verotuksessa.

 
Itseasiassa, alv-hommahan toimii eri tavalla Suomessa kuin mitä vaikka jos Suomesta tilaa Saksasta. Jos juurikin Thomannilta ollaan sitä skebaa tilaamassa, niin ilmoitetaan sinne y-tunnus ja ne vähentää suoraan hinnasta pois alvin eikä siinä sen enempää. Liekö sitten näin EU-alueella. Joku voisi tietysti tarkistaa verottajalta, että olisko siinä tarkoitus harrastaa jotain erillistä ilmoittelua. Veroilmoituksessahan se kaikki näkyy sitten, kun tottakai se skeba vähennetään vielä verotuksessa (ei kai kukaan perusta toiminimeä ilman, että jotain tulojakin on).
uruttaja
20.09.2007 13:21:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset rumparistille oivista tarinoista elävästä elämästä. Tais olla tämä meidän kotikaupungin Kela? Kokemukseni mukaan ei ehkä ihan helpoin paikka asioida.
 
Tuossa ylempänä puhuttiin Kelan tuen eväämisestä. Tilannehan on se, että Kela ja työkkäri olettavat yrittäjän työllistyvän omassa yrityksessään, eli työttömyysturvaa ei välttämättä saa, jos on yrittäjä/tmi/ky/oy.
 
Ukko
07.10.2007 17:35:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa ylempänä puhuttiin Kelan tuen eväämisestä. Tilannehan on se, että Kela ja työkkäri olettavat yrittäjän työllistyvän omassa yrityksessään, eli työttömyysturvaa ei välttämättä saa, jos on yrittäjä/tmi/ky/oy.
 
Eiks ole niin että työttömyysturvaa EI SAA yo. määritelmin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «