Aihe: flattikielet lyhyt skaalaiseen bassoon
1
rattledad
30.08.2007 21:40:36

Google:flatwound bass strings short scale

Ainakin rotosound, pyramid ja thomastik tekee noita. Custom-sounds myy pyramid -kieliä ainakin kitaroihin.
irwing
31.08.2007 15:43:50
kymmenen bojoo sille joka osaa neuvoa mistä saisin flattikielet sg-bassoon, lyhyt skaalainen talikko... E:lle paksuutta pitäs olla vähintään 105... Ei onnistu löytää... thomastikilla tais olla mutten löydä mistä niitä saisi kaupan... Basistihan ei jätä toveriaan pulaa, eiks?? ;))
balzary
31.08.2007 15:49:52

Fenderillä on muistaakseni lyhytskaalaisen flättejä. Näin niitä joskus alennusmyynnissä Kaisaniemen Fazerilla.

Joka tapauksessa saitenkatalog-sivustolta varmasti pystyy tilaamaan sopivia kieliä. Jos tilaat yli 100 eurolla (kimppatilauksella vaikka), niin ei tule postimaksujakaan.
vibraslim
01.09.2007 00:04:45
Joo,saman ongelman kanssa panin, ts. vihjeet otetaan kiitollisen vastaan...
marlin
01.09.2007 10:21:29
Tappelin kesällä saman ongelman kanssa, kun tuli hommattua viulubasso eli Höfner-kopio. Kahden keskisuuren kaupungin musiikkiliikkeistä ei löytynyt millään, lopulta jätin tilauksen Joensuun Karjalan Musiikkiin, josta ne luvattiin metsästää.

Kielet tulivat, ja ne olivat täyspitkät! Päätin siinä vaiheessa luovuttaa ja otin sen setin. Pienellä miettimisellä ne menivät paikalleen ja olen tällä hetkellä tyytyväinen tilanteeseen.

No, pari viikkoa sitten Joensuusta soiteltiin ja kerrottiin, että "nyt olisi ne lyhytskaalaiset hiotut täällä". Kun en siellä vakinaisesti asu, niin enpä lähtenyt hakemaan, ilmoitin että EHKÄ käyn kysymässä joskus siellä liikkuessani ja jos setti sattuu vielä siellä olemaan. Mutta on sinne ainakin yksi sarja saatu, voihan sinne soitella ja kysellä.

Karjalan Musiikille muuten iso kiitos hyvästä ja lupsakkaasta palvelusta!
irwing
01.09.2007 16:36:05
löytyihän se kauppa alkomailta: http://www.lordofthestrings.com tuolta sai tilattua flatwoundit lyhyt kaulaiseen talikkoon...
vibraslim
02.09.2007 01:45:14
...juu kiitti yhteystiedoista vaan..tilaillaan...
Klezberg
17.06.2017 14:21:40

Nostan tätä kun mulla on Epiphonen viulubasso ja siinä vielä tehdaskielet. Vaikka soitin on lyhytskaalainen, niin trapetsitallan takia ilmeisesti short scale -kielet ovat liian lyhyet, näin ainakin mulle kävi kun hain kaupasta Rotosoundin lyhytskaalaisen setin. Rotosoundin medium-pituus näyttäisi olevan oikea (?) mutta niitä ei tunnu olevan Suomessa missään. Thomannilta saisi, mutta toimituskuluja tulee ja pitäisi siinäkin olla varma että kielet sitten todella sopivat.

Mittailin noita kieliä ja metallisen osan pituus pitäisi olla 33 - 34.5 tuumaa että menisi tuohon. Voisiko jotkut long-kielet jopa käydä? Flatwound on haussa.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
basisti1971
18.06.2017 09:03:47
Moi.

Klezberg: Nostan tätä kun mulla on Epiphonen viulubasso ja siinä vielä tehdaskielet. Vaikka soitin on lyhytskaalainen, niin trapetsitallan takia ilmeisesti short scale -kielet ovat liian lyhyet, näin ainakin mulle kävi kun hain kaupasta Rotosoundin lyhytskaalaisen setin. Rotosoundin medium-pituus näyttäisi olevan oikea (?) mutta niitä ei tunnu olevan Suomessa missään. Thomannilta saisi, mutta toimituskuluja tulee ja pitäisi siinäkin olla varma että kielet sitten todella sopivat.

Mittailin noita kieliä ja metallisen osan pituus pitäisi olla 33 - 34.5 tuumaa että menisi tuohon. Voisiko jotkut long-kielet jopa käydä? Flatwound on haussa.

Omaaan Epiini vaihdoin vuonna kirves ja kivi muistaakseni D'Addarion jonkin normisetin, kun en juuri muita ole käyttänyt normivireissä.
Perus roundit olivat nuo siis, eikä fläteistä ja niiden punoksien roundeista poikkeavista ominaisuuksista ole muutenkaan oikein kokemusta.

Koska flättibassoihinni Jolana Diamant ja Höfner 182 (lyhytskaalaisia siis kumpainenkin) ei ole koskaaan tullut kieliä vaihdettua, kiitän kovasti asian esille ottamisesta koska ~34"-immeisenä en ole tullut koskaan edes mieleen etteivät flätit joita olen joskus katsellut, olisivatkaan lyhytskaalaisina olleet sopivat.
Noissa kummassakin kun on trapetsitallat.

T:Samuli
Rämppy
18.06.2017 11:14:07
Lord of the stringsiltä saa erikoisempiakin kieliä. Itse tilasin sieltä La Bellan Danelectro - bassonkielisetin. Hyvä kauppa, nopea toimitus.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Kefiiri
18.06.2017 14:57:24
Kai ne flätit voi punoksen kohdaltakin kiertää tappiin, jos virittimet eivät ole kovin pienireikäiset. E-kielestä voi sellaisessa tapauksessa joutua purkamaan punosta pois. Muistelenko omiani, vai onko joissain hiotuissa kielissä päällimmäisen punoksen alla vielä toinen, ohuempi?

Taipuisuuden takia paksummissa kielissä voinee olla näin.
En ole musiikin asiantuntija.
Rämppy
18.06.2017 16:11:37
Kefiiri: Kai ne flätit voi punoksen kohdaltakin kiertää tappiin, jos virittimet eivät ole kovin pienireikäiset. E-kielestä voi sellaisessa tapauksessa joutua purkamaan punosta pois. Muistelenko omiani, vai onko joissain hiotuissa kielissä päällimmäisen punoksen alla vielä toinen, ohuempi?

Taipuisuuden takia paksummissa kielissä voinee olla näin.

La Bellan Danelectro-plätit mahtuu pieniin viritapin reikiin -ihan kitaranvirittimiinkin. Tosin tallan puoleiset prikat ovat niissä pienet eli samankokoiset kuin kitarankielissä. Ne menee useimmissa bassojen talloissa läpi eikä kieli siis ankkuroidu tallaan. Pulma ratkeaa pujottamalla kieliin normikokoiset holkit esim. loppuun ajetuista bassonkielistä.

Kyseessä on siis lyhytskaalainen varsin ohut flatwound -setti, joka on optimoitu danelectro longhorn -bassoon, mutta miksei toimisi muissakin lyhytskaalaisissa bassoissa. Sinänsä hyvältä tuntuvat ja soundaavat kielet.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Klezberg
19.06.2017 08:53:27 (muokattu 19.06.2017 09:24:13)

En mielelläni lähde säätämään liian pitkien kielten kanssa, tämä on muutenkin ensimmäinen kerta kun vaihdan bassoon kielet. Pienempien kielisoitinten kanssa homma on kyllä tuttua.

Huomasin että Levytukulla on D'Addarion kieliä myös medium-pituutta. En löytänyt noista tietoa itse kielen pituudesta, mutta jostain muualta kyllä tiedon että noiden pitäisi sopia näihin beatlebass-malleihin. Löytyy sekä tavallinen flatwound (Chromes) että Nylon tapewound. Mitä kuuntelin youtubesta niin Nylon tapewound kuulosti vähän erikoiselta, Chromes tuntuu varmemmalta valinnalta.

PS. Kuuntelin lisää tätä https://www.youtube.com/watch?v=tQ9WLBOTXNE . Alussa kuultu soundi sotki ajatukseni, kyllähän nuokin voisi olla. Mutta taitaa nuo Chromet olla varmempi valinta. Ja löytyi lisää varmistusta sille että D'Addarion Medium scale sopisi tuohon.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Klezberg
22.06.2017 12:45:28

Nyt vaihdoin nuo D'addarion Chromes Regular Light gauge, medium gauge tuohon Epin Viola-bassoon. Pituus oli aivan kohdallaan. Kielen alapäässä olevat mötikät vähän turhan isot tuohon tallaan, G-kielen kohdalla en saanut sitä sinne tallan sisään ollenkaan, jäi ulkopuolelle, mutta toimii niinkin.

Kuulostaa ja tuntuu oikein sopivilta minun makuun.
basisti1971
14.07.2017 09:35:20
Moi.

Klezberg: Nyt vaihdoin nuo D'addarion Chromes Regular Light gauge, medium gauge tuohon Epin Viola-bassoon. Pituus oli aivan kohdallaan. Kielen alapäässä olevat mötikät vähän turhan isot tuohon tallaan, G-kielen kohdalla en saanut sitä sinne tallan sisään ollenkaan, jäi ulkopuolelle, mutta toimii niinkin.

Kuulostaa ja tuntuu oikein sopivilta minun makuun.

Hienoa että toimii, koeteltu vaihtoehto auttaa varmasti muitakin ko. basson kieliongelmien kanssa pähkäileviä.

Kefiiri: Kai ne flätit voi punoksen kohdaltakin kiertää tappiin, jos virittimet eivät ole kovin pienireikäiset.

Riskaabelia puuhaa moinen, en kyllä itse suosittelisi edes kokeilemaan.

Päälimmäinen punos on todella arka katkeamaan ja purkeentumaan ainakin noissa harvoissa joita itsellä on vastaan tullut, ja kun punos löystyy, soundi sukeltaa samaan suuntaan.

T:Samuli
Klezberg
14.07.2017 15:00:36

Klezberg: Nyt vaihdoin nuo D'addarion Chromes Regular Light gauge, medium gauge tuohon Epin Viola-bassoon.

Hups. Siis medium scale piti kirjoittamani.
hiivatti
31.08.2017 19:42:12
Klezberg
01.09.2017 15:21:58

hiivatti: https://www.thomann.de/fi/hiotut_ki … p;feature-46677%5B%5D=Short%20Scale

Juu, olin kyllä huomannut nämä, mutta jotenkin en viitsinyt lähteä yhtä kielisettiä tuolta tilaamaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)