Aihe: Kamat kotiäänitykseen.
1
Marklar
29.08.2007 22:45:03
Pitäs kotiäänitykseen hankkia kamoja. Ekaks listaan mitä mulla on. Sitten pistän mitä aion hankkii. Kommentoisitteko onko noi hyviä mitä mulla on ja onko noi kannattavia ostoksia mitä ajattelen ostaa. Ehdottakaa kans vapaasti jotain mitä ite ostaisitte, ja kokemuksia saa kans pistää!

Mulla on Aria mac-50 Sähkökitara, Yamaha RBX 370A Sähköbasso. Peavey Valveking 212 (100w) Putkivahvistin kitaralle, Hughes & Kettner Quantum QC 310 (250w) Putkivahvistin bassolle. Äänitystietokoneena Käyttäsin IBM Thinkpad kannettavaa jossa on Intel Celeron 1,5Ghz prossu, 1022MB RAM muistia ja ulkonen Buffalon 160gt kovalevy. Kajarit on Logitechin X-230. Luulisin että tämä osio on kunnossa.

Lista mitä pitäs saaha:
- mikki/mikit
- pikkumikseri/mikseri/ulkonen äänikortti
- softa(mikä?)

Mikiksi olisin hankkimassa Roden Nt1-a, jolla purkittasin kaiken. Onko teidän mielestä parempi ostaa toi Rode vai Shuren sm 57 tai 58? Tarkotan että Rodella on hintaa tuplasti enemmän nii onko se hintansa väärti noihin 57 ja 58 verrattuna (ja kumpi kannattaa sitten ottaa 57 vai 58?)?

Ostasin luultavasti myöhemmin jonkun multi-efektin, ehkä line6 floorpodin.
Kysyisin vaan että jos on efektilaite kiinni vahvarissa, niin säilyykö vahvarin putkisaundi niissä efekteissä?

Pikkumikseri vois olla Soundcraft Compact 4 tai joku Behringerin Eurorack. Ulkoseksi äänikortiksi mienasin M-audion mobile-pre:tä (ei mitään syytä miksi..).

Äänityseen mulla on yhtä jos toista eri softaa mutta mutta kaikki niistä on kyllä jotain ilmasia.. ehkä pitää hankkii sonar, cubase tai pro tools.

Tarviiko olla vielä jotain muuta??

Kiitosta!
If I were an alchemist, I'd turn gold in to metal.
Antti1
29.08.2007 22:48:36
En nyt ota tähän kovin tarkasti kantaa (en vaan jaksa...), mutta ihan ok ajatuksilta vaikuttaa. Paria juttua miettisin vielä ehkä, mutta muut kertovat varmaan omat näkemyksensä niistä.

MUTTA sitten mun asiani: mulle tuli nyt niin todella hämärän mullistavan vahva deja vu (hitot heittomerkeistä...), että... Ootko sä kysynyt tätä täällä lähiaikoina jollain palstalla, vai varastitko teksin rungon ja vaihdoit laitteet? Meinaan ku kitara ja vahvarikin oli samat... :D
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
Aazi
30.08.2007 01:02:08
Ehdotuksia en osaa antaa, mut kokemusta on ainakin phonic helix boardeista, Fireware audio-interface ja mikseri, toimiva vekotin, jos mikseriä mihinkään tarvitsee. paria köyhää PA setupin ohjausta lukuunottamatta näin jälkiviisaana olisin ottanut mieluummin esim. jonkun PCI kortin adat väylillä ja siihen sit riittävä määrä etuasteita. toi mikseri ei mun käytössä vie kuin pöytätilaa.

Toi läppäri tietty sun kohdalla ajaa sut melkeinpä väkisinkin ulkoistamaan sen interfacen, joten joku usb/firewire liitännäinen äänikortti.
Mieti tarviitko sitä mikseriä mihinkään, monissa usb äänikorteissa on 2 tai enemmänkin mikrofonietuastetta, jos tosiaan pelkästään kitaroita ja vaikka laulua äänittelet, niin kyllähän niillä pärjää.
Bassoa on ihan hyvä soitella myös linjaan, eli "Hi-Z" instrumenttiliitäntä olis mukava olla ettei tarvii alkaa erillistä DI boksia hommailemaan.

Multa löytyy kaikki noi kolme mainitsemaas mikkiä, ja useimmiten sen sm57:n törkkään siihen kitarakaapin eteen oletuksena. nt1a on hintaluokassaan hyvä mikki, käytössä mul pääasiassa lauluun ja rumpujen overheadeina, kitarakaapin edessä myöskin viihtyy ja tuo mukavan lisän siihen soundiin, pelkälle kitaralle tosiaan ton 57:n valitsisin... niinkuin usein on sanottu niin se on sellanen peruspalikka mikä toimii aina.

En tiiä minkälaiset liitännät tossa podissa on ja onko peaveys efektilooppia, mut oman bossin gt-8:n oon englin nuppiin kytkenyt siten että englin etuaste on GT-8:n efektiloopissa, ja en käytä mitään etuaste-/särömallinnuksia englin oman särön päälle, vaan pelkkiä delay/reverb/chorus/wah juttuja jotka sit on ohjelmoitu omalle paikalle signaaliketjuun GT-8:n valikoista, eli kaiut jne. englin etuasteen jälkeen, joten englin oma etuaste on kokoajan käytössä ja nupin soundi säilyy koskemattomana.

Softasta en osaa sanoo, mullon käytössä cubasen SX3, se on kai lähinnä makuasia sit millä vetää.. Pro tools tietty on sidottu digidesignin rautaan (tai sit on se m-powered versio vaimikälie)..
Sit on tietty se reaper mitä monet on suositellu, lienee ilmainenkin.
Monen äänikortin mukana seuraa joku softa, esim cubasen LE versio mikä lienee varmasti sun tarpeisiis riittävä.
Jaakkoopuukkoo
30.08.2007 11:38:03 (muokattu 30.08.2007 11:38:25)

NT1:n ottaisin itse. (Metalliseen) kitarointiin kyllä 57 on periaatteessa helpompi ja parempi, mutta hyvässä tilassa NT1 toimii kyllä. Ja laulun kanssa laajakalvokonkka on sitten selvästi parempi kuin dynaaminen. Mun mielestä.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
Marklar
30.08.2007 17:46:06 (muokattu 30.08.2007 18:00:49)
Kiitos vastauksista!

Ootko sä kysynyt tätä täällä lähiaikoina jollain palstalla, vai varastitko teksin rungon ja vaihdoit laitteet? Meinaan ku kitara ja vahvarikin oli samat... :D

joo kysyin melkeen samat asiat tolla "äänitysten alkuun" ketjussa, mutta siellä kun tulee kysymystä kysymyksen perään, eikä porukka ehdi kaikkeen vastailla nii eipä tohon kukaan vastannu :) Kamat on vähän vaihtunut kun oon ottanu asiosta selvää.

Mieti tarviitko sitä mikseriä mihinkään, monissa usb äänikorteissa on 2 tai enemmänkin mikrofonietuastetta, jos tosiaan pelkästään kitaroita ja vaikka laulua äänittelet, niin kyllähän niillä pärjää.

Se m-audion kortti on 2 paikkanen ja siks oon tota aivan samaa miettinyt. En ostais sitä mikseriä muutenkaan vielä näiden muiden kanssa. mutta kyllähän sille voi tulla paljon muutakin käyttöä kun vaan äänitys...

Serkku äänitti 57:lla ja sano että akustisia kitaroita ei sillä kannata äänittää. siks meinaan tota nt1 koska sillä nyt luulis äänittävän mitä vaan.
If I were an alchemist, I'd turn gold in to metal.
Henri93
07.09.2007 15:28:51

Ootko tienny et 58 on sisältä täysin sama mikki, kuin 57. Itelläni on toi 58 käytössä koti studiossa. Laulun nauhoituksessa esimerkiksi 58 ei ota huone ääniä jotka kuuluvat liian selvästi konkalla nauhoitaessa (kyse on täysin normaalista huoneesta, ei akustoidusta), 58 toimii myös kitaraa nauhoittaessa sekä akustista, että sähkö kitaraa. Olen ihan tyytyväinen 58. 58 toimii hyvin koti nauhoituksissa. Jos lähetään kaupallista studiota perustaan asia erikseen.

Itelläni on äänikorttina Edirol FA 66 ja tykkään että se toimii hyvin.
Näin ei oo vielä ikinä käyny mut taas kävi näin - HB/LEEVI
Antti1
07.09.2007 15:33:58
Ootko tienny et 58 on sisältä täysin sama mikki, kuin 57.

No tästä nyt on tapeltu iät ja ajat, totuus on tuosta puolivälistä. Nissä on tosiaan ihan samat osat noinniinku periaatteessa, mutta erilaiset takavaimennukset ja totaalisen erilainen grilli kyllä muuttavat soundia jonkin verran. Todella samansukuiset kapulat kuitenkin ja niitä voi ihan huoletta käyttää ristiinrastiin, jos ei vaikka ole tarpeeksi samanlaisia saatavilla.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)